A mentálhigiénésen és szomatikusan egészséges versengés egyéni, szituatív és szociokulturális determinánsai  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
111789
típus K
Vezető kutató Fülöp Márta
magyar cím A mentálhigiénésen és szomatikusan egészséges versengés egyéni, szituatív és szociokulturális determinánsai
Angol cím The individual, situational and sociocultural determinants of psychologically and somatically healthy competition
magyar kulcsszavak versengési attitűd, győzelemmel és vesztéssel való megküzdés, pszichés egészség, stressz, szorongás, depresszió, egészség, társadalom, ellenségesség, igazságosság, motiváció, akkulturáció
angol kulcsszavak competitive attitude, coping with winning and losing, psychological health, stress, anxiety, depression, health, society, hostility, justice, motivation, acculturation
megadott besorolás
Pszichológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)100 %
Ortelius tudományág: Szociálpszichológia
zsűri Pszichológia – Nevelés
Kutatóhely Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet (HUN-REN Természettudományi Kutatóközpont)
résztvevők Berkics Mihály
György Erika
Hruska Emese
Ivaskevics Krisztián
Sebestyén Nóra
Szabó Zsófia Éva
Tokai Dalma
Varga Balázs András
projekt kezdete 2015-01-01
projekt vége 2019-12-31
aktuális összeg (MFt) 40.858
FTE (kutatóév egyenérték) 19.61
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A nyugati társadalmakban a pszichopatológiás esetek növekvő számát a versengő magatartás felerősödésével hozzák kapcsolatba és bizonyos kutatások szerint az erősen versengő társadalmakban rosszabb az emberek pszichés egészsége. A jelen kutatás-sorozat célja, hogy feltárja a versengés és a győzelemmel és vesztéssel való megküzdés kapcsolatát a pszichés valamint szomatikus egészséggel és az, hogy rávilágítson ennek a kapcsolatnak néhány egyéni, szituatív és szociokulturális determinánsára. A versengés az emberi társadalom egyik alapvető interakciós formája, ezért nem lényegtelen, hogyan tudnak az egyének megbirkózni a versengéssel, és ezek milyen egészségi következményekkel járnak. Ennek a kérdésnek kiemelkedő jelentősége van Magyarországon, mert a magyar társadalom még mindig szenved attól a társadalmi átalakulástól, melynek során egy strukturálisan nem versengő társadalom strukturálisan versengővé változott.

Az elmúlt két évtized versengés-kutatásai felhívták a figyelmet a versengés multidimenzionális természetére, és minőségileg eltérő versengési folyamatokat azonosítottak. A versengés fogalmát dekonstruálták és a különböző kutatók egymástól kvalitatíve különböző kompetitív attitűdöket különböztettek meg. Ezek a konstruktumok azonban széttöredezettek voltak, nem voltak integráltak, és nem voltak a győzelemmel és vesztéssel való megküzdés különböző mintázataival összekapcsolva. A versengés attitűdök és a győzelemmel és a vesztéssel való megküzdés átfogó és többdimenziós felfogásának eddigi hiánya miatt a versengő társadalom és a versengés pszichés és szomatikus következményeinek ellentmondásos eredményeit felül kell vizsgálni.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

A tervezett kutatás 6 összefüggő vizsgálatból áll. A fő kérdés az, hogy a versengési attitűdök (VA) és a győzelemmel és vesztéssel kapcsolatos megküzdési mintázatok (GYVM) hogyan függnek össze a következőkkel:

1. Vizsgálat (reprezentatív felmérés)
1.1. A versengési folyamatok percepciója a magyar társadalomban (pl.igazságos/igazságtalan; ellenséges/nem ellenséges)
1.2. Potenciálisan protektív pszichológiai faktorok (pl. mentális erő, reziliencia, etc.)
1.3. Pszichés egészség (pl. szorongás, depresszió), szomatikus egészség (pl. kardiovaszkuláris betegségek).

2. Vizsgálat(kérdőíves/középiskolások)
2.1. Erősen versengő/nem versengő iskolai környezet és a serdülők pszichés és szomatikus
egészségének összefüggései
2.2. Magas teljesítmény és perfekcionista szükségletek

3. Vizsgálat(kérdőíves/időskorúak)
3.1. Pszichológiai és szomatikus egészség időskorban
3.2. Pszichológiai védőfaktorok szerepe a sikeres öregedésben

4. vizsgálat(két rész: a) mélyinterjús b) longitudinális kérdőíves felmérés/egyetemi hallgatók)

4.1. Környezeti (kulturális) változás hatása, van-e akkulturációs folyamat.

4.2. VA és GYVM időben való stabilitása (személyiségjegy vagy szociális készség, amely a szociális/kulturális elvárásoknak megfelelően változik)

