Reading comprehension, genre and the constuction of meaning  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
43116
Type K
Principal investigator Cs. Czachesz, Erzsébet
Title in Hungarian Olvasásmegértés, műfajismeret és jelentéskonstrukció. (A műfajok és szerepük az olvasásmegértésben és a jelentéskonstrukcióban 10-18 éves korban)
Title in English Reading comprehension, genre and the constuction of meaning
Panel Psychology and Education
Department or equivalent Institute of Education (University of Szeged)
Participants Molnár, Edit Katalin
Vidákovich, Tibor
Starting date 2003-01-01
Closing date 2007-12-31
Funding (in million HUF) 3.760
FTE (full time equivalent) 0.00
state closed project





 

Final report

 
Results in Hungarian
Pályázatunk célja, hogy az írott szövegek megértése képességének eredményesebb fejlesztése érdekében feltárjuk a képesség olyan komponenseit, mint a műfajok ismerete és szabályainak alkalmazása. Eredményeink is igazolták, hogy a műfajok az írásbeli diskurzusformákban orientáló szerepet játszanak a megértésben és a jelentéskonstrukcióban. Az iskolai tanulás alapvetően írott szövegek önálló megértésén, feldolgozásán, a jelentéskonstrukción múlik. A különböző iskolai műfajoknak jelentősen eltérnek a strukturálási-, nyelvhasználati- és kulturális szabályai, ennek következtében megértésük keretei is mások. Az iskolai írásbeli nyelvhasználatban főleg a leíró, érvelő típusú műfajok gyakoriak. Projektünkben összegyűjtöttük az elemzendő központi tanterveket és különböző változataikat, leszűkítettük a vizsgálandó intervallumot az elmúlt 15 évre. Az elméleti, feltáró munkára alapozva elkészítettük a mérés eszközeit és elvégeztük a mérést (a publikációk mellékelve). Az adatfeldolgozás és értékelés jelenleg is folyik. Az alapelemzéseket már publikáltuk, de az eredmények iskolai tanításban való alkalmazására vonatkozó ajánlások megírása még elvégzendő feladatunk. Az alapelemzéseket és összefüggésvizsgálatokat először magyar- és angol nyelven konferenciákon, majd magyarnyelvű szakmai tanulmányokban publikáltuk. Jelenleg előkészítés alatt áll a tanulók műfajismeretéről egy angol nyelvű közlemény írása is.
Results in English
The aim of our research was to explore complex components of reading comrehension ability to enable a more succesful development of this ability. The investigated components included knowledge of genres and the application of genre specific rules. Our results confirmed that genres in written discourse play an orienting role in comprehension and in meaning construction. The success of school learning depends primarily on a self-reliant comrehension and processing of written texts, that is, on meaning construction. Structural conventions diverge greatly in different academic genres, as a result, the frames of comprehension doffer, too. There are typical genre differences in every school subject's curricula, textbooks and teaching materials. In the first year of the research project we were engaged in setting up the theoretical framework of the investigation. We collected the central curricula and their variants for analysis. The following year assessment instruments were constructed and data collection was comleted (please find enclosed the appropriate publications). Data analysis and evaluation are still in progress. Resolts of basic analyses have already been published, but making recommandations concerning the application of our research results in school context is a task to be accomlished in near future. The results of basic statistical analyses were first made public in conferences, and in Hungrian academic journals. At present, an article in English on students' genre knowledge is being prepared.
Full text http://real.mtak.hu/933/
Decision
Yes





 

List of publications

 
Vidákovich Tibor -Cs. Czachesz Erzsébet: Középiskolás tanulók szókincse, a szókincsmélység és a szövegértés összefüggései, Modern Nyelvoktatás, 2006. 2. 16-29., 2006
Cs. Czachesz Erzsébet: Változó perspektívák az olvasási képesség pedagógiai értelmezésében, Iskolakultúra, 10, 44-53, 2005
Vidákovich Tibor, Cs. Czachesz Erzsébet: The vocabulary depth of secondary school students, 11th biennial EARLI-Conference, Nicosia, Cyprus, 2005
Cs. Czachesz Erzsébet: Olvasás és nyelvhasználat a kéttannyelvű oktatásban, 21nd World Congress on Reading, Budapest, 9., 2006
Molnár Edit Katalin: Az olvasásképesség és iskolai tanulás, In: Józsa Krisztián és Zentai Gabriella (szerk., 2006): Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése, Budapest, Dinasztia Kiadó., 2006
Molnár Edit Katalin: A műfaji tudás és tanítása, In: Józsa Krisztián (szerk., 2006): Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése, Budapest, Dinasztia Kiadó., 2006
Vidákovich Tibor: Diagnostic assessment of reasoning skills and word problem solving, Northumbria EARLI SIG Conference, 2006
Cs. Czachesz Erzsébet-Erdélyi Árpád:: Az olvasási stratégiahsználat és a német szövegértés összefüggései,, Modern Nyelvoktatás, 12, 3-18., 2007
Molnár Edit Katalin-Cs. Czachesz Erzsébet:: Tanulás és nyelvi fejlesztés, Iskolakultúra, 10.53-57., 2004
Molnár Edit Katalin:: Az írásbeli szövegalkotás fejlődése: vizsgálatok 10-17 éves tanulók körében, kézirat, PhD-disszertáció, 2004
Vidákovich Tibor:: The effect of text comprehension and data conversion on understanding and solving arithmetic world problemsAz írásbeli szövegalkotás fejlődése: vizsgálatok 10-17 éves tanulók körében, konferenciakötet, 2004
Cs.Czachesz Erzsébet:: A folyékonyság szerepe az olvasáskészség és az értő olvasás optimális használhatóságú elsajátításában, konferenciakötet, összefoglalók, 341.o., 2004
Vidákovich Tibor - Cs.Czachesz Erzsébet:: The vocabulary depth of secondary school students, konferenciakötet, EARLI, Nicosia, 2004




Back »