Zenetudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)
100 %
Ortelius tudományág: Zenetudomány
zsűri
Kultúra
Kutatóhely
MTA Zenetudományi Intézet
projekt kezdete
2010-10-01
projekt vége
2013-09-30
aktuális összeg (MFt)
6.759
FTE (kutatóév egyenérték)
2.69
állapot
lezárult projekt
magyar összefoglaló
Bár a népszerű zenés színpadi műfajt többen vizsgálták már kultúrtörténeti (Hanák, Csáky), színháztörténeti (Bruyas, Traubner, Heltai, Gajdó), sőt zenetörténeti (Dahlhaus) szempontból is, a magyar operettet zenetudományi nézőpotból eddig csupán Batta András rövid ismeretterjesztő munkája tárgyalta. Mindmáig adós a magyar zenetudomány a hazai operettjátszás primer forrásainak módszeres feltárásával, a magyar operett-termés zenei elemzésével, illetve a külföldi operettek magyarországi fogadtatásának vizsgálatával. Kutatásom során az operett magyarországi történetét e három szempontból kívánom vizsgálni az 1860-1958 közötti időszakban, Offenbach műveinek magyarországi megjelenésétől az 1950-es évek szocialista operettjéig. A műfaj történetét az Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti és Zeneműtárában, valamint az Országos Színháztörténeti Intézet és Múzeumban őrzött eredeti források alapján szeretném tanulmányozni.
angol összefoglaló
Although the popular musico-theatrical genre has been studied by several scholars from the point of view of cultural history (Hanák, Csáky), theatre history (Bruyas, Traubner, Heltai, Gajdó), even music history (Dahlhaus), the only work exploring Hungarian operetta from musicological point of view is the short popular one of András Batta. Hungarian musicology failed up to this day to investigate systematically the primary sources of Hungarian operetta performances, to provide musical analyses of the Hungarian operetta production, and to study the reception of foreign operettas in Hungary. In the course of my researches, I want to study the history of operetta in Hungary from these three points of view in the period between 1860 and 1958, from the appearance of Offenbach’s works in Hungary to the socialist operettas of the 1950s. I want to study the history of the genre on the grounds of the original sources preserved in the Department of Music and Theatre History of the Széchényi National Library and in the Hungarian Theatre Museum and Institute.