Az ELTE tudományos és innovációs eredményeinek társadalmi disszeminációja a közösségi tudomány erősítése céljából  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
141307
típus MEC_N
Vezető kutató Darázs Lénárd
magyar cím Az ELTE tudományos és innovációs eredményeinek társadalmi disszeminációja a közösségi tudomány erősítése céljából
Angol cím Social dissemination of the scientific and innovation results of Eötvös Loránd University in order to strengthen community science
magyar kulcsszavak innováció
angol kulcsszavak innovation
megadott besorolás
Kommunikáció- és Médiatudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)90 %
Gazdálkodástudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)5 %
Állam- és Jogtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)5 %
zsűri Mecenatúra 3. alprogram
Kutatóhely Polgári Jogi Tanszék (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
projekt kezdete 2022-01-01
projekt vége 2022-12-31
aktuális összeg (MFt) 11.688
FTE (kutatóév egyenérték) 0.00
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A projekt keretében létrehozni kívánt tudománynépszerűsítő elektronikus média-alkotás bemutatása:
Mutassa be a tervezett elektronikus média-anyag műfaját, témáját, célcsoportjait és nyilvános megosztásának módját. Ismertesse az alkotás újszerűségét, egyediségét és várható hozzájárulását a tudomány népszerűsítéséhez.

A projekt a széles nagyközönség számára teszi hozzáférhetővé a tudományos és innovációs kiválóság eredményeit, valamint a közösségi tudományhoz való hozzáférést erősíti. A tudománynépszerűsítő alkotások műfaja: elektronikus és nyomtatott sajtó, médiamegjelenések, tv- és rádióműsorok, podcastok, közösségi média. Az elkészült alkotások közzététele: tv- és rádiós médiafelületeken, internetes megjelenések (pl. youtube, elektronikus sajtómegjelenések), nyomtatott folyóiratok, közösségi média és podcastok formájában (pl. spotify, apple, google). Témák: ELTE tudományos és innovációs eredményeinek bemutatása.
Célcsoportok:
- Mikrovállalkozások, kkv-k, akik maguk még nem érettek az innovációs kezdeményezésekre, de érzékenyítésük fontos az innovációs ökoszisztéma bővítése céljából.
- Az innovációs ökoszisztéma azon szereplői, akik a széles, tudományegyetemi spektrumú kutatási/innovációs eredményekhez nehezebben jutnak hozzá.
- Minden olyan személy (tanárok, közigazgatási szakemberek, civilszervezetek stb.), akiknek nem a mindennapi életük része az innováció, mégis fontos szerepük lehet abban, hogy egy adott innováció a gyakorlati életben elterjedjen, ezáltal emberek életminőségén, jólétén javítson.
- Olyan személyek, akik önkéntesként tudományos projektek megvalósításában részt tudnak venni, illetve akik jelenleg is önkéntes alapon végeznek valamilyen tudománnyal kapcsolatos tevékenységet.
A rendszeres időközönként megszervezett, innovációs témakörre fókuszáló sajtóreggelik újszerű megoldásnak számítanak az egyetemi szférában. A podcast műfaj népszerűségére alapozva szeretnénk az ELTE-n is meghonosítani ezt a kommunikációs formát az innovációval kapcsolatos témákban. A podcastok témájukban is újszerűek, hiszen illeszkednek a Citizen Science koncepciójához. Témák: nem kizárólag egyetemi kutatói, hallgatói tudományos eredmények, hanem a lakosság számára kiírt tudományos ötletpályázatok opponáltatására is lehetőséget ad tudományos körökben.

A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett média-anyag tartalmáról és tudomány-népszerűsítő céljairól.

A projekt révén a nagyközönség számára közérthető módon kívánjuk elérhetővé tenni a tudományos és innovációs eredményeket. Ezt sajtóreggelik szervezésével, tudomány- és innovációs-népszerűsítő podcastok közzétételével, elektronikus és nyomatott sajtómegjelenésekkel és tudománykommunikációs kiadványokkal valósítjuk meg.

A projekt 3 feladatcsomagot foglal magában:
1.) Sajtóreggelik
Médiaképviseletek részvételével 1-3 témára fókuszálva, széles kör érdeklődésére számot tartó tudományos és innovációs eredmények közérthető bemutatása beszélgetés, előadás révén. Témák: ELTE kutatási eredményei, innovatív projektjei. Cél: közelebb hozni az emberek mindennapjaihoz a tudományt, nyitottá tenni őket az innovációs programok befogadására, a programok társadalmi beágyazottságának elősegítése.
2.) Tudomány- és innováció-népszerűsítő podcastok
Neves külföldi egyetemek példáját követve rendszeresen jelentkező, innovációs témájú podcast készítése, felhasználva ezen kommunikációs forma széles körű elérhetőségét, növekvő népszerűségét.
3.) Nyomtatott és elektronikus sajtómegjelenések, tudománykommunikációs kiadványok
Tudományos, innovációs eredményeknek a közösségi tudományt építő módon, cikkekben történő publikálása üzleti/tudománynépszerűsítő folyóiratokban/elektronikus felületeken, és egy tudományos és innovációs sikertörténeteket tartalmazó kiadvány megjelentetése.

Az egyes alkotások során az eredmények gyakorlati hasznának bemutatására nagy hangsúlyt fektetünk, hogy közelebb hozzuk a témát a hallgatósághoz. Emellett szeretnénk erősíteni a közösségi tudományhoz való hozzáférést és lehetőséget kívánunk biztosítani az érdeklődők számára, hogy javaslatokat fogalmazzanak meg a témákat illetően. Az egyes alkotások hatását mérjük, hogy a célközönség érdeklődését minél inkább fenn tudjuk tartani.

angol összefoglaló
Presentation of the electronic media product popularizing science proposed in the project:
Present the type, subject, targeted audience, and the means of public distribution of the proposed media material. Present the product's novelty, unique nature, and its expected contribution to the popularization of science.

