Nemnyelvi képességek Specifikus Nyelvfejlődési Zavarban  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
83619
típus K
Vezető kutató Lukács Ágnes
magyar cím Nemnyelvi képességek Specifikus Nyelvfejlődési Zavarban
Angol cím Nonlinguistic Abilities in Specific Language Impairment
magyar kulcsszavak Specifikus Nyelvi Zavar, mozgásszervezés, végrehajtófunkciók, szekvenciatanulás, munkamemória, nyelvtan
angol kulcsszavak Specific Language Impairment, motor coordination, executive functions, sequence learning, working memory, grammar
megadott besorolás
Nyelvtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)60 %
Ortelius tudományág: Pszicholingvisztika
Pszichológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)40 %
Ortelius tudományág: Kísérleti pszichológia
zsűri Nyelvészet
Kutatóhely Kognitív Tudományi Tanszék (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem)
résztvevők Fazekas Kata
Győri Borbála
Kemény Ferenc
Ladányi Enikő
projekt kezdete 2011-02-01
projekt vége 2014-11-30
aktuális összeg (MFt) 11.657
FTE (kutatóév egyenérték) 5.18
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A specifikus nyelvi zavarral (SNYZ) élő gyerekek jelentős nehézségekkel küzdenek a nyelvi képességek, illetve azok elsajátítása terén. Bár egyes javaslatok szerint SNYZ-ban a nyelv szelektíven sérül az egyébként érintetlen kognitív rendszerben, számos eredmény azt mutatja, hogy gyakran nemnyelvi területeken is deficitek figyelhetők meg, de ezeknek a természete, mértéke és általánossága még nem tisztázott, mint ahogy az sem, hogy milyen kapcsolatban állnak a nyelvi képességekkel. Kutatásunk célja a nemnyelvi képességek széles skálájának (munkamemória, végrehajtó funkciók, mozgásszervezés, szekvenciális és nemszekvenciális információk procedurális tanulása és asszociációs tanulás) és ezek nyelvi képességekkel (nyelvtannal és szókinccsel) mutatott kapcsolatának vizsgálata SNYZ-ban.
A kutatás újdonsága, hogy ugyanazon a gyerekcsoporton belül rajzolja fel számos, a nyelv szempontjából is releváns nemnyelvi képesség mintázatát a nyelvi képességekkel együtt, és így azt is vizsgálja, hogy a nyelv mennyiben épül más kognitív képességekre. Fontos adatokkal járulhat hozzá az SNYZ procedurális deficit hipotézisének (PDH, Ullman és Pierpont, 2005) vizsgálatához is annak megmutatásával, hogy a deficit szelektíven a procedurális rendszert érinti-e vagy deklaratív emlékezeti folyamatok is sérülnek. A kutatás a képességek széles skálájának vizsgálatán és a tesztfejlesztésen keresztül a nyelvfejlődési zavarokkal dolgozó logopédusoknak is segít a pontosabb képességfelmérésben, diagnózisban és a hatékony fejlesztésben.
angol összefoglaló
Children with Specific Language Impairment (SLI) have a primary deficit in language abilities. Although there are claims that in SLI, language is selectively impaired in an otherwise intact cognitive system, numerous results show that SLI is often associated with impairments in several nonlinguistic domains, but the nature, extent and generality of these deficits is yet unclear, as is their relationship with language abilities. The aim of the research is to test a wide range of nonlinguistic abilities (working memory, executive functions, motor organization, procedural learning of sequential and nonsequential information and associative learning), and study their relationship with language abilities (both grammar and vocabulary).
