Collecting CHinese Art in Hungary from th Early 19th Century to 1945  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
76729
Type PUB-K
Principal investigator Fajcsák, Györgyi
Title in Hungarian Kínai műgyűjtés Magyarországon a 19. század elejétől 1945-ig
Title in English Collecting CHinese Art in Hungary from th Early 19th Century to 1945
Keywords in Hungarian Kína, műgyűjtés, keleti gyűjtők és gyűjtemények, múzeumok
Keywords in English China, collecting Oriental art, collectors, public collections, museums
Discipline
Ethnography (Council of Humanities and Social Sciences)70 %
Ortelius classification: Chinese studies
Art History (Council of Humanities and Social Sciences)30 %
Ortelius classification: Art history
Panel Publications Panel
Department or equivalent Museum of Applied Arts
Starting date 2008-09-01
Closing date 2009-06-30
Funding (in million HUF) 0.984
FTE (full time equivalent) 0.00
state closed project
Summary in Hungarian
Fajcsák Györgyi: Kínai műgyűjtés Magyarországon a 19. század elejétől 1945-ig

A megjelentetni kívánt mű elsőként veszi számba a keleti (kínai) műgyűjtés hazai történetének jelenségeit a 19. század elejétől 1945-ig. A hat nagyobb fejezetre tagolódó munka annak a folyamatnak a bemutatására vállalkozik, amely a kínai tárgyak európai művészeti gyűjteményekbe való beemelését követi nyomon. A folyamat kezdete a 18—19. század fordulójára nyúlik vissza (Johann J. Winckelmann, 1717--1768), majd az iparművészeti mozgalmak számára példatárat jelentő keleti forma, anyag, funkció mintatárának felmutatásával folytatódott (Gottfried Semper 1828--1893), s eljutott a keleti művészet történetiségének távlatait felmutató szemléletig, a kínai esztétika elveinek megsejtéséig (Wilhelm von Bode 1845--1929, Otto Kümmel 1874--1952). Ennek a folyamatnak fontos állomásai voltak a kínai vonatkozású kiállítások, amelyek anyaga, rendezési elve és publikációi rámutattak a kínai művészet recepciójának, interpretációs és prezentációs formáinak kialakulására és változásaira.
A kínai műgyűjtés hazai történetének kutatása számos –eddig teljesen ismeretlen vagy korábban töredékesen ismert adatot hozott a felszínre (pl. kiállítások, gyűjtők személye, életrajza, gyűjtemények, tárgyak sorsa, nemzetközi műkereskedelem résztvevői). A kutatás során feltárult a hazai kínai műgyűjtés számos gyűjteménye (közel 50 jelentősebb kollekció). Anyaguk ismertetése, rekonstruálása és a gyűjtemények értékelése, továbbá a hazai keleti kiállítások adatai a kötet függelékében kaptak helyet.
Summary
Collecting Chinese Art in Hungary from the Early 19th century to 1945
Chinese artefacts have been an organic part of Hungarian high material culture; nevertheless, their exploration and an exact analysis of their history and effect are yet to be produced. Drawing on recent innovative scholarship the present work offers an examination of Hungarian history of collecting Chinese works of art from the early 19th century to 1945, embedding the main processes in an international background.
The author summarizes her investigations in this book. To shed light on the peculiar status of Chinese works of art in the history of reception, Chapter 1 gives an insight into the changes of Chinese works of art and European artistic taste, from the Chinamania (17th and 18th centuries) to the mid-20th century. Chapter 2 summarizes manifestations of interest in China in the early 19th century in Hungary. Chapter 3 provides a brief account of the history of the European notion of China in general, specialised literature on the history of Chinese art and the evolution of Oriental museums. Chapters 4, 5 and 6 give a chronological description of the philosophical background and main motives of collecting Chinese artefacts in Hungary in the second half of the 19th century, the decades around the turn of the 19th and 20th centuries, and the period between the two World Wars. The Appendix contains the Hungarian data base of collecting works of Chinese art: it provides data on exhibitions related to the Orient from the early 19th century to 1945 and contains data on Hungarian collectors and antique dealers, as well as on foreign donators of the Ferenc Hopp Museum of Eastern Asiatic Arts.
In addition, the book will be illustrated with almost 70 old photographs and line drawings.




Back »