5. Vizsgálat(mélyinterjú/sikeres felnőttek)

5.1. Sikeres felnőttek pszichés és szomatikus egészségével.

6. Vizsgálat(kísérlet/egyetemi hallgatók)

6.1.2,3. A VA és a GYVM miként mediál a kompetitív szituáció jellemzői a)ellenséges/barátságos, b)igazságos/igazságtalan c)motiváció és a neuroendokrinológiai (distressz és eustressz), kognitív, emocionális és viselkedéses válaszok között.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

A pszichés és testi megbetegedések legnagyobb csoportjait (depresszió,kardiovaszkuláris megbetegedések) a társadalomban megnövekedett versengéssel hozták összefüggésbe. A Hungarostudy 2002 azt találta, hogy az ellenséges versengés különösen férfiak esetében összefüggésben van a magasabb mortalitással.

Mindezidáig a versengés pszichológiai konstruktumai nem voltak átfogóak és nem volt olyan kutatás Fülöp (2013) előtt, amely feltárta volna a győzelemmel és vesztéssel való megküzdés különböző érzelmi és viselkedéses mintázatait, és ezért nem volt lehetőség arra, hogy versengés és a versengő helyzetek pszichés és szomatikus egészséggel való összefüggéseinek ellentmondó eredményeit össze lehetett volna egyeztetni egymással.

A fentieken kívül innovatív jellemzője a kutatásnak az, hogy több korosztályban és különböző módszerek integrációjával végez kutatást azért, hogy az összefüggések komplex és mély megértéséhez lehessen eljutni a versengés egyéni, szituációs, szociokulturális meghatározói és a versengés egészség vonatkozásai között (reprezentatív felmérés, kvantitatív és kvalitatív adatgyűjtés, longitudinális vizsgálat, kísérleti design és neuroendokrinológiai mérések).
A kutatássorozat segítségével választ kaphatunk arra, hogyan változtatja meg az ellenfelek közötti kapcsolat, a versengési folyamat észlelt igazságossága és a versengő felek motivációja a győzelem és vesztés utáni stressz mértékét/fajtáját attól függően, milyen versengési attitűdökkel és megküzdési mintázatokkal bírnak a versengő felek. Mivel vizsgálatunk ötvözi a kísérleti szociálpszichológiát és a neuroendokrinológiai vizsgálatokat, képes feltárni a különféle versengő helyzetekre adott hormonális, kognitív, érzelmi és viselkedéses reakciók kapcsolatát a versengési kimenetelekkel.

Kutatásunk azért is újszerű, mert sosem végeztek még olyan longitudinális vizsgálatot, amely azt mérné, hogy a versengési attitűdök és a győzelemmel és vesztéssel való megküzdés mintázatai időben változnak-e, vagy mutatnak-e adaptálódást a környezeti hatásoknak köszönhetően. Ez kiemelkedően fontos, ha a lehetséges intervencióról, oktatásról, a pszichés és szomatikus egészségről, valamint a versengő attitűdökről és megküzdésekről van szó.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

A hatékony versengés készségének elsajátítása komoly értékkel bír egy hiperversengő társadalomban. Annak, hogy a versengés során fennmaradjon a pszichés és testi egészség óriási társadalmi, intézményi, családi és egyéni jelentősége van.

Mivel nagyon nagy társadalmi és gazdasági jelentősége van annak, hogy meghatározzuk a pszichésen és szomatikusan egészséges versengés egyéni, szituációs és társadalmi-kulturális faktorait, a jelen kutatás célja, hogy feltárja a versengési attitűdök és a győzelemmel és vesztéssel való megküzdés mintázatainak az egészséggel való együttjárásait különböző életkori csoportokban, helyzetekben és társas közegekben.

Egyik fontos kérdés, hogy az oktatási rendszer mennyire versengő és ennek milyen egészségvonzatai vannak a felnövekvő nemzedékre nézve. A jelen kutatás célul tűzi ki, hogy feltárja, hogy valóban van-e hatása és milyen hatása van az intenzív versenynek az iskolában a pszichés és szomatikus egészségre.

A várható élettartam növekedésével annak is jelentősége van, hogy az idős embereket milyen versengési attitűdök és győzelemmel és vesztéssel való megküzdési mintázatok jellemzik és ezek hogyan állnak kapcsolatban a pszichés és testi egészségükkel.

A kutatás feltárja, hogy hogyan reagál a hormonális rendszer az ellenséges vagy a barátságos versengésre, az igazságos vagy igazságtalan versenyre, az olyan versengésre, amelyben a felek erősen vagy kevéssé motiváltak. A különböző versengési helyzetekre adott stressz reakciót összekapcsolja az átélt érzelmekkel és a viselkedéssel.

