Mortgage, rationality and visions of the future  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
101261
Type K
Principal investigator Pellandini-Simányi, Léna
Title in Hungarian Lakáshitel, racionalitás és jövőelképzelések
Title in English Mortgage, rationality and visions of the future
Keywords in Hungarian gazdaságszociológia, értékkutatás, racionalitás, performativitás, időszociológia, anyagi kultúra
Keywords in English economic sociology, value sociology, rationality, performativity, sociology of time, material culture
Discipline
Sociology (Council of Humanities and Social Sciences)100 %
Ortelius classification: Socio-economic research
Panel Society
Department or equivalent Institute of Art Theory and Media Research (Eötvös Loránd University)
Participants Hammer, Ferenc
Vargha, Zsuzsanna
Starting date 2012-04-01
Closing date 2017-09-30
Funding (in million HUF) 7.251
FTE (full time equivalent) 3.16
state closed project
Summary in Hungarian
A kutatás azt vizsgálja, hogy a lakáshitel elterjedése hogyan alakítja át a mindennapi életet és az értékeket, különös tekintettel az időfogalmakra és a racionalitásra. Ez a kérdésfeltevés a gazdaságszociológia azon ágához kapcsolódik, mely azt vizsgálja, hogy a modern pénzügyi és piaci eszközök és diskurzusok hogyan hoznak létre új szubjektumokat; különösen olyanokat, amelyek megfelelnek a neoliberális gazdasági modelleknek (Callon 1998 és Langley 2008). Az irányzat legtöbb kutatása eddig a piacok működését tanulmányozta a pénzpiaci szereplőkre és az államra koncentrálva; e kutatás újdonsága, hogy összeköti ezen szereplők vizsgálatát a fogyasztók elemzésével, és feltérképezi a pénzpiaci termékek mindennapi kultúrára gyakorolt hatását. A kutatás kvalitatív részében feltárjuk a lakáshitel-felvétel hatásait az idővel és a racionális tervezéssel összefüggő mindennapi elképzelésekre és gyakorlatokra, és vizsgáljuk, hogy ezek mennyiben feleltethetők meg az intézményi szereplők elvárásainak és elképzeléseinek. Ebben a szakaszban 70 interjút készítünk lakáshitelesekkel, és a banki és az állami szabályozásért felelős döntéshozókkal; valamint diskurzus-elemzést végzünk az állami hitelszabályozás mögött húzódó konceptuális keretek megértése érdekében. A kutatás kvantitatív részében országosan reprezentatív kérdőíves kutatással vizsgáljuk, hogy a feltárt eredmények mennyiben általánosíthatók, és hogy vannak-e különbségek a lakáshitelesek és a más formában lakáshoz jutottak között. A kutatás gyakorlati hozadéka, hogy feltárja, hogy a pénzügyi eszközök használatához szükséges “pénzügyi kultúra” elterjedése mitől függ: mely folyamatok járulnak hozzá, illetve melyek gátolják kialakulását.
Summary
This research focuses on the way the mortgage-lending transforms everyday life and values, in particular rationality and conceptions of time. This question draws largely on recent developments in economic sociology that ask how modern financial and market devices and discourses create or ‘perform’ new subjects conforming to the models of neoliberal economics (Callon 1998 és Langley 2008). Most studies in the field looked at the way markets operate, focusing on actors of the financial market and the state; the novelty of this research is that it combines the analysis of these actors with that of the consumers and maps the effects of financial products on everyday culture. The qualitative phase of the project explores the impact of mortgage on practices and conceptions related to time and rationality and it compares these to the conceptualizations and expectations of institutional actors. This phase includes seventy interviews with home-owners, policy-makers and bankers as well a discourse analysis of government legislation on credit-lending in order to identify their underlying conceptual framework. The quantitative part uses a national representative survey to establish how widely our findings apply and to assess if there are differences between mortgage-borrowers and other groups. The practical import of the project is that it helps to explain the development of a “financial culture” that is necessary for financial instruments, by identifying the processes that contribute to it and those that hinder it.





 

