A másság terei. Kulturális tér-képek, érintkezési zónák a kortárs magyar és román filmben és irodalomban  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
112700
típus NN
Vezető kutató Dánél Mónika
magyar cím A másság terei. Kulturális tér-képek, érintkezési zónák a kortárs magyar és román filmben és irodalomban
Angol cím Space-ing Otherness. Cultural Images of Space, Contact Zones in Contemporary Hungarian and Romanian Film and Literature
magyar kulcsszavak kortárs magyar és román irodalom és film, interkulturalitás, intermedialitás, térbeli fordulat, kulturális fordítás, másság, liminalitás, nem-helyek, heterotópia, geokulturális tér, nyugati tekintet
angol kulcsszavak Contemporary Hungarian and Romanian Literature and Film, Interculturality, Intermediality, Spatial Turn, Cultural Translation, Otherness, Liminality, Heterotopia, Geocultural Space, Western Gaze
megadott besorolás
Irodalomtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)40 %
Ortelius tudományág: Filológia
Irodalomtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)30 %
Ortelius tudományág: Magyar irodalom
Művészettörténet (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)30 %
Ortelius tudományág: Művészettörténet
zsűri Irodalom
Kutatóhely Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
résztvevők Gyenge Zsolt
Györe Borbála
Győri Zsolt István
Hlavacska András
Hlavacska András
Hlavacska András
Kalmár György
Király Hajnal
Kovács Flóra
Margitházi Beáta
Pálos Máté
Sághy Miklós
Schöck Cecília
Strausz László
Szűcs Terézia
Ureczky Eszter
Varga Balázs
Vincze Ferenc
Vincze Teréz
projekt kezdete 2014-10-01
projekt vége 2019-03-31
aktuális összeg (MFt) 33.994
FTE (kutatóév egyenérték) 26.08
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A gazdasági globalizáció és a nyugati kulturális standardizáció hatásairól szóló diskurzusban a kelet-közép-európai országok kulturális alkotásai többnyire ismeretlen területként jelennek meg, és azzal szembesítenek, hogy a nyugati kulturális fogalmak nem alkalmazhatók teljes mértékben a térség alkotásaira. Kutatásunk az így keletkező elméleti hiátusra reflektál, és árnyalja azt, amikor a román partnerrel együtt az utolsó évtized magyar és román irodalmi és filmes alkotásainak értelmezésére vállalkozik, a kulturális és esztétikai másság térbeli és térhasználati (rítusok, utazások, elvándorlások stb.) reprezentációira fókuszálva. Összehasonlító, az ún. „térbeli fordulat” (Spatial Turn) által kijelölt interdiszciplináris elméleti keretben a térhasználatot, az elmozdulást egyszerre vizsgáljuk az egyes alkotások témájaként, illetve vonatkoztatjuk metateoretikusan a fogalmak vándorlására, az interkulturalitásra és az identitás kérdésének megformálási, mediális módozataira. A nyelvi és vizuális reprezentációk paradigmatikus különbségeinek kutatása mellett a mobilitás, a trauma és az emlékezet helyeinek eltérő megjelenítésének politikai, gazdasági és szociológiai beágyazottságára is koncentrálunk a két ország irodalmi alkotásaiban és filmjeiben. A komparatív szemlélet által megkívánt, a román partnerrel folytatott elméleti dialógus, konzultáció és kölcsönös közvetítés segítségével egy olyan fogalmi apparátus létrehozására törekszünk, amely elősegíti a másság térbeli alakzatainak értelmezését a filmekben. A témák oktatása, workshopok, konferenciák és publikációk révén a projekt a „nyugati tekintet” reflektálásához, a szomszéd kultúrák egymást jobban értéséhez járulhat hozzá.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

Örvendetes módon a magyar és román filmekre, fordításaikkal az irodalmi művekre egyre nagyobb nemzetközi figyelem összpontosul. Kritikai megközelítéseik azonban gyakran figyelmen kívül hagyják az alkotások esztétikai, kulturális és politikai közegét, vagy éppen a posztkommunista múltba szilárdítják bele, és inadekvát elméleti keretben helyezik el. Többnyire az ún. kelet-európai sajátosság megragadása történik, a régió pedig (Nyugat-)Európa „másikává” változik. Úgy véljük, hogy a kutatás korpuszaként megjelölt műalkotások szimptomatikusak és paradigmatikusak azáltal, hogy ellenállnak a nyugati tekintetnek, azaz a sztereotípiák iránti vonzódással párosuló, vizuális és kulturális standardizációs késztetésnek. Hipotézisünk szerint a kiválasztott alkotásokban a glokalizáció és a globalizáció különbségével találkozunk, amely azáltal valósul meg, hogy ezek a művek beépítik saját narratívájukba a nyugati tekintetet, és ennek árnyalására létrehozzák saját térfogalmaikat, topológiájukat. Elsősorban a létező térelméleteket, -fogalmakat fogjuk próbára tenni a vizsgált korpuszon, reflektálva rájuk megalkotjuk a kutatás konceptuális keretét. Másodsorban célkitűzésünk, hogy kijelöljük, és közös politikai-szociológiai problémák alakzataiként értelmezzük a tér ismétlődő képei (pl. az út kronotoposza) közti hasonlóságokat és különbségeket. Harmadsorban sajátos fogalmakra és formákra összpontosítunk, és ezeket az eltérő politikai tényezők és esztétikai tradíciók kontextusában értelmezzük. A vizsgált korpusz kontakt zónái – az irodalmi adaptációk, a koprodukciók, az emigráns és/vagy kétnyelvű alkotók érintkező kulturális tér-képei és képzetei – által pedig a keletkező közös tereket kutatjuk.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

