Development of a low emission burner for modern liquid fuels  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
124704
Type FK
Principal investigator Józsa, Viktor
Title in Hungarian Alacsony károsanyag kibocsátású égő fejlesztése korszerű folyékony tüzelőanyagokra
Title in English Development of a low emission burner for modern liquid fuels
Keywords in Hungarian perdületes égő, NOx, CO, lángstabilitás, lánglefúvás, folyadéktüzelés, lángakusztika
Keywords in English swirl burner, NOx, CO, flame stability, flame blowout, liquid fuel combustion, flame acoustics
Discipline
Power Engineering (Council of Physical Sciences)100 %
Ortelius classification: Fuel combustion
Panel Engineering, Metallurgy, Architecture and Transport Sciences
Department or equivalent Department of Energy Engineering (Budapest University of Technology and Economics)
Participants Csemány, Dávid Béla
Füzesi, Dániel
Kun-Balog, Attila
Novotni, Gergely István
Rácz, Erika
Sztankó, Krisztián Endre
Tóthpálné Hidegh, Gyöngyvér
Starting date 2017-09-01
Closing date 2021-11-30
Funding (in million HUF) 39.780
FTE (full time equivalent) 5.61
state closed project
Summary in Hungarian
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A károsanyag kibocsátásról szóló rendeletek szigorodása miatt a folyadéktüzelés az utóbbi évtizedekben a szegény, előkevert lángok alkalmazását helyezte előtérbe. A folyadéktüzelés viselkedéséről turbulens viszonyok mellett relatíve kevés irodalmi adat található. Mivel a jövő folyékony tüzelőanyaga még bizonytalan, különböző tüzelhetőségi tulajdonságokkal rendelkező jelölteket vizsgálnánk meg az alkoholoktól a nagy viszkozitású, hosszú szénláncúakig. A vizsgálatok során a fő célkitűzések: diffúzorok alkalmazása mellett a perdületes égés lánglefúvási határának a vizsgálata, a károsanyag kibocsátás elemzése, valamint a láng akusztikai viselkedésének elemzése, illetve ennek korrelációja a károsanyag kibocsátással. Az építendő tesztberendezés főbb változtatható paraméterei: porlasztónyomás, égő geometria, perdület-paraméter, tüzelőanyag típusa, tüzelési teljesítmény, illetve a légfelesleg. További cél az eredmények alapján a kibocsátás matematikai modellezése, illetve online tüzelés szabályzás lehetőségének vizsgálata mikrofon segítségével.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

1. Korábban megmutattuk, hogy diffúzorok segítségével az előkeveréses perdületes láng lefúvási stabilitása jelenősen növelhető. Ezen a vonalon tovább haladva különböző geometriákat és anyagokat vizsgálnánk meg az egyenes falú fém diffúzorok mellett a maximális lángstabilitás és minimális károsanyag kibocsátás elérése érdekében. Az eddigi kísérleteink nyílt égésre korlátozódtak, azonban egy zárt égéstér jelentősen befolyásolja az égési folyamatot. A kérdések: Milyen diffúzor geometria eredményezi a maximális stabilitást minimális emisszió mellett? Hogyan befolyásolja az eredményeket a tüzelőanyag megváltoztatása?

2. A folyadéktüzelés során a károsanyag kibocsátás függ többek között a tüzelőanyag típusától, az égő geometriájától, a tüzelési teljesítménytől, a légfelesleg-tényezőtől, a porlasztónyomástól és a perdület-paramétertől. A pályázat második kérdése az, hogy mely paraméter beállítások biztosítják a legalacsonyabb károsanyag kibocsátás melletti üzemet? Hogyan függenek ezek ez a tüzelőanyag típusától?

3. A lángot akusztikailag egy átviteli függvénnyel tudjuk jellemezni, amit diagnosztikai célokra is használhatunk. Az utolsó kérdéskör: Hogyan függ a láng akusztikai viselkedése a tüzelőanyag típusától és az égő geometriai jellemzőitől? Létezik korreláció az akusztikai jellemzők és a károsanyag kibocsátás között? Felhasználható-e az akusztikai jel a légfelesleg-tényező becslésére?

