Perspectives: new vistas in the research of theory of mind  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
116779
Type K
Principal investigator Király, Ildikó
Title in Hungarian Perspektívák: új lehetőségek a tudatelmélet kutatásban
Title in English Perspectives: new vistas in the research of theory of mind
Keywords in Hungarian perpektívafelvétel, automatikus folyamatok, epizodikus emlékezet, tudatelmélet
Keywords in English perspective taking, automatic processes, episodic memory, theory of mind
Discipline
Psychology (Council of Humanities and Social Sciences)100 %
Ortelius classification: Experimental psychology
Panel Psychology and Education
Department or equivalent Institute of Psychology (Eötvös Loránd University)
Participants Elekes, Fruzsina
Kovács, Ágnes
Oláh, Katalin
Tolmár, Fanni
Starting date 2016-01-01
Closing date 2020-12-31
Funding (in million HUF) 21.588
FTE (full time equivalent) 8.15
state closed project
Summary in Hungarian
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A kutatás fő célkitűzése, hogy a tudatelmélet klasszikus elméleteit és a kurrens kutatási eredmények látszólagos ellentmondását egy egységes modellben feloldja, és magyarázza. A klasszikus nézet a tudatelmélet explicit formájának megjelenését 4 éves korra teszi. Újabb kutatások ugyanakkor kimutatják, hogy már kisgyermekek is képesek másoknak vélekedéseket tulajdonítani, igaz implicit feladatokban. Ehhez kapcsolódóan, felnőtt kutatások eredménye szerint, automatikus, implicit módon csak korlátozott tartalmak (első szintű perspektívák) tulajdonítása lehetséges. Ezek alapján egyes kutatók azt feltételezik, hogy létezik egy tartalmában korlátozott, de gyors implicit rendszer (ez működik csecsemőkorban, és marad fenn felnőttkorra is) és egy később kifejlődő, explicit, rugalmas, teljes értékű rendszer, ami úgynevezett proper belief tulajdonítására is alkalmas. Modellünk értelmében 1) az implicit, automatikus rendszer is valós vélekedéseket tulajdonít, 2) a 4 éves korban jelentkező fejlődési ugrás nem magának a tudatelméletnek a fejlődésével magyarázható, hanem azoknak a rendszereknek, például az epizodikus emlékezetnek a fejlődésével, amik lehetővé teszik a tudatos emlékezeti keresést az epizódban a vélekedés tartalmát meghatározó eseményrészletek után. Ezért igazolni szeretnénk egyrészt, hogy létezik online második szintű perspektívaváltás felnőtteknél, feltéve, ha a társ figyelmi perspektívája releváns a résztvevő feladata szempontjából. Másrészt, az epizodikus emlékezet hozzájárulását egy olyan módosított áthelyezési helyzetben vizsgáljuk, mikor a vélekedés tartalmát, egy utólag megismert információ miatt felül kell bírálni.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

A projektben két kísérletsorozatot terveztünk. Elméleti állításunk szerint, a tudatelmélet elsődleges, implicit működésmódja online, gyors viselkedésjóslást tesz lehetővé. Feltételezzük, hogy ez az implicit rendszer is valódi vélekedések és mentális állapotok attribúcióját képes végezni. Ennek az állításnak az igazolására felnőttekkel tervezünk másodikszintű perspektíva-felvételt célzó kísérleteket. Az eddigi negatív eredményekkel szemben azt jósoljuk, hogy kiváltható automatikus második szintű perspektívaváltás gyors válaszadási helyzetben, feltéve, hogy a másik személy feladata releváns a cselekvő szempontjából.
Az elméleti revíziónk másik eleme az, hogy a tudatelméletben 4 éves kor körül jelentkező látványos működésmód váltás (Sally-Anne jellegű téves vélekedés tesztek sikeres teljesítése) nem magának a területen belüli minőségi váltásnak köszönhető, hiszen az elsődleges, implicit rendszer korábban is működik. Ehelyett a tudatelméleti tartalmak frissítését lehetővé tévő rendszerek - többek között - az epizodikus emlékezet kibontakozása, és a két képesség integrációja okozza a váltást. Erre a felvetésre ad választ a második kísérletsorozat, melyben a módosított áthelyezési paradigmában csak az emlékezeti előhívás segítségével adható jó válasz.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