Final report

 
Results in Hungarian
A pénzügyi termékek elterjedése Magyarországon nem járt együtt az e termékeknek megfelelő attitűdök elterjedésével, a ‘mindennapi élet financializációjával’. Magas kockázatú termékeket kockázatkerülő fogyasztók használnak és a hitelfelvevők éppúgy elítélik az eladósodást, mint nem-hitelfelvevő társaik. Az inkonzisztenciának a devizahitelek esetében három fő oka van. Az egyik az általunk kockázat-konformitás paradoxonnak nevezetett jelenség. A Rogers-i innováció-terjedés modelljével összhangban egyre kockázat-kerülőbb és konformista fogyasztók léptek be a piacra, akik a termék elterjedtségéből következettetek azok alacsony kockázatosságára; ugyanakkor a bankok egyre kockázatosabb termékeket ajánlottak annak érdekében, hogy több embernek tudjanak hitelezni. Ez a kockázat vállalásai attitűd – kockázatosság olló szétnyílásával járt 2003 és 2009 között. Az inkonzisztencia másik oka a pénzügyi eladási technikák, melyek gyakran a termékek félreértéséhez vezettek. A harmadik ok a termékek ‘domesztikálása’: a mindennapi használat során a fogyasztók a termékeket saját jelentésekkel ruházták fel, melyek eltértek azok eredeti rendeltetésétől. A növekvő kockázat és eladósodás intézményi oldalról a fő szereplők érdek- és kulturális keret egyezésével magyarázható. Bár sokan látták az intő jeleket, az a tény, hogy a magyar mutatók az EU-s átlag alatt voltak, eloszlatta a félelmeket: a nyugatosodási értelmezési kereten belül a növekvő eladósodást a felzárkózás részeként értelmezték.
Results in English
The proliferation of financial products in Hungary has not been accompanied by the spread of corresponding financial attitudes, or the ’financialisation of everyday life’. High-risk products are owned by risk-averse consumers and borrowers are no less likely to be debt-averse than non-borrowers. In the case of FX mortgages, the inconsistency can be explained by three processes. The first is what we call the conformity-risk paradox. Consistently with Rogers’ diffusion of innovation model, more and more risk-averse and conformist consumers entered the market over time, who inferred the low-risk nature of products from their wide use. At the same time, banks offered risker and risker loans to be able to lend to a wider pool of borrowers. This led to the opening of the risk attitude – actual product risk gap between 2003 and 2009. The second cause of the inconsistency was financial selling techniques that often resulted in people misunderstanding the products. The third cause was the ‘domestication’ of products: borrowers appropriating products in the course of their everyday use to ends different from their original purpose. From the institutional side, the growing risk and indebtedness can be linked to shared interests and cultural frames. Although many saw warning signs, the fact that Hungarian indicators remained under the EU averages dispelled concerns: interpreted along the Westernization frame, growing debt was made sense of a sign of convergence.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=101261
Decision
Yes





 

