Islamic Mysticism (Sufism) and Jewish Mysticism: Mutual Influences  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
115555
Type K
Principal investigator Zsom, Dóra
Title in Hungarian Az iszlám misztika (szúfimus) és a zsidó misztika kölcsönhatásai
Title in English Islamic Mysticism (Sufism) and Jewish Mysticism: Mutual Influences
Keywords in Hungarian szúfizmus, iszlám misztika, zsidó misztika, mágia
Keywords in English Sufism, Islamic Mysticism, Jewish Mysticism, Magic
Discipline
Ethnography (Council of Humanities and Social Sciences)100 %
Ortelius classification: Oriental studies
Panel Culture
Department or equivalent Institute of Oriental Studies (Eötvös Loránd University)
Starting date 2016-01-01
Closing date 2019-12-31
Funding (in million HUF) 7.404
FTE (full time equivalent) 2.40
state closed project
Summary in Hungarian
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

Az iszlám misztika (szúfizmus) zsidóságra gyakorolt hatását több kutató is vizsgálta az elmúlt évtizedekben, elsősorban Paul Fenton. Ennek köszönhetően az ún. „zsidó szúfik” léte és tevékenysége valamelyest ismertté vált a középkori zsidóság kutatói számára. Azt azonban senki sem vizsgálta, vajon a zsidóság gyakorolt-e hatást a szúfizmusra, holott tekintettel arra, hogy a kapcsolatok általában kölcsönösek, logikus feltételezni, hogy ilyen hatás létezett. Előzetes kutatásaim azt mutatják, hogy elsősorban a szúfizmus népies változatában kimutathatóak zsidó elemek, terminusok, szokások és képzetek. Főként a zsidó mágikus-misztikus irodalom nyomai fedezhetőek fel szúfi iratokban. Ezen tendencia a szövegek tanúsága szerint visszavezethető a középkorra. Kutatásom ezen, eddig elhanyagolt terület felderítését szolgálná.

A kutatás másik célja az ún. „zsidó-szúfi” szövegek összegyűjtése, elemzése, és azok átfogó és rendszerezett bemutatása. Erre azért volna szükség, mert bár a témában számos cikket írtak, sőt pár a témába vágó monográfia is megjelent egy-egy részproblámáról (P. Fenton és D. Lobel tollából), de a kérdés egészét tárgyaló és bemutató mű eddig nem született.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

A kutatás célja kettős: 1) szúfi hatást mutató zsidó szövegek elemzése; 2) olyan szúfi szövegek összegyűjtése, melyekben kimutatható a zsidó mágikus-misztikus szövegek befolyása. A kutatás célja annak bebizonyítása, hogy a szúfizmus és a zsidóság kapcsolata nem volt egyoldalú: nem csak a zsidóság vett át muszlim képzeteket és gyakorlatokat, de a muszlim szúfik is kölcsönöztek egyes elemeket a zsidóságtól. A vizsgálandó időszak a késő-középkortól a kora-újkorig terjed. A legtöbb releváns szöveg a Kairói Genizából származik, azonban olyan kéziratgyűjteményeket is a vizsgálódás körébe szándékozom vonni, melyeket eddig kevésbé kutattak, annak reményében, hogy teljesen új forrásokra fogok bukkanni.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

Ez idáig nem jelent meg a kérdéssel foglalkozó átfogó tanulmánykötet, monográfia. A témában megjelent cikkek (és nagyon kevés könyv) mind részproblémákat tárgyal, a kérdés valamely apró aspektusára koncentrál. Nincsen olyan monográfia, mely szisztematikusan mutatná be a szúfizmus és a zsidóság kapcsolatát, feltárná a hatások és kölcsönhatások minőségét és mértékét. Jelen kutatás ezt a hiányt igyekszik pótolni.

A misztika tanulmányozásának gyakorlati haszna is van napjainkban, amikor kulturális és vallási feszültségek súlyosbítják a Nyugat és a Közel-Kelet politikai és társadalmi viszonyait. A nyugati világban az iszlámot főként annak szélsőséges, intoleráns megnyilvánulásairól ismerik. Az iszlám misztika gondolatvilága azonban nagyon közel áll a zsidó-keresztény kultúrához. Ezért az iszlám misztika tanulmányozása, népszerűsítése hozzájárul ahhoz, hogy az iszlámról kialakult képet árnyalja, a nagy világvallások közös képzeteit felfedje.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