Mindez hozzájárul egy tudományos bizonyítékokon alapuló intervenció kialakításához, amely az egészséges társadalmat célozza egy versengő világban.
angol összefoglaló
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

It has been suggested that rising rates of psychopathology in Western societies might be linked to increases in competitive behaviour and that rates of psychological ill-health are higher in competitive societies. The main goal of the present research series is to reveal the relationship between competition and psychological and somatic health i.e. the individual, situational and socio-cultural determinants of this relationship. Competition is a basic interactional form in human society and the majority of human kind in the 21st century lives in societies of market economy (based on the principle of competition) it is not indifferent how the individuals can cope with competition and what kind of health consequences this has. This question has outstanding significance in Hungary a society still suffering the consequences of social transition form a structurally non-competitive society to a structurally competitive society.

Research on competition in the last two decades called the attention to the multidimensional nature of competition and identified qualitatively different competitive processes. In addition to this the concept of competitiveness has been also deconstructed and qualitatively different competitive attitudes (i.e personality traits) were identified by different authors. These constructs were fragmented, not integrated and also were not connected to different types of coping with winning and losing. Due to the lack of a multidimensional construct of these attitudes and copings the controversial results in the literature on the psychological and somatic health consequences of living in a competitive society and competing need to be revisited.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

The main question of the 6 interrelated studies is how competitive attitudes (CA) and coping patterns with winning and losing (CWL) relate to:

Study 1 (representative survey)
1.1. Perception of competititive processes in the Hungarian society (e.g. just/unjust; hostile/non-hostile)
1.2. Potentially protective psychological factors i.e. mental toughness, resilience etc.
1.3. Psychological health (e.g.anxiety, depression), somatic health (e.g. cardiovascular dieseases).

Study 2(questionnaire study/high school students)

2.1. The relationship between a highly competitive/non-competitive school climate and psychological and somatic health of adolescents.
2.2. High achievement needs and perfectionistic needs.

Study 3(questionnaire study/old people)

3.1. Psychological and somatic health in old age.
3.2. What kind of psychological protective factors ensure successful aging

Study 4 (Two parts: a,in-depth interview study b,longitudinal questionnaire study/university students)

4.1. Environmental (cultural) change, is there an adaptation/acculturation process
4.2. Stability of competitive attitudes and coping with winning and losing over time (personality
trait or social skill that is able to change according to social/cultural demands)

Study 5 (in-depth interview/high achiever adults)

5.1. Psychological and somatic health among high achiever adults.

Study 6 (experiments/university students)

6.1. How CA and CWL may mediate between the characteristics of the competitive situation (a,hostile/friendly b,just/unjust c,motivation) and the neuroendocrinological (distress and eustress), cognitive, emotional and behavioural responses.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

The present research is especially significant because the major categories of psychological (PH) and somatic health (SH) problems i.e. depression and cardiovascular diseases have been associated with increased competitiveness in the society. The Hungarostudy (2002) found that hostile competition is one major factor of ill-health especially among males.

As so far psychological constructs on competitiveness have been not comprehensive, especially there has been no study previous to Fülöp’s (2013) to reveal different emotional and behavioural patterns of coping with winning and losing, it has not been possible to reconcile the contradictory results in terms of the PH and SH correlates of competitiveness and of competitive situations.

In addition to the above, an especially innovative nature of the research is its scope (from adolescence to old age) and integration of different methods to gain a complex and in-depth understanding of the interrelations among the socio-cultural, the situational and the individual determinants of the health effects of competition i.e. representative survey, quantitative and qualitative data gathering, longitudinal study, experimental design and neuroendocrinological measurements.

The present research will be able to answer how the relationship among rivals, the perceived justice of the competitive process and the competitors’ motivation may shape the kind of stress (distress and eustress) experienced after winning and losing depending on the competitors competitive attitudes (CA) and coping pattern with winning and losing (CWL). Because it combines experimental social psychology with neuroendocrinological studies, what is a cutting edge research trend, it is able to shed light on the interrelationships between hormonal, cognitive, emotional and behavioural responses to different kinds of competitive situations and competitive outcomes.

The present research is also innovative because there has never been any longitudinal study to investigate if CA and patterns of CWL change over time and show adaptation to environmental influences. This is highly important when it comes to potential intervention, education and training of PH and SH competitive attitudes and copings

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

Acquiring the skills necessary to compete effectively is of considerable value in a hypercompetitive society. To maintain psychological and somatic health while competing effectively has paramount significance at the societal, institutional, family and individual level.

Given the high social and economic relevance of determining the individual, situational and sociocultural factors of the psychologically and somatically healthy competition, the present research has high significance.

