A középfokú oktatás diákságának társadalmi összetétele a 19. század első felében: a pozsonyi és kassai tankerület diákjai. (Az iskolázottság-kultúra-műveltség szerepe a városfejlődésben a 19. század első felében)
A középfokú oktatás diákságának társadalmi összetétele a 19. század első felében: a pozsonyi és kassai tankerület diákjai. (Az iskolázottság-kultúra-műveltség szerepe a városfejlődésben a 19. század első felében)
Angol cím
The social composition of students of secondary education in the firts half of the 19-th. century
zsűri
Történelem
Kutatóhely
MTA Szociológiai Kutatóintézet
résztvevők
Czoch Gábor Keszei András Sasfi Csaba Tóth Árpád
projekt kezdete
2002-01-01
projekt vége
2005-12-31
aktuális összeg (MFt)
4.381
FTE (kutatóév egyenérték)
0.00
állapot
lezárult projekt
Zárójelentés
kutatási eredmények (magyarul)
Kutatásunkban azt vizsgáltuk, hogy a 19. század első felének Magyarországán a városi lakosság, illetve annak különböző csoportjai milyen mértékben éltek a közép- és felsőfokú iskolázás lehetőségével, és hogyan alakult a városok kulturális vonzásának rádiusza a tanulók származáshelyi összetétele alapján. Ezek megválaszolásához hoztuk létre számítógépes adatbázisainkat, amelyek az egykori pozsonyi és kassai tankerület felsőbb, azaz közép- és felsőfokú iskoláinak anyakönyvi adatait tartalmazzák, három mintavételi időpontban. Az adatbázis közel 24.000 diák adatait tartalmazza. Az adatbázisok révén részletesen elemeztük a két tankerület iskoláinak diáklétszáma alakulását, osztályonkénti megoszlását, felekezeti arányaikat, lakóhelyi-területi származásukat, illetve a szülők társadalmi helyzetét. A két tankerület diákságának társadalmi összetétele, száma, illetve az iskolai osztályokban való eloszlása alapján az iskoláztatás szempontjából mutatkozó területi, regionális különbségekre, az egyes városok között jelentkező eltérésekre is sikerült rámutatnunk.
kutatási eredmények (angolul)
Our research concentrated on the various ways city dwellers belonging to different social strata used secondary and higher education in the first half of the 19-th century in Hungary. The first step was to define the role of cultural attraction Hungarian towns of the era played, basically by identifying students places of origin. We created a database of the original school registers which contained data of students attending secondary and higher education in the Pozsony and Kassa school districts. Our sample, nearly 24 000 students altogether, was taken from three decades in the first half of the 19-th century. With the help of our database we examined the changes in the number of students in the different classes of the schools in the two districts, together with their confessional composition, social background and place of origin. The changing number, social composition and „class structure” of students made it possible to outline basic diffrerences among towns and regions as school towns and places of origin.