A Freinet-pedagógia kéziszótára  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
141376
típus MEC_K
Vezető kutató Czabaji Horváth Attila
magyar cím A Freinet-pedagógia kéziszótára
Angol cím Consice dictionary of Freinet-pedagogy
magyar kulcsszavak "Célestin Freinet" FIMEM "Freinet-pedagógia" szótár nevelés
angol kulcsszavak "Célestin Freinet" dictonary education FIMEM "Freinet-pedagogy"
megadott besorolás
Neveléstudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)100 %
zsűri Mecenatúra 4. alprogram
Kutatóhely Neveléstudományi Intézet (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
projekt kezdete 2021-12-01
projekt vége 2023-03-31
aktuális összeg (MFt) 3.571
FTE (kutatóév egyenérték) 0.00
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A megjelentetni tervezett kiadvány bemutatása
Mutassa be a megjelentetni tervezett kiadványt (műfaj, nyelv, tartalom, példányszám, megjelenés várható ideje). Ismertesse a kiadvány jelentőségét a hazai és nemzetközi szakmai közösség számára.

A tervezett kiadvány pedagógiai szakkönyv magyar nyelven, angol nyelvű összefoglalóval és tanulmánnyal kiegészítve. Célestin Freinet, francia néptanító pedagógiai koncepcióját és gyakorlatát mutatja be, kitekintve az általa elindított nemzetközi mozgalom (FIMEM) tevékenységére, amely napjainkban is több mint 40 országban működik. A tervezett példányszám 500, és a megjelenés 2022 4. negyedévére várható. Freinet pedagógiája a reformpedagógia sokszínűségében is meglehetősen egyedi. Nemcsak abban, hogy minden pedagógiai elképzelés, reform alkalmazhatóságát a vidéki kisiskolák és az odajáró szegény rétegek gyerekeinek lehetőségei felől vizsgálta, hanem olyan nyitott rendszert hozott létre, amely képes magához adaptálni a pedagógiai és a technikai újításokat egyaránt. Freinet világos alapelvei szilárd struktúrát adnak, amelyre folyamatosan lehet építeni, azt bővíteni, gazdagítani. A kiadvány jelentőségét a megközelítés újszerűsége, a szótárforma adja. A Freinet-pedagógiáról ilyen jellegű feldolgozás még nem készült és tudomásom szerint más pedagógiai koncepciót sem tárgyaltak még szótárként. Ez a megközelítés nemcsak formai újítás, hanem tartalmi vonatkozásban is hoz újdonságot, hiszen a szócikkek belső utalásai a szóban forgó pedagógia fogalmainak összefüggéseit, belső kapcsolati hálózatát is feltárja. A szótár időben – Freinet születésétől napjainkig – 125 évet fog át, és kellően részletes mind a múlthoz, mind a mához kapcsolódó fogalmak, kifejezések tekintetében. A szótárforma a közel 600 címszavával nemcsak a Freinet-pedagógia egészéről és a nemzetközi mozgalom legfontosabb jellemzőiről nyújt áttekintést, hanem napjaink kurrens pedagógiai fogalmait, kifejezéseit is tárgyalja, és azok kapcsolatát a Freinet-pedagógiával. A kiadványt összefoglaló tanulmány és részletes bibliográfia zárja.

A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett kiadvány tartalmi felépítéséről és céljáról.

A munka áttekintést ad a Freinet-pedagógiáról, ami Célestin Freinet pedagógiai rendszerén túl magába foglalja az általa elindított mozgalmat is, amely több mint 40 országban működik napjainkban. A munka különlegessége a téma tárgyalásának, a megközelítésnek a módja: az, hogy a vizsgált pedagógiai irányzatot szótárformában mutatja be, ami a praktizáló pedagógus vagy az érdeklődő, tájékozódó olvasó számára gyors információszerzési lehetőséget kínál. A szótárforma a közel 600 címszavával módot ad arra, hogy az áttekintés mellett napjaink kurrens pedagógiai fogalmait, kifejezéseit is tárgyalja, és azok kapcsolatát a Freinet-pedagógiával. Ennek a formának az előnye, hogy segíti a gyors tájékozódást, jelzi a fogalmak közötti összefüggést és könnyen bővíthető. A kiadvány követi a szótárak szócikk szerkezetét: elején a vastagon nyomtatott címszó áll, ezt követően annak rövid, szakszerű értelmezését, magyarázatát kapja az Olvasó, kiegészítve utalásokkal a kapcsolatokra a további fogalmakhoz. Így az Olvasónak lehetősége nyílik szélesebb kontextusban is látni az éppen keresett fogalmat vagy kifejezést. Azoknak, akik összefüggően szeretnének a Freinet-pedagógiáról olvasni, utószóként egy átfogó tanulmány ad erre lehetőséget, valamint részletes bibliográfia is segíti a tájékozódást. A szótár törekszik az átláthatóságra, hogy a keresett szót, kifejezést könnyen meg lehessen találni, hogy egyértelműek legyenek az utalások, és azok oda-vissza működjenek. A kiadvány olyan pedagógiai szakkönyv, amely a laikusok számára is haszonnal forgatható.

angol összefoglaló
Presentation of the proposed publication
Present the proposed publication (type, language, content, number of copies, expected date of publication). Present the significance of the publication for the domestic and international scientific community.

