Faépítészeti virtuális adatbázis  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
141285
típus MEC_N
Vezető kutató Szabó Péter
magyar cím Faépítészeti virtuális adatbázis
Angol cím Wood Architecture Virtual Database
magyar kulcsszavak faépítészet, 3D, szerkezet, 360, videó, építészet
angol kulcsszavak wood, architecture, 3D, construction, 360, video
megadott besorolás
Építészettudomány (Műszaki és Természettudományok Kollégiuma)80 %
Informatika (Műszaki és Természettudományok Kollégiuma)20 %
zsűri Mecenatúra 3. alprogram
Kutatóhely Faépítészeti Intézet (Soproni Egyetem)
projekt kezdete 2022-01-01
projekt vége 2023-03-31
aktuális összeg (MFt) 24.822
FTE (kutatóév egyenérték) 0.00
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A projekt keretében létrehozni kívánt tudománynépszerűsítő elektronikus média-alkotás bemutatása:
Mutassa be a tervezett elektronikus média-anyag műfaját, témáját, célcsoportjait és nyilvános megosztásának módját. Ismertesse az alkotás újszerűségét, egyediségét és várható hozzájárulását a tudomány népszerűsítéséhez.

A fa megújuló építőanyagként egyre hangsúlyosabb szerepet kap az építőiparban. Az építészeti tervezésben és kivitelezésben a faépítészet az egyik legfejlődőképesebb irány. Ennek a hazai népszerűsítése és használata azonban messze elmarad az európai országokétól. A pályázat keretében olyan a fiatalokat megszólító média anyagokat készítünk, amik felhasználhatóak a népszerűsítés mellett a szakmai továbbképzésekhez is. Az egyes médiumok egyre kevésbé különülnek el, hiszen a technika, a virtuális valóság (VR) mellett a kevert valóság (MR) használatával szinte lehetetlenné teszi azok szétválasztását. A technika adta lehetőségek szerint készítünk fényképeket, videókat és 360 fokos videókat az egyes meglévő szerkezetekről. 3D lézer szkenner segítségével olyan térbeli pontfelhőket készítünk az egyes szerkezetekről amik azok számítógépes modellé alakítását teszik lehetővé. CAD programokban számítógépes modelleket készítünk régi és mai épületekről, szerkezetekről. A létrehozott média elemek, egy mindenki számára elérhető számítógépes adatbázisba kerülnek. Az adatok azonban önmagukban még nem elegek, az igazán lényeges azok kapcsolata és interakciója. Ezért olyan objektum alapú NoSQL (gráf) adatbázist hozunk létre ahol a népszerűsítésnek, az egyes oktatási tudásszinteknek különböző gráf útvonalak feleltethetőek meg. Az adatbázis így olyan rugalmasságot biztosít ami tetszőlegesen bővíthető és az új igényeknek megfelelő bejárási útvonalak alkothatók. Az adatbázis webes és mobil eszközökön is elérhető. A létrehozott 3D modellek a későbbi játékosítás során is felhasználhatóak.

A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett média-anyag tartalmáról és tudomány-népszerűsítő céljairól.

A faanyag széleskörű építőipari használatának az egyik legnagyobb akadályát a faházakkal szembeni előítéletek, a szakemberhiány és a modern szakmai segédanyagok kis száma jelenti. A projekt célja, hogy ezen a területen történjen áttörés, elsősorban a fiatalok bevonásával. Olyan népszerűsítő anyagokra van szükség, amikkel játékosan lehet élményszerűen tanulni. A fiatalok célcsoportjában már nem különülnek el az egyes médiumok, a valós és virtuális közegben egyformán otthonosan mozognak. A létrehozni kívánt faépítészethez kapcsolódó anyagok egyformán jelentenek videókat, 360 fokos leképezéseket és a számítógépen létrehozott modelleket. Ezek a egységek egy olyan informatikai adatbázisba kerülnek ahol nem az egyes elemek hanem azok kapcsolata az igazán fontos. Egy gyerekek számára születő népszerűsítő anyag és egy a szakma számára szánt továbbképzés, ugyanannak az adatbázisnak az elemeit használja fel, más más mélységben és más csoportosításban. Az adatbázis egy olyan tudáshalót alkot ami az egyes igényeknek megfelelő bejárási útvonalat tesz lehetővé. Ennek az adatbázisnak az egyes pontjai és a bejárási útvonalai is tetszőlegesen bővíthetőek és alakíthatóak. A kialakításra kerülő alkalmazás egyaránt elérhető lesz weben és mobil eszközökön is. A megalkotott modelleket elérhetővé tesszük a játékfejlesztők számára is, utat nyitva a játékosítás lehetősége felé.

angol összefoglaló
Presentation of the electronic media product popularizing science proposed in the project:
Present the type, subject, targeted audience, and the means of public distribution of the proposed media material. Present the product's novelty, unique nature, and its expected contribution to the popularization of science.

