"Jók leszünk!" Hogyan formál társadalmi lényekké az iskola? Összehasonlító pedagógiai etnográfia  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
141209
típus MEC_K
Vezető kutató Mészáros György
magyar cím "Jók leszünk!" Hogyan formál társadalmi lényekké az iskola? Összehasonlító pedagógiai etnográfia
Angol cím "We will be good!" How do schools shape kids into social beings? Comparative educational ethnography
magyar kulcsszavak oktatás, osztálypozíció, szocializáció, pedagógiai etnográfia
angol kulcsszavak education, class position, socialisation, educational ethnography
megadott besorolás
Neveléstudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)70 %
Szociológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)20 %
Kulturális Antropológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)10 %
zsűri Mecenatúra 4. alprogram
Kutatóhely Neveléstudományi Intézet (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
projekt kezdete 2022-02-01
projekt vége 2024-03-31
aktuális összeg (MFt) 5.952
FTE (kutatóév egyenérték) 0.00
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A megjelentetni tervezett kiadvány bemutatása
Mutassa be a megjelentetni tervezett kiadványt (műfaj, nyelv, tartalom, példányszám, megjelenés várható ideje). Ismertesse a kiadvány jelentőségét a hazai és nemzetközi szakmai közösség számára.

A kiadvány MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíj keretében megvalósult kutatás: egy hároméves összehasonlító etnográfiai kutatás elméleti hátterét, módszertanát és eredményeit mutatja be magyar nyelven. Két intézmény életét tárja fel és elemzi az állampolgárrá, társadalmi lénnyé formálás szempontjából: egy elsősorban középosztálybeli fiatalokat fogadó intézményét és egy szegregátum közelében működő: leginkább „underclass”, cigány gyerekeket befogadó szegregált iskoláét. Műfaja alapvetően tudományos monográfia, de a szélesebb közvéleményt is megszólítja sajátos narratív és bevonó stílusával és szerkesztésével, valamint tankönyként is használható oktatásszociológiai és kutatásmódszertani kurzusokhoz (mester- és doktori képzésben). Hiánypótló munka, hiszen a hazai közegben nagyon kevés iskolai etnográfia jelent meg. A nemzetközi kontextusban az ilyen jellegű kutatások alapvető jelentőségűek három szinten is: a tudományos megismerés szempontjából az iskolai élet kvantitatív kutatásokból nem direkt módon kikövetkeztethető képét nyújtják, az iskola antropológiai és kulturális mikrovilágát tárják fel; a pedagógusok és gyakorlati szakemberek számára a gyakorlatra való mélyebb reflexió lehetőségét adják, elemzési szempontokat és módszertani lehetőségeket is felkínálnak arra, hogy a pedagógusok a saját gyakorlatukat elemezzék; az oktatáspolitikai döntéshozók számára informatív elemzést adnak arról, hogy a társadalmi folyamatok és politikai intézkedések, hogyan hatnak az iskolák belső világára. Az írás összehasonlító jellege lehetővé teszi, hogy a társadalmi egyenlőtlenségek problémáját, és a cigány gyerekek oktatási szegregációját is plasztikusan jelenítse meg, új szempontokat is adva az erről szóló szakmai és közéleti diskurzushoz.
A megjelenés tervezett példányszáma: 300 db. Online módon az ELTE Readeren Open Access dinamikus pdf-ben lesz hozzáférhető, illetve regisztrált felhasználóknak EPUB interaktív tananyag formátumban is. A megjelenés várható ideje: 2023 4. negyedéve.

A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett kiadvány tartalmi felépítéséről és céljáról.

A kötet egy résztvevő megfigyelésre épülő összehasonlító kutatás elméleti, módszertani hátterét és eredményeit mutatja be, amely két eltérő iskolában zajlott. A három éves folyamat során a kutató az iskolai mindennapokban azt figyelte meg, hogyan formál az iskola állampolgárrá társadalmi lénnyé. Egy elsősorban középosztálybeli fiatalokat fogadó intézmény és egy szegregátum közelében működő: leginkább „underclass”, cigány gyerekeket befogadó szegregált iskola élete, és annak tudományos igényű, de közérthető elemzése rávilágít arra, mit jelent az iskolai mindennapokban az iskolai egyenlőtlenség problémája és hogyan nevel az iskola az eltérő társadalmi létmódjainkra. Az ilyen jellegű, etnográfiai (résztvevő megfigyeléses) kutatások olyan képet tudnak nyújtani az iskola világáról, amelyet más oktatásszociológiai vizsgálatok nem tudnak. Azzal, hogy az elemzés mellett történeteket és illusztrációkat kínál a szélesebb szakmai és érdeklődő közvéleményt is megszólítja. A kiadvány grafikai és tipográfiai megoldásai segítik az olvasókat, hogy bevonódjanak a szöveg olvasásába, és lehetőséget ad majd nekik arra, hogy a számukra érdekes, fontos részeket olvassák el. A tudományos közeg számára fontos felveteseket és módszertani tanulságokat kínál a könyv, a szakmai közösség számára a reflexió új dimenzióit vázolja fel, amivel a pedagógiai gyakorlat elemezhető, és a szélesebb közönség számára az iskoláról nyújt a megszokottól eltérő, kulturális perspektívából képet.

angol összefoglaló
Presentation of the proposed publication
Present the proposed publication (type, language, content, number of copies, expected date of publication). Present the significance of the publication for the domestic and international scientific community.

