Criminal Myths  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
140755
Type MEC_N
Principal investigator Karsai, Krisztina
Title in Hungarian "Bűnös" mítoszok
Title in English Criminal Myths
Keywords in Hungarian büntetőjog; bűnözés, kriminológia, társadalmi beágyazódás
Keywords in English criminal law, crimanlity, criminology, social environment
Discipline
Low and Government Sciences (Council of Humanities and Social Sciences)100 %
Panel Science Patronage - subprogram 3
Department or equivalent Institute of Criminal Law and Criminal Science (University of Szeged)
Starting date 2021-12-01
Closing date 2023-02-28
Funding (in million HUF) 16.093
FTE (full time equivalent) 0.00
state running project





 

Final report

 
Results in Hungarian
A „Bűnös mítoszok” videósorozat 60 videót tartalmaz a büntető igazságszolgáltatás témakörét érintő tévhitekről és azok megdöntéséről. A magyar társadalomban uralkodó mítoszok megkérdőjelezése, megcáfolása és így az azokhoz kapcsolódó attitűd változtatása a fő célkitűzés. A projekt tematikus hatóköre négy fő témakört (szekciót) érintett, így a mítoszokat, amelyek - a büntetendőséggel, a büntetőjogi felelősség határaival (ti. mi az, amit az emberek tévesen büntetendőnek vagy épp büntetlennek gondolnak); - a bűncselekmények morfológiájára, azaz arra vonatkoznak, hogy egy adott bűncselekmény miként fog vagy szokott megvalósulni (vagyis, hogy az emberek tévesen miként képzelik el vagy vélik tudni a bűncselekmények megvalósulási modalitásait); - a büntetésekre és azok végrehajtására (vagyis a szabadságvesztéssel és más szankciókkal kapcsolatos téves elképzelésekkel), illetve - a büntetőeljárásról tévesen elterjedt információkkal foglalkozott. A videók TikTok, Youtube, Instagram és Facebook platformokon kerültek publikálásra. A közösségi kampánnyal elért célközönség minimum 20-21 ezer fő, a videók összmegtekintése 3 millió fölötti.
Results in English
The "Guilty Myths" video series contains 60 videos on misconceptions about criminal justice and how to dispel them. The main objective is to question and refute the myths prevailing in Hungarian society and thus change attitudes towards them. The thematic scope of the project covered four main topics (sections), namely myths that address - criminality, the limits of criminal responsibility (i.e. what people wrongly think is punishable or not punishable); - the morphology of crime, i.e. how a given crime will or usually takes place (i.e. how people wrongly imagine or believe they know the modalities of how crimes take place); - the penalties and their implementation (i.e. misconceptions about imprisonment and other sanctions); and - the misconceptions about the criminal justice process. The videos were published on TikTok, Youtube, Instagram and Facebook. The target audience reached by the social campaign is at least 20-21 thousand people, and the total number of views of the videos is over 3 million.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=140755
Decision
Yes




Back »