It aims to reveal how Competitive attitudes (CA) and patterns of coping with winning and losing (CWL) shape the health correlates of competition taking place in different age groups, competitive situations and social environments. For example:

The health effects of competitive educational systems is a major issue in each society. The present research is going to reveal if and in what case intensively competitive educational environements influence psychological and somatic health of adolescents.

Also with the growing life expectation and an aging society it has relevace to reveal if and what kind of CA and CWL conributes to psychological and somatic health and successful aging.

It will also reveal how our hormonal system we react to hostile versus friendly competition, to just versus unjust competitive processes and to competitions where we are highly motivated or non-motivated. The present research will be able to connect stress responses with emotions and behavior in competitive situations.

All these may contribute to set up evidence based psychological interventions in order to promote a healthy society in a competitive age.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatássorozat egyértelműen bizonyította, hogy az önfejlesztő és komplex versengés minden életkorban pozitív kapcsolatban van a pszichés és szomatikus egészséggel és a pszichés protektív faktorokkal, míg a versengést szorongással megélő illetve a vesztéstől félő versengéskerülés szoros összefüggésben áll a pszichés és szomatikus szimptómákkal és a gyengébb protektív védőfaktorokkal. Az hogy egy egyén miként tudja megőrizni az egészségét intenzív versenykörnyezetben elsősorban a pszichés protektív faktorok jelenlététől függ, melyek közé az önfejlesztő és komplex versengés is beletartozik. A versengés negatív hatással lehet a pszichés egészségre akkor, ha destruktív formát ölt, ha a riválisok ellenségek és a versengési folyamat igazságtalan. Ezek a helyzetek és a vesztés élménye fokozott stresszt okoz, elsősorban azoknál, akik nem rendelkeznek megfelelő pszichés protektív faktorokkal illetve a győzelemmel és a vesztéssel való megfelelő megküzdési stratégiákkal (új kihívások keresése/talpraállás képessége). A szorongó és vesztéstől félő versengéskerülő személyek számára nem megoldás, ha nem versengő környezetbe kerülnek (pl. nem-versenyorientált iskola), mert a megfelelő pszichés protektív faktorok hiánya ebben a közegben is hátrányos. Ebből következően a legfontosabb ezeknek az erősítése, amely egyrészt lehetővé tenné, hogy sikeresen vegyenek részt a “versenytásadalomban” másrészt hozzájárulna jobb mentális és szomatikus egészségükhöz is.
kutatási eredmények (angolul)
The series of research proved that the self-developmental and complex competitive attitudes are in positive relationship with psychological and somatic health (PSH) and with psychological protective factors (PPP) in each examined age group. On the other hand competition avoidance (due to anxiety and fear of losing) is in strong connection with psychological and somatic symptoms and with weaker psychological protection. Maintaining PSH in an intensively competitive environment primarily depends on the presence of PPPs, including self-developmental and complex competitiveness. Competition may be harmful for psychological health when it takes destructive forms, when the rivals are enemies and the competitive process is unjust/unfair. These conditions and also losing in a competition causes increased stress primarily among those who do not possess PPPs to a certain degree and are not characterized by adaptive coping with winning and losing (e-g. seeking new challenges after winning and not giving up after losing). For those who are characterized by competition avoidance being placed in a non-competitive environment (e.g. non-competitive school climate) is not protective because the lack of sufficient PPPs takes its toll in this context as well. Therefore for them the most important would be to strengthen their PPPs and competitive skills in order to be able to participate in a competitive society successfully and this would contribute to their better MSH.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=111789
