A 'naiv szociológia' a kognitív alapismeretek tükrében  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
109352
típus K
Vezető kutató Király Ildikó
magyar cím A 'naiv szociológia' a kognitív alapismeretek tükrében
Angol cím The cognitive basics of ’naive sociology’
magyar kulcsszavak kognitív fejlődéslélektan, naiv szociológia, kulturális tudásátadás, társas megismerés
angol kulcsszavak cognitive development, naive sociology, cultural knowledge transmission, social cognition
megadott besorolás
Pszichológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok)100 %
Ortelius tudományág: Fejlődéspszichológia
zsűri Pszichológia – Nevelés
Kutatóhely Pszichológiai Intézet (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
résztvevők Elekes Fruzsina
Oláh Katalin
projekt kezdete 2013-10-01
projekt vége 2017-03-31
aktuális összeg (MFt) 21.730
FTE (kutatóév egyenérték) 6.85
állapot aktív projekt





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatás fő eredményei hozzájárulnak a társas kategoriák kialakításának megismerési alapú megértéséhez. Eredményeink szerint gyerekek specifikus kulcsokat, úgymint a konvenciót és a nyelvet használják, hogy kialkítsák ki tartozik egy-egy szociális csoportba. Egészen pontosan, a gyerekek előszeretettel alakítanak ki társas kategóriákat az alapján, hogy kit látnak saját kulturális tudásuk szempontjából szakértőnek. Amikor ezt megértik és érzékelik, és kialakítják, ki az aki a saját csoporthoz tartozik és ki nem, akkor szelektíven figyelik és követik, tanulnak azoktól a partnerektől, akiket saját csoprthoz tartozónak, kulturális informátornak tekintenek. Eredményeink szerint ezt az episztemikus elvet nem csak gyerekek, hanem felnőttek is követik. Ezen túl, kutatásaink bizonyítékkal szolgálnak arra vonatkozóan, hogy felnőttek és gyerekek is képesek az interakciós partnerük perspectiváját gazdag értelemben monitorozni, és gyorsan megérteni. Ezek az eredmények megengedik azt a feltételezést, hogy a hozzáférés a másik figyelmének fókuszához teszi lehetővé a vélekedések egyidejű követését. Erről a képességről azt gondoljuk, hogy szükséges ahhoz az emberi sajátossághoz, hogy a tudást és tudáselérést dinamikusan kezeli - a másik ember éppen aktív vélekedéseinek monitorozása segít megérteni a hosszú távú kulturális tudásbeli különbségeket.
kutatási eredmények (angolul)
This research has contributed to the understanding of the epistemic function of social category formation by supporting the following conclusions. Children use specific cues, like convention and language to understand group cohesion. Crucially, children preferentially form social categories based on those behavioral cues that imply cultural knowledgeability. Once they figured out who is in-group and who is out-group, they attend, act and learn selectively from individuals who have been categorized as culturally knowledgeable. Yet, the basis of this mechanism seems to be available for the socialized adult mind as well. Additonally, we have provided evidence that both adults and children are able to access the content of an interactional partner’s rich perspective online and without instruction to do so. These findings suggest that having prior information about the partner’s attentional focus plays a role in this online effect, probably through narrowing down the circle of to-be-represented perspective content. This ability may contribute to humans’ capacity to detect the dynamic aspects of knowledge and pinpoint any possible representational differences between interaction partners who, on a larger scale (e.g. through cultural group membership) may still share a representational space.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=109352
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Király, I., Buttelmann, D.: Editorial: Learning in Social Context: The Nature and Profit of Living in Groups for Development, Frontiers in Psychology, 8, 336, 2017
