|
Ezen az oldalon az NKFI Elektronikus Pályázatkezelő Rendszerében nyilvánosságra hozott projektjeit tekintheti meg.
vissza »
|
|
Projekt adatai |
|
|
azonosító |
141450 |
típus |
MEC_K |
Vezető kutató |
Sándor János |
magyar cím |
Megelőző orvostan és népegészségtan tankönyv |
Angol cím |
Preventive medicine and public health textbook |
magyar kulcsszavak |
népegészségtan, megelőző orvostan, tankönyv, orvos- és egészségtudományi képzések |
angol kulcsszavak |
public health, preventive medicine, book, gradual courses on medicine and health sciences |
megadott besorolás |
Közegészségtan, egészségügyi szolgáltatások, környezetegészségügy, foglalkozásegészségügy, epidemiológia, orvosi etika (Orvosi és Biológiai Tudományok Kollégiuma) | 100 % |
|
zsűri |
Mecenatúra 4. alprogram |
Kutatóhely |
ÁOK Népegészség- és Járványtani Intézet (Debreceni Egyetem) |
projekt kezdete |
2022-01-01 |
projekt vége |
2023-12-31 |
aktuális összeg (MFt) |
7.980 |
FTE (kutatóév egyenérték) |
0.00 |
állapot |
lezárult projekt |
magyar összefoglaló A megjelentetni tervezett kiadvány bemutatása Mutassa be a megjelentetni tervezett kiadványt (műfaj, nyelv, tartalom, példányszám, megjelenés várható ideje). Ismertesse a kiadvány jelentőségét a hazai és nemzetközi szakmai közösség számára. A tervezett kiadvány (Ádány Róza, Kiss István, Paulik Edit, Sándor János, Ungvári Zoltán: Megelőző orvostan és népegészségtan) műfaja tankönyv, nyelve magyar, a nyomtatott változat példányszáma 1000. A kiadvány megjelenésének várható ideje 2023. 3. negyedév.
A hazai jogszabályoknak és a nemzetközi ajánlásoknak megfelelően, a „Népegészségtan” tantárgy (különböző neveken, de) kötelező az orvos- és egészségtudományi képzésben résztvevők számára.
A szakterület általánosan használt tankönyvei frissítést igényelnének.
A COVID-19 világjárvány jelentős mértékben átformálta a népegészségügy iránti érdeklődést és a képzéssel szembeni igényeket, ami szintén szükségessé teszi a korábban kialakított tankönyvek szerkezeti megújítását. Annak a korábban kialakult helyzetnek a meghaladásában is szeretne együttműködni a Debreceni Egyetem Népegészség-és Járványtani Intézete, a Pécsi Tudományegyetem Orvosi Népegészségtani Intézete, a Semmelweis Egyetem Népegészségtan Intézete és a Szegedi Tudományegyetem Népegészségtani Intézete, hogy a népegészségtan szakmai értékeit nem egységes szemléletű tankönyv foglalja össze a graduális képzésekben résztvevők számára Magyarországon. A korábbi tankönyvek helyett egy, mindegyik nevesített intézet által használható tankönyvet szeretne a négy intézet közös munkával előállítani.
A pályázatban résztvevő négy intézet felelős közvetlenül az orvostanhallgató képzésért (ezek az intézetek határozzák meg a tananyagot). Az orvostudományi képzéseken (DE, PTE, SE, SZTE) 800 hallgató tanulja egy-egy tanévben a (nem egységes elnevezéssel futó) népegészségtan tárgyat. Ennek a négy egyetemnek a nem orvostudományi, és a többi egyetem (Gál Ferenc Egyetem, Károli Gáspár Református Egyetem, Széchenyi István Egyetem, Miskolci Egyetem) egészségtudományi szakjain is sok esetben a pályázatot támogató intézetek felelnek a népegészségtan tárgy oktatásáért, ahol 2000-et maghaladó az egy tanévben népegészségtant tanuló hallgatók létszáma.
