Modernity and Politics. Theatre and Fascism. Italy and Europe  Page description

Help  Print 
Back »

 

Details of project

 
Identifier
81474
Type SAB
Principal investigator Fried, Ilona
Title in Hungarian Modernitás és politika. Színház és fasizmus. Olaszország és Európa.
Title in English Modernity and Politics. Theatre and Fascism. Italy and Europe
Keywords in Hungarian fasizmus, olasz kultúra, olasz színház, európai színház
Keywords in English Fascism, Italian Culture, Italian Theatre, European Theatre
Discipline
Literature (Council of Humanities and Social Sciences)50 %
Ortelius classification: Philology
History (Council of Humanities and Social Sciences)30 %
Ortelius classification: Contemporary history
Literature (Council of Humanities and Social Sciences)20 %
Ortelius classification: Hungarian literature
Panel Sabbatical
Department or equivalent Institute of Romance Philology (Eötvös Loránd University)
Starting date 2010-06-01
Closing date 2011-05-31
Funding (in million HUF) 12.419
FTE (full time equivalent) 1.00
state closed project
Summary in Hungarian
Az elmúlt években a fasizmus, a fasizmus kultúrájának vizsgálata szempontjából fontos eredmények születtek a történelemtudományban (Magyarországon elsősorban Ormos Mária munkái), a kultúra, az irodalom, a sajtótörténet, a színház és a többi előadóművészeti ág tanulmányozása terén. Jómagam a kérdés több részaspektusával foglalkoztam. Jelen kutatásomban a korábbi eredményeim felhasználásával összegző, a modernitás és a totalitarizmus kérdéséből kiinduló interdiszciplináris kutatást kívánok elvégezni elsősorban a színház és az irodalom témakörében. Kultúra és politika viszonyát, az értelmiségiek helyzetét, fontosabb irodalmi kánonokat, az úgynevezett olasz színházi válság hátterét kívánom vizsgálni. Emblematikusnak tekintem az 1934-es Convegno Volta nemzetközi színházi konferenciát, amennyiben megmutatja kultúra és totalitarizmus kapcsolatát, az értelmiségiek autonómiájának lehetőségeit, határait, függésüket a hatalomtól, és hozzájárulásukat a hatalomhoz, a fasiszta kultúra megteremtéséhez, sőt, az olasz és a nemzetközi kultúra kapcsolatát is – hogyan is láthatták akkoriban a legkülönbözőbb államok kultúrájának képviselői az olasz színházat, kultúrát és viszont. A két ország szoros politikai és kulturális kapcsolatainak köszönhetően a fenti kérdéskör közelről érinti a magyar-olasz irodalmi, színházi kapcsolatokat is. Eredményeim itthon és külföldön egyaránt újszerűek lennének, miközben szervesen illeszkednének mind a magyar, mind a nemzetközi tudományos diskurzusba.
Summary
In recent years, important scholarly works have been published regarding the history and culture of Fascism: in history (in Hungary mainly the works of Mária Ormos), in cultural studies, in literature, in the history of journalism as well as in theatre and other art studies. As to myself, I have been studying various aspects of these questions. At the present stage of my research I intend to write, on the basis of my previous results, a complex interdisciplinary analysis. My starting point will be the problem of modernity connected to totalitarianism, primarily in the field of theatre and literature. I plan to examine the relationship between culture and politics, the situation of intellectuals, the main literary canons, the causes and the context of the so- called theatre crisis in Italy. I consider the 1934 Convegno Volta international conference on theatre emblematic, as it clearly demonstrates the relationship between culture and totalitarianism, the possibilities and limits of the autonomy of intellectuals, their dependence on and contribution to power and to the establishment of Fascist culture, and, last but not least, the relationship between Italian and international culture: how representatives of the cultures of different states viewed the Italian theatre and culture of the time, and vice versa. Due to the close political and cultural contacts between Hungary and Italy, the above mentioned questions have a special relevance to Hungarian-Italian relationships in the realm of literature and the theatre. My work and its results are likely to bring novelty and at the same time fit well into the national and international scientific discourse.





 

Final report

 
Results in Hungarian
A fasizmus történetének és kultúrájának vizsgálatához számba vettem a szakirodalom legfontosabb eredményeit, újabb megközelítéseit, a magyar nyelvű munkákon kívül elsősorban az olasz és az angolszász szakirodalmat, így az irodalom- és a történelemtudomány, a színház-, a kultúr- és a sajtótörténet, valamint a szépirodalom és a színházesztétika vonatkozásait. A modernitás és a totalitarizmus kérdéséből kiindulva kultúra és politika viszonyát, az értelmiségiek helyzetét, fontosabb irodalmi kánonokat, az úgynevezett olasz színházi válság hátterét vizsgáltam meg. Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy korábban kevéssé kutatott levéltári dokumentumokat kutathattam, ezeket nagy számban beszkennelhettem, s így további, itthoni munkám lehetővé vált. A fentiek az általam emblematikusnak tekintett 1934-es Convegno Volta nemzetközi színházi konferenciára vonatkoznak. Megmutatják kultúra és totalitarizmus kapcsolatát, a színházi világ (olasz és nemzetközi) akkori kulcskérdésein keresztül az értelmiség autonómiájának lehetőségeit, határait, függésüket a hatalomtól, és hozzájárulásukat a hatalomhoz, a fasiszta kultúra megteremtéséhez, sőt, az olasz és a nemzetközi kultúra kapcsolatát, többek között a magyar-olasz irodalmi, színházi kapcsolatokat is. Kutatásaim eddigi eredményeiről több publikációban is számot adtam, jelenleg interdiszciplináris megközelítésű könyvemen dolgozom.
Results in English
In my research regarding the history and culture of Fascism I have mainly considered results and new approaches in history, in cultural studies, in literature, in the history of journalism as well as in theatre and other art studies. My starting point was the problem of modernity connected to totalitarianism, primarily in the field of theatre and literature. I have examined the relationship between culture and politics, the situation of intellectuals, the main literary canons, the causes and the context of the so- called theatre crisis in Italy. Luckily enough I was able to do research on relevant archival documents very little known so far on the 1934 Convegno Volta international conference on theatre and to get many of them scanned. I consider this meeting emblematic, as it clearly demonstrates the relationship between culture and totalitarianism, the possibilities and limits of the autonomy of intellectuals, their dependence on and contribution to power and to the establishment of Fascist culture, and, last but not least, the relationship between Italian and international culture. The above mentioned questions have a special relevance to Hungarian-Italian relationships in the realm of literature and the theatre. At the present stage of my research I have made quite a few publications and I have started to write a complex interdisciplinary analysis.
Full text https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=81474
Decision
Yes





 

List of publications

 
Fried Ilona: „Le favole gaie” di Molnár – Pirandello sul drammaturgo ungherese, "Nuova Corvina", 2010
Fried Ilona: Pirandello e la scena internazionale: il Convegno Volta sul teatro drammatico del 1934, Quel che il teatro deve a Pirandello, 2010
Fried Ilona: ‘Il paese della Cuccagna’ ovvero autori magiari e il pubblico nostrano fra le due guerre, Reti Dedalus, 2010
Fried Ilona: Cultura e politica fra le due guerre: un tramite fra l’Italia e l’Ungheria. Ignazio Balla, "Italogramma", 2011




Back »