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Csiszovszkiné Szilasi, J., Fülöp, M. Nguyen Luu, L. A.: Mindig elvágyik s nem menekülhet - Magyarországon és külföldön élő magyarok magyarságképe és magyar létképe asszociációk tükrében., Magyar Pszichológiai Társaság XXVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése Debrecen, 2019. május 30-június 1. Debreceni Egyetem pp. 183-184., 2019
Fülöp, M., Berkics, M., Pinczés-Pressing, Zs.: A mentális erő szerepe a versengésben., Magyar Pszichológiai Társaság XXVI. Országos Nagygyűlés. Május 28-30, 2015, Eger. p. 234., 2015
Fülöp, M., Berkics, M., Pinczés-Pressing, Zs.: A csúcsteljesítmény lehetséges pszichés összetevői., Magyar Pszichológiai Társaság XXVI. Országos Nagygyűlés. Május 28-30, 2015, Eger. p. 235., 2015
Fülöp, M., Nagy, T.: The effect of competitive and non--competitive school climate on students' ,motivation: a Chinese - Hungarian Comparison., International Conference on Beliefs and Behaviours in Education and Culture. West University of Timisoara, June 25-27. p.21., 2015
Sebestyén, N, Fülöp, M.: Narratives of Effort in Migration Context: Comparison among Chinese, Hungarian and Chinese immigrant students., International Conference Beliefs and Behaviours in Education and Culture (BBEC), Timisoara, 25-27 June, p. 32., 2015
Fülöp, M.: Patterns of coping with winning and losing., The 14th European Congress of Psychology, Milan, Italy 7-10, July. p. 112., 2015
Fülöp, M., Sebestyén, N., Sándor, M.: Primary School Children’s Understanding of Cooperation, The 14th European Congress of Psychology, Milan, Italy 7-10, July. p. 136., 2015
Berkics, M., Fülöp, M.: Competitive Attitudes and Personallity Traits of Successful and Non-successful students in academic contests., The 14th European Congress of Psychology, Milan, Italy 7-10, July. p. 113., 2015
Fülöp, M., Nagy, T.: Motivation and perceived competitive and non-competitive school climate: a Chinese –Hungarian comparison., Regional Congress of International Association of Crooss-Cultural Psychology, July 28-31 San Cristobal de las Casas, Mexikó. p. 19., 2015
Fülöp, M.: The beneficial and detrimental role of competition in adolescence and adulthood., Keynote Lecture. 17th European Congress of Developmental Psychology. 8-12 September, Braga, Portugal. p.557., 2015
Tokai, D., Fülöp, M.: How high schoolers who are gifted in chemistry relate to achievement and competition., 15th International Congress of the European Council of High Ability, Március 2-5, Bécs, Ausztria. p. 67., 2016
Fülöp, M., Ivaskevics, K.: Do highly gifted young people cope with winning and losing more adaptively than average students?, 15th International Congress of the European Council of High Ability, 2016 március 2-5, Bécs, Ausztria. p.27., 2016
Fülöp, M.: Growing up in a competitive world: threats and challenges., International Conference on Youth Concerns and Challenges, March 25-26, Kanya Maha Vidyalaya College, Jalandhar, Punjab, India, p.17-18., 2016
Tokai, D., Fülöp, M.: Kiemelkedő teljesítmény, versenyek és pszichés és szomatikus egészség., Magyar Pszichológiai Társaság XXV. Milleniumi Országos Tudományos Nagygyűlés. Június 2-4, Budapest. p. 313., 2016
Sebestyén, N., Fülöp, M.: Magyar, kínai és Magyarországon élő kínai diákok erőfeszítés-értelmezései., Magyar Pszichológiai Társaság XXV. Milleniumi Országos Tudományos Nagygyűlés. Június 2-4, Budapest. p. 174-175., 2016
Fülöp, M., Varga, B.: How Hungarian Citizens perceive and experience the justness of competition in the Hungarian society?, CiCea / Jean Monnet CiCe Network conference: Education, Citizenship and Social Justice: Innovation, Practices and Research. Universidad Autónoma de Madrid, Spain, 16‐18 J, 2016
Fülöp, M.: Competitiveness: personality trait or social skill that changes with the cultural context?, 23rd International Congress of the International Association of Cross-Cultural Psychology. July 30- August 1, Nagoya, Japan. http://abstracts.iaccp2016.com/submission2941, 2016
Fülöp, M., Molnár, M., Orosz, G., Ivaskevics, K.: Coping with competition, winning and losing and risk taking in young and old age., International Journal of Psychology, 51,1, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ijop.12295/full, 2016
