Antik szobrászmesterek azonosítása - Mesterkéz-attribúció 3D analízissel  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
101755
típus NF
Vezető kutató Patay-Horváth András
magyar cím Antik szobrászmesterek azonosítása - Mesterkéz-attribúció 3D analízissel
Angol cím Identification of Classical Greek Sculptors – Master-hand Attributions by 3D-analysis
magyar kulcsszavak Olympia, klasszikus szobrászat, klasszika archaeológia, művészettörténet, mesterkéz-attribúció
angol kulcsszavak Olympia, classical Greek sculpture, classical archaeology, history of art, master-hand attribution
megadott besorolás
Irodalomtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok)100 %
Ortelius tudományág: Görög civilizáció
zsűri Régészet
Kutatóhely Történeti Intézet (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
résztvevők Bencze Ágnes
Christiansen Leif
Gedei Gábor
Kovács Kristóf
Mészáros János
Virág Attila
projekt kezdete 2012-04-01
projekt vége 2018-03-31
aktuális összeg (MFt) 58.288
FTE (kutatóév egyenérték) 10.67
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A projekt közvetlen célja az olympiai Zeus-templom szobordíszeit készítő klasszikus kori görög szobrászmester(ek) egyéni sajátosságainak illetve származási helyüknek megállapítása. Az ún. "Olympia-mester" azonosításának problémája már több mint egy évszázad óta foglalkoztatja a kutatást és több szempontból is kiemelt figyelmet érdemel.

A fő célkitűzés megvalósítása érdekében a projekt részét képezi egy új módszer, a 3D-analízis kifejlesztése és tesztelése, amelynek segítségével általánosságban is lehetővé válhat szobrászmesterek ill. -műhelyek azonosítása. A 3D-analízis a Morelli nevéhez fűződő (és kétdimenziós alkotások elemzésében mindmáig általában sikerrel alkalmazott) mesterkéz-attribúció módszerének adaptálása háromdimenziós műalkotásokra, alapját pedig az antik szobroknak 3D-szkennelés segítségével létrehozott virtuális 3D modelljei jelentik. Ezek a modellek ugyanis jelentős előnyöket kínálnak a manapság általánosan használt hagyományos fényképekhez és gipszmásolatokhoz viszonyítva, és minden valószínűség szerint lehetővé teszik az egyéni jellegzetességek felismerését is, amennyiben két szobrot ugyanaz a mester készítette. A módszer tehát segítséget nyújthat a klasszika archeológia és a művészettörténet számos más problémájának megoldásában.

A projekt magában foglalja kb. 200 klasszikus kori görög szobor 3D-szkennelését és művészettörténeti elemzését, és ezáltal nemcsak az Olympia-mester azonosítását ill. lokalizálását teszi lehetővé, hanem egyúttal jelentős mértékben hozzájárul az európai kulturális örökség korszerű dokumentálásához és elősegíti annak további tudományos vizsgálatát is.
angol összefoglaló
The immediate and main objective of the project is to determine the individual characteristics and the origin of the artist(s) who created the sculptural decoration of the temple of Zeus at Olympia (5th century B.C.) This problem of the so-called “Olympia master” is a highly controversial issue since more than a century and deserves special attention for several reasons.

In order to reach its specific goal, the project intends to develop and to test a new method, which will enable the identification of individual master sculptors and workshops in general. This methodological innovation, the 3D analysis can be described as the application of the Morellian master-hand attribution (traditionally and successfully employed only in the analysis of two-dimensional art) on three-dimensional works of art. It is based on highly accurate virtual 3D models of the sculptures (produced by 3D scanning), which have great advantages as compared with both ordinary photographs and plaster casts (traditionally used in the analysis of three-dimensional art) and most probably enable the detection of idiosyncrasies in any pieces of sculpture made by the same individual. 3D analysis will be therefore applicable to many other problems of classical archaeology and history of art in general.

