Tíz évvel később: magyar nagyvállalkozók az Európai Unióban  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
109939
típus PUB-K
Vezető kutató Laki Mihály
magyar cím Tíz évvel később: magyar nagyvállalkozók az Európai Unióban
Angol cím Ten years after: Hungarian grand entrepreneurs in the European Union
magyar kulcsszavak vállalkozók, polgárság, piac fejlődés, Európai Unió
angol kulcsszavak entrepreneurs, bourgeoise, market evolution, European Union
megadott besorolás
Közgazdaságtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)60 %
Ortelius tudományág: Vállalatelemzés
Szociológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)40 %
Ortelius tudományág: Vállalati szociológia
zsűri Publikációs bizottság
Kutatóhely Közgazdasági Szemle Alapítvány
projekt kezdete 2013-08-01
projekt vége 2013-12-31
aktuális összeg (MFt) 0.400
FTE (kutatóév egyenérték) 0.08
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

Tíz évvel később, magyar nagyvállalkozások az Európai Unióban

Korábbi kutatásunk során arra kerestük a választ, honnan indultak és mi módon jutottak a gazdaság élére az ezredforduló magyar nagyvállalkozói, illetve a gyarapodó gazdasági befolyásukhoz miféle régi és új gazdasági szerepeket társítottak. A könyvünket megalapozó kutatás alapötlete, hogy újból felkerestük a korábbi kutatásban megkérdezett közép- és nagyvállalkozókat. A velük készített mélyinterjúk során a találkozásunk óta eltelt mintegy tíz év során a vállalkozásaikban, magánéletükben történt fontosabb eseményeket rögzítettük. Az interjúalanyok körét a vállalkozók fiatalabb nemzedékéből képzett kontrollcsoporttal egészítettük ki. Az interjúkból nyert ismereteinket a szakirodalom feldolgozása, a vonatkozó jogszabályok, valamint a sajtó elemzése során nyert információkkal egészítjük ki.
A könyvben bemutattuk
- a vállalkozások teljesítményét
- szabályozási környezetét
- piaci versenyviszonyait
- munkaerő-piaci pozícióját
- üzleti kultúráját.
A kutatás és a könyv legfontosabb tanulsága, hogy a „régiek” tulajdonában levő, a rendszerváltás utáni évtizedben dinamikusan növekvő közép- és nagyvállalkozások jelentős részének megtört a lendülete, megállt a növekedése a 2000 utáni években. A kezdeti, ígéretes nagyvállalkozói elitszerepek csírái mára jórészt eltűntek.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

A magyar vállalkozók tulajdonában levő nagy- és középvállalatok jelentős része tönkrement, növekedésük lelassult 2000 után. A kutatás és a könyv e fordulat okainak kiderítésére vállalkozik.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

A magyar vállalkozók tulajdonában levő nagy- és középvállalatok fejlődési, gondjainak feltárása segíti a magyar gazdaság, ezen belül a beruházási visszaesés okainak kiderítését.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

A könyvünket megalapozó kutatás alapötlete, hogy újból felkerestük a korábbi kutatásban megkérdezett közép- és nagyvállalkozókat. A velük készített mélyinterjúkban a találkozásunk óta eltelt mintegy tíz év során a vállalkozásaikban, magánéletükben történt fontosabb eseményeket rögzítettük. A könyvben bemutattuk a vállalkozások teljesítményét, szabályozási környezetét, piaci versenyviszonyait, munkaerő-piaci pozícióját, üzleti kultúráját. A könyv legfontosabb tanulsága, hogy a „régiek” tulajdonában levő, a korábban dinamikusan növekvő közép- és nagyvállalkozások jelentős részének megtört a lendülete, megállt a növekedése a kétezer utáni években. A kezdeti, ígéretes nagyvállalkozói elitszerepek csírái mára jórészt eltűntek.
angol összefoglaló
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

Ten years after: Hungarian big entrepreneurs in the European Union

In our former research we tried to answer the following questions: What was the social origin of Hungarian big entrepreneurs? How did they reach leading positions of the economy? What sort of new and old roles have they associated to their growing influence?
The basic idea of our new research (and of our book) was that we revisited our former interview partners. In the new round of in-depth interviews we focused on the decisive elements of their private life and of the developments of their companies. We formulated a control group of young late-comer entrepreneurs as well. Content analysis of newspapers, careful processing of the current literature and of the documents of regulation complemented our data basis.
In our book we documented and analysed how these developments influenced
- the performance
- the strategy
- the market relations
- the business culture
- the relationships to business associations and to local governments of these companies.
The most important conclusion of the book is that the fast development of big and medium-sized companies owned by the older generation recoilled in the first decade of the new century. Moreover the starting and promising elements of the nascent elite-role of these entrepereneurs disappeared.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

A magyar vállalkozók tulajdonában levő nagy- és középvállalatok jelentős része tönkrement, növekedése lelassult 2000 után. A kutatás és a könyv e fordulat okainak kiderítésére vállalkozik.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

A magyar vállalkozók tulajdonában levő nagy és középvállalatok fejlődési, gondjainak feltárása segíti a magyar gazdaság, ezen belül a beruházási visszaesés okainak kiderítését.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

A könyvünket megalapozó kutatás alapötlete, hogy újból felkerestük a korábbi kutatásban megkérdezett közép- és nagyvállalkozókat. A velük készített mélyinterjúk során a találkozásunk óta eltelt mintegy tíz év során a vállalkozásaikban, magánéletükben történt fontosabb eseményeket rögzítettük. A könyvben bemutattuk a vállalkozások teljesítményét, szabályozási környezetét, piaci versenyviszonyait, munkaerő-piaci pozícióját, üzleti kultúráját. A könyv legfontosabb tanulsága, hogy a „régiek” tulajdonában levő, a korábban dinamikusan növekvő közép- és nagyvállalkozások jelentős részének megtört a lendülete, megállt a növekedése a kétezer utáni években. A kezdeti, ígéretes nagyvállalkozói elitszerepek csírái mára jórészt eltűntek.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A Közgazdasági Szemle Alapítvány gondozásában 2013. december 6-án megjelent és kereskedelmi forgalomba került a PUB-K 109939 számú támogatási szerződésben megjelölt kiadvány: Laki Mihály–Szalai Júlia: Tíz évvel később – magyar nagyvállalkozók európai környezetben c. kötet. A könyv 856 példányban jelent meg, a tervezettnél nagyobb példányszámban (a KELLO, a Libri és a Pécsi Direkt vártnál nagyobb megrendelései miatt). Egyébként a könyv kiadása a tervezett szakmai és pénzügyi kereteknek megfelelően történt.
kutatási eredmények (angolul)
A Közgazdasági Szemle Alapítvány gondozásában 2013. december 6-án megjelent és kereskedelmi forgalomba került a PUB-K 109939 számú támogatási szerződésben megjelölt kiadvány: Laki Mihály–Szalai Júlia: Tíz évvel később – magyar nagyvállalkozók európai környezetben c. kötet. A könyv 856 példányban jelent meg, a tervezettnél nagyobb példányszámban (a KELLO, a Libri és a Pécsi Direkt vártnál nagyobb megrendelései miatt). Egyébként a könyv kiadása a tervezett szakmai és pénzügyi kereteknek megfelelően történt.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=109939
döntés eredménye
igen




vissza »