A kutatás az iszlám misztika (szúfizmus) és a zsidóság kapcsolatát vizsgálja. A korábbi kutatások bebizonyították, hogy az iszlám misztika nagy hatást gyakorolt a középkori szidóságra, és ez a hatás napjainkban is kimutatható. Egyes ismert és népszerű középkori zsidó műveket (mint Júda ha-Lévi és Bahja ibn Pakúda műveit) már elemezték ebből a szempontból, és néhány elfeledett „zsidó-szúfi” könyvet is kiadtak (mint Abraham Maimonidesz vallási útmutatóját). Egy kairói zsinagóga padlásszobájában, az ún. Kairói Genizában egy középkori kézirattárat találtak, mely számtalan szúfi szöveget, illetve szúfi mintát követő zsidó szöveget is rejtett. Ezen szövegek összegyűjtését, kiadást és fordítását Paul Fenton kezdte el. Tevékenysége nyomán a „zsidó-szúfik” ismertté váltak a kutatók és a szélesebb közönség előtt is.
Azonban a „zsidó-szúfik” vallási irodalmáról, tevékenységéről semmilyen átfogó mű eddig nem született. A témában csak cikkek jelentek meg, ill. egy-két, valamely részkérdést feszegető monográfia.
A kutatás célja ennek a hiányosságnak a pótlása: a kiadott és kiadatlan „zsidó-szúfi” szövegek összegyűjtése, elemzése, azok összevetése muszlim szövegekkel. Ennek révén megállapíthatóvá válik majd, hogy milyen kölcsönhatások, átvételek jellemzik a zsidó és a muszlim misztikusokat, hiszen feltehető, hogy nem csak a szúfik gyakoroltak hatást a zsidóságra, hanem a zsidóság is hatást gyakorolt a szúfizmus egyes ágaira (ezt a hipotézist előzetes vizsgálódásaim alátámasztják).
Summary
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

On the influence of Sufism on Judaism a significant research has been made in the last decades by a number of scholars, first and foremost by Paul Fenton. Due to their efforts the phenomenon of “Jewish Sufism” (to use a popular and over simplified expression) has been widely recognized. Relationships are, however, always reciprocal. The proposed research wishes to investigate a neglected aspect of the connection between Judaism and Sufism: the bilateral relation, mutual influence and interaction of Jewish and Muslim mystics. Popular Sufism, in my opinion, shows a discernible impact of Judaism, especially of Jewish mystical, or mystico-magical practices. This tendency existing also in contemporary Sufism can be traced back to the Middle Ages. The aim of the research is to identify, present and analyse Muslim mystical texts displaying Jewish influence.

The second purpose of the project is to present Jewish texts that show Sufi influence in a comprehensive and systematic way. Although previous scholarship discovered, collected and published a great number of such texts, the results of the investigations were published usually in articles, and only in some cases in books. Books published in this field of research treat normally a single text, or a single author, but they do not offer a broad study discussing the development and various stages of Jewish mysticism affected by Sufism.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

The purpose of the research is twofold: 1) to analyse Jewish mystical texts that show Sufi influence; 2) to collect and present Sufi texts showing the influence of Jewish mystico-magical texts and practices. The aim of the research is to prove that the relation of Judaism and Sufism was not unilateral: not only Jew borrowed from Muslim Mystics concepts and practices, but also Jewish ideas found their way to Muslim mysticism, in the first place to popular Sufism. The period under discussion extends from the High Middle Ages to the Early Modern Period. Most of the texts I wish to study were preserved in the Cairo Genizah. I also wish to explore the manuscript collections of several libraries in order to detect texts that were not discussed till now.

The research will analyse the quality and quantity of Sufi influence on Judaism and vice versa. It will present the diversity of Jewish and Sufi interactions, trying to define the main tendencies of the interaction, the changes these relations underwent, the development of some ideas and the decline of others.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

No comprehensive scholarly work has been written presenting the manifold aspects of Jewish and Sufi interrelation. Articles and books published regarding this issue discuss generally particular questions. Therefore a systematic and broad study analysing the quality and quantity of Sufism’s influence on Judaism (and vice versa) is still lacking. The proposed research aims to fill this gap.