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

Stacionárius tüzeléssel számos gyakorlati alkalmazásban találkozunk a háztartási kazántól az ipari kemencéken, gázturbinákon át a rakéta technológiáig. Így a lánglefúvási határ kitolása teret enged hatékonyabb tüzelés alkalmazásának vagy az alacsonyabb károsanyag kibocsátásnak. Továbbá az égőterek és kapcsolódó alkatrészek karbantartási időközei jelentősen kitolhatóvá válnak. Mivel a vizsgálatok rengeteg területhez kapcsolódnak, ezért apró eredmények is nagy lépést jelentenek a zöldebb jövőért.

A részterhelési üzemállapot és a manőverezés a hőerőműves energiatermelés gyenge pontja. Az említett üzemállapotok mellett viszont megfelelően alacsony károsanyag kibocsátás érhető el, amennyiben rendelkezünk a megfelelő online láng- és károsanyag kibocsátás szabályzással. Hegymenetben a modern buszok tempomat segítségével minimális koromkibocsátással tudnak menni, azonban ha a vezető átveszi az uralmat a motor felett, már drasztikusan megnő a koromképződés ugyanazon körülmények mellett. Belátható, hogy egy hasonló tüzelés-szabályzási stratégia eredményes lehet stacionárius égők esetében is, azonban ezt ki kell fejleszteni. Itt kerül képbe a lángakusztikai elemzés kiemelt fontossága.

Hazánkban tüzeléstechnikai kutatással Miskolcon foglalkoznak, azonban ők inkább a biomassza- és a gáztüzelésre fókuszálnak. Az erőműveink égői külföldi gyártóktól származnak, akik itthon forgalmazással foglalkoznak, fejlesztéssel nem. A tüzeléstechnikai kutatások döntő többségét az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, az USA-ban, Indiában, Kínában és Ausztráliában végzik. A legtöbb esetben ezeknek a kutatásoknak a célja elméleti, így az alkalmazás kérdésköre általában háttérbe szorul. Verseny helyett a kutatók közötti kooperációról, egymás segítéséről lehet beszélni, mivel a terület igen összetett. Turbulens viszonyok melletti modern kísérleti folyadéktüzeléssel a közép-európai régióban nem ismerünk más kutatócsoportot, akik ilyen szinten foglalkoznának a témával.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

A globális felmelegedéssel járó éghajlat változás miatt az energetikai kutatások halaszthatatlanná váltak. A számítástechnikában, a világításban és még néhány területen látványos az eszközök fogyasztásának csökkenése az évek múltával. Bizonyos területek esetén, mint például a közlekedés, vízellátás és a gyártási folyamatok, rengeteg energiára van szükségünk, ezért a tüzelési folyamatoknak a jövőben is kitüntetett szerepe lesz. Például a repülésben nem tisztázott, hogy a kerozint mire lehet lecserélni úgy, hogy a biztonságból ne engedjünk. Tehát a folyékony tüzelőanyagok égésének vizsgálata kiemelt fontosságú. Függetlenül attól, hogy a gázolaj vagy a kerozin helyett repceolajat, pirolízis olajat, vagy lokálisan megtermelt egyéb biomassza alapú olajat fogunk tüzelni, az égés továbbra is megmarad. Így ennek fejlesztése, a keletkező, emberi szervezetre és a környezetre veszélyes szennyezőanyagok visszaszorítása mindannyiunk érdeke. A szabványos értékeket meghaladó kibocsátás jellemző a hőerőművekre a teljesítmény változtatásakor, így az átmeneti viselkedésekre is kiemelt figyelmet kell fordítani. A pályázat a folyékony tüzelőanyagok égését számos paraméter szempontjából vizsgálja, hogy optimális üzemállapotot tudjunk biztosítani az alkalmazások számára. Ezek igen szerteágazóak: a háztartási kazántól kezdve az ipari kemencéken és a sugárhajtóműveken át egészen a rakétatechnológiáig tartanak. Épp ezért ha csak tized százalékot tudunk javítani a folyamat hatékonyságán, az már éves szinten a bolygónk megóvása érdekében hatalmas előrelépést jelent.
Summary
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