Fülöp M, Berkics M, Ivaskevics K: Adaptive and Non-Adaptive coping with Winning and Losing and its Correlates with some Personality Constructs, International Journal of Psychology, 51, 1, p. 30., 2016
Fülöp Márta: Hol a határ? Küzdelem és feladás, győzelem és vereség Doctorow Ragtime című regényében., In: Takács, M., Dede, É., Kemény, A. (szerk.) Nem való ez, nem is álom. Válogatás a 15 esztendős Művészet és pszichoanalízis-sorozat előadásaiból. Budapest: Ferenczi Sánd, 2017
Krys, K., Capaldi,C., van Tilburg, W., Lipp, O., Bond, M., Vauclair, C.M., Manickam, L. S., Espinosa, A., Torres, C., Lun, V., Teyssier, J., Miles, L., Hansen, K., Szarota, P., Park, J., Wagner, W., Yu, A., Xing, C., Wise, R., Sun, C., Siddiqui, R., Salem, R.,Rizwan, M.,Pavlopoulos, V., Nader, M. Malbran, M., Maricchiolo, F., Javangwe, G., Isik, I., Igbokwe, D., Hur, T., Hasan, A., Gonzalez, A., Fulop, M.,Denoux, P., Cenko, E., Chkhaidze, A. Burtceva, E., Antalikova, R., Ahmed, R.: Catching Up with Wonderful Women: The Women-Are-Wonderful Effect is Smaller in More Gender Egalitarian Societies, International Journal of Psychology. Advance online publication. doi:10.1002/ijop.12420, 2017
Sebestyén, N., Ivaskevics, K., Fülöp, M.: Narratives of effort among Chinese, Hungarian and Chinese immigrant students in Hungary., International Journal of Psychology. online megjelenés DOI: 10.1002/ijop.12424, 2017
Fülöp Márta, Szabó, Zsófia Éva: A kötődés kulturális különbségei, Magyar Pszichológiai Szemle, 72(1), 27-45., 2017
Tokai Dalma, Lendvayné Győrik Gabriella, Fülöp Márta: Középiskolás kémiatehetségek versengési attitűdje és viszonya a versenyekhez., In.Zsolnai, A., Kasik, L., (szerk.) Új Kutatások a Neveléstudományokban. Szeged: Szegedi Tudományegyetem BTK Neveléstudományi Intézet, MTA Pedagógiai Tudományos Bizottsá, 2017
Fülöp Márta: A motiváló iskola., In. Hunyady, Gy., Csapó, B., Pusztai, G., Szivák, J. (szerk.) Az oktatás korproblémái. ELTE Eötvös Kiadó. Pp. 104-129., 2017
Bircher, J., Kótyuk, E., Cserjési, R., Fülöp, M., Gönye, B., Vereczkei, A., Rónai, Zs., Sasvári, M., Varga, K., Székely, A.: Amikor a hosszú élet génje akcióba lendül..., A Magyar Pszichológiai Társaság XXVI. Országos Nagygyűlése. Szeged, Magyarország, Június 1- Június 3.p. 110., 2017
Fülöp,Márta, Varga, Balázs: A versengési attitűdök összefüggése a pszichés és szomatikus egészség néhány mutatójával., A Magyar Pszichológiai Társaság XXVI. Országos Nagygyűlése. Szeged, Magyarország, Június 1- Június 3.p 53., 2017
Ivaskevics, Krisztián., Fülöp, Márta: Milyen pszichés protektív faktorokkal függnek össze a versengés iránti különböző attitűdök?, A Magyar Pszichológiai Társaság XXVI. Országos Nagygyűlése. Szeged, Magyarország, Június 1- Június 3.p 55., 2017
Komesz, Rita., Perczel, András., Fülöp, Márta: Az együttműködés szerepe a tudományos munkában., A Magyar Pszichológiai Társaság XXVI. Országos Nagygyűlése. Szeged, Magyarország, Június 1- Június 3.p 228., 2017
Sebestyén, Nóra., Mécs, Dávid.,Fülöp, Márta.: A versengő és nem versengő iskolai klíma hatása a diákok pszichés és szomatikus egészségére., A Magyar Pszichológiai Társaság XXVI. Országos Nagygyűlése. Szeged, Magyarország, Június 1- Június 3.p. 56., 2017
Tokai, Dalma, Fülöp, Márta: Természettudományos tehetségek versengési attitűdje és pszichés és szomatikus egészsége., A Magyar Pszichológiai Társaság XXVI. Országos Nagygyűlése. Szeged, Magyarország, Június 1- Június 3.p. 57., 2017
Fülöp, Márta, Varga, Balázs: Do citizens have the same chance to be successfully competitive?, CiCe Jean Monnet Network conference, Brugge, Belgium, 8-10 June, 2017 p.32., 2017
Sebestyén, Nóra, Fülöp, Márta: Effort in cultural transition: cultural patterns of effort among Chinese, Hungarian and Chinese immigrant students living in Hungary., 9th European IACCP Conference. Warsaw, July 16-19, Poland. p. 143-144., 2017
Fülöp, Márta, Varga, Balázs: Are competitive attitudes and coping with winning and losing the same in different social groups in a homogenous society? The case of Hungary., 9th European IACCP Conference. Warsaw, July 16-19, Poland. p. 78., 2017