A projekt összefoglalója, célkitűzései laikusok számára Adjon egy rövid, közérthető ismertetést a tervezett kiadvány tartalmi felépítéséről és céljáról. A modern társadalmak elképzelhetetlenek anélkül, hogy a lakosság egészségi állapotát, az egészséget romboló hatásokat rendszeresen értékeljék, hogy azonosítsák a populációs szintű egészség-problémákat. A feltárt problémák okainak meghatározása, az eredmények megfelelő szintű ismertetése, a szükséges beavatkozások előkészítése és a beavatkozásokhoz szükséges (általában) széleskörű együttműködés kialakítása mind szükségesek ahhoz, hogy a társadalmak az egészséget veszélyeztető problémákat kezelni tudják. Tekintettel az egészség komplex meghatározottságra, az egészség fenntartása érdekében végzett beavatkozásoknak (legyenek azok kisléptékűek, helyiek, vagy nagy rendszereket érintő stratégiai programok) nem csak az egészségügyi ellátás minőségét vagy elérhetőségét, hanem tágabb értelemben az életmódot, a társadalmi és a környezeti viszonyokat kell megváltoztatniuk. Ennek a felelősségteljes munkának a tudományos alapjait és jó gyakorlatát mutatja be a tankönyv, bízva abban, hogy a megelőző orvostant és népegészségtant tanuló hallgatók a saját hivatásuk művelése során majd érvényt tudnak szerezni az egészségveszteségek megelőzését célzó elveknek.
A tankönyv tervezett fejezetei:
I. A megelőző orvostan és népegészségtan (a népegészségügyi ciklus működése, az egészségi állapot egyéni és közösségi befolyásolhatósága, a WHO törekvései) II. Epidemiológiai módszerek (demográfia, a lakosság egészségi állapotának mérése, egyenlőtlenségek a népesség egészségi állapotában) III. A magyar lakosság egészségi állapota IV. A nem fertőző betegségek epidemiológiája V. A fertőző betegségek epidemiológiája VI. Környezet-egészségtan VII. Munkaegészségtan VIII. A társadalmi-gazdasági helyzet és az életmód hatása az egészségi állapotra, az egészségfejlesztés alapjai IX. Táplálkozás- és élelmezés-egészségtan, élelmiszer-biztonság X. Egészségpolitika, a gyógyító és megelőző ellátás rendszere, katasztrófa-egészségügyi ellátás
| angol összefoglaló Presentation of the proposed publication Present the proposed publication (type, language, content, number of copies, expected date of publication). Present the significance of the publication for the domestic and international scientific community. The title of the planned publication is “Róza Ádány - István Kiss - Edit Paulik - János Sándor - Zoltán Ungvári: Preventive Medicine and Public Health”. The genre of the planned publication is a textbook, the language is Hungarian. The book is expected to be published in Q3 2023. In accordance with domestic legislation and international recommendations, the subject “Public Health” is a compulsory element of medical and health science courses (under different names). Commonly used domestic textbooks in the field would require updating. The COVID-19 pandemic has significantly reshaped the interest in and training needs for public health, which also necessitates a structural overhaul of previously developed textbooks. The Department of Public Health and Epidemiology of the University of Debrecen, the Department of Public Health Medicine of the University of Pécs, the Department of Public Health of Semmelweis University and the Department of Public Health of the University of Szeged would like to cooperate in preparing textbook for undergraduate public health courses in Hungary. The four departments would like to produce a textbook that can be used by each of the named institutes. The four departments participating in the application are directly responsible for the training of medical students (these institutes determine the curriculum and the compulsory reading materials). In the medical courses (DE, PTE, SE, SZTE) 800 students study the subject of public health in one academic year. In the non-medical of DE, PTE, SE, and SZTE, and in the courses on health sciences of other universities (Ferenc Gál University, Károli Gáspár Reformed University, Széchenyi István University, University of Miskolc), these four departments supporting this application are (in many cases) responsible for teaching the subject of public health, the number of students studying public health in a school year.
Summary and aims of the project for a general audience Provide a short, general introduction to the structure and aim of the proposed publication. Modern societies are inconceivable without regularly assessing the health status of the population, the health-destroying effects, in order to identify population-level health problems. Exploring the causes of the problems identified, communicating the results at the appropriate level, preparing the necessary actions and developing the (usually) wide-ranging cooperation required for interventions are all necessary for societies to deal with health-threatening problems.
Given the complex determination of health, interventions to maintain health (whether small-scale, local, or strategic programs involving large systems) need to change not only the quality or availability of health care, but also, more broadly, lifestyle, social and environmental conditions. The textbook presents the scientific basis and good practice of this responsible work, trusting that students studying preventive medicine and public health will be able to apply the principles of preventing health loss in the practice of their own profession.
Planned chapters of the textbook: I. Preventive medicine and public health (functioning of the public health cycle, individual and community influence on health status, WHO efforts) II. Epidemiological methods (demography, measurement of the health status of the population, inequalities in the health status of the population) III. The state of health of the Hungarian population IV. Epidemiology of non-communicable diseases V. Epidemiology of infectious diseases VI. Environmental health VII. Occupational health VIII. The impact of the socio-economic status and lifestyle on health, the basics of health promotion IX. Nutrition and nutritional health, food safety X. Health policy, system of curative and preventive care, disaster health care
|
|
|
|
|
|
|
vissza »
|
|
|