Due to the continuously stringent emission decrees, lean, premixed flames was brought to the fore in the past decades in the field of liquid fuel combustion. The literature of turbulent liquid fuel combustion is relatively thin. As the liquid fuel of the future is uncertain, fuels with various combustion properties are about to be investigated from the alcohols to the highly viscous long-chain hydrocarbons. The main scopes of the project are: application of diffusers for extending the blowout stability of swirling flames, analysis of pollutant emissions, and flame-acoustic measurements and its correlation analysis with the pollutant formation. The main variable parameters of the planned combustion test rig: atomizing pressure, burner geometry, swirl number, fuel type, combustion power, and air-to-fuel equivalence ratio. A further goal of the project based on the results, mathematical modeling of the emission, and the investigation of the feasibility of combustion control by a microphone.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

1. It was shown previously that diffusers significantly extend the flame blowout stability of a burner. Only straight metal diffusers were used during the investigations which should be extended to alternative geometries, materials and proper fluid dynamical design to maximize the stabilizing effect and maintain low pollutant emissions. In addition, these experiments were limited to an open atmospheric combustion, but a closed combustion chamber affects the stability and emission characteristics remarkably. Consequently, the first key question is: What type of diffuser geometry results in the most favorable stabilizing effects at low pollutant emissions? How is this finding altered by the fuel type?

2. Liquid fuel combustion and its pollutant emission are affected by fuel type, air-to-fuel equivalence ratio, atomizing pressure, swirl number, burner geometry, and combustion power. The second question is: What parameters provide the lowest pollutant emission conditions? How do they depend on the fuel type?

3. The flame can be characterized by a flame transfer function which can be used for diagnostic purposes. The final questions are: How the acoustic properties of the flame are altered by the burner geometry and fuel type? Is there a correlation between the acoustic response of the flame and the pollutant emissions? Can the acoustic response be used for equivalence ratio prediction?

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

Steady combustion is used in numerous practical applications from household boilers through industrial furnaces and gas turbines to rocket engines. Therefore, extending their blowout stability limits allows more space for more efficient combustion conditions or lower pollutant emissions. Moreover, the maintenance intervals of the combustion chamber and subsequent parts can be significantly extended. Since many devices are affected, even a tiny increase means a huge leap forward for a greener future.

Partial loading and maneuvering capability of the thermal power plants are the bottlenecks of the energy production. Therefore, online flame and pollutant emission control is a highly desired tool to minimize the emission at such operating points. The automatic cruise control of modern buses can maintain low soot emission uphill. Without that, the driver is unable to keep the soot emission low under the same circumstances. Therefore, it is clear that a similar control strategy in steady combustion is viable, but has to be developed. Here comes the flame-acoustic investigation into view.

In Hungary, researchers in Miskolc deal with combustion technology, but they focus on biomass and gaseous combustion primarily. Most of the burners in our power plants were manufactured by international companies who only distributing rather than developing new technologies here. The majority of the combustion research is carried out in Great Britain, France, Germany, USA, India, China, and Australia. Usually, these projects are fundamental, the application hides in the background. Instead of competition, we can speak about the cooperation and help among the researchers as the field of combustion is rather complicated. According to the best knowledge of the authors, no other research group deals with experimental turbulent liquid fuel combustion in the Central European region at a similar level.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

Due to the global warming and the climate change, energy research has become urgent. In the information technology, lighting, and some other sectors, the energy consumption of the devices spectacularly reduced by the years. Since certain industries, like transportation, water supply, and manufacturing are energy intensive, the combustion processes will remain significant in the future. For example, in the aviation industry, it is unclear what can replace the kerosene by maintaining the current safety level. Consequently, the investigation of liquid fuel combustion is of high importance. Regardless of rapeseed oil, pyrolysis oil, or locally produced other biomass-based oil will replace the diesel oil and kerosene, the combustion process remains. Therefore, developing this field and reducing the pollutant emissions endangering the human health and the environment is a common cause. The thermal power plants exceed the emission limitations during the change of power, indicating the significance of the transient operation. The project proposal investigates the effect of many parameters on liquid fuel combustion to provide an optimal operating condition for the practical applications. These range from the household boiler through the industrial furnaces and jet engines to rocket technology. Hence, if we can increase a tiny 0.1% of the efficiency of the process; it would result in a huge leap forward on a yearly basis to save our home planet.