Ennek a kutatásnak az eredményei összebékíthetik a tudatelmélet klasszikus magyarázó modelljeit az elmúlt években megjelent, a modellek számára kihívást jelentő kísérletek eredményeivel. A lehetőség az új modell nyomán az, hogy újraértelmezi mi az elmeolvasás elsődleges funkciója: ez a társas helyzetekben szükséges gyors viselkedéses adaptáció elősegítése a másik vélekedéseinek a gyors (online) leképezése révén.
A tudatelmélet és perspektívaváltás az emberi mivoltunk legalapvetőbb építőköveit adják. Jelentőségük vitathatatlan minden olyan helyzetben, mikor emberek (bármilyen életkori csoporthoz, vagy társadalmi réteghez tartozzanak is) kapcsolatba kerülnek egymással. A tudatelmélet, a mások helyzetébe történő belehelyezkedés képessége alapozza meg szociális érzékenységünket, teszi lehetővé, hogy társainkkal kommunikáljunk, vagy akár konfliktusokat kezeljünk. Kutatásunkkal azt szeretnénk igazolni, hogy mindez a szükséges kognitív képességek terén már a fejlődés korai szakaszában megjelenik. Gyors, hatékony és nem feltétlenül akaratlagos módon már a helyzet kibontakozása során (online) leképezzük mások tudatállapotait, ez pedig kihat saját viselkedésünkre, és lehetővé teszi mások viselkedésének bejóslását. A fejlődés későbbi szakaszában ugyan kialakul egy tudatosan vezérelt, explicit tudatelméleti képesség is, az implicit rendszer azonban felnőtt korban is rendelkezésre áll.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

Legtöbb mindennapi tevékenységünket társakkal végezzük: vannak, akiket jól ismerünk, vannak, akikkel rövid időre találkozunk csak e tevékenységek során. Mégis közös a társakkal végzett tevékenységekben, hogy ezen interakciók gördülékenyen zajlanak, fennakadások nélkül, köszönhetően annak, hogy rendelkezünk a tudatelmélet képességével. Jelen kutatással azt szeretnénk alátámasztani, hogy a tudatelmélet elsődlegesen éppen a gyors, automatikus elmeolvasásra van felkészítve. Az explicit, magasabb szintű funkciókat igénylő tudatelméleti képesség, ami 4 éves kor körül bontakozik ki, csak ráépül erre az elsődleges rendszerre, rugalmasabbá téve azt. Korábbi eredmények szerint az elsődleges rendszer működési módja tartalmában korlátozott: felnőttek automatikusan követik, hogy ki melyik tárgyakat látja, de nem képesek hasonló gyorsasággal reprezentálni, hogy azok a tárgyak pontosan, hogy néznek ki a másik perspektívájából. Így az automatikus tudatelmélet elsődlegességét támasztaná alá, ha a tartalmi korlát elképzelését cáfolni tudnánk.
Summary
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

The main goal of the research is to unite the classic theories on theory of mind and the current empirical findings in a new theoretical framework by resolving the seeming conflicts between them. According to the classic approach the explicit form of theory of mind emerges at the age of 4 years. On the other hand, recent evidence suggests, that even infants can attribute beliefs to others if this is measured by implicit tasks. Related to this, according to adult studies only certain contents (level-1 perspectives) can be attributed to others in an automatic, implicit way. Based on these results, some researchers theorize that there is a quick implicit system that is limited in the contents it can process (this is what operates already in infants but remains available also during adulthood), and a later developing, explicit, flexible, full-blown system, that can attribute so called “proper beliefs” as well. We propose that 1) even the implicit, automatic system can attribute proper beliefs, 2) the sudden developmental shift occurring at 4 years does not reflect the development of theory of mind itself, rather those other capacities, e.g. episodic memory, that enable a conscious memory search for information that could define the content of the belief. First, we would like to provide evidence for the existence of online level-2 perspective taking in adults that is triggered if the content of other’s perspective is task relevant for the participant. Second, the contribution of episodic memory will be tested in a modified location change paradigm in which the content of the belief has to be updated due to a later discovered piece of information.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

In the current project we intend to perform two sets of studies. We propose that the primary, implicit operation mode of theory of mind enables quick, online behavior-predictions. We hypothesize that this implicit system can attribute proper beliefs and other full-fledged mental states. To verify this claim, we will run studies with adults that aim to tap spontaneous level-2 perspective taking. In contrast with previous null-results we predict that spontaneous level-2 perspective taking can be triggered, given that the task and therefore the focus of the other person’s attention (whom perspectives will be attributed) is relevant to the participant.
The second pillar of the model we outline is that the well-known shift in the theory of mind capacity that happens around the age of 4 (success on the Sally-Anne type of false belief tasks) is not generated by a qualitative growth of the theory of mind capacity itself, as on implicit tasks the system operates well before that age. Rather, it is caused by the unfolding of those processes – episodic memory amongst others - that enable the updating of the content of the attributes mental states, and the integration of these processes and theory of mind. This proposal is addressed by the second line of research, in which children can only give a correct behavioral response in a location change paradigm if they can use episodic recall.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