Wood as a renewable building material is becoming increasingly important in the construction industry. Wood architecture is one of the most evolving trends in architectural design and construction. However, its promotion and use at home lags far behind that in European countries. In the framework of this call for proposals, we will produce media materials that will appeal to young people and can be used not only for promotion but also for professional training. The separation between the different media is becoming less and less distinct, as technology, with the use of virtual reality (VR) and mixed reality (MR), makes it almost impossible to separate them. We use technology to take photos, videos and 360-degree videos of each existing structure. We use 3D laser scanners to create spatial point clouds of individual structures that allow them to be converted into computer models. We use CAD programs to create computer models of old and present-day buildings and structures. The created media elements are stored in a computer database accessible to everyone. But the data alone is not enough, it is the relationship and interaction of the data that is important. Therefore, we create an object-based NoSQL (graph) database where different graph paths can be mapped to the promotion, to different levels of educational knowledge. The database thus provides a flexibility that can be extended arbitrarily and access paths can be created according to new needs. The database is available on web and mobile devices. The 3D models created can also be used for subsequent gamification.

Summary and aims of the project for a general audience
Provide a short, general introduction to the content of the proposed media material and its aims to popularize science.

One of the biggest obstacles to the widespread use of wood in construction is the prejudice against timber houses, the lack of professionals and the small number of modern professional aids. The project aims to make a breakthrough in this area, especially by involving young people. Promotional materials are needed that allow people to learn through play and experience. The target group of young people is no longer segregated between different media and is equally at home in real and virtual environments. The materials related to the wood architecture they want to create are equally videos, 360-degree views and computer-generated models. These entities are placed in an IT database where it is not the individual elements but their relationship that is important. A promotional material for children and a training course for professionals use elements from the same database, but at a different depth and in a different grouping. The database is a knowledge repository that provides a route of entry to meet specific needs. The individual points and routes of entry to this database can be extended and adapted as required. The application to be developed will be available both on the web and on mobile devices. The models created will also be made available to game developers, opening the way to the possibility of gamification.






 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A technika adta lehetőségek szerint készítettünk fényképeket és 360 fokos videókat. 3D lézer szkenner segítségével olyan térbeli pontfelhőket vettünk fel, amik azok számítógépes modellé alakítását teszik lehetővé. CAD programokban számítógépes modelleket készítettünk. A létrehozott média elemek, egy mindenki számára elérhető számítógépes adatbázisba kerültek. Az adatbázis így olyan rugalmasságot biztosít ami tetszőlegesen bővíthető és webes és mobil eszközökön is elérhető. A létrehozott 3D modellek a későbbi játékosítás során is felhasználhatóak. Olyan számítógépes, bővíthető adatbázist hoztunk létre ami be tudja fogadni a hagyományos jegyzeteket, 3D modelleket, pontfelhőket és VR videókat is. A honlap a különféle tartalmakhoz elkészítette a megjelenítő programokat. A 360 fokos fényképek és videók a honlapba beágyazva is megnézhetőek, akár virtuális szemüvegen keresztül is. A honlap minden elérhető platformra optimalizálva van, ezért nem a formai dizájn volt az elsődleges szempont hanem az, hogy bármilyen méretben és felbontásban akár mobiltelefonon is használható legyen. A webes megoldások beépíthetőek akár más oktatást támogató rendszerekbe is. A megjelenített példák különféle típus adatokat mutat, ezek tetszőlegesen bővíthetőek. Az egyes objektumok a linkjeik alapján önhálóan is beépíthetőek egy egy oktató anyagba, így a képzési szint szerint állítható össze egy-egy tananyag. Az adatbázis a fatudas.hu honlapon érhető el.
kutatási eredmények (angolul)
We took photos and 360-degree videos as technology allowed. Using a 3D laser scanner, we captured spatial point clouds that could be converted into computer models. We created computer models in CAD programs. The media elements created were put into a computer database accessible to all. The database thus provides flexibility that can be extended as desired and is accessible on web and mobile devices. The 3D models created can also be used for future gamification. We have created a computerised, extensible database that can accommodate traditional notes, 3D models, point clouds and VR videos. The website has created visualisation software for the different types of content. The 360-degree photos and videos can also be viewed embedded in the website, even through virtual glasses. The website is optimised for all available platforms, so the primary focus was not on formal design but on usability at any size and resolution, even on mobile phones. The web solutions can also be integrated into other education support systems. The examples displayed show different types of data, which can be extended as required. Individual objects can be self-integrated into a single training material based on their links, so that a training material can be put together according to the level of training. The database is available at fatudas.hu.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=141285
döntés eredménye
igen




vissza »