 

Final report

 
Results in Hungarian
A klímaválság kezelésének központi eleme a fosszilis energiahordozók mértéktelen felhasználásának szigorú mérséklése. Mivel a felhasznált primer energiánk több mint 80%-a fosszilis eredetű, ide értve a közlekedést is, így belátható, hogy a tüzelést nem fogjuk tudni egyik napról a másik napra kiváltani alternatív megoldásokkal. Vannak területek, ahol ez könnyebben megvalósítható, ilyen például a házak energiaigényének csökkentése szigeteléssel, valamint a háztartási kazánok kiváltása hőszivattyús megoldásokkal. Azonban bizonyos ipari folyamatok és főként a közlekedés, kiemelten a légi, olyan területek, melyek esetén a jelenlegi optimista elképzelések is mind a szénhidrogének hosszú távú alkalmazása köré építenek. A tüzelőanyagok forrása lehet alternatív is a nettó CO2 kibocsátás mérséklése céljából, azonban a környezetbarát üzemvitel mindenképp kritikus feladat. Erre a problémára kínál megoldást a Keverékhőmérséklet-szabályozott tüzelési koncepció, melyet jelen OTKA pályázat keretein belül fejlesztettünk ki. A megvalósított térfogati égést a kiváló minőségű tüzelőanyag-levegő keverék segíti elő, így a károsanyag kibocsátás a jelenleg hatályos legszigorúbb szabályzások által megszabott határértékek mindössze ötödét érte el számos kísérletünk során. Következtetésképp valamennyi potenciális alkalmazási terület (pl. ipari kazánok, kemencék, gázturbinák, sugárhajtóművek) profitálhat a technológia nyújtotta előnyökből.
Results in English
A central element of the mitigation of the climate crisis is the strict control of excessive fossil energy carrier utilization. Since more than 80% of our primary energy use is based on fossil fuels, including transportation, it is foreseeable that we will not be able to replace them from one day to another with alternative solutions. There are fields in which this is easier to achieve, such as reducing the energy consumption of residential houses by insulation and replacing domestic boilers with heat pumps. However, certain industrial processes and transportation, especially aviation, are those fields, which will rely on hydrocarbon fuels in the long term, even according to the current optimist ideas. The use of alternative fuel sources can mitigate the net CO2 emission, however, the environmentally friendly operation is inherently a critical requirement. The Mixture Temperature-Controlled combustion concept, developed in the framework of this OTKA grant, offers a solution to this problem. The achieved distributed combustion is made possible by the excellent quality fuel-air mixture, hence, the pollutant emissions are only one-fifth of the limitations of the most stringent emission regulations, according to our extensive experiments. Consequently, all the potential applications (e.g., industrial boilers, furnaces, gas turbines, jet engines) may all exploit the advantages offered by this technology.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=124704
Decision
Yes





 