By scanning and analysing some 200 pieces of classical Greek sculpture from different areas, the project will provide not only the basis for the identification and/or localisation of the "Olympia master" but can also significantly contribute to the documentation and to the further study of European cultural heritage.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A projektnek kettős célja volt: egyrészt egy módszer kidolgozása, másrészt ezen módszer használhatóságának kipróbálása egy adott probléma, az ún. Olympia-mester esetében. Ennek érdekében sikerült valamennyi releváns leletcsoportot digitalizálni. Egyrészt virtuális 3D modelleket készítettünk az olympiai Zeus-templom valamennyi fennmaradt szobrászati díszéről valamint az ezekkel egykorú, összehasonlításra alkalmas szobrászati alkotásokról, és mindazokról az antik emlékekről amelyeken írott források alapján különféle szobrászok ill. műhelyek dolgoztak egyidejűleg. A legtöbb modellt az eredetik alapján készítettük, néhány esetben azonban gipszmásolatokat hívtunk segítségül. Végeredményben létrejött egy világszerte egyedülállónak mondható gyűjtemény, amely számtalan új vizsgálatot tesz lehetővé. Az összegyűjtött anyagban rejlő lehetőségeket még messze nem sikerült kihasználni, és a kitűzött két cél egyikét sem sikerült teljesen megvalósítani, de mindkét területen sikerült komoly eredményeket elérni. A módszertani részben az ún. Morelli-féle mesterkéz-attribúciós módszert sikerült különféle módszerekkel (pl. morphometria) háromdimenziós alkotásokra alkalmazni és a szobrokon gyakran előforduló anatómiai részleteket és a ruharedőket vetettük össze egymással. Az ún. Olympia-mester azonosításának első lépéseként annyit sikerült tisztázni, hogy a rendelkezésre álló módszerekkel különféle műhelyek/mesterek egyidejű tevékenysége nem mutatható ki.
kutatási eredmények (angolul)
The project had two goals: the elaboration of a methodology or tool-kit and its application to a certain problem, i.e. the identification of the so-called Olympia-master. All the relevant pieces of sculpture were digitized. Virtual 3D models were created from all the surviving fragments belonging to the sculptural decoration of the temple of Zeus at Olympia and from statues created in the same period and from all those ancient Greek sculptural assemblages which were produced, according to written sources, by different sculptors or workshops simultaneously. Most models were created from the original pieces of sculpture, in some cases, however, we had to rely on plaster casts. As an outcome, a collection emerged, which is unique worldwide and enables a wide variety of analyses. Due to practical reasons, it was impssible to make full use of the inherent possibilities of the collected material and none of the two primary goals was reached, even though there are considerable steps forward in both cases. Concerning methodology, the Morellian masterhand attribution was applied in 3D by comparing the drapery folds and certain anatomical features of the statues using different methods, e.g. geometric morphometrics and in the case of the Olympia-master it could be clarified that on the basis of our present evidence, the hypothesis of two or more workshops creating the pediments and metopes parallel to each other can be ruled out.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=101755
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Patay-Horváth András, Leif Christiansen: From Reconstruction to Analysis. Re-use and re-purposing of 3D scan datasets obtained from ancient Greek marble sculpture, Studies in Digital Heritage, Vol. 1, No. 2, 491-500, 2017
Bencze Ágnes, Gyuris Péter: TYPE, SCHEME AND EXECUTION: THREE BASIC CONCEPTS FOR THE DEFINITION OF A PERSONAL STYLE. AN EXPERIMENT HELPED BY VIRTUAL 3D-MODEL ANALYSIS,, Marmora. An International Journal for Archaeology, History and Archaeometry of Marbles and Stones, vol. 12, 2017
Patay-Horváth, A.: Miért rendezték négyévente az olympiai játékokat?, Csabai Z. et al. (szerk.), Ökonómia és ökológia. Tanulmányok az ókori gazdaságtörténet és történeti földrajz tárgyköréből, Budapest, 191-207., 2015
Patay-Horváth András: Master-Hand Attributions of Classical Greek Sculptors by 3D-Analysis at Olympia - Some Preliminary Remarks, S. Campana, R. Scopigno, G. Carpentiero & M. Cirillo (eds) 2016. CAA 2015 KEEP THE REVOLUTION GOING. Proceedings of the 43rd Annual Conference on Computer Applications an, 2016
Patay-Horváth András: Der Zeustempel von Olympia. Rekonstruktionen des Tempels und des Ostgiebels im Vergleich, Undine Lieberwirth, Irmela Herzog (Hrsg.), 3D-Anwendungen in der Archäologie. Computeranwendungen und quantitative methoden in der Archäologie – Workshop der AG CAA und d, 2016
Bencze Ágnes: An Experiment in Stylistic Analysis by Comparison of Virtual 3D Models: the Palagi Head in Bologna and Vincenzo Gemito's Efebo, Marmora. An International Journal for Archaeology, History and Archaeometry of Marbles and Stones, vol. 11 (2015), 81-90., 2016
Patay-Horváth András: Ein neuer Vorschlag zum Ursprung der Olympischen Spiele, Gymnasium 123, 2016, 1-23, 2017
Patay-Horváth, A.: Die Baukosten des Zeustempels von Olympia, Boreas. Münstersche Beiträge zur Archäologie, 2014
Patay-Horváth, A.: Visualizing the History and Analyzing the Sculptural Decoration of the Temple of Zeus at Olympia in Virtual Reality, Mediterranean Archaeology & Archaeometry, 2014
Patay-Horváth András: The Origins of the Olympic Games, Budapest, 2015





 

Projekt eseményei

 
2017-11-28 13:56:37
Résztvevők változása
2016-06-30 13:50:39
Résztvevők változása
2016-06-28 10:35:05
Résztvevők változása
2012-06-25 14:07:22
Résztvevők változása
2012-05-03 11:09:23
Résztvevők változása




vissza »