The studies we designed have the potential to reconcile the classic explanatory theories of Theory of Mind with the more recent findings in cognitive development that challenge those theories. The model we propose re-defines what the primary goal of mindreading is, namely to help to form quick behavioral adjustments in social interactions by mapping others’ beliefs online.
Theory of mind and perspective taking provide the most fundamental building blocks of human nature. Their significance is indisputable in all situations where people (coming from any age or social group) interact with each other. Theory of mind, the ability to understand someone else’s mental states regarding his situation, grounds our social sensitivity, enables us to communicate with confederates, or even to resolve conflicts. With our research we would like to prove that the cognitive capacity necessary for these develops early in childhood. We map others’ mental states already during the unfolding of a social event (online) in a quick, efficient and not necessarily intentional way. This representation in turn affects our own behavior and makes it possible to predict others’ actions. Although, later during development a consciously operated, explicit theory of mind capacity also emerges, the implicit system remains available during adulthood as well.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

Most of our everyday activities are carried out with social partners. In some cases we know these partners well while other times the only contact we have with them concerns the activity in question. These interactions usually enfold surprisingly smoothly, without any misunderstandings. This is due to humans’ capacity to attribute mental states to others, known as Theory of Mind. With the help of the proposed research we would like to confirm that the primary function of theory of mind is indeed the quick, automatic mapping of others’ mental contents. The explicit system, that builds on higher order capacities and emerges around the age of 4 years, merely augments this primary system, making mindreading more flexible. According to previous findings, the automatic system is limited in the content it can process: adults automatically track which objects others can see, but can not represent with a similar speed how exactly those objects appear from the other’s view point. We aim to confirm the notion of the full-blown automatic system by providing evidence that this system does not face such content limits.





 

Final report

 
Results in Hungarian
Ebben a projektben végzett kutatásaink lehetővé tették számunkra, hogy összebékítsük a tudatelmélet klasszikus, dogmatikus magyarázó elméleteit a kognitív fejlődés újabb keletű eredményeivel, amelyek ezeket az elméleteket megkérdőjelezik. Az általunk javasolt modell újradefiniálja, mi a tudatelmélet elsődleges célja: nevezetesen az, hogy segítsen gyors viselkedési predikciókat kialakítani a társas interakciókban, mások vélekedésének valós idejű feltérképezésével. Az online vélekedés-predikció képessége a társas képességek magját képezi, és kapcsolatba lép más magasabb rendű képességekkel, például az epizodikus memóriával, annak érdekében, hogy rugalmasabbá váljon és elérhető legyen post-hoc értelmezések számára. Elméleti javaslatunk két elméleti cikkben ismertettük, és empirikus kutatásokkal támasztottuk alá öt kísérleti cikk és 3 kézirat segítségével.
Results in English
Our research in this project allowed us to reconcile the classic explanatory theories of Theory of Mind with the more recent findings in cognitive development that challenge those theories. The model we propose re-defines what the primary goal of mindreading is, namely to help to form quick behavioral adjustments in social interactions by mapping others’ beliefs online, in a real-time manner. This capacity of real-time mindreading represents the core of social capacities, and interacts with other higher order capabilities, like episodic memory, in order to become flexible, and available for post-hoc interpretations. Our theoretical proposal has been published in two theoretical papers and has been supported by empirical research that has been disseminated in five experimental papers and 3 manuscripts.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=116779
Decision
Yes





 