List of publications

 
Csemány Dávid, DarAli Osama, Rizvi Syed Ali Hamza, Józsa Viktor: Comparison of volatility characteristics and temperature-dependent density, surface tension, and kinematic viscosity of n-butanol-diesel and ABE-diesel fuel blends, FUEL 312 Paper: 122909, 2022
Józsa Viktor: Experimental Comparison of Diesel and Crude Rapeseed Oil Combustion in a Swirl Burner, APPLIED SCIENCES-BASEL 10: (14) p. 4907., 2020
Dávid Csemány, Viktor Józsa: Fuel Evaporation in an Atmospheric Premixed Burner: Sensitivity Analysis and Spray Vaporization, PROCESSES 5: (4) Paper 80. 16 p., 2017
Viktor Józsa, Attila Kun-Balog: Effect of Quarls on the Blowout Stability and Emission of Pollutants of a Liquid-Fueled Swirl Burner, J ENG GAS TURB POWER 140: (11) Paper 111502. 7 p., 2018
Urbán András, Malý Milan, Józsa Viktor, Jedelský Jan: Effect of liquid preheating on high-velocity airblast atomization: From water to crude rapeseed oil, EXPERIMENTAL THERMAL AND FLUID SCIENCE 102: pp. 137-151., 2019
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Correlation analysis of chemiluminescent and pollutant emissions of a liquid-fueled turbulent swirl burner, JOURNAL OF THE ENERGY INSTITUTE, 2020
Urbán András, Groniewsky Axel, Malý Milan, Józsa Viktor, Jedelský Jan: Application of big data analysis technique on high-velocity airblast atomization: Searching for optimum probability density function, FUEL 273: p. 117792., 2020
Józsa Viktor, Hidegh Gyöngyvér, Kun-Balog Attila, Ng Jo-Han, Chong Cheng Tung: Ultra-low emission combustion of diesel-coconut biodiesel fuels by a mixture temperature-controlled combustion mode, ENERGY CONVERSION AND MANAGEMENT 214: p. 112908., 2020
Urbán András, Katona Bálint, Malý Milan, Jedelský Jan, Józsa Viktor: Empirical correlation for spray half cone angle in plain-jet airblast atomizers, FUEL 277: p. 118197., 2020
Józsa Viktor: Experimental Comparison of Diesel and Crude Rapeseed Oil Combustion in a Swirl Burner, APPLIED SCIENCES-BASEL 10: (14) p. 4907., 2020
Goh Brandon Han Hoe, Chong Cheng Tung, Ge Yuqi, Ong Hwai Chyuan, Ng Jo-Han, Tian Bo, Ashokkumar Veeramuthu, Lim Steven, Seljak Tine, Józsa Viktor: Progress in utilisation of waste cooking oil for sustainable biodiesel and biojet fuel production, ENERGY CONVERSION AND MANAGEMENT 223: p. 113296., 2020
Urbán András, Katona Bálint, Józsa Viktor: Experimental analysis of the spray half cone angle of airblast atomization, Proceedings of the 14th International Conference on Energy for a Clean Environment, 2019
Csemány Dávid, Józsa Viktor: A Two-Parameter Corresponding States Method for Calculating the Steady-State Evaporation Rate of C2–C9 n-Alkane Droplets in Air for Elevated Pressures and Temperatures, FLOW TURBULENCE AND COMBUSTION 107, pp. 283–305., 2021, 2021
Józsa Viktor: Mixture temperature-controlled combustion: A revolutionary concept for ultra-low NOX emission, FUEL 291 Paper: 120200 (2021), 2021
Csemány Dávid, Gujás István, Chong Cheng Tung, Józsa Viktor: Evaluation of material property estimating methods for n-alkanes, 1-alcohols, and methyl esters for droplet evaporation calculations, HEAT AND MASS TRANSFER (2021), 2021
Rácz Erika, Józsa Viktor: Porlasztás sebességképének elemzése statisztikai momentumok segítségével, XXIX. Nemzetközi Gépészeti Konferencia OGÉT 2021, 2021
Füzesi Dániel, Csemány Dávid, Chong Cheng Tung, Józsa Viktor: Numerical modeling of waste cooking oil biodiesel combustion in a turbulent swirl burner, 10th European Combustion Meeting Proceedings Volume, 2021
Hidegh Gyöngyvér, Csemány Dávid, Kun-Balog Attila, Józsa Viktor, Chong Cheng Tung: Experimental investigation of waste cooking oil combustion in a novel turbulent swirl burner, 10th European Combustion Meeting Proceedings Volume, 2021