The research proposed offers a potentially unique contribution to the field by profiling several language-relevant non-linguistic functions together with language abilities on the same group of children, and this way provides an opportunity to examine how language builds on other cognitive functions. It can also provide important data for testing the Procedural Deficit Hypothesis of SLI (PDH, Ullman and Pierpont, 2005) by showing whether the deficit selectively impairs the procedural system, or it also involves mechanisms of declarative memory. By testing a variety of domains and developing tests, it also helps speech therapists working with language disorder in specific assessment and diagnosis and effective therapy.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A specifikus nyelvfejlődési zavarral (SNYZ) élő gyerekek jelentős nehézségeket mutatnak a nyelvi képességek terén, és bár a nyelvi elmaradás a legszembeötlőbb, számos eredmény szerint más képességek is sérülhetnek. Kutatásunk célja a nemnyelvi képességek széles skálájának (végrehajtó funkciók, mozgásszervezés, szekvenciális és nemszekvenciális készségtanulás és deklaratív emlékezet) vizsgálata volt SNYZ-ban. Eredményeink azt mutatták, hogy a végrehajtó funkciók sérülése nem általános: leggyakrabban a verbális feladatokban figyelhető meg, ahol az elmaradás a rövidtávú verbális emlékezet alapvetőbb sérüléséből fakad. A kéz- és szájmozgások szervezésében az SNYZ csoport gyengébben teljesített. A készségtanulás és a deklaratív emlékezet vizsgálatának eredménye összességében támogatta az SNYZ procedurális deficit hipotézisét (PDH, Ullman és Pierpont, 2005): a készségtanulási feladatokban az SNYZ csoport elmaradást mutatott a tipikus fejlődésű gyerekekhez képest, elsősorban a szekvenciális információ elsajátítását igénylő feladatokban. A deklaratív emlékezeti feladatokban ugyanakkor nem találtunk nemverbális deficitet, a verbális elmaradást pedig itt is a verbális rövidtávú emlékezet csökkent kapacitása magyarázta. Eredményeink elméleti jelentőségükön túl a nyelvfejlődési zavarokkal dolgozó logopédusoknak is segíthetnek a pontosabb képességfelmérésben. A deklaratív emlékezet hatékony működése pedig kompenzációs mechanizmusként hatékony fejlesztési módszerek alapja lehet.
kutatási eredmények (angolul)
Children with Specific Language Impairment (SLI) have significant difficulties with language, and although the deficit of linguistic abilities is primary, numerous results show that other cognitive abilities are often impaired too. The aim of our research was to test a wide range of nonlinguistic abilities (executive functions, motor organization, procedural learning of sequential and nonsequential information and declarative learning) in SLI. Based on our findings, the impairment of executive functions is not universal: it is mostly observable in verbal tasks where it stems from a more fundamental deficit in the capacity of verbal short-term memory (STM). Hand- and oral movement organization was also impaired in SLI. Taken together, results from our skill learning and declarative learning tasks support the procedural deficit hypothesis of SLI (PDH, Ullman and Pierpont, 2005): in skill learning tasks, children with SLI lagged behind age-matched controls, especially in the acquisition of sequential information. In declarative learning, on the other hand, we haven’t found any nonverbal deficit, and the impairment in the verbal domain was accounted for by reduced verbal STM capacity. Beyond their theoretical importance, our results are also relevant for speech and language therapists in helping them get a more accurate assessment of abilities. Good declarative learning can serve as a compensatory mechanism in SLI and be a basis for developing effective training methods.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=83619
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Pléh, Cs., Lukács, Á.: Pszicholingvisztika 1-2, Budapest: Akadémiai Kiadó, 1484 p., 2014
Lukács Ágnes, Kas Bence, Pléh Csaba: A specifikus nyelvfejlődési zavar, In: Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.) (szerk.) Pszicholingvisztika 1-2: Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2014. pp. 1265-1323., 2014
Kemény Ferenc, Lukács Ágnes: Self-insight in Probabilistic Category Learning, J GEN PSYCHOL 140: (1) 57-81, 2013
Ladányi E, Zakariás L, Lukács Á: Lexical selection and cognitive control in children with SLI, LEARN PERCEPT 5: (Supplement) 49, 2013
Lukács Á, Kas B, Laurence B. Leonard: Case Marking in Hungarian Children with Specific Language Impairment, FIRST LANG 33/4: 331-353, 2013
Lukács Ágnes, Győri Miklós, Rózsa Sándor: TROG-H: új sztenderdizált módszer a nyelvtani megértés fejlődésének vizsgálatára, GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE 41: (1) 1-23, 2013
Lukács Ágnes, Győri Miklós, Rózsa Sándor: A TROG pszichometriai jellemzőinek magyar vizsgálata, a normák kialakítása, In: Dorothy V M Bishop (szerk.) (szerk.) TROG – Test for Reception of Grammar. Budapest: OS Hungary Tesztfejlesztő Kft., 2012. pp. 47-86. (TROG – Test for Reception of Grammar), 2012
Zakariás L, Ladányi E, Lukács Á: Cognitive control processes in word retrieval, LEARN PERCEPT 4: 49-50, 2012
Lukács Á, Kemény F: Domain general sequence learning deficit in Specific Language Impairment, NEUROPSYCHOLOGY 28: (3) 472-483, 2014
Lukács Á, Kemény F: Development of different mechanisms of skill learning throughout the lifespan, COGNITIVE SCI 2014: 1-21, 2014
Kemény F, Lukács Á: Stimulus dependence in probabilistic category learning, ACTA PSYCHOL 143: 58-64, 2013
Zakarias L, Keresztes A, Demeter G, Lukacs A: A specific pattern of executive dysfunctions in transcortical motor aphasia, APHASIOLOGY 27: (12) 1426-1439, 2013
Kemény, F. & Lukács, Á.: Stimulus Dependence in Probabilistic Category Learning, Acta Psychologica, (in press), 2013
Lukács, Á., Győri, M., Rózsa, S.: TROG-H: új sztenderdizált módszer a nyelvtani megértés fejlődésének vizsgálatára., Gyógypedagógiai Szemle. (megjelenés alatt), 2013
Lukács Á., Kas B. & Leonard, L. B.: Case Marking in Hungarian Children with Specific Language Impairment., First Language (in press), 2013
Lukács, Á., Győri, M., Rózsa, S.: A TROG pszichometriai jellemzőinek magyar vizsgálata, a normák kialakítása., In.: Bishop, D.V.M. (2012). TROG – Test for Reception of Grammar. Kézikönyv. OS Hungary Tesztfejlesztő Kft. 47-86., 2012
Kemény F., Lukács Á.: Self-insight in Probabilistic Category Learning., Journal of General Psychology, 140(1), 57-81., 2013
Lukács, Ágnes; Kemény, Ferenc: Different forms of implicit learning in typical development and SLI., 4th UK Cognitive Linguistics Conference, London, 2012. július 10-12. Előadás, 2012
Lukács, Ágnes; Kemény, Ferenc: Age-related changes in three different forms of implicit learning across the lifespan., Lifespan perspectives on implicit and explicit learning. Brussels, 8-9 September 2012., 2012
Lukács, Ágnes: Online tasks for testing verbal and nonverbal inhibition in Hungarian speaking children with SLI, Paper presented at the meeting of the COST ACTION IS0804 "Child Language Impairment in Multilingual Context", Padua, 19-21 September, 2012
Lukács, Á., Győri, M., Rózsa, S.: TROG-H: új sztenderdizált módszer a nyelvtani megértés fejlődésének vizsgálatára., Gyógypedagógiai Szemle. 2013/1. 1-23., 2013
Lukács Ágnes, Kemény Ferenc: Development of different forms of skill learning throughout the lifespan, Cognitive Science, in press, 2014
Lukács Ágnes, Kemény Ferenc: Domain general sequence learning deficit in Specific Language Impairment, Neuropsychology, in press, 2014
Kemény Ferenc, Lukács Ágnes: Stimulus dependence in probabilistic category learning., Acta Psychologica, 143, 58-64., 2013





 

Projekt eseményei

 
2014-06-04 14:40:27
Résztvevők változása
2014-05-28 13:37:49
Résztvevők változása
2012-10-17 15:03:59
Résztvevők változása




vissza »