List of publications

 
Vargha Zsuzsanna: Vargha, Zsuzsanna. 2017. "Performing a strategy's world: How redesigning customers made relationship banking possible.", Long Range Planning (elfogadva, prepint online megjelenés: 2017 április), 2017
Pellandini-Simányi Léna: Non-marketizing agents in the study of markets: Competing legacies of performativity and Actor-Network-Theory in the marketization research program, Journal of Cultural Economy, 2016
Pellandini-Simányi Léna és Banai Ádám: The Conformity-Risk Paradox: Why Increasingly Risky Mortgages are Acquired by Increasingly Risk-Averse Consumers, Advances in Consumer Research (közlésre elfogadva), 2017
Pellandini-Simányi Léna és Vargha Zsuzsanna: Why market-making interactions between states and firms fail despite aligned interests and ideas: Organizing the Hungarian mortgage market as a socio-technical process, Közlésre elküldve, R&R (2. kör), Organization Studies., 2017
Pellandini-Simányi Léna és Vargha Zsuzsanna: Spatializing the future: The formation of financial expectations through moral geography in the Hungarian mortgage market,, Közlésre elküldve, 1 kör R&R, Economy and Society, 2017
Pellandini-Simányi Léna és Vargha Zsuzsanna: How risky debt became ordinary, Közlésre elküldve, 1. R&R kör, Journal of Consumer Culture, 2017
Pellandini-Simányi L., Vargha Zs. és Hammer, F.: Financialization of everyday life or domestication of finance? How mortgages engage with borrowers’ temporalities, relationships and rationalities, http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09502386.2015.1017142#.VTDDHiMcTIU, 2015
Pellandini-Simányi L., Vargha Zs. és Hammer, F.: Performation struggles in the making of the Hungarian forex mortgage market., American Sociological Association Annual Meeting, Economic Sociology Roundtable Session, konferencia cikk elfogadva. 2015. augusztus 22-25, Chicago, USA., 2015
Pellandini-Simányi L., Hammer, F. és Vargha Zs.: Domesticating Finance: Patterns of Inequality in Living with Home Mortgages in Hungary., 27th Annual Meeting of the Society for the Advancement of Socio-Economics,Domesticizing Financial Economies, Part 2 session, absztakt elfogadva. 2015 július 2-4, London S, 2015
Pellandini-Simányi L., Vargha Zs. és Hammer, F.: The Cartography of Forex Lending: Westernizing the Future in the Hungarian Mortgage Market, 27th Annual Meeting of the Society for the Advancement of Socio-Economics,Uncertain Futures in Economic Decision Making session, absztrakt elfogadva. 2015 július 2-4, Lon, 2015
Pellandini-Simányi, L. és Vargha Zs.: Market drift or side-markets? Organizing the mortgage market in post-socialist Hungary from birth to crisis, SCORE International Conference on Organizing Markets, 2014 október 16-17, Stockholm, Svédország, 2014
Pellandini-Simanyi, L. és Hammer, F.: Performing irrational consumers? Consuming and regulating mortgage in postsocialist Hungary, ESA Consumption Research Network midterm conference, Porto, Portugália, 2014 szeptember 3-5., 2014
Pellandini-Simányi L., Vargha Zs. és Hammer, F.: Financialization of everyday life or domestication of finance? How mortgages engage with borrowers’ temporalities, relationships and rationalities, Cultural Studies, 59 (5-6):733-759, 2015
Pellandini-Simányi L., Vargha Zs. és Hammer, F.: Performation struggles in the making of the Hungarian forex mortgage market., American Sociological Association Annual Meeting, Economic Sociology Roundtable Session, konferencia cikk elfogadva. 2015. augusztus 22-25, Chicago, USA., 2015
Pellandini-Simányi L., Hammer, F. és Vargha Zs.: Domesticating Finance: Patterns of Inequality in Living with Home Mortgages in Hungary., 27th Annual Meeting of the Society for the Advancement of Socio-Economics,Domesticizing Financial Economies, Part 2 session, 2015 július 2-4, London S, 2015
Pellandini-Simányi L., Vargha Zs. és Hammer, F.: The Cartography of Forex Lending: Westernizing the Future in the Hungarian Mortgage Market, 27th Annual Meeting of the Society for the Advancement of Socio-Economics,Uncertain Futures in Economic Decision Making session. 2015 július 2-4, Lon, 2015
Pellandini-Simányi, L. és Vargha Zs.: Market drift or side-markets? Organizing the mortgage market in post-socialist Hungary from birth to crisis, SCORE International Conference on Organizing Markets, 2014 október 16-17, Stockholm, Svédország, 2014
Pellandini-Simanyi, L. és Hammer, F.: Performing irrational consumers? Consuming and regulating mortgage in postsocialist Hungary, ESA Consumption Research Network midterm conference, Porto, Portugália, 2014 szeptember 3-5., 2014
Pellandini-Simányi, L.: The Consumer Who Wasn’t There: How Home Mortgages Configured Higher Energy Consumption, Invited presentation at the Beyond Practices: Sustainable Consumption and Socio-technical Systems Workshop. University of Manchester, Manchester, UK, 25-26th June, 2015, 2015
Pellandini-Simányi, L., Vargha, Zs. és Hammer, F.: Predicting and performing financial futures through geographical classifications: How the narrative of Westernization of Central and Eastern Europe (CEE) contributed to t, 12th Conference of the European Sociological Association 25th – 28th August, Prague, Czech Republic, 2015
Pellandini-Simányi, L.: Performation struggles and the making of the Hungarian mortgage market, Economic Geography Research Colloquium, University of Zurich, 1 November, 2014., 2014
Pellandini-Simányi L., Vargha Zs. és Hammer, F.: Mapping relations of debt and credit in the Hungarian mortgage market, Debt Trails Workshop, Budapest, március 3-4., 2016
Pellandini-Simányi L. és Vargha Zs.: Why Market-Making Interactions Between States and Firms Fail Despite Aligned Interests and Ideas: Organizing the Hungarian Mortgage Market As a Socio-Technical Process, 28th Annual Meeting conference of the Society for the Advancement of Socio-Economics, L: Regulation and Governance track, Berkeley, 24-26 June, absztrakt elfogadva, 2016
Pellandini-Simányi L., Vargha Zs. és Hammer, F.: Performation struggles in the making of the Hungarian forex mortgage market., American Sociological Association Annual Meeting, Economic Sociology, augusztus 22-25, Chicago, USA. (átírás alatt a Journal of Cultural Economy részére), 2015
Pellandini-Simányi, L., Vargha, Zs. és Hammer, F.: Predicting and performing financial futures through geographical classifications: How the narrative of Westernization of Central and Eastern Europe (CEE) contributed to t, 12th Conference of the European Sociological Association 25th – 28th August, Prague, Czech Republic, 2015
Pellandini-Simányi, L.: Performation struggles and the making of the Hungarian mortgage market, Economic Geography Research Colloquium, University of Zurich, 1 November, 2014 (átdolgozás alatt a Journal of Cultural Economy részére), 2014
Pellandini-Simányi, Léna and Banai Ádám: The Conformity-Risk Paradox: Why Increasingly Risky Mortgages are Acquired by Increasingly Risk-Averse Consumers, Association for Consumer Research Conference, October 26-29, 2017, San Diego, USA, 2017
Pellandini-Simányi Léna, Banai Ádám: 1. Pellandini-Simányi, L. and Banai Á. (2017): The financialization of everyday life: Measurement and critique., Society, Annual meeting of the Society for the Advancement of Socio-Economics, Lyon, 30 July- 1 August, (átírás alatt az American Sociological Review részére), 2017
Pellandini-Simányi Léna Vargha Zsuzsanna: How legal infrastructure matters in market organization: The case of the Hungarian mortgage market, Annual meeting of the Society for the Advancement of Socio-Economics, Lyon, 30 July- 1 August, 2017, 2017
Pellandini-Simányi Léna, Vargha Zsuzsanna és Hammer Ferenc: Mapping relations of debt and credit in the Hungarian mortgage market, Debt Trails: Mapping relations of debt and credit from everyday actors to global credit markets Workshop, ELTE, Budapest, March 3-4, 2016, 2016





 

Events of the project

 
2014-02-20 14:21:34
Résztvevők változása




Back »