Darwish Mohammad, Hidegh Gyöngyvér, Csemány Dávid, Józsa Viktor: Distributed combustion of diesel–butanol fuel blends in a mixture temperature-controlled burner, FUEL 307 Paper: 121840 (2022), 2022
Hidegh Gyöngyvér, Csemány Dávid, Vámos János, Kavas László, Józsa Viktor: Mixture Temperature-Controlled combustion of different biodiesels and conventional fuels, ENERGY 234 pp. 1-11. Paper: 121219 , 11 p. (2021), 2021
Hidegh Gyöngyvér, Csemány Dávid, Vámos János, Tóth József, Józsa Viktor: Mixture Temperature-Controlled Combustion of Various Conventional and Renewable Fuels, CHEMICAL ENGINEERING TRANSACTIONS 83 pp. 415-420. , 6 p. (2021), 2021
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Folyadéktüzelés károsanyag és kemilumineszcens emissziójának elemzése változó porlasztónyomás és levegő-előmelegítés mellett, 5. MÉB Égéstudományi Konferencia, Magyar Égéstudományi Bizottság, EA2 , 8 p., 2019
Csemány Dávid, Józsa Viktor: Modellkorrekciók alkalmazása egyedi tüzelőanyagcsepp párolgásának méréses vizsgálatára, 5. MÉB Égéstudományi Konferencia, EA4 , 9 p., 2019
Rácz Erika, Józsa Viktor: Levegő-segédközeges porlasztó dimenziótlan sebességprofiljainak értékelése, MAGYAR ENERGETIKA XXVIII. : 3 pp. 42-48., 2021
Dániel Füzesi, Milan Malý, Jan Jedelský, Viktor Józsa: Numerical modeling of distributed combustion in a novel ultra-low emission turbulent swirl burner, arXiv:2112.01943, 2021
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Correlation of chemiluminescent signal and pollutant emission of a liquid-fueled turbulent swirl burner, In: de Joannon, Mara; Skevis, George; Forzi, Lucia (szerk.) Proceedings of the First International Conference on Smart Energy Carriers, (2019) PVI-2, 2019
Csemány Dávid, Józsa Viktor: Uncertainty of droplet evaporation measurements and its effect on model validation, In: Costa, Mário; Rabaçal, Miriam; Fernandes, Edgar; Pires, João; Coelho, Pedro (szerk.) Proceedings of the 9th European Combustion Meeting, (2019) Paper_S2_AIII_67, 2019
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Temporal and spectral correlation of acoustic and chemiluminescent signal of a liquid-fueled turbulent swirl burner, In: Costa, Mário; Rabaçal, Miriam; Fernandes, Edgar; Pires, João; Coelho, Pedro (szerk.) Proceedings of the 9th European Combustion Meeting, (2019) Paper_S2_AIII_68, 2019
Novotni Gergely István, Józsa Viktor: Determination of the minimal acoustic signal length for fast-acting control of a liquid- fueled turbulent swirl burner by Wavelet and Fourier transform, In: Costa, Mário; Rabaçal, Miriam; Fernandes, Edgar; Pires, João; Coelho, Pedro (szerk.) Proceedings of the 9th European Combustion Meeting, (2019) Paper_S2_AIII_69, 2019
Urbán András, Malý Milan, Józsa Viktor, Jedelský Jan: Effect of liquid preheating on high-velocity airblast atomization: From water to crude rapeseed oil, EXPERIMENTAL THERMAL AND FLUID SCIENCE 102: pp. 137-151., 2019
Csemány Dávid, Józsa Viktor: Tüzelőanyag cseppek párolgásának modellezése előkeveréses égőben: Konvektív hőátadás és hősugárzás hatásának vizsgálata, ENERGIAGAZDÁLKODÁS 59: (6) pp. 8-12., 2018
Csemány Dávid, Józsa Viktor: Nyomás és hőmérséklet hatása egyenes szénláncú alkánok párolgására, In: Palotás, Árpád (szerk.) 4. MÉB Égéstudományi Konferencia, Magyar Égéstudományi Bizottság (2018) EA-KIV-3, 2018
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Turbulens folyadéktüzelés kemilumineszcens és károsanyag emissziójának kapcsolt értékelése, In: Palotás, Árpád (szerk.) 4. MÉB Égéstudományi Konferencia, Magyar Égéstudományi Bizottság (2018) Kiv-P1, 2018
