Processziós tételek zenei elemzése és helyi processziós hagyományok feltárása
Angol cím
The Musical Analising of some Special Processional Chants and researching of local processional traditions
zsűri
Kultúra
Kutatóhely
MTA Zenetudományi Intézet
projekt kezdete
2004-01-01
projekt vége
2010-11-30
aktuális összeg (MFt)
18.201
FTE (kutatóév egyenérték)
0.00
állapot
lezárult projekt
Zárójelentés
kutatási eredmények (magyarul)
I. PROCESSZIÓS TÉTELEK ZENEI ELEMZÉSEI
Dallamépítkezésüket tekintve határozottan elkülönülnek a gregorián repertoár minden más műfajától. Nem sorolhatók csoportokba zenei jellemzőik alapján: a tételek monumentális terjedelme és a hozzájuk kapcsolódó dallami felépítés minden egyes tétel esetében sajátos kapcsolatban áll egymással.
II. NÉGY ANTIFÓNA LITURGIKUS ELŐFORDULÁSAI
Néhány processziós antifóna a különböző forrásokban más-más liturgikus ünnephez kapcsolódik. Mintegy 250 forrás vizsgálata alapján összefüggések állapíthatók meg az egyes tételek bizonyos alkalmazása és egyes forráscsopotok között.
III. A BIBLIOTHÈQUE MAZARINE 541-ES SZÁMÚ KÉZIRATA
1. Forrásunk a nagy számú zsolozsmából átvett tételek mellett tartalmaz a gragduáléból átvetteket és eredeti processziós antifónákat is.
2. Jellemzi a kódexet az egyes tételek többféle liturgikus alkalmazása.
3. Különlegessége a forrásnak a más templomokkal közösen tartott kültéri processziók részletes leírása, ezzel szemben viszont szűkszavú a székesegyházon belüli körmenetek leírásában.
4. Zenei anyagát tekintve szabadon kezeli a benne szereplő tételeket: a responzóriumok jelentős részének elhagyta verzusát, vándormelizmákat illeszt egyes tételekbe, szövegi-dallami betoldásokat alkalmaz egyes tételeknél.
kutatási eredmények (angolul)
I. MUSICAL ANALYSIS OF PROCESSIONAL CHANTS
Processional chants have special musical and formal characteristics, which distinctly separate them from the other genres of gregorian chant. They cannot be rendered into any musical group: their monumental faces and musical constructions are identical to all of them.
II. LITURGICAL PLACEMENTS OF FOUR PROCESSIONAL ANTIPHONS
Four processional antiphons are used together very often, but in different liturgical occasions. This examinations are about these antiphons, how they behave in different sources, how they characterize the tradition they belong to.
III. THE MANUSCRIPT 541 OF THE BIBLIOTHÈQUE MAZARINE
1. Next to the pieces adopted from the Divine Office, this manuscript contains chants of the gradual, and in addition, a lot of original processional pieces.
2. Special to the manuscript the different liturgical applications of the chants (both the borrowed and the original ones).
3. On the one hand, the manuscript describes outdoor processions in detail, but on the other hand the description of the inside ceremonies are very laconic.
4. Musically speaking, the manuscript handles its chant material quite freely: the verses of a significant number of responsories are simply omitted. In certain pieces random melismatic decorations, added melismas are inserted, and a number of items are supplemented both textually and musically.
Csomó Orsolya: • “Egy franciaországi püspöki székhely templomainak közös processziói a XV–XVIII. században”, Zenetudományi Dolgozatok (2009), 159-189., 2009
Csomó Orsolya: • The manuscript 541 of the Bibliothèque Mazarine – the processional of Châlons-en-Champagne, MTA Zenetudományi Intézet (Kiadó), 2010
Csomó Orsolya: "Liturgical Placements of three Processional Antiphons", A Nemzetközi Zenetudományi Társaság 15. Cantus Planus Konferenciájának kiadványában - előkészületben, 2011
Csomó Orsolya: "The manuscript 541 of the Bibliothèque Mazarine", Journal of Plainsong and Medieval Music - előkészületben, 2012
Csomó Orsolya: Processziós antifónák zenei elemzése 1. Oremus dilectissimi, Magyar Egyházzene - előkészületben, 2011
Csomó Orsolya: Processziós antifónák zenei elemzése 2. Cum venerimus ante conspectum, Magyar Egyházzene, 2012