Demonstrating the importance of soils with social media campaign  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
140646
Type MEC_N
Principal investigator László, Péter
Title in Hungarian A talajok jelentőségének bemutatása közösségi médiakampánnyal
Title in English Demonstrating the importance of soils with social media campaign
Keywords in Hungarian szabadon hozzáférhető, interaktív foglalkoztató, közösségi média, innovatív tudománykommunikáció, közösségi tudomány, társadalmi szerepvállalás, tudományterület népszerűsítés, talajmisszió
Keywords in English freely accessible, interactive campaign, social media, innovative science communication and dissemination, citizen science, social engagement, promotion of the science, soil mission support
Discipline
Soil sciences, soil biology, soil chemistry, soil physics (Council of Complex Environmental Sciences)60 %
Communication and Media Science (Council of Humanities and Social Sciences)30 %
Education (Council of Humanities and Social Sciences)10 %
Panel Science Patronage - subprogram 3
Department or equivalent Institute for Soil Sciences (Centre for Agricultural Research)
Starting date 2021-12-01
Closing date 2022-11-30
Funding (in million HUF) 22.050
FTE (full time equivalent) 0.00
state running project





 

Final report

 
Results in Hungarian
A több elemből álló közösségi médiakampány a talajok jelentőségére hívta fel a figyelmet a Talajok Nemzetközi Évtizedében. A projekt keretében közérthető ismeretterjesztő médiaalkotásokat készítettünk. Továbbá egy közösségi tudomány programhoz készítettünk környezeti nevelést célzó anyagokat. Az elkészített alkotások az Intézet közösségi média felületein és tudománynépszerűsítő rendezvényeken népszerűsítettük. A médiakampányt az „Alsóban az élet” közösségi tudomány (citizen science) programmal kezdtük, amivel a társadalom széles körét (korosztályra, iskolai végzettségre, foglalkozásra való tekintet nélkül) aktívan bevontuk a projektbe. A médiakampány során grafikai illusztrációval ellátott feladat leírásokat és ismeretterjesztő videókat készítettünk. A projekt fő alkotása a “Talaj=Élet” című film, amit a médiakampány végén december 5-én mutattunk be az Agrárminisztériumban a Talajok Nemzetközi Napja alkalmából rendezett ünnepségen. A premiert követően a film az Intézet YouTube csatornáján bárki számára megtekinthető. A projekt eredménye, hogy az elkészített médiaalkotásokkal mind a hagyományos, mind a közösségi médián keresztül (online, valamint az írott sajtóban) közelebb hoztuk a társadalom széles rétegét a talajokhoz.
Results in English
The multi-element social media campaign was designed to raise awareness of the importance of soils in the International Decade of Soils among a wide range of stakeholders. An educational media products and a citizen science programme have been created for environmental education. We promoted all the resources on the Institute's social media platforms and at the science festivals. The media campaign has been started with a citizen science programme called "Life in Undies", actively involving a wide range of society (regardless of age, education or occupation) in the project. During the media campaign, we produced tutorials with illustrations and educational videos. The main creation of the project is the film "Soil=Life", which was presented at the end of the media campaign at the Ministry of Agriculture on the World Soil Day. After the premiere, the film is available on the Institute's YouTube channel. Thanks to contributions from over 20 soil experts from farmers to academia from different parts of the country, the film, titled “Soil=Life” portrays the rich diversity of soil use and management in the country. Part of the media campaign was also aimed at children, showing them why soils are fundamental to life. With this in mind, several presentations/performances were organized, inviting designers, educators, and artists to submit creative ways of communicating the importance of soil.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=140646
Decision
Yes





 

List of publications

 
Árvai Mátyás, László Péter, Takéts Tünde, Kovács Zsófia Adrienn, Takács Kata, Mészáros János: Life in undies – Preliminary results of a citizen science data collection targeting soil health assessement in Hungary: presentation, https://meetingorganizer.copernicus.org/EGU22/EGU22-5094.html, 2022
László Péter, Kovács Zsófia Adrienn, Takáts Tünde, Árvai Mátyás: Nationwide study of soil life by citizen science in Hungary, 22nd World Congress of Soil Science, 2022
Pásztor, László ; Mészáros, János ; Árvai, Mátyás ; Kovács, Zsófia ; Takáts, Tünde ; Szatmári, Gábor ; Laborczi, Annamária ; Koós, Sándor ; László, Péter ; Benő, András et al.: Alsótól a PRISMA-ig, avagy adatgyűjtés, képfeldolgozás és térbeli modellezés a közösségi tudománytól a hiperspektrális közeli- és távérzékelésig: előadás, In: Fény-Tér-Kép Konferencia, 2022
Takáts, Tünde ; Árvai, Mátyás ; Kovács, Zsófia Adrienn ; Mészáros, János ; Takács, Katalin ; László, Péter: Az „Alsóban az élet” című közösségi tudomány program első eredményei, MEZŐHÍR: ORSZÁGOS AGRÁRINFORMÁCIÓS SZAKLAP 26 : 2 pp. 60-62. , 3 p. (2022), 2022
Zsófia, A. Kovács ; Tünde, Takáts ; Mátyás, Árvai ; Péter, László ; János, Mészáros ; Katalin, Takács ; Kitti, Balog ; László, Pásztor: Life in Undies – A citizen science project for soil condition, Citizen Science Poster Conference, Budapest, ELTE TTK, 2022




Back »