HELYI FEJLESZTÉSPOLITIKA EGY EURÓPAI PROJEKTÁLLAMBAN - AZ INTÉZMÉNYI BRIKOLÁZS RENDSZERSZEMLÉLETŰ ELEMZÉSE (EGT/Norvég Alap HU0069/NA/2006-2/PA-8)  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
78850
típus NNF
Vezető kutató Nemes Gusztáv
magyar cím HELYI FEJLESZTÉSPOLITIKA EGY EURÓPAI PROJEKTÁLLAMBAN - AZ INTÉZMÉNYI BRIKOLÁZS RENDSZERSZEMLÉLETŰ ELEMZÉSE (EGT/Norvég Alap HU0069/NA/2006-2/PA-8)
Angol cím LOCAL DEVELOPMENT POLICIES IN A EUROPEAN PROJECT STATE - A SYSTEMIC ANALYSIS OF INSTITUTIONAL BRICOLAGE
magyar kulcsszavak vidékfejlesztés, projektállam, vidékpolitika, helyi fejlesztés, LEADER program, reflexív ügynökség
angol kulcsszavak rural development, project state, local development, rural policies, LEADER Programme, reflexive agency
megadott besorolás
Szociológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)50 %
Ortelius tudományág: Vidékszociológia
Közgazdaságtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)30 %
Ortelius tudományág: Vidékfejlesztés
Politikatudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)20 %
Ortelius tudományág: EU politikák
zsűri Társadalomtudományi zsűrielnökök
Kutatóhely Közgazdaság-tudományi Intézet (HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont)
résztvevők High Christopher
projekt kezdete 2009-04-01
projekt vége 2011-03-31
aktuális összeg (MFt) 8.606
FTE (kutatóév egyenérték) 1.36
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
Az EU, Az Új Vidékfejlesztési Paradigma legjellemzőbb európai példája, a LEADER Program az utóbbi évtizedben fejlesztéspolitikák főáramába kerülve sokat vesztett eredeti rugalmasságából. Általában a fejlesztéspolitika egyre inkább ki van téve a központi ellenőrzés és az intézményi komplexitás terheinek –amely jelenséget az irodalom ’projektállam’ illetve az ’elprojektesedett világ’ témakörében tárgyalja. A különböző intézményi rendszerek találkozása során kialakuló intézményi mozaik sokféle problémát felvet. Mindez még élesebben vetődik fel Közép-kelet Európában, ahol ugyan jók az adottságok az Új Paradigma alkalmazásához, de az ehhez elengedhetetlen többszintű kormányzásnak nincsenek hagyományai. Másrészről új, a kihívások által életre hívott intézmények elindíthatják a különböző szektorok és kormányzási szintek közti együttműködést. A LEADER Program által Európa szerte életre hívott alkalmazkodó/reflexív ügynökségek például megoldást jelenthetnek az Új Paradigma dilemmáinak egy részére, vizsgálatuk pedig számos problémát, társadalmi jelenséget magyarázhat. E komplex problémakör vizsgálata során a rendszerszemléletű elemzés sokat segíthet a megértésben és a megfelelő elméleti, analitikai keret megalkotásában, ami hiánypótló szerepet tölt majd be a nemzetközi szakirodalomban. Mindennek megalapozására két éves, a LEADER magyarországi megvalósítását vizsgáló kutatási programot ajánlunk, amely bepillantást enged majd abba, hogyan boldogul a reflexív ügynökség a projektállami keretek között. A kutatást elsősorban kvalitatív módszerekre alapozzuk (interjúk, résztvevő megfigyelés, akciókutatás) és tervezzük egy egyszerű kérdőív felvételét is.
angol összefoglaló
The EU LEADER Programme, being an exemplary manifestation of the New Rural Development Paradigm, has achieved significant results. Nevertheless, with ‘mainstreaming’, it has increasingly become liable to institutional complexity and central control in an emerging system – discussed as ‘the project state’ or ‘projectified world’ in recent literature. The intersection of different institutional realities (European, domestic, regional, local, sectoral, spatial, etc.) and the resulting institutional bricolage is inevitably contested. The dispute is even more apparent in CEE countries, where multi-level governance is problematic and the New Paradigm has good possibilities, but little tradition. On the other hand, blended institutions can create at least the beginnings of co-operation. Adaptive/reflexive agency, emerging from the LEADER Programme throughout Europe can provide further explanation on contemporary processes and offer a way out of the dilemma of the ‘new paradigm’. We argue that a systemic perspective could help to gain a better understanding of the complex processes described above, creating the basis for further thematization and filling a significant gap in the international literature. We offer an in depth case study of the ‘reflexive agency’ and its operation within the context of the project state, through a two years research programme of LEADER implementation in Hungary. Methodology will be qualitative and systemic, including: interviews, action research, participant observation and a questionnaire.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
