Számítási modellek és diagnosztikai eljárások fejlesztése műemlék jellegű, falazott hídszerkezetek teherbírásának megállapítására és használhatósági követelményeinek ellenőrzésére.
Angol cím
Development of mechanical models and diagnosis procedures for the assessment of the load carrying capacity and serviceability of historical masonry bridges.
zsűri
Gépész-, Építő-, Építész- és Közlekedésmérnöki
Kutatóhely
Szilárdságtan és Tartószerkezetek Tanszék (Pécsi Tudományegyetem)
résztvevők
Csébfalvi Anikó Orbán József Orbán Zoltán Törös Endre
projekt kezdete
2004-01-01
projekt vége
2009-12-31
aktuális összeg (MFt)
4.880
FTE (kutatóév egyenérték)
0.00
állapot
lezárult projekt
Zárójelentés
kutatási eredmények (magyarul)
A tégla és kőanyagú boltozott hidak igen jelentős részét képezik a hídállománynak hazánkban és világszerte. A boltozatos hidak a hídállomány legrégebbi szerkezetei, terhelési körülményeik az építésük óta eltelt időszakban drasztikus változásokon mentek keresztül.
A megnövekedett igénybevételek és azok várható további növekedése számos aggályt vet fel a boltozatos hidak jövőjével kapcsolatban: Mekkora a boltozott hidak biztonsága a mostani igénybevételekkel szemben? Ellenállnak-e majd a jövőbeni igénybevételeknek? Mekkora a várható élettartamuk?
Az előbbi kérdések megválaszolása és a problémakör megoldása a hídgazdálkodás egyik legnagyobb gazdasági jelentőséggel bíró feladata. Reményeink szerint kutatásunk eredményei ehhez hasznos és a gyakorlatban alkalmazható segítséget nyújt majd.
A kutatás keretében egy olyan eljárás került kifejlesztésre tipikus kialakítású boltozott hidak megbízhatóságának megállapítására, amely magában foglalja a teherbírás és a használhatóság értékelését, valamint segítséget nyújt a várható élettartam meghatározására. Az eljárás elemeinek kidolgozásához statisztikai elemzést hajtottunk végre a hazai és az európai boltozott vasúti hídállományon, numerikus vizsgálatokat hajtottunk végre a hidak szerkezeti viselkedésének elemzésére, új eljárásokat vezettünk le a hidak megbízhatóságának és használhatóságának értékelésére, valamint diagnosztikai eljárásokat fejlesztettünk ki a számításokhoz szükséges bemenő paraméterek meghatározására.
kutatási eredmények (angolul)
Masonry arch bridges form an integral part of the railway infrastructure in Europe and throughout the world. They are the oldest structure type in the bridge population. Accordingly there is a potential doubt as to the adequacy of masonry bridges to withstand increased axle loads, train speeds and a greater volume of traffic in the future. What are their reliability against current loading effects? Can they resist foreseeable future loads? What are their remaining service life?
Answering the above questions and solving the whole range of the problem is considered one of the most important tasks of bridge management. It is hoped that the results of our research will help solving this problem by providing effective practical tools.
In the frame of the research a multi-level assessment procedure has been developed for typical masonry arch bridges. The procedure consists the assessment of load carrying capacity and serviceability and helps determine the expected service life. The elements of the procedure are based on the results obtained by the completion of the following tasks:
- Statistical analysis on the Hungarian and European masonry arch bridge stock.
- Numerical analyses on the structural behaviour.
- Development of new approximation methods for the assessment of reliability and serviceability.
- Development of non-destrcutive testing procedures for the determination of input parameters for the calculations.
Orbán Zoltán: Multi-level assessment procedure of masonry arch bridges, 3rd International PhD Symposium in Engineering, Proceedings, ed: A Schiffer, Pécs, 25-26 October 2007., 2007
Orbán Zoltán: Assessment of Masonry Arch Railway Bridges Assisted by Non-Destructive Testing, 6th lnternationaI PhD Symposium in Civil Engineering, Proceedings, eds: T. Vogel, N. Mojsilovic, P. Marti, Zurich, Switzerland, 23-26 August 2006, 2006
Orbán Zoltán: Condition assesment and rehabilitation of masonry arch railway bridges, Concrete Structures, Vol. 7, pp. 22-30, ISSN 1419-6441, 2006
Orbán Zoltán: Increasing the reliability of the assessment of masonry arch bridges by non-destructive testing, Pollack Periodica, Volume 1, No. 3, pp. 45-56, ISSN: 1788-1994, 2006
Orbán Zoltán: Boltozott hidak biztonságának megítélése, X. Magyar Mechanikai Konferencia, 2007 augusztus 27-28, Miskolc, 2007
Orbán Z., Yakovlev, G., Pervusin, G.: Non-Destructive testing of masonry arch bridges – an overview, Bautechnik, Vol 85, No 10, pp. 711-717, ISSN: 0932-8351, 2008
Orbán Zoltán: Boltozott vasúti hidak szerkezeti viselkedésének modellezése és teherbírásának értékelése, Közúti és Mélyépítési Szemle, 58. évfolyam, 10. szám, pp. 30-35., 2008
Orbán zoltán: Tégla- és kőboltozatú vasúti hidak Magyarországon és Európában, Közúti és Mélyépítési Szemle, 58. évfolyam, 9. szám, pp. 22-30., 2008
Tóth, A., R., Orbán, Z., Bagi, K.: Discrete element analysis of a stone masonry arch (közlésre elfogadva), Mechanics Research Communications, http://dx.doi.org/10.1016/j.mechrescom.2009.01.001, 2009