A vasfüggöny lehullását követő évtizedekben az egykor politikailag, kulturálisan és etnikailag homogénnek tartott terek rétegzetté váltak, olyan helyekké, amelyeket lakóik egyszerre éreznek magukénak és idegeneknek, ahol az ún. globális szupermodernitás állandó konfliktusban van a helyi hagyományokkal. Jelen nemzetközi kutatás csatlakozni kíván azokhoz az újabb, ám ritka kezdeményezésekhez, amelyek célja a közép-kelet-európai művészeti alkotásokban fellelhető „különbségek játékának” feltárása, „egy olyan globális háttér ellenében, amelyre már aligha létezik hihető alternatíva.” (Bourriaud 2001, 80) Noha a kortárs magyar és román irodalom és film magán hordozza a posztkommunista művészi alkotások számos jegyét, mégis a rendszerváltás következményeit, az elvándorlást és kultúraköziséget egyedi módon alkotják meg. Az általunk javasolt, részben a romániai partnerrel kivitelezendő komparatív szemlélet célja árnyalni a művészi reprezentációk eltéréseiben a sajátos térképzeteket és térhasználati módokat, amelyek a posztkommunista szociális struktúrák és intézmények állapotával hozhatók összefüggésbe. Az elméleti keretet a „térbeli fordulatként” hivatkozott interdiszciplináris megközelítés adja, és ez innovatív lehet a térség műalkotásainak értelmezésében. Arra vállalkozunk, hogy a nyugati tér-elméletek fogalmait román és magyar műalkotás-korpusz tér-alakzataival összevetve, a nyugati tekintet által létrehozott „másság-képet” megkérdőjelező, önként vállalt másság-alakzatokat megjelenítsük. A romániai partnerrel való együttműködés (konzultációk, kutatási anyagok cseréje, az eredmények közzététele az oktatásban, közös workshopok, konferencia-panelek, közös publikációk közvetítése által) a komparatív kutatáshoz szükséges, mozgó nézőpontot tesz lehetővé, hozzájárulva egy új kutatási terület és infrastruktúra megteremtéséhez mindkét ország leendő kutatói számára.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

A magyarországi és romániai rendszerváltás után számos irodalmi mű és film kapcsolódik a közép-kelet-európai szociokulturális jelenségek körvonalazásához, a múlt traumáinak a feldolgozásához, a kollektív és kulturális memória felelevenítéséhez, illetve az ún. kelet-európai sajátosságnak a megragadásához, amely a régiót „másikká”, (Nyugat-)Európa tudatalattijává változtatta. Nemzetközi vállalásunk a magyar és román irodalomban és filmben fellelhető tér-reprezentációk változatos stratégiáit és gyakorlatait kutatja. A két szomszéd és érintkező kultúra műalkotásainak vizsgálatakor a következőkre összpontosítunk: hogyan jelenik meg a tér, poétikailag hogyan keletkezik a műben, a szereplők hogyan használják vagy beszélnek róla, milyen, helyre vonatkozó közhelyeket erősítenek meg, vagy árnyalnak, illetve a regionális (ön)tudatnak milyen kulturális értelmezéseit nyújtják. A romániai partnerrel való együttműködés elengedhetetlen, mivel egy összehasonlító kutatás nem lehet teljes a másik nézőpontja nélkül, ugyanakkor szakmai segítséget is nyújt a konzultációk által, valamint a helyi szakértőkkel való kooperációkban. Az összefogás, a közös munka vonatkozik még a kutatási témák oktatására, közös szemináriumok, workshopok tartására, konferenciákon való közös részvételre is. Eredményeinket saját (magyar, román, angol nyelvű) honlapon és online (angol nyelvű) folyóiratban tesszük közzé. Mindez hozzájárul egy új kutatási terület körvonalazódásához, és egy kutatási infrastruktúra kiépítéséhez mindkét ország leendő kutatói számára, valamint a két szomszédos kultúra művészeti alkotások és azok értelmezései általi jobb megértéséhez.
angol összefoglaló
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

In the ongoing discourse about the effects of economic globalization and Western cultural standardization, the cultural production of Central and Eastern European countries has been regarded mostly as a blind spot to which Western cultural concepts do not apply entirely. Our project aims to partially fill a theoretical gap by proposing, together with a Romanian partner, a complex overview of contemporary Hungarian and Romanian cultural production of the last decade in terms of representations of cultural, aesthetic otherness through concepts and images of space, as well as spatial performances such as rituals, journeys, exodus and immigration. By undertaking a comparative point of view and relying on the interdisciplinary assumptions of the Spatial Turn, we will examine not only the thematic and symptomatic occurrences of specific space concepts and performances in films and literary works, but we will also view displacement in terms of “travelling concepts”, interculturality, and an artistic attitude serving the quest of identity. Besides mapping up the cultural causes of the paradigmatic differences detectable in both linguistic and visual representations, we will seek to identify the political, economic and sociological causes underlying the differences in representing mobility, trauma and memory-places in literary works and films from the two countries. Through an indispensable theoretical exchange, consulting