Mitikus és valóságos hegyek a kínai vallások világában (a Shang- és Yuan-dinasztia között)  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
100632
típus K
Vezető kutató Hamar Imre
magyar cím Mitikus és valóságos hegyek a kínai vallások világában (a Shang- és Yuan-dinasztia között)
Angol cím MYTHIC AND REAL MOUNTAINS IN THE CHINESE RELIGIOUS LANDSCAPE (FROM THE SHANG TO THE YUAN DYNASTY)
magyar kulcsszavak Kína, hegyek, buddhizmus, konfucianizmus
angol kulcsszavak China, mountains, Buddhism, Confucianism
megadott besorolás
Néprajz (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)100 %
Ortelius tudományág: Kínai kultúra
zsűri Kultúra
Kutatóhely Távol-keleti Intézet (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
résztvevők Kósa Gábor
projekt kezdete 2012-01-01
projekt vége 2016-12-31
aktuális összeg (MFt) 10.198
FTE (kutatóév egyenérték) 5.70
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A kínai kultúrában már a buddhizmus megjelenése előtt is kiemelt szerepet játszottak a hegyek: a császár és a konfuciánus hivatalnokok által bemutatott fontos állami szertartások helyszíneként (pl. a Taishannál bemutatott fengshan áldozat), a taoista remeték visszavonulási helyeként vagy a mitológiai szövegekben az isteni és az emberi (egyfajta sámán által képviselt) világot összekötő kapocsként. A buddhizmus folytatta ezt a gazdag kínai hagyományt és saját mitológiájával összekötve további hegyeket adott hozzá Kína vallási térképéhez, aminek következtében kialakult az a négyes csoport, amely az egyes hegyeket egy-egy bódhiszattvával kapcsolja össze (a Wutaishant Mandzsusríval, az E’meishant Szamantabhadrával, a Putuoshant Avalókitésvarával, a Jiuhuashant pedig Ksitigarbhával).
A jelen kutatás a legfontosabb konfuciánus, taoista, népi vallásos és buddhista hegy-kultuszokat igyekszik feltárni, mindig hangsúlyozva a korábbi helyi hagyomány, a kanonizáció történeti folyamata és az adott vallás hagyományában betöltött későbbi szerepek közötti kölcsönhatásokat. A fontosabb hegyek ilyen jellegű feltérképezésén túl, megpróbáljuk néhány kevésbé központi hegy történetét is feltárni, mindkét esetben különös figyelmet fordítva az adott hegy kultuszának történeti és vallási rétegeire, és a közöttük lejátszódó kölcsönhatások elemzésére. Kutatásaink utolsó évében, a korábbi három év eredményeire építve, egy általánosabb elméleti keretet igyekszünk majd felvázolni, amely remélhetőleg hozzájárul a kínai vallási hagyományokról, illetve a hegy-kultuszokról alkotott általános tudásunkhoz.
angol összefoglaló
Prior to the arrival of Buddhism, mountains had already played an important role in Chinese religious practice. They were used by the emperor and the Confucian officials to perform the most important rites of the state (e.g. fengshan sacrifices at Taishan), they served as retreat for Daoist hermits and immortals, and they also appeared in mythological texts as places which link the divine and the human spheres, the latter usually represented by a sort of shaman (wu). Buddhism continued this rich Chinese tradition by adding further sacred mountains to the Chinese religious map, and linking them with its own mythology. Consequently, a group of four mountains, each associated with an important bodhisattva (Wutaishan – Manjushri, E’meishan – Samantabhadra, Putuoshan – Avalokiteshvara, Jiuhuashan – Kshitigarbha), was formed.
The present project aims at tracing the historical evolution of the most important Confucian, Daoist, folk religious and Buddhist sacred mountains, emphasizing the unique interactions between the previous local traditions, the historical process of their canonization and their later role in the given religious tradition. In addition to identifying these major mountains with religious significance, we also endeavour to discover some of the neglected ones, and describe their history and importance. In tracing both the major and the minor mountains, we devote special attention to the various historical and religious layers of a certain mountain cult and to the analyses of their interactions. In the last year of our investigations, based on the material retrieved during the first three years, we plan to draw a more general theoretical framework which, hopefully, inscreases our knowledge of both the Chinese religious traditions and the mountain cults in general.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
24 publikációban és 27 előadásban olyan témákat vizsgáltunk, amelyek a kínai hegyek vallási aspecktusait érintették. Az általunk vizsgált témák kronológiai sorrendben rendezve a következők voltak: 1. Hegykultusz a Shang-korban; 2. Sámánok és hegyek a Han-dinasztiabeli Shanhaijingben; 3. A taoisták gabonától való tartózkodása és a hegyek kapcsolata, amint ez a Hat Dinasztia korában megjelenik; 4. A Tang-dinasztia kapcsán a következő témákat érintettük: 4.1. A huayan buddhizmus, az Avatamszaka-szútra, a Wutai-hegy, Khotan és a Niutou-hegy közötti összetett kapcsolatrendszer; 4.2. A Pelliot chinois 2824 számú dunhuangi kéziraton megjelenő buddhista Sumeru-hegy; 4.3. A Tíz király szútrában szereplő hetedik király, a Tai-hegy királya; 4.4. A Taiping guangji című mű 397. fejezete, amely 24 szöveget tartalmaz különféle hegyekkel kapcsolatban; 5. Egy különleges, Yuan-kori manicheus festményen (ún. Kozmológia-kép) megjelenő Sumeru-hegy ábrázolás. 6. A hegyek buddhista szempontú vizsgálata köré szervezett konferencia, melyből egy konferenciakötet készült.
kutatási eredmények (angolul)
In 24 publications and 27 lectures, we explored various topics revolving around the religious aspects of mountains in China. Following a chronological order, the topics treated were the following: 1. Mountain cult during the Shang dynasty; 2. Shamans and mountains in the Han dynasty Shanhaijing; 3. The relationship of the Taoists' abstention from cereals with mountains during the Six Dynasties period; 4. We studied the following individual topics from the Tang dynasty: 4.1. The intricate relations among Huayan Buddhism, Avatamsaka sutra, the Wutai mountain, Khotan and the Niutou mountain; 4.2. The Buddhist Sumeru mountain as depicted in a Dunhuang manuscript (Pelliot chinois 2824); 4.3. The seventh king, the King of Tai mountain, appearing in the Sutra of the Ten Kings; 4.4. The 397th chapter of the Taiping guangji, containing 24 texts on various mountains; 5. Studies on the Sumeru mountain as visualized in a unique, Yuan dynasty Manichaean painting, the so-called Cosmology painting; 6. The organization of a conference on the Buddhist aspects of mountains, and the edition of the conference volume.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=100632
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Hamar Imre: Creating Huayan Lineage: Miraculous Stories about the Avataṃsaka-sūtra, Oriens Extremus 50 (2012) 181-191, 2012
Kósa Gábor: Gabona nélkül a hegyen. Egy sajátos étkezési előírás a vallásos taoizmusban, Déri Balázs (szerk.) 2013. Convivium. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán 2012. november 6–7-én tartott vallástudományi konferencia előadásai. Buda, 2013
Kósa Gábor: Hegyekről szóló leírások a Taiping guangji 397. fejezetében, Távol-keleti Tanulmányok 2010/1-2 [2013]: 35–62., 2013
Kósa Gábor: A Tai-hegy királya, Távol-keleti Tanulmányok 2013/1-2 [2014]: 109‒125., 2014
Kósa Gábor: A Sumeru-hegy és a buddhista világkép egy dunhuangi kéziraton, Hamar Imre – Kósa Gábor – Gelle Zsóka (szerk.) Szent hegyek a buddhizmusban. Budapest: ELTE Buddhizmus-kutatás Központja, 113–148, 2017
Hamar Imre, Kósa Gábor, Gelle Zsóka: Szent hegyek a buddhizmusban., Budapest: ELTE Buddhizmus-kutatás Központja,, 2017
Kósa Gábor: Hegy-kultusz a Shang-korban, Távol-keleti Tanulmányok 2016/2 [2017]: 1–22., 2017
Kósa Gábor: Sámánok a hegyek között (A wuk jellemzői és funkciói a Shanhaijingben), Káponás Olivér (szerk): Uray-Kőhalmi Katalin emlékkötet, 2017
Kósa Gábor: A lélek visszahívása és a Tai-hegy hivatalnokai –– Lélekfelfogás a régi kínai népi vallásosságban, S. Székely Attila (sorozatszerkesztő): Lélekenciklopédia, Salát Gergely (szerk.) Lélekfelfogás Kínában. Budapest: Kossuth Kiadó., 2018
Hamar Imre: Buddhista szent hegyek Kínában: a Wutaishan és a Niutoushan, Hamar Imre – Kósa Gábor – Gelle Zsóka (szerk.) Szent hegyek a buddhizmusban. Budapest: ELTE Buddhizmus-kutatás Központja, 77–93., 2017
Kósa Gábor: The Book of Giants tradition in the Chinese Manichaica, Matthew Goff – Loren Stuckenbruck – Enrico Morano (eds.) Ancient Tales of Giants from Qumran and Turfan: Proceedings of an International Conference at Munich, Germany (Ju, 2016
Kósa Gábor: The Manichaean ‘New Paradise’ in Text and Image, Crossroads [Studies on the History of Exchange Relations in the East Asia World] 13: 27–113., 2016
Kósa Gábor: Who is the King of Honour and What Does He Do? Gleanings from the New Chinese Manichaean Sources, Desmond Durkin-Meisterernst (ed.) Memorial Volume in Honour of Werner Sundermann. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag., 2017
Hamar Imre: Khotan and Wutaishan, Chen Jinhua (ed.) International Conference on the Wutai Cult. Taiyuan, 207–217., 2015
Hamar Imre: Yutian he Huayanjing zhong de Niutoushan于阗与<华严经>中的牛头山 [Khotan és az Avatamszaka-szútrában szereplő Niutou-hegy], Xingfu si 兴福寺 (szerk.) Shoujie huayan luntan 首届华严论坛. Changshu, 184–190., 2015
Hamar Imre: Huayan Texts in Dunhuang, Galambos Imre (ed.) Studies in Chinese Manuscripts: From the Warring States Period to the 20th Century. [Budapest Monographs in East Asian Studies 4.] Budapest: Institute, 2013
Hamar Imre: Chengguan de shanshang shanxia hudong. 澄观的山上山下活动, Quanqiuhua yu zhongwen xueke jianshe de xin fangxiang. Guoji xueshu yantaohui全球化与中文学科建设的新方向, 国际学术研讨会. Beijing: Qinghua Daxue, 41–49., 2015
Hamar Imre: The Lotus of the Desert: Buddhism in Khotan, Silk Road: Collection of paper from the third international conference on Chinese Studies, the „Silk Road”. Sofia: Confucius Institute, 230–236., 2015
Hamar Imre: Khotan and the Buddhāvataṃsaka-sūtra, The Buddha’s Words and Their Interpretations. Kyoto: Otani University, 1–11., 2016
Hamar Imre: Khotan and the cult of Mañjuśrī, The Second International Conference on the Wutai Cult. Taiyuan, 147–160., 2016




vissza »