Atzingen, R., Conde, A., Fülöp, M.: Experience of constructive and destructive competition among Brazilian immigrants living in Hungary. The case of Hungary, 9th European IACCP Conference. Warsaw, July 16-19, Poland. p. 195-196., 2017
Sebestyén, Nóra, Fülöp, Márta: Subjective meaning of competition, winning and losing among Chinese, Hungarian and Chinese immigrant students in Hungary., 9th European IACCP Conference. Warsaw, July 16-19, Poland. p. 196., 2017
Natasza Kossakowska-Berezecka, Fülöp, Márta.: How Polish and Hungarian high school students cope with winning and losing?, 9th European IACCP Conference. Warsaw, July 16-19, Poland. p. 197-198., 2017
Fülöp, Márta, Mécs, Dávid, Sebestyén, Nóra: Káros-e a versenyorientált iskolakultúra, jó hatású-e a versenyt kizáró iskolakultúra?, XVII. Országos Neveléstudományi Konferencia, Nyíregyháza, Nyíregyházi Egyetem 2017. november 9–11. P. 89., 2017
Sebestyén Nóra, Mécs Dávid, Fülöp Márta: A versengő iskolai klíma hatása a diákok pszichés egészségére., XVII. Országos Neveléstudományi Konferencia, Nyíregyháza, Nyíregyházi Egyetem 2017. november 9–11. P. 89., 2017
Fülöp, Márta, Szabó, Zsófia, Sebestyén, Nóra.: Who is considered to be competitive and non-competitive in different societies: The Hungarian, the Canadian, the Chinese and the Japanese version., First South-East Asian Regional Conference of Psychology. November 18-December 2, Hanoi, Vietnam P.218., 2017
Fülöp Márta: How to become motivationally gifted?, International Congress on Skill Development in Education. Kanya Maha Vidyalaya College, Jalandar, Punjab, India. March 17-18, 2017. p. 16-17., 2017
Krys, K., Capaldi,C., van Tilburg, W., Lipp, O., Bond, M., Vauclair, C.M.,....Fulop, M.,et al.: Catching Up with Wonderful Women: The Women-Are-Wonderful Effect is Smaller in More Gender Egalitarian Societies, International Journal of Psychology. Advance online publication. doi:10.1002/ijop.12420, 2018
Sebestyén, N., Ivaskevics, K., Fülöp, M.: Narratives of effort among Chinese, Hungarian and Chinese immigrant students in Hungary., International Journal of Psychology. online megjelenés DOI: 10.1002/ijop.12424, 2018
Fülöp Márta: Együttműködés és versengés a szervezetekben, In. Haller, J.; Farkas, J. (szerk). Pszichológia a közszolgálatban I. Budapest: Dialóg Campus., 2018
Orosz, G., Tóth-Király, I., Bőthe, B., Paskuj, B., Berkics, M., Fülöp, M., Roland-Levy, C.: Linking cheating in school and corruption., Revue Européenne de Psychologie Appliquée/European Review of Applied Psychology 2018: Paper 10.1016/j.erap.2018.02.001., 2018
Orosz, G., Tóth-Király, I., Büki, N., Ivaskevics, K., Bőthe, B., Fülöp, M.: The Four Faces of Competition: The Development of the Multidimensional Competitive Orientation Inventory, Frontiers in Psychology: Personality and Social Psychology. 9:779. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00779, 2018
Becker, M; Vignoles, V. ; Owe, E., Easterbrook, M., Brown, R., Smith, P., ....Fülöp, M., et al.: Being Oneself Through Time: Bases of Self-Continuity Across 55 Cultures., Self and Identity,17 (3). 276-293, 2018
Thomson, R., Yuki, M., Talhelm, T., A., Schug, J., Kito, M., Ayanian, A., Becker, J., Becker, M., Chiu, Ch., Choi, H., Colmenero, C.M.F., Fülöp,M., et al.: Relational mobility predicts social behaviors in 39 countries and is tied to historical farming and threat, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, June 25, 2018. DOI: 10.1073/pnas.1713191115, 2018
Fülöp, M.: Highly Gifted Young Students’ Attitudes towards Competition and the Perception of the Role of Contests in their Professional Development., The Wallace Research Symposium on Talent Development. April 29-May 1, 2018. Johns Hopkins University, Baltimore, USA. P. 40-41., 2018
Fülöp, M.: Versengés és pszichés és szomatikus egészség: mítoszok és kutatási eredmények., Magyar Pszichológiai Társaság XXVII. Országos Tudományos Nagygyűlése Budapest, 2018. május 31-június 2. Pázmány Péter Katolikus Egyetem.pp. 8-9., 2018
Szabó, Zs., Fülöp, M., Greco, S.: A külső és az öltözködés szerepe a munkahelyi versengésben., Magyar Pszichológiai Társaság XXVII. Országos Tudományos Nagygyűlése Budapest, 2018. május 31-június 2. Pázmány Péter Katolikus Egyetem. Pp. 212-2013., 2018
