Participation in, aspirations for and the benefit of adult education among disadvantaged youth  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
121324
Type PD
Principal investigator Ábrahám, Katalin
Title in Hungarian Képzési részvétel és aspirációk, valamint a felnőttképzés előnyei a hátrányos helyzetű fiatalok körében
Title in English Participation in, aspirations for and the benefit of adult education among disadvantaged youth
Keywords in Hungarian fiatalok, felnőttképzés, munkaerőpiac, hátrányos helyzetű területek, alacsony végzettség
Keywords in English youth, adult education, labour market, disadvantaged area, lowly educated young people
Discipline
Sociology (Council of Humanities and Social Sciences)80 %
Ortelius classification: Social changes
Education (Council of Humanities and Social Sciences)20 %
Ortelius classification: Adult education
Panel Elnöki zsüri
Department or equivalent Department of Sociology and Social Politics (University of Debrecen)
Starting date 2016-10-01
Closing date 2022-03-31
Funding (in million HUF) 10.060
FTE (full time equivalent) 1.75
state running project





 

Final report

 
Results in Hungarian
A kutatás során a hátrányos helyzetű területeken élő, alacsony iskolai végzettségű fiatalok tanulásra vonatkozó aspirációit és felnőttképzésben való részvételét vizsgáltuk. A felnőttképzés és a munkaerőpiac összefüggéseit középpontba állító feltáró jellegű kutatás keretében a vonatkozó szakirodalom feldolgozását és statisztikai adatforrások másodelemzését követően az érintett fiatalok körében saját adatgyűjtést végeztünk. 79 db egyéni interjú felvételére és egy kérdőíves kutatásra került sor, melynek során 402 debreceni lakost kérdeztünk meg. Az elemzés során azt az eredményt kaptuk, hogy az előzetes feltételezéseinkhez képest nagyobb arányú az iskolarendszeren kívüli képzéseken való részvétel a vizsgált célcsoport körében, ugyanakkor a továbbtanulásra vonatkozó szándék még mindig alacsony. Összefüggéseket találtunk a felnőttképzésben való részvétel és a továbbtanulás aspirációi, valamint a képzésben való részvétel motivációi és a munkavállalás sikeressége között. Eltérések figyelhetők meg ugyanakkor a 18-24, valamint 25-29 éves korcsoportok között mind a részvételt, mind a jövőbeli tanulási szándékot illetően. Megállapítást nyert, hogy a felnőttképzésben való részvétel jelentős mértékben hozzájárul a fiatalok munkaerő-piaci integrációjához. Empirikus kutatásunk ugyanakkor nem igazolta, hogy a hátrányos helyzetű térségekben a fiatalok széles köre számára a külföldi munkavállalás fontos cél lenne.
Results in English
Our research examined young people with low level of education from disadvantaged areas; their aspirations to learn and their participation in adult education. Focusing on the relationship between adult education and employment in our exploratory research, following a literature review and secondary analysis of statistical data, we carried out data collection within the relevant research group. We completed 79 individual interviews and a questionnaire with 402 residents of Debrecen taking part. Contrary to our preliminary hypothesis, our analysis showed that participation in training outside formal education in the relevant group is higher. However, intention to participate in education in the future remained low. We discovered correlation between participation in adult education and aspirations to pursue education or training in the future. There was also correlation between the various factors of motivation behind participation in training and the level of success in securing employment. Further, our research found notable differences between the age groups of 18-24 and 25-29, both in relation to participation and in ambitions to engage in formal education in the future. We established a significant contributory link between participation in adult education and young people's integration within the labour market. However, our empirical research found no evidence to suggest that attaining employment abroad was an important factor for young people in disadvantaged areas.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=121324
Decision
Yes





 

List of publications

 
Ábrahám Katalin: Felnőttképzés hátrányos helyzetben lévő fiatalok körében (utánközlés), Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés : Absztraktfüzet, Budapest: Hungarian Educational Research Association (HERA), 2022
Ábrahám Katalin: A felnőttképzés előnyei a felsőfokú végzettséggel nem rendelkező személyek számára, Karlovitz János Tibor (szerk.): IX. IRI Társadalomtudományi Konferencia: Marcelová, 2021. június 10-12.: Program, Tartalmi összefoglalók – abstrakty, 2021
Ábrahám Katalin: Felnőttképzés hátrányos helyzetben lévő fiatalok körében, Molnár Gyöngyvér, Tóth Edit (szerk.) A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira: XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia Szeged, program, előadás összefoglalók, 2021




Back »