Novotni Gergely István, Józsa Viktor: Turbulens folyadéktüzelés akusztikai módusainak statisztikai értékelése Wavelet- és Fourier-transzformáció segítségével, In: Palotás, Árpád (szerk.) 4. MÉB Égéstudományi Konferencia, Magyar Égéstudományi Bizottság (2018) Kiv-P2, 2018
Dávid Csemány, Viktor Józsa: Fuel Evaporation in an Atmospheric Premixed Burner: Sensitivity Analysis and Spray Vaporization, PROCESSES 5: (4) Paper 80. 16 p., 2017
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Folyékony és elpárologtatott vizes etanol elegyek tüzelésének spektrofotometriai vizsgálata, ENERGIAGAZDÁLKODÁS 59: (1-2) pp. 12-15., 2018
Viktor Józsa, Attila Kun-Balog: Effect of Quarls on the Blowout Stability and Emission of Pollutants of a Liquid-Fueled Swirl Burner, J ENG GAS TURB POWER 140: (11) Paper 111502. 7 p., 2018
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Diffúzoros kialakítású előkeveréses perdületes égő károsanyag kibocsátása lángcsőben tüzelés esetén, ENERGIAGAZDÁLKODÁS 59: (3-4) pp. 30-33., 2018
Csemány Dávid, Józsa Viktor: Tüzelőanyag cseppek párolgásának modellezése előkeveréses égőben: Konvektív hőátadás és hősugárzás hatásának vizsgálata, ENERGIAGAZDÁLKODÁS 59: (6) pp. 8-12., 2018
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Correlation of chemiluminescent signal and pollutant emission of a liquid-fueled turbulent swirl burner, In: de Joannon, Mara; Skevis, George; Forzi, Lucia (szerk.) Proceedings of the First International Conference on Smart Energy Carriers, (2019) PVI-2, 2019
Csemány Dávid, Gujás István, Józsa Viktor: Evaluation of material property estimating methods of n-alkanes, primary alcohols, and methyl esters, In: de Joannon, Mara; Skevis, George; Forzi, Lucia (szerk.) Proceedings of the First International Conference on Smart Energy Carriers, (2019) PVI-3, 2019
Csemány Dávid, Józsa Viktor: Uncertainty of droplet evaporation measurements and its effect on model validation, In: Costa, Mário; Rabaçal, Miriam; Fernandes, Edgar; Pires, João; Coelho, Pedro (szerk.) Proceedings of the 9th European Combustion Meeting, (2019) Paper_S2_AIII_67, 2019
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Temporal and spectral correlation of acoustic and chemiluminescent signal of a liquid-fueled turbulent swirl burner, In: Costa, Mário; Rabaçal, Miriam; Fernandes, Edgar; Pires, João; Coelho, Pedro (szerk.) Proceedings of the 9th European Combustion Meeting, (2019) Paper_S2_AIII_68, 2019
Novotni Gergely István, Józsa Viktor: Determination of the minimal acoustic signal length for fast-acting control of a liquid- fueled turbulent swirl burner by Wavelet and Fourier transform, In: Costa, Mário; Rabaçal, Miriam; Fernandes, Edgar; Pires, João; Coelho, Pedro (szerk.) Proceedings of the 9th European Combustion Meeting, (2019) Paper_S2_AIII_69, 2019
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Turbulens folyadéktüzelés kemilumineszcens és károsanyag emissziójának kapcsolt értékelése, In: Palotás, Árpád (szerk.) 4. MÉB Égéstudományi Konferencia, Magyar Égéstudományi Bizottság (2018) Kiv-P1, 2018
Csemány Dávid, Józsa Viktor: Nyomás és hőmérséklet hatása egyenes szénláncú alkánok párolgására, In: Palotás, Árpád (szerk.) 4. MÉB Égéstudományi Konferencia, Magyar Égéstudományi Bizottság (2018) EA-KIV-3, 2018
Novotni Gergely István, Józsa Viktor: Turbulens folyadéktüzelés akusztikai módusainak statisztikai értékelése Wavelet- és Fourier-transzformáció segítségével, In: Palotás, Árpád (szerk.) 4. MÉB Égéstudományi Konferencia, Magyar Égéstudományi Bizottság (2018) Kiv-P2, 2018
Józsa Viktor, Kun-Balog Attila: Eljárás perdületes láng alakjának meghatározására zárt tűztérben, , 2021