The publication presents the theoretical background, methodology and results of a three-year comparative ethnographic research project carried out within the framework of the MTA Bolyai János Research Grant in Hungarian. It explores and analyses the life of two institutions from the point of view of becoming citizens and social beings: an institution for mainly middle-class young people and a segregated school near a segregated area, mostly for "underclass" gypsy children. Its genre is essentially an academic monograph, but it also appeals to the wider public through its particular narrative and engaging style and editing, and can be used as a textbook for courses in sociology of education and research methodology (masters and doctoral). It is a missing work, as very few school ethnographies have been published in the national context. In the international context, research of this kind is essential at three levels: from the point of view of scientific knowledge, they provide a picture of school life that cannot be directly deduced from quantitative research, and they reveal the anthropological and cultural microcosm of the school; for educators and practitioners, they provide an opportunity for deeper reflection on practice, offering both analytical perspectives and methodological possibilities for educators to analyse their own practice; for education policy-makers, they provide an informative analysis of how social processes and policies affect the inner world of schools. The comparative nature of the paper allows it to present the problem of social inequalities and the educational segregation of Gypsy children in a plastic way, adding new perspectives to the professional and public discourse on this issue.
Planned circulation of the publication: 300 copies. It will be available online in Open Access dynamic pdf format on ELTE Reader and in EPUB interactive courseware format for registered users. Expected date for publication: 4th quarter 2023.

Summary and aims of the project for a general audience
Provide a short, general introduction to the structure and aim of the proposed publication.

The book presents the theoretical and methodological background and results of a participant-observation-based comparative study conducted in two different schools. During the three-year process, the researcher observed how school shapes students into citizens in everyday school life. The life of a segregated school, mainly for middle-class young people, and a segregated school near a segregated area, mostly for 'underclass' gypsy children, and its analysis in an academic but accessible way, sheds light on the problem of inequality in schools and how schools educate us to be different in our societies. This kind of ethnographic (participant observation) research can provide a picture of the school world that other sociological studies of education cannot. By offering stories and illustrations alongside analysis, it also appeals to a wider professional and interested public. The graphic and typographical solutions in the publication will help readers to engage with the text and will give them the opportunity to read the passages that are of interest and importance to them. For the academic community, the book offers important insights and methodological lessons, for the professional community it outlines new dimensions of reflection to analyse pedagogical practice, and for the wider public it offers a different cultural perspective on schools.






 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A hazai társadalom- és neveléstudományi közegben több szempontból hiánypótló könyv az elkészült kiadvány. Egyrészt nem jelent még meg iskolai összehasonlító etnográfiai (résztvevő megfigyelésen és terepmunkán alapuló) kutatás monográfiában. A kutatás összehasonlító jellege lehetővé teszi, hogy a társadalmi egyenlőtlenségek problémáját, és a cigány gyerekek oktatási szegregációját is plasztikusan jelenítse meg, új szempontokat adva az erről szóló szakmai és közéleti diskurzushoz. Másrészt a kötet sajátos szöveges és formai megjelenése szintén újszerű. A sajátos kiemelési rendszere, grafikonjai, ábrái, a könyvön kívülre mutató utalásai, szövegdobozai, valamint a fejezetek végén szereplő kérdések és ajánlók olyan az olvasókat megszólító formát kínálnak, amelyen keresztül az írás megvalósítja kitűzött célját, hogy egyszerre legyen tudományos monográfia, szélesebb közvéleményt megszólító munka és nevelésfilozófiai, antropológiai, oktatásszociológiai, kutatásmódszertani kurzusokhoz tankönyvként is használható kötet.
kutatási eredmények (angolul)
This book fills a gap in the field of social and educational sciences in Hungary in many respects. On the one hand, comparative ethnographic research on schools (based on participant observation and fieldwork) has not yet been published in the form of a monograph. The comparative nature of the study allows for a vivid and nuanced presentation of the problem of social inequalities and educational segregation of Roma children, offering new insights into the professional and public discourse on this issue. On the other hand, the volume's specific textual and design presentation is also innovative. Its specific highlighting system, graphs, diagrams, references to external sources, text boxes, questions and recommendations at the end of the chapters offer a form of communication that appeals to the reader and through which the book achieves its aim of being simultaneously a scientific monograph, a work addressed to a broader public and a textbook for courses in philosophy of education, anthropology, sociology of education and research methodology.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=141209
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Mészáros György: "JÓK LESZÜNK!” HOGYAN FORMÁL TÁRSADALMI LÉNNYÉ AZ ISKOLA? Összehasonlító kritikai etnográfia mindenkinek, https://www.eltereader.hu/kiadvanyok/https-www-eltereader-hu-media-2024-04-meszaros-gyorgy_jok-leszunk_bolyai-kutatas-eredmenyei_2024-03-27_interactive-webre-pdf/, 2024




vissza »