The planned publication is a pedagogical textbook in Hungarian, supplemented with a summary and study in English. It presents pedagogical concept and practice of Célestin Freinet, looking at the activities of the international movement he launched (FIMEM), which still operates in more than 40 countries today. The planned number of copies is 500, and release is expected by Q4 2022. Freinet’s pedagogy is also quite unique in the diversity of reform pedagogy. Not only did he examine the applicability of all pedagogical ideas and reforms from the point of view of the opportunities of children in rural small schools, but he created an open system capable of adapting both pedagogical and technical innovations. Freinet’s clear principles provide a solid structure on which to continuously build, expand, and enrich. The significance of the publication is given by the novelty of the approach, the dictionary form. Such an elaboration of Freinet pedagogy has not yet been made and, to my knowledge, no other pedagogical concept has yet been discussed as a dictionary. This approach is not only a formal innovation, but also a novelty in terms of content, as the internal references of the entry-words reveal the connections and internal network of the concepts. The dictionary spans 125 years in time - from the birth of Freinet to the present day - and is sufficiently detailed in terms of concepts and expressions related to both the past and the present. With its nearly 600 entry-words, the dictionary form not only provides an overview of Freinet pedagogy as a whole and the most important features of the international movement, but also discusses today's current pedagogical concepts and expressions and their relationship to Freinet pedagogy. The publication concludes with a summary study and a detailed bibliography.

Summary and aims of the project for a general audience
Provide a short, general introduction to the structure and aim of the proposed publication.

The work provides an overview of Freinet pedagogy, which, in addition to Célestin’s Freinet pedagogical system, also includes the movement it has launched, which operates in more than 40 countries today. The special feature of the work is the way of discussing the topic, the approach: the fact that the examined pedagogical trend is presented in the form of a dictionary, which offers the practicing teacher or the interested, informed reader the opportunity to obtain information quickly. With almost 600 entry-words, the dictionary form provides an opportunity to discuss today's current pedagogical concepts and expressions, as well as their relationship to Freinet pedagogy. The advantage of this form is that it helps in quick orientation, indicates the connection between concepts, and is easy to expand. The publication follows the article structure of the dictionaries: at the beginning it consists of the bold printed keyword, after which the Reader receives a short, professional interpretation and explanation, supplemented with references to the connections to other concepts. This gives the Reader the opportunity to see the term or phrase they are looking for in a broader context. For those who want to read about Freinet pedagogy in context, a comprehensive study provides an opportunity to do so, as well as a detailed bibliography to help you find your way. The dictionary strives for transparency so that the word or phrase you are looking for can be easily found so that the references are clear and work back and forth. The publication is a pedagogical textbook that can be used to the benefit of the laity as well.






 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A kiadvány azt a célt tűzte maga elé, hogy Celestin Freinet pedagógiai rendszerét, működését a nemzetközi Freinet-mozgalom keretei között és ennek az élő pedagógiának a kapcsolatát napjaink új pedagógiai jelenségeivel mutassa be. Mindezt a kötet új megközelítéssel tette: a pedagógiai rendszer és a jelzett szempontok feldolgozása szótárformában, közel 600 szócikkben történt. A Freinet-szótár kiemelt figyelmet fordít a szócikkek közötti utalásokra, a pedagógiai rendszer fogalmi hálójának feltárására. Az Olvasó számára egyéni utak bejárását teszi lehetővé, miközben folyamatosan jelzi az összefüggések hálózatát, amire nemcsak felhívja az Olvasó figyelmét, hanem biztatja azok felfejtésére. A szótár elektronikus változatai az említett előnyöket, lehetőségeket még inkább felhasználóbarát módon kínálják. Az angol nyelvű e-pub a nemzetközi neveléstörténeti diskurzusba is bekapcsolja a művet.
kutatási eredmények (angolul)
The aim of the publication is to present Celestin Freinet's pedagogical system, his work within the framework of the international Freinet movement and the relationship of this living pedagogy to the new pedagogical phenomena of today. This has been done in a new approach: the pedagogical system and the aspects indicated have been treated in the form of a dictionary with nearly 600 dictionary articles. The Freinet dictionary pays particular attention to the references between the articles and to the exploration of the conceptual network of the pedagogical system. It allows the reader to follow individual paths, while constantly indicating a network of connections, which it not only draws the reader's attention to but also encourages him to unravel. Electronic versions of the dictionary offer these advantages and opportunities in an even more user-friendly way. The English-language e-pub also links the work to the international discourse on the history of education.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=141376
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Czabaji Horváth Attila: Freinet-szótár, MTMT2, 2023
Attila Czabaji Horváth: Freinet Dictionary, MTMT2, 2023




vissza »