Oláh, K., Elekes, F., Turcsán, B., Kis, O., & Topál, J.: Social Pre-treatment Modulates Attention Allocation to Transient and Stable Object Properties, Frontiers in psychology, 7., 2016
Oláh K, Elekes F, Bródy G, Király I.: Social Category Formation Is Induced by Cues of Sharing Knowledge in Young Children., PLoS ONE 9(7): e101680. doi:10.1371/journal.pone.0101680, 2014
Bródy, G., Oláh, K., Király, I., Bíró, S.: Individuating abstract agents based on preference demonstration., XIX Biennal International Conference on Infant Studies, Berlin, Germany, 2014
Bródy, G., Oláh, K., Király, I., Bíró, S.: Individuation of agents based on preferences in 10-month-old infants., Poster at the VI. Dubrovnik Conference on Cognitive Science, 2014
Elekes, F., Oláh, K., Király, I.: Understanding the goal dependent nature of tool choices at 18 months of age., 4th Budapest Conference on Cognitive Development, Budapest, Hungary, 2014
Elekes, F., Oláh; K., Brody, G., Kiraly, I.: Adopting a Goal Centered Generalization Strategy in the Context of Tool Choices at 18 Months of age., International Conference on Infant Studies (July 3-5) Berlin, Germany, 2014
Elekes, F., Halász, E., Bródy, G., Kárpáti, J., Oláh, K., Király, I.: The role of joint action versus attention on depth of encoding., Dubrovnik Conference on Cognitive Science (May 22-24), Dubrovnik, Croatia., 2014
Elekes, F., Varga, M., Király, I.: Evidence of Spontaneous level-2 perspective taking in adults, VII. Dubrovnik Conference on Cognitive Science, 2015
Kiraly, I., Olah, K., Kovacs, A.M., Csibra, G.: Is belief re-computation based on retrieval available for three-year olds?, VII. Dubrovnik Conference on Cognitive science, 2015
Kim Z, Óturai G, Király I, Knopf M: he role of objects and effects in action imitation: Comparing the imitation of object-related actions vs. gestures in 18-month-old infants, Infant Behavior and Development 41. pp. 43-51, 2015
Oláh K., Kupán K., Csík A., Király I., Topál J.: Feature or location? Infants and adults adopt different strategies to search for a hidden toy in an ambiguous task, Infant behavior and Development 41. pp. 73-79., 2015
Kampis, D. Somogyi, E., Itakura, S., Kiraly, I.: Understanding mental states as belonging to specific agents in 10-month-old infants, SRCD Biennial Meeting Philadephia, 2015
Oláh K, Elekes F, Bródy G, Király I: Social Category Formation Is Induced by Cues of Sharing Knowledge in Young Children, PLOS ONE 9: (7) , 2014
Király, I. Takács, Sz., Kaldy, Zs., Blaser, E: Preschoolers have better memory for text than adults, Developmental Science, 2016
Elekes, F-. Bródy. G., Halász, E., Király, I.: Enhanced encoding of the co-actor’s target stimuli during a shared non-motor task., Quarterly Journal of Experimental Psychology, 2016
Elekes, F., Varga., M., Király I.: Evidence for spontaneous level-2 perspective taking in adults, Consciousness and Cognition 41 . 93–103, 2016
Oláh, K., Elekes, F., Pető, R., Peres, K., Király I.: 3-Year-Old Children Selectively Generalize Object Functions Following a Demonstration from a Linguistic In-group Member: Evidence from the Phenomenon of Scale Error., Frontiers in Psychology, 2016
Oláh, K.Király I.: Preschoolers learn slectively from culturally knowledgeable individuals, BCCCD Conference Budapest, 2017 jan. 5-7., 2017
Oláh, K.., Elekes., F., Király., I.: The Relative Importance of Race and Conventionality of Behavior in Young Children's Representations of Social Categories., Poster presented at ICIS 2016, New Orleans, LA, USA, 26-28 May, 2016, 2016
Oláh, K., Elekes, F., Király.I.: Selective Imitation of Culturally Knowledgeable Informants in 3-year-old Children, Poster presented at DUCOG 2016, Dubrovnik, Croatia, 28 April-1 May,, 2016
Lívia Priyanka Elek, Renáta Szücs, Ildikó Király & Katalin OIáh: The effect of language familiarization on children’s tendency to imitate a linguistic out-group model., Poster presented at BCCCD16, Budapest, Hungary, 5-7 January, 2016




vissza »