A többszörös intelligenciák elméletének és pedagógiai alkalmazásainak lehetséges kontextusai  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
141343
típus MEC_K
Vezető kutató Dezső Renáta Anna
magyar cím A többszörös intelligenciák elméletének és pedagógiai alkalmazásainak lehetséges kontextusai
Angol cím Possible Contexts of the Theory of Multiple Intelligences and Its Educational Applications
magyar kulcsszavak többszörös intelligenciák, pedagógiai megközelítések, tehetséggondozás
angol kulcsszavak multiple intelligences, educational approaches, talent support
megadott besorolás
Neveléstudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)90 %
Pszichológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)10 %
zsűri Mecenatúra 4. alprogram
Kutatóhely Neveléstudományi Intézet (Pécsi Tudományegyetem)
projekt kezdete 2021-12-01
projekt vége 2022-11-30
aktuális összeg (MFt) 3.979
FTE (kutatóév egyenérték) 0.00
állapot aktív projekt





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A 2022. novemberében 500 példányszámban és e-könyv formátumban a Gondolat Kiadó gondozásában megjelent Intelligenciák – más-kép(p) című magyar nyelvű monográfiában Howard Gardner dinamikusan változó többszörös intelligenciák elméletének (TI) tudományos igényű ismertetését, summázatát, kritikáinak rendszerezését és társelméletei kapcsolódási pontjainak feltárását, valamint pedagógiai alkalmazási lehetőségeinek bemutatását végeztem el. A tárgyalt elmélet központi gondolata, hogy bár az IQ és az iskolai teljesítmény közötti összefüggés evidensen hat, nem beszélhetünk intelligenciáról általában, hanem ún. többszörös intelligenciákról, melyből adódóan intelligencia profilunk minden ember sajátja, ugyanakkor egyedi mintázatú, tevékenységek során megnyilvánuló, és kultúrafüggő tulajdonság. Az írásmű egy szűkebb, ám a pedagógiai gyakorlati alkalmazás tekintetében széleskörű érdeklődésre számot tartó probléma eddig inkonzekvensen használt szaknyelvének megteremtését, egységes adekvát szakmai kommunikáció megalapozását is felvállalja hazánkban, illetve a Kárpát-medencei magyarajkú pedagógiai szakirodalomban hiánypótló módon. A kötet terjedelme 165 oldal (mintegy 400 000 karakterű főszöveg), mely tartalomjegyzékre, előszóra, hét fejezetre, irodalomjegyzékre és névmutatóra tagolódik, 128 lábjegyzetet, 10 számozott ábrát, és 7 táblázatot foglal magában.
kutatási eredmények (angolul)
In the monograph entitled “Intelligenciák – más-kép(p)” (”Intelligences – re-view(ed)”) published by Gondolat Kiado in November 2022 in 500 copies and in epub format I gave a scholarly summary of Howard Gardner’s dynamically changing Theory of Multiple Intelligences (MI) and its possible educational applications in the Hungarian speaking regions of the Carpathian Basin. I also enclosed a synthetized overview of the critiques of the theory, and a possible interpretation of its peer theories describing their common features and matrixes. The focus of the theory suggest that although intelligence and school performance seem to go hand in hand, this seemingly evident correspondence may be questioned. The by-now Harvard scholar theorist Gardner suggests that human intelligence should be differentiated into modalities, rather than be accepted as a general ability. His understanding of intelligences is a concern that we may talk about human, productive and culture specific characteristics when interpreting the unique intelligence profiles of individuals. As the terminology of MI had been used inconsequently in Hungarian I aimed at grounding a relevant set of educational concepts for the circles of Hungarian speaking professionals dealing with the theory. The book is 165 pages long (400 000 characters concerning the main text), and consists of a table of context, a foreword, 7 chapters, literature, index, 128 footnotes, 10 figures, and 7 charts.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=141343
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Dezső, Renáta Anna: Paradigmatical Concerns behind Howard Gardner’s Theory of Multiple Intelligences and its Use in Education – in Continental Context, Bacher, Sabrina (ed): SPSE (The Society for the Philosophical Study of Education) 2022 – Annual Conference (Online), 2022, 2022
Dezső Renáta Anna: A gardneri intelligenciaelmélet alkalmazási lehetőségei a Kárpát-medencei magyar tanítási nyelvű pedagógusképzésben, Dezső R. A, et al (szerk): A Kárpát-medencei magyar tannyelvű pedagógusképzés és neveléstudományi kutatás aktuális és történeti tárházának értékei. PTE BTK NTI pp 109-116, 2022
Dezső, Renáta Anna: Multiple Critiques as Prerequisits of Applying Gardner's MI Theory in Educational Settings, Radisic, J et al: DIALOGUE, DIVERSITY AND INTERDISCIPLINARITY IN THE FIELD OF LEARNING AND INSTRUCTION. BELGRADE EARLI SIGs 10, 21, 25 Conference p. 36, 2022
Dezső Renáta Anna: Intelligenciák - más-kép(p) ISBN:978 963 556 277 0, Gondolat Kiadó, Budapest, 2022
Dezső Renáta Anna: Intelligenciák - más-kép(p) ISBN: 978 963 556 407 1, Gondolat Kiadó, Budapest, 2022
Dezső Renáta Anna - Sándor-Schmidt Barbara - Ábrahám Gréta - Kolip Heléna: FÓKUSZBAN A TÖBBSZÖRÖS INTELLIGENCIÁK ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA – KONTINENTÁLIS KERETEK KÖZÖTT (pp.144-145), Steklács János - Molnár-Kovács zsófia (szerk): 21. SZÁZADI KÉPESSÉGEK, ÍRÁSBELISÉG, ESÉLYEGYENLŐSÉG. 22. Országos Neveléstudományi Konferencia (pp. 144-145), 2022
Dezső Renáta Anna: Koncepciók csapdájában: intelligencia, intelligenciák, kompetencia, tehetség, érdeklődés – a gardneri elmélet magyar nyelvű interpretációs keretei, Steklács János - Molnár-Kovács zsófia (szerk): 21. SZÁZADI KÉPESSÉGEK, ÍRÁSBELISÉG, ESÉLYEGYENLŐSÉG. 22. Országos Neveléstudományi Konferencia (pp. 146), 2022
Dezső Renáta Anna: A tanulói implicit intelligencia koncepciók változatai a pedagógiai innováció lehetséges eszközeként, Kéri K. et. al: Egy nyelvet beszélünk? Gyermeklét és pedagógia a nyelvi, kulturális és társadalmi terek kontextusában. pp. 123, 2022
Dezső Renáta Anna: A tanítás egy lehetséges jövőbeni perspektívája: a dwecki tanulói implicit intelligencia koncepcióban rejlő lehetőségek, Juhász, Erika; Kattein-Pornói, Rita (szerk.) Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés. Budapest: HERA, pp. 118-119, 2022




vissza »