The project will make the results of scientific and innovation excellence available to the general public and strengthen access to community science.
The genre of science-promoting works: electronic and print media, media appearances, TV and radio programs, podcasts, social media.
Publication of completed works: on TV and radio media, internet appearances (e.g. YouTube, electronic press releases), in the form of print magazines, social media and podcasts (e.g. Spotify, Apple, Google).
Topics: Presentation of Eötvös Loránd University's scientific and innovation results.
Target groups:
-Micro-enterprises, SMEs that are not yet mature for innovation initiatives themselves, but their sensitization is important for expanding the innovation ecosystem.
-Actors in the innovation ecosystem who have more difficulty in accessing broad, university-wide research / innovation results.
-Any person (teachers, public administration professionals, NGOs, etc.) for whom innovation is not an everyday action, but they can still play an important role in the spread of a given innovation in practical life, thereby improving people's quality of life and well-being.
-Persons who can volunteer to carry out scientific projects or who are currently carrying out a scientific activity on a voluntary basis.

Press breakfasts focusing on innovation organized at regular intervals are a novel solution in the university sphere. Based on the popularity of the podcast genre, we would like to introduce this form of communication at ELTE in innovation-related topics. The podcasts are also novel in their subject matter, as they fit into the concept of Citizen Science. Topics: not only the scientific results of university researchers and students, but also the opportunity to oppose the scientific idea tenders announced for the population in scientific circles.

Summary and aims of the project for a general audience
Provide a short, general introduction to the content of the proposed media material and its aims to popularize science.

Through the project, we want to make scientific and innovation results available to the general public in a way that is comprehensible.
We do this by organizing press breakfasts, publishing podcasts promoting science and innovation, electronic and printed press releases and science communication publications.

The project includes 3 sets of tasks:
1. Press breakfast:
Focusing on 1-3 topics with the participation of media representatives, a clear presentation of scientific and innovation results of wide interest through discussion and lecture.
Topics: ELTE research results, innovative projects.
Aim: to bring science closer to people's everyday lives, to make them open to the reception of innovation programs, to promote the social embeddedness of the programs.
2. Science and innovation podcasts
Following the example of renowned foreign universities, creating a regular podcast on innovation topics, using the wide availability and growing popularity of this form of communication.
3. Printed and electronic press publications, scientific communication publications
Publication of scientific, innovation results in business / science promotion journals / electronic interfaces in a way that builds on community science, and publication of science and innovation success stories.

During each work, we place great emphasis on presenting the practical benefits of the results to bring the topic closer to the audience.
In addition, we want to strengthen the access to community science and provide an opportunity for those interested to make suggestions on topics.
We measure the impact of each work so that we can maintain the interest of the target audience as much as possible.






 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
Az ELTE innovációs eredményeinek bemutatása érdekében – médiaképviseletek részvételével – hat úgynevezett Sajtóreggeli került megrendezésre. Témák: korai bőrdiagnosztika; rákellenes hatóanyag-fejlesztés; antivirális hatóanyag-vizsgálat; készségfejlesztő applikáció gyermekek számára. A Forbes magazin 2022 novemberi és decemberi számában az ELTE-n zajló K+F+I folyamatok és a versenyszféra összefüggéseiről, valamint a társadalmi innovációkról, hasznosítható eredményekről jelent meg egy-egy, átfogó interjú és cikk. Az ELTE társadalmi és technikai kutatási projektjeiről ad közérthető, de tudományos igényű tájékoztatást az ELTE Innovációk 2023 című, 200 példányban megjelent, 65 oldalas – elektronikus úton is elérhető – kiadvány. Továbbá kilenc felvételből álló, innovációs témájú podcastsorozat készült, amelyben az ELTE innovatív kutatási eredményei, ígéretes projektjei, azok társadalmi hatásai kerültek bemutatásra (hallgatói és kutatói ötletekből született, sikeres start-upok, spin-off cégek; kutatói innovációs díj nyerteseinek bemutatása; rákkutatás; roma örökség ápolása; afrikai oktatási projekt; hallgatói ötletversenyek; innovációs pályázatok).
kutatási eredmények (angolul)
To showcase ELTE's innovation achievements six so called Press Breakfasts were organised with media representatives. Among the topics were: early skin diagnostics; anti-cancer drug development; antiviral drug testing; skill-building apps for children. In the 2022 November and December issues of Forbes magazine, a comprehensive interview and article on the links between R&D&I at ELTE and the competitive sector, as well as on social innovations and exploitable results, were published. ELTE's social and technical research projects are covered in a clear but scientific way in the 65-page publication ELTE Innovations 2023, which is available electronically and was printed in 200 copies. Furthermore a podcast series of nine recordings on the topic of innovation was produced, presenting ELTE's innovative research results, promising projects and their social impact (successful start-ups and spin-off companies born from student and researcher ideas; presentation of winners of the Research Innovation Award; cancer research; Roma heritage care; African education project; student idea competitions; innovation tenders).
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=141307
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Dr. Darázs Lénárd: ELTE Tudomány Innováció 2023, https://www.elte.hu/dstore/document/9613/ELTE-tudomany-Innovacio_2023_web.pdf, 2022
Dr. Darázs Lénárd: Kutatás, innováció, versenyszféra, Forbes magazin 2022. november 2-án megjelent száma, 2023
Dr. Darázs Lénárd: Társadalmi innovációk, hasznosítható eredmények, Forbes magazin 2022. december 2-án megjelent száma, 2022




vissza »