The study of mysticism has practical relevance nowadays, when cultural and religious tensions aggravate political and social conditions in the world. Islam is stigmatized in Western discourse because it is known almost exclusively by its extremist and intolerant manifestations. The main concepts of Islamic mysticism are, however, very close to similar tenets of Jewish and Christian religion. In my opinion, the study of Islamic mysticism can effectively contribute toward a better understanding between Eastern and Western cultures and the great religions of the world.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

The proposed research wishes to investigate the influence of Sufism on Judaism. Previous scholarship has made it evident that Muslim mysticism made a lasting impression on Judaism. Sufi concepts and terminology were analysed in popular Jewish works (like the Duties of the Heart by Bahya ibn Paquda or the Kuzari by Juda ha-Levi) and in less known works (like the Complete Guide for the Pious by Abraham Maimonides). Genuine Sufi texts and Jewish imitations or adaptations of Sufi literature were discovered in great number the in the Cairo Genizah, and in several libraries owning great manuscript collections. An immense pioneering work has been done by Paul Fenton in the first place as to the collection, publication, translation and interpretation of Jewish-Sufi works. Due to his activity (complemented by the efforts of other scholars like Diana Lobel, etc.) the influence of Sufism on Judaism has been widely realized and acknowledged.
In spite of that, till now there is no comprehensive scholarly work aiming to present the manifold aspects of “Jewish-Sufism”. A great number of articles have been written, various texts have been translated, even some monographs have appeared about one or another author. Nevertheless, a systematic and broad study wishing to present and analyse the quality and quantity of Sufism’s influence on Judaism is still has to be written.
The proposed research aims to fill this gap by tracing the published and unpublished Jewish texts, by contrasting it with the Muslim texts, determining the extent of mutual influences and presenting the resulting conclusions in a systematic way.





 

Final report

 
Results in Hungarian
A kutatás az iszlám és a zsidó misztika kapcsolatára, kölcsönhatásaira és párhuzamaira irányult, különös tekintettel az úgynevezett „zsidó-szúfik” vallási irányzatára. Kitért a „zsidó-szúfizmus” előzményeire elsősorban a középkori Spanyolországban; foglalkozott a középkori egyiptomi szúfi mintát követő zsidó vallási mozgalom történetével, vallási eszméivel, reformtörekvéseivel és irodalmi műveivel; vizsgálta a spanyolországi kabbala előzményeit és párhuzamait az iszlám misztikában; bemutatta a zsidó és az iszlám kultúra egyes elemeinek összefonódását a misztikus-mágikus iratokban és általában a népi vallásosság területén. A kutatás eredeti hipotézise, mely szerint a zsidóság is gyakorolt hatást az iszlám misztikára (nem csak fordítva), elsősorban a népi vallásosság és a mágia területén nyert megerősítést. A project eredményként több, eddig publikálatlan kézirat került kiadásra, melyek közül egy, a Kairói Genizában fennmaradt kb. 13. századi szúfi levelezés különösen fontos. A kutatás eredményeként két könyv és nyolc cikk született, ezekből három még megjelenés alatt áll.
Results in English
The purpose of the project was to study the connection between Islamic and Jewish mysticism, to discuss their mutual influences and parallel developments especially in the case of the so-called “Jewish Sufis”. The research investigated the antecedents of “Jewish-Sufism” in medieval Spain predominantly, it discussed the history of the Jewish pietist movement in medieval Egypt that followed a Sufi pattern and wished to reform traditional Judaism. Furthermore, it investigated the influence of Islamic mysticism on Spanish Kabbalah, explored its similarities and discrepancies; and presented the bilateral relation, mutual influence and interaction between Jewish and Muslim mystical-magical literature and the intertwining of mystical-magical ideas in Jewish and Muslim popular beliefs. The original hypothesis of the research according to which the relation of Judaism and Sufism was not unilateral (not only Jew borrowed from Muslim Mystics concepts and practices, but also Jewish ideas found their way to Muslim mysticism), was proven true in the first place in the area of popular Sufism and magic. As a result of the research project, several manuscripts were published, among them an important exchange of letters written by Sufi masters that was preserved in the Cairo Genizah. The outcomes of the research were presented in two books and eight articles.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=115555
Decision
Yes





 