Magyarországon sem a többszintű kormányzás, sem a projektekre alapozott államigazgatás - az EU-s fejlesztéspolitikák előfeltételei – nem működik megfelelő szinten. Mindez problémákat okoz a fejlesztéspolitikák implementációja során. Az ellenőrzés központosított és normatív, az alacsonyabb szinteken elégtelen a fejlesztési kapacitás. A decentralizáltnak szánt szakpolitikák ellentétben állnak az őket alkalmazni hivatott rendszerrel, így gyakran zátonyra futnak és nem érik el kitűzött céljaikat. A kutatás során négyfajta "hiányt" azonosítottunk a többszintű kormányzás területén: • decentralizáció hiánya, • bizalom és kommunikáció hiánya • együttműködés hiánya • társadalmi tanulásra való képesség hiánya Ezek a hiányok a szakpolitikai rendszer torzulásaihoz, a fejlesztési intézmények közti átfedésekhez és résekhez, a résztvevő érdekcsoportok közti hatalmi vetélkedésekhez vezetnek. Ugyanakkor azt tapasztaltuk, hogy kistérségi szinten mégis sok helyütt jelentős fejlesztési kapacitás épült ki, mely reflexív, pro-aktív hozzáállás révén sokszor képes betömni az intézményrendszer réseit és működőképessé tenni a szakpolitikát. Képesség az együttműködésre, a társadalmi és intézményi tanulásra, és a praktikus mindennapi megoldások keresésének ötvözése a stratégiai gondolkodással meghatározók a sikerben. Egy másik fontos tényező az EU LEADER program filozófiai üzenete, amely mindmáig jelentősen befolyásolja a vidéki közösségek fejlődését.
kutatási eredmények (angolul)
In Hungary neither multi-level governance nor the project state - pre-requisites for EU development policies - are functioning sufficiently, resulting in serious problems in policy implementation. Fundamental control remains centralised, there is a lack of capacity at lower levels of governance and decentralised policies are in contradiction with the nature of the system that is expected to deliver them. Consequently, development policies suffer distortion and tend to fail to achieve their objectives. We identified four different kinds of ‘lacks’ in the context of multi-level governance: • lack of decentralisation, • lack of trust and communication, • lack of co-operation, • lack of capability for social learning. These have caused distortions of the system, resulting in overlaps amongst and gaps between different institutions, and a continuous power struggle between the different stakeholders. Nevertheless, despite all difficulties, at micro-regional level, in some areas at least strong capacities have been built. They demonstrate that many of the difficulties can be overcome by filling the gaps in the institutional environment through reflexive agency and institutional bricolage. Capacity for co-operation, social learning and a conscious quest for practical solutions coupled with strategic thinking seem to be decisive factors for success. Another important factor is the philosophical message of the LEADER Programme, strongly effecting rural communities.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=78850
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Nemes, G.: Evaluation, Social Learning, Reflexive Agency and Institutional Bricolage in the LEADER Programme REGIONAL STUDIES ASSOCIATION ANNUAL INTERNATIONAL CONFERENCE 2010, REGIONAL RESPONSES AND GLOBAL SHIFTS: ACTORS, INSTITUTIONS AND ORGANISATIONS, 2010
Nemes, G.: Az Agrár-környezetgazdálkodási Program Implementációja az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programban, Műhelytanulmányok – MTA KTI 2010, 2010
Nemes, G.: Participatory Video in Community Development, --, 2010
Nemes, G. High, C.: Social learning in the project state: Environmental governance and institutional change in rural Hungary (előkészületben), --, 2010
Nemes, G. High, C.: Social learning in the project state, XXIII ESRS Congress 17-21 August 2009 Vaasa Finland - WG4.3. Rural challenges: Resilience, learning and adaptation, 2009
Nemes, G. High, C.: Gondolatok a vidékfejlesztési programok értékeléséről: Társadalmi tanulás a LEADER programban, Közgazdasági Szemle (a cikk benyújtásra került, jelenleg bírálják), 2009
Nemes, G: The rural bites back - but where are the teeth?, Invited plenary presentation on the XXIII ESRS Congress 17-21 August 2009 Vaasa Finland, 2009
Nemes, G. High, C.: Social Learning, adaptation, to the project state and the implementation of EU rural policies in a transition economy, Transition in Agriculture - Agricultural Economics in Transition VI., Budapest, IEHAS 2009 November, 2009
Nemes, G.: Environmental Governance in Hungary - Rural Development Policies and Social Learning during the Implementation of EU Agri-Environmental Policies, Discussion Papers, Institute of Economics, Hungarian Academy of Sciences Budapest, 2010 MT-DP – 2010/8, 2010
Nemes, G.: Reflexív ügynökség és többszintű kormányzás - az integrált vidékfejlesztés kezdetei Magyarországon, Műhelytanulmányok MTA KTI Budapest (megjelenés alatt), 2010
Nemes, G.: The construction of rura development – models, institutions, policies and the eastern enlargement, Készülő könyv, melyre szerződést írtam alá a Cambridge Scholars Publishing UK kiadóval, 2010
Nemes, G. High, C.: Participatory video and evaluation as social learning, készülő folyóirat cikk az American Journal of Evaluation felkérésére, 2010
Nemes, G. High, C. Huzair, F.: Reflexiv ugynokseg es tobbszintő kormanyzas, az integralt videkfejlesztes kezdetei Magyarorszagon Műhelytanulmányok – MTA KTI 2010, 2010





 

Projekt eseményei

 
2011-12-21 09:14:28
Kutatóhely váltás
A kutatás helye megváltozott. Korábbi kutatóhely: (MTA Közgazdaságtudományi Intézet), Új kutatóhely: Közgazdaság-tudományi Intézet (MTA Közgazdaságtudományi Intézet).




vissza »