Acélkeretek és szerkezeti kapcsolataik elmozdulás-képességei. Kísérleti és numerikus vizsgálatok.
Angol cím
Ductility of steel frames including joint behaviour. Experimental and numerical studies
zsűri
Gépész-, Építő-, Építész- és Közlekedésmérnöki
Kutatóhely
Hidak és Szerkezetek Tanszék (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem)
résztvevők
Csébfalvi Anikó Fülöp Attila Hegedűs László Köröndi László Vértes Katalin
projekt kezdete
2005-01-01
projekt vége
2009-12-31
aktuális összeg (MFt)
11.674
FTE (kutatóév egyenérték)
2.05
állapot
lezárult projekt
Zárójelentés
kutatási eredmények (magyarul)
1956 előtt a duktilitás fogalma az anyag viselkedésének jellemzésére szolgált. Housner földrengéssel kapcsolatos vizsgálatai, valamint Baker képlékeny méretezéssel kapcsolatos munkássága ezt a koncepciót kiterjesztette a szerkezetek területére is. A kutatási programban a kvázi-monoton statikus terhelés hatását vizsgáljuk. Acélszerkezetek duktilitásával kapcsolatban megkövetelhető: (1) anyagi duktilitás, (2) keresztmetszet és rúd duktilitás, és (3) szerkezeti duktilitás (általában elvárható, hogy a kapcsolatokban ne alakuljon ki folyás, bár egyes esetekben, mint a fél-merev kapcsolatok a duktilitás elkerülhető és pótolhatja a szerkezeti elem duktilitása).
A kutatási program részei:
(a) Acél keretszerkezetek és kapcsolataik stabilitási és duktilitási vizsgálatai
A kutatási program első részének célja meghatározni 1) keret teher-elmozdulási görbéjét olyan részletesen amennyire lehetséges a duktilitás figyelembe vételével, és 2) meghatározni közelítően a teher-elmozdulás görbét, valamint megbecsülni a határ pontot a lágyulási jelenség segítségével.
(b) Acéllemezes szerkezetek és merőleges merevítői stabilitási és duktilitási vizsgálatai
A kutatási program második részének célja megvizsgálni a hosszirányú trapézalakú merevítő borda és a keresztgerenda gerinclemeze kapcsolatának hatását az orthotrop lemez teherbírására és duktilitására.
kutatási eredmények (angolul)
Before 1956 the ductility notion was used only for characterizing the material behaviour. After the Housner’s studies of earthquake problems and Baker’s research works on plastic design, this concept has been extended to the structural level. In this research programme the effect of the quasi-monotonic static loading system would be examined. The design of steel structures for ductile response requires (1) material ductility, (2) cross-section and member ductility, and (3) structural ductility (it is generally preferable to protect connections against yielding, although, in some instances such as with semi-rigid connections, connection ductility may be unavoidable and substitute for member ductility).
The parts of research programme:
(a) Stability and ductility of steel structures and components
The purpose is to describe 1) how the load-deflection curve of frames may be constructed in as exact a manner as possible with the ductility and 2) to describe approximate methods whereby the load-deflection curve, and particularly the limit point load, can be estimated with the softening phenomenon.
(b) Stability and ductility of plated steel structures with stiffeners.
The purpose is to investigate the connection between the trapezoidal stiffener and the open cross section girder in an orthotropic plate, which is loaded only in its plane. The calculations determine the effect of the different connection types on the load bearing capacity the ductility of the orthotropic plate.
Vértes Katalin-Iványi Miklós: Investigations of minor sxis and 3D bolted end-plate connections, Periodica Politechnica, 2005
Vértes Katalin-Iványi Miklós: Az EC3 komponens módszerének kiterjesztése mellékirányú és 3D nemtúlnyúló kapcsolatokra, Építés-Építészettudomány, 2005
ifj-Iványi Miklós-Radu Bancila-Dr Iványi Miklós: Behavior of a New Type Orthotropic Steel Plate for Composite Bridges, Pollack Periodica,An International Journal for Engineering and Information Sciences, Akadémiai Kiadó, Budapest, Vol. 1, No. 2, August, pp.45-60, 2006
ifj-Iványi Miklós-Radu Bancila-Dr Iványi Miklós: Numerical and Experimental Analysis of a New Type Orthotropic Plates, Proceedings of the Eighth International Conference on Computational Structures Technology, Civil-Comp Press, UK, 2006
ifj-Iványi Miklós-Radu Bancila-Dr Iványi Miklós: Experimental Test of a New Type Orthotropic Steel Plate for Composite Bridges, Proceedings of the21st Czech and Slovak International Conference on Steel Structures and Bridges, Bratislava, Slovakia, 2006
Dr Iványi Miklós: Ductility of Steel Structures: The Model of Interactive Hinge, Pollack Periodica,An International Journal for Engineering and Information Sciences, Akadémiai Kiadó, Budapest, Vol. 1, No. 1. pp. 5-34, 2006
Iványi, M. Jr.-Bancila, R.-Iványi, M.: Analysis of ultimate limit state of orthotropic steel plates for composite bridges according to Eurocodes, Proceedings. 6th. International Conference on Bridges accross the Danube. pp. 81-104., 2007
Vértes, K.-Iványi, M.: Analysis of eye-bars of chain bridges, Proceedings. 6th. International Conference on Bridges accross the Danube pp. 211-226, 2007