Fülöp, M., Varga, B.: A versengési attitűdök új mintázatai., Magyar Pszichológiai Társaság XXVII. Országos Tudományos Nagygyűlése Budapest, 2018. május 31-június 2. Pázmány Péter Katolikus Egyetem. P. 213., 2018
Fülöp, M., Gábris, Z., Sebestyén, N.: Magyar egyetemisták országon belüli mobilitása: kulturális kihívások., Magyar Pszichológiai Társaság XXVII. Országos Tudományos Nagygyűlése Budapest, 2018. május 31-június 2. Pázmány Péter Katolikus Egyetem. Mobilitás.pp. 174-175, 2018
Fülöp, M., Gábris, Z., Sebestyén, N.: Kulturális közegváltás: Budapest – vidék; Gimnázium – Egyetem., XVIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest, 2018. november 8–10. P. 421., 2018
Fülöp, M., Szabó, Zs.É., Greco, S.: A megjelenés szerepe a felsőoktatási dolgozók munkájában., XVIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest, 2018. november 8–10. P.375, 2018
Fülöp, M., Varga, B.: A versengési attitűdök és összefüggéseik a mentális és szomatikus egészséggel időskorban, Psychiatria Hungarica Supplementum I. XXXIV. p. 38., 2019
Bircher, J., Kotyuk, E., Fülöp, M., Vereczkei, A., Ronai, Zs., Varga, K., Szekely, A.: Gene-sex interaction in Hypercompetitive Attitude suggests beneficial effect of the 3 DRD4 7-repeat allele in adaptation., Neuropsychopharmacologia Hungarica. XXI (2) 47-58., 2019
Fülöp, M., Ivaskevics, K., Varga, B.A., Sebestyén, N.: Rebound effect, fast adaptation to social change or cultural continuity among two generations of Hungarians, Acta de Investigacion Psicologica/Psychological Research Records. 9 (3). 79-89., 2019
Fülöp, M.: Együttműködés., In L. Kasik, & Z. Gál (szerk.), Osztályfőnöki óra: Másképp! (pp: 82-91). Szeged: Mozaik Kiadó., 2019
Fülöp, M. (2019): Versengés., In L. Kasik, & Z. Gál (szerk.), Osztályfőnöki óra: Másképp! (pp.: 92-99). Szeged: Mozaik Kiadó., 2019
Fülöp Márta: A versenyek és a versengés szerepe a tehetségek kibontakozásában, Fülöp, M. (2019). A versenyek és a versengés szerepe a tehetségek kibontakozásában. In: Bajor, Péter; Balogh, László; Bucsi, Szabó Zsolt; Polonkai, Mária; Révész, György, 2019
Fülöp Márta: Versenytársadalomban élni: milyen módon adaptálódik az egyén a versenyhez., Magyar Pszichológiai Társaság XXVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése Debrecen, 2019. május 30-június 1. Debreceni Egyetem pp. 81., 2019
Zábó, V., Fülöp, M.: Versengő és nem versengő személyiség prototípusok - kínai-magyar összehasonlító vizsgálat., Magyar Pszichológiai Társaság XXVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése Debrecen, 2019. május 30-június 1. Debreceni Egyetem pp. 81., 2019
Fülöp, M., Varga, B., Takács, Sz.: Egészséges-e versengeni idős korban?, Magyar Pszichológiai Társaság XXVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése Debrecen, 2019. május 30-június 1. Debreceni Egyetem pp. 84., 2019
Varga, B., Hruska, E., Fülöp, M.: A versengési attitűdök és a győzelemre és vesztésre adott válaszok összefüggése a szorongással és a rezilienciával, Magyar Pszichológiai Társaság XXVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése Debrecen, 2019. május 30-június 1. Debreceni Egyetem pp. 84-85., 2019
Shkliaieva, O., Fülöp, M.: Fair and unfair competition in the workplace: perceived by Chinese business students., Magyar Pszichológiai Társaság XXVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése Debrecen, 2019. május 30-június 1. Debreceni Egyetem pp. 186-187., 2019
Fülöp, M., Varga, B.A., Sebestyén, N. (2019): School Competitive Climate and and Students' Psychological and Somatic Well-being, In: Zsolnai, A.; Rausch, A. (Eds.).7th ENSEC Conference.Well-being and Social, Emotional Development. Budapest: ELTE Eötvös Loránd University Faculty of Education and Psy, 2019
Fülöp Márta: Patterns of Competitiveness-What kind of competitors are we and what are the potential implications in our life? Keyote speech, European Congress of Psychology, Moscow, Russia July 2-5, https://ecp2019.ru/participants-and-organisers/speakers/m-rta-f-l-p/, 2019





 

Projekt eseményei

 
2019-06-05 16:44:44
Résztvevők változása
2017-06-19 16:53:03
Résztvevők változása
2015-03-20 10:11:02
Résztvevők változása
2014-10-17 12:46:16
Résztvevők változása




vissza »