List of publications

 
Elekes, F., Bródy, G., Halász, E., Király, I.: Enhanced encoding of the co-actor’s target stimuli during a shared non-motor task., Quarterly Journal of Experimental Psychology, 2016
Elekes., F., Varga,M., Király, I.: Evidence for spontaneous level-2 perspective taking in adults., Consciousness and Cognition 41 . 93–103., 2016
Király, I.: Perspectives - monitoring and updating in Theory of Mind, Seminar Series - Université L'Uest Paris Dix Nanterre, 2016
Elekes, F., Varga, M., Király, I.: Level-2 perspectives computed quickly and spontaneously: Evidence from eight –to nine-year-old children, British Journal of Developmental Psychology, 35 (4) 609–622., 2017
Kampis, D., Keszei, A., & Király, I.: Encoding third-person epistemic states contributes to episodic reconstruction of memories., Behavioral and Brain Sciences, 41., 2018
Elekes, F., Varga, M., Király, I.: Selectivity in spontaneous level-2 PT: the role of attention versus shared goals, Poster presented at the IX. Dubrovnik Conference, 2017
Király, I. , Oláh, K., Csibra, G., Kovács, Á.: Episodic updating of False Beliefs, Paper presented at International Convention of Psychological Science(ICPS), Vienna, 2017
Pető, R., Elekes, F., Oláh, K., Király, I.: Culture’s crucial role in acquiring artifact-specific knowledge., Poster presented at DUCOG 2017, Dubrovnik, Croatia, 2017
Pető, R., Elekes F., Oláh K, Király I.: Learning how to use a tool: Mutually exclusive tool–function mappings are selectively acquired from linguistic in-group models, Journal of Experimental Child Psychology 171. pp. 99-112., 2018
Király I, Oláh K, Csibra G, Kovács Á. M: Retrospective attribution of false beliefs in 3-year-old children., Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 115 (45) 11477-11482, 2018
Endrődi, E., Oláh, K., Király, I.: Children’s long-term learning from linguistic in-group and out-group members, Poster presented at Dubrovnik Conference on Cognitive Science, Dubrovnik, Croatia. 24-26, May, 2018, 2018
Király. I., Pomiechowska, B., Téglás, E., Csibra G., Kovács, Á.M.: Belief updating processes in human adults,, Poster presented at Dubrovnik Conference on Cognitive Science, Dubrovnik, Croatia. 24-26, May, 2018, 2018
Oláh, K., Válint Zs., Király, I.: Expectations of shared cultural knowledge hinders children’s false belief attribution, Poster presented at Dubrovnik Conference on Cognitive Science, Dubrovnik, Croatia. 24-26, May, 2018, 2018
Elek, L., Szűcs R., Oláh K., Elekes F., Varga, M., Ajisuksmo, C., Király.I: Context sensitivity of Level-2 perspective taking, Poster presented at Dubrovnik Conference on Cognitive Science, Dubrovnik, Croatia. 24-26, May, 2018, 2018
Peres, K., Kampis, D., Király I: 2-year-old children show flexibility in immediate re-enactment but not in memory retrieval in a delayed imitation paradigm, poster presented at BCCCD18, Budapest, Hungary, 4-6. Janurary, 2018., 2018
Hegedűs, A., Nagy, M., Király, I: Specific episodic memory based eye movement behavior among primary school children,, poster presented at BCCCD18, Budapest, Hungary, 4-6. Janurary, 2018, 2018
Gergely, Gy., Király I.: Natural pedagogy of social emotions., In: D. Dukes and F. Clement (Eds.), Foundations of Affective Social Learning: Conceptualising the Transmission of Social Value. pp.87-113., 2019
Elekes F, Király I.:: Attention as a naïve psychological concept., preprint, Open Science Framework, 2019
Elekes, F., Király,I.: Spontaneous level-2 perspective taking in novice symbol learners., Biennal meeting of the Cognitive Development Society, 16-18., October, 2019, L, 2019
Király, I., Oláh, K., Csibra, G., Kovács, Á.M.: Do 18-month-old revise attributed beliefs?, Biennal meeting of the Cognitive Development Society, 2019
Király I.: Belief revision in infants, children and adults. Invited talk at The development of understanding the self and other Workshop, University of Copenhagen, The development of understanding the self and other Workshop, University of Copenhagen, 2019
Peres, K., Kampis, D., Király I.: The flexibility of early memories: Limited re-evaluation of action steps in 2-year-old infants, Journal of Experimental Child Psychology 203:105046, 2021
Elekes F, Király I.: Attention in naïve psychology, Cognition 206: 104480, 2021
Király, I., Oláh, K., Csibra, G., Kovács, Á.M.: Do 18-month-old revise attributed beliefs?,, CEU Conference on Cognitive Development Abstract book, 2020
Andrási, K., Schvajda, R., Király, I.: Why can’t I buy chocolate in the shop with my Monopoly money? - Understanding contextual boundaries in pretense play, CEU Conference on Cognitive Development Abstract Book, 2020
Király,I., Réka Schvajda2, Mikołaj Hernik, Sperber, Andrási, K. György Gergely: The early emergence of belief justification in young children, X. Budapest CEU Conference on Cognitive Development. Budapest, Hungary, 2020, 2020





 

Events of the project

 
2022-01-11 12:53:27
Résztvevők változása
2017-09-18 12:24:42
Résztvevők változása




Back »