Publication of the Public Education Atlas of Minority Hungarians in the Carpathian Basin  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
141147
Type MEC_K
Principal investigator Tátrai, Patrik
Title in Hungarian Kárpát-medencei külhoni magyar közoktatási atlasz megjelentetése
Title in English Publication of the Public Education Atlas of Minority Hungarians in the Carpathian Basin
Keywords in Hungarian tanulói létszámváltozás, magyar kisebbségek demográfiája, atlasz, regionális társadalmi folyamatok, kisebbségi közoktatás
Keywords in English change in pupil numbers, demography of Hungarian minorities, atlas, regional social process, public education of minorities
Discipline
Social geography: interactions between the environment and the society (Council of Complex Environmental Sciences)70 %
Sociology (Council of Humanities and Social Sciences)20 %
Demography (Council of Humanities and Social Sciences)10 %
Panel Science Patronage - subprogram 4
Department or equivalent Geographical Institute (Research Centre for Astronomy and Earth Sciences)
Starting date 2021-12-01
Closing date 2022-06-30
Funding (in million HUF) 4.579
FTE (full time equivalent) 0.00
state running project





 

Final report

 
Results in Hungarian
A projekt keretében megjelent a "Közoktatási kör(tér)kép – A tanulói létszámok változása a Kárpát-medence külhoni magyar közösségeiben a 2010-es években" című kiadvány mind nyomtatott, mind elektronikus verzióban. A kiadvány a négy legnagyobb lélekszámú (a romániai, szlovákiai, szerbiai és ukrajnai) magyar kisebbség anyanyelvi oktatásának helyzetét mutatja be az odajáró diákok létszámadatain, illetve azok 2010-es években bekövetkezett változásán keresztül. A kötet újdonsága, hogy egységes, a közoktatás minden szintjére kiterjedő, összehasonlítható adatokat egyrészt térképen ábrázol, másrészt ismerteti az adatokból kirajzolódó folyamatokat – különös tekintettel a kérdés demográfiai és általános társadalmi hátterére. A kiadvány műfaja atlaszként határozható meg, mivel a munka leghangsúlyosabb része az a 90 térkép, amely a magyar óvodás gyerekek és iskolai tanulók létszámára, beiskolázási arányára vonatkozó információkat települési és regionális szinten ábrázolja. A térképeket kiegészítik, értelmezésüket segítik, a folyamatokat magyarázzák a szöveges részek, továbbá a mellékletben elérhetők a részletes adatok táblázatos formában.
Results in English
As the main result of the project, the publication "Public Education land/mapscape – Changes in the Number of Pupils in the Minority Hungarian Communities in the Carpathian Basin in the 2010s" was published in both printed and electronic versions. The volume presents the state of the native language education in the four largest Hungarian minorities (living in Romania, Slovakia, Serbia and Ukraine) through the data on the number of children attending public education and their changes in the 2010s. The aim of the volume was to create a single, comparable database covering all levels of public education, to map the data and to describe the processes that emerge from the data, with particular reference to the demographic and general social factors. The most prominent part of this atlas is the 90 maps that present information on the number of children attending Hungarian-language kindergartens and schools, and on enrolment rates at the municipal and regional level. The maps and the data are interpreted and explained in textual sections, and detailed data in tabular form are provided as annexes.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=141147
Decision
Yes





 

List of publications

 
Tátrai Patrik, Ferenc Viktória, Rákóczi Krisztián, Márton János: Közoktatási kör(tér)kép – A tanulói létszámok változása a Kárpát-medence külhoni magyar közösségeiben a 2010-es években, Budapest, Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont - Gondolat Kiadó, 2022




Back »