Alapvető numerikus reprezentációk működése és sérüléseik
Angol cím
Functioning and impairment of numerical representations
magyar kulcsszavak
numerikus megismerés, diszkalkulia
angol kulcsszavak
numerical cognition, dyscalculia
megadott besorolás
Pszichológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)
100 %
Ortelius tudományág: Kísérleti pszichológia
zsűri
Pszichológia – Nevelés
Kutatóhely
Pszichológiai Intézet (Szegedi Tudományegyetem)
projekt kezdete
2008-10-01
projekt vége
2011-10-31
aktuális összeg (MFt)
0.851
FTE (kutatóév egyenérték)
2.10
állapot
lezárult projekt
magyar összefoglaló
A numerikus képességek kutatása az utóbbi két évtizedben igen aktívvá vált. A téma gyakorlati jelentősége a fejlődési és szerzett diszkalkuliában (szelektív számolási zavarok) és a matematika oktatásban rejlik.
A pályázati munka célja hármas: (1) a numerikus képességek mögött meghúzódó elemi reprezentációk tulajdonságainak feltárása, (2) fejlődési és neurodegeneratív sérülések során fellépő numerikus nehézségek részletes jellemzése, és (3) a fentiekhez kapcsolódóan módszertani fejlesztések kivitelezése. A várható eredmények szerint pontosabb képet rajzolhatunk fel a numerikus képességek mögött meghúzódó rendszerekről (pl. az analóg mennyiség rendszer, a procedurális rendszer, vagy szemantikus reprezentációk szerepéről), és pontosabb diagnosztikai eszközöket adhatunk a gyakorlati szakemberek számára.
A fejlődési diszkalkulia a populáció 3-6%-át érinti. A gyakorisága ellenére igen keveset tudunk a lehetséges altípusairól, pontos okairól, és ennek következtében a diagnózisa is meglehetősen bizonytalan. A tervezett kutatások legközvetlenebb gyakorlati jelentősége, hogy támpontot nyújt a diagnosztikus eszközök fejlesztéséhez.
angol összefoglaló
The research of numerical abilities became rather active in the last two decades. The research has at least two important applied consequences: diagnosing and remedy developmental and acquired dyscalculia, and teaching mathematics.
The present project has three main aims: (1) revealing properties of basic numerical representations supporting numerical performance, (2) detailed characterization of developmental and acquired numerical difficulties, (3) developing methodological innovations. According to the potential results a more precise description of underlying elementary representation is expected (e.g. the rule of the analogue magnitude system, the procedural system or the semantic representation in numerical tasks). Furthermore the result can contribute to more precise diagnostic tools for dyscalculic patients.
According to former measures the 3-6 % of the population suffers from dyscalculic problems. Despite the high frequency of this problem, cognitive scientists have no firm basis of the potential subtypes and causes of dyscalculia, and thus the diagnosis has serious validity problems. The main significance of the planned research could be the potential aid for developing diagnostic tools.