List of publications

 
Zsom Dóra: Szabad-e embert enni? A „múmia” gyógyászati célú fogyasztása muszlim és zsidó forrásokban, KELETKUTATÁS: TANULMÁNYOK AZ ORIENTALISZTIKA KÖRÉBŐL 2018 : tavasz pp. 35-54., 2018
Zsom Dóra, Nahmanides: A szexualitás misztikája. A Szentség levele., Budapest: MTA Könyvtár és Információs Központ, 2018
Dora Zsom: Sobriety and Intoxication in Mystical Sayings from the Cairo Genizah, Hameen-Anttila J; Koskikallio P; Lidstedt I (szerk.) Contacts and Interaction. Leuven: Peeters Publishers, 2017. (ISBN:978-90-429-3427-6) pp. 493-504., 2017
Zsom Dora: A Judeo-Arabic fragment of the magical treatise Kitab Dairat al-ahruf al-abgadiyya, ARABIST: BUDAPEST STUDIES IN ARABIC 38: 65-90, 2017
Zsom Dóra: "Tedd szerelmét szívébe, hogy ne tudjon aludni, de tudjon enni, ne tudjon inni!" Egy arab szerelmi amulett a thébai nekropoliszból, ORPHEUS NOSTER 9: (2) 78-100, 2017
Dóra Zsom: Another Arabic version of Sefer ha-Razim and Harba de-Moshe: A new Sifr Adam manuscript, The Arabist: Budapest Studies in Arabic; 37, 2016. pp. 180-201., 2016
Zsom Dóra, Nahmanides: A szexualitás misztikája. A Szentség levele., Budapest: MTA Könyvtár és Információs Központ, 2018
Zsom Dóra: Szabad-e embert enni? A "múmia" gyógyászati célú fogyasztása muszlim és zsidó forrásokban, Keletkutatás, 2018
Zsom Dóra: Judaizmus, Dévényi K. (szerk.): Civilizációk Kelettől Nyugatig. Budapest: Corvinus Egyetem, 2018
Dóra Zsom: Sobriety and Intoxication in Mystical Sayings from the Cairo Genizah, In: Hameen-Anttila J, Koskikallio P, Lidstedt I (szerk.) (szerk.) Contacts and Interaction. Leuven: Peeters Publishers, 2017. pp. 493-504., 2017
Zsom Dóra: "Tedd szerelmét szívébe, hogy ne tudjon aludni, de tudjon enni, ne tudjon inni!" Egy arab szerelmi amulett a thébai nekropoliszból, ORPHEUS NOSTER 9: (2) 78-100, 2017
Zsom Dora: An Arabic love charm found at the excavations in the area of Theban Tomb 184, In: L'Harmattan Kiadó, 2017. pp. 222-244., 2017
Dóra Zsom: Another Arabic version of Sefer ha-Razim and Harba de-Moshe: A new Sifr Adam manuscript, In: Dévényi Kinga (szerk.) (szerk.) Studies in Memory of Alexander Fodor. Budapest: Eötvös Loránd University, Chair for Arabic Studies; Csoma de Kőrös Society, Section of Islamic Studies, 2016. pp. 180-201. (The Arabist: Budapest Studies in Arabic; 37.), 2016
Zsom Dóra: "Tedd szerelmét szívedbe, hogy ne tudjon aludni, ne tudjon enni, ne tudjon inni. Egy arab szerelmi amulett a thébai nekropoliszból (TT 184), Orpheus Noster, 9. évfolyam, 2. szám, 2017
Dora Zsom: An Arabic love charm found at the excavations in the area of Theban Tomb 184, Németh, Bori (ed.), Now Behold My Spacious Kingdom. Studies Presented to Zoltán Imre Fábián On the Occasion of His 63rd Birthday. Budapest: L'Harmattan Kiadó, 2017., 2017
Dora Zsom: Sobriety and Intoxication in Mystical Sayings from the Cairo Genizah, Hameen-Anttila J; Koskikallio P; Lidstedt I (szerk.) Contacts and Interaction. Leuven: Peeters Publishers, 2017. (ISBN:978-90-429-3427-6) pp. 493-504., 2017
Zsom Dora: A Judeo-Arabic fragment of the magical treatise Kitab Dairat al-ahruf al-abgadiyya, ARABIST: BUDAPEST STUDIES IN ARABIC 38: 65-90, 2017
Dóra Zsom: La asimilación y la segregación de los judíos ibéricos en los siglos XV-XVI, In: Gaál Zoltán Kristóf, Horváth Benigna Dorka, Zomboryné Jándy Katalin, Kutasy Mercédesz (szerk.) (szerk.) La séptima morada. En homenaje al V centenario de la muerte de Santa Teresa de Ávila. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó, 2016. pp. 123-143., 2016
Dora Zsom: A Lover of God: The Ecstatic Sufi Nuri, (megjelenés alatt, ill habilitációs disszertációként benyújtva az ELTE-n 2019-ben), 2020
Zsom Dora: Diverse Personalities of the Ecstatic Sufi an-Nuri according to the Earliest Sources, ARABIST: BUDAPEST STUDIES IN ARABIC 41:, 2020
Zsom Dóra: „Egy elvetélt reformkísérlet: szúfi mintát követő zsidó közösségek Egyiptomban”, Kósa G., Vér Á. (szerk.): Reformationes – Reformtörekvések a vallástörténetben. ELTE BTK Vallástudományi Központ, 2020




Back »