Goh Brandon Han Hoe, Chong Cheng Tung, Ge Yuqi, Ong Hwai Chyuan, Ng Jo-Han, Tian Bo, Ashokkumar Veeramuthu, Lim Steven, Seljak Tine, Józsa Viktor: Progress in utilisation of waste cooking oil for sustainable biodiesel and biojet fuel production, ENERGY CONVERSION AND MANAGEMENT 223: p. 113296., 2020
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Correlation analysis of chemiluminescent and pollutant emissions of a liquid-fueled turbulent swirl burner, JOURNAL OF THE ENERGY INSTITUTE, 2020
Józsa Viktor, Novotni Gergely: Wavelet analysis of flame blowout of a liquid-fueled swirl burner with quarls, NOISE CONTROL ENGINEERING JOURNAL 67: (5) pp. 394-403., 2019
Füzesi Dániel, Józsa Viktor: Numerical analysis of biogas combustion in a lean premixed swirl burner, In: BME, Energetikai Szakkollégium (szerk.) 2019 7th International Youth Conference on Energy (IYCE), IEEE (2019) pp. 1-6., 2019
Füzesi Dániel, Józsa Viktor: Perdületes égő üzemének modellezése 45°-os és 60°-os perdítőelemek esetén, ENERGIAGAZDÁLKODÁS 60: (6) pp. 2-7., 2019
Csemány Dávid, Gujás István, Józsa Viktor: Evaluation of material property estimating methods of n-alkanes, primary alcohols, and methyl esters, In: de Joannon, Mara; Skevis, George; Forzi, Lucia (szerk.) Proceedings of the First International Conference on Smart Energy Carriers, (2019) PVI-3, 2019
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Folyékony és elpárologtatott vizes etanol elegyek tüzelésének spektrofotometriai vizsgálata, ENERGIAGAZDÁLKODÁS 59: (1-2) pp. 12-15., 2018
Füzesi Dániel, Józsa Viktor: Perdületszám égésre gyakorolt hatásának elemzése, In: Barabás, István (szerk.) XXVII. Nemzetközi Gépészeti Konferencia OGÉT 2019, Erdélyi Magyar Tudományos Társaság (2019) pp. 133-136., 2019
Urbán András, Katona Bálint, Malý Milan, Jedelský Jan, Józsa Viktor: Empirical correlation for spray half cone angle in plain-jet airblast atomizers, FUEL 277: p. 118197., 2020
Urbán András, Groniewsky Axel, Malý Milan, Józsa Viktor, Jedelský Jan: Application of big data analysis technique on high-velocity airblast atomization: Searching for optimum probability density function, FUEL 273: p. 117792., 2020
Novotni Gergely I., Józsa Viktor: Sound Pressure Level Analysis of a Liquid-Fueled Lean Premixed Swirl Burner with Various Quarls, Acoustics 2: (1) pp. 131-146., 2020
Józsa Viktor, Kovács Róbert: Solving Problems in Thermal Engineering, SPRINGER INTERNATIONAL PUBLISHING AG, 2020
Józsa Viktor, Hidegh Gyöngyvér, Kun-Balog Attila, Ng Jo-Han, Chong Cheng Tung: Ultra-low emission combustion of diesel-coconut biodiesel fuels by a mixture temperature-controlled combustion mode, ENERGY CONVERSION AND MANAGEMENT 214: p. 112908., 2020
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Folyékony és elpárologtatott vizes etanol elegyek tüzelésének spektrofotometriai vizsgálata, ENERGIAGAZDÁLKODÁS 59: (1-2) pp. 12-15., 2018
Hidegh Gyöngyvér, Józsa Viktor: Diffúzoros kialakítású előkeveréses perdületes égő károsanyag kibocsátása lángcsőben tüzelés esetén, ENERGIAGAZDÁLKODÁS 59: (3-4) pp. 30-33., 2018
Viktor Józsa, Attila Kun-Balog: Effect of Quarls on the Blowout Stability and Emission of Pollutants of a Liquid-Fueled Swirl Burner, J ENG GAS TURB POWER 140: (11) Paper 111502. 7 p., 2018
Dávid Csemány, Viktor Józsa: Fuel Evaporation in an Atmospheric Premixed Burner: Sensitivity Analysis and Spray Vaporization, PROCESSES 5: (4) Paper 80. 16 p., 2017
Csemány Dávid, Gujás István, Józsa Viktor: Evaluation of material property estimating methods of n-alkanes, primary alcohols, and methyl esters, In: de Joannon, Mara; Skevis, George; Forzi, Lucia (szerk.) Proceedings of the First International Conference on Smart Energy Carriers, (2019) PVI-3, 2019





 

Events of the project

 
2020-10-26 10:20:52
Résztvevők változása
2018-10-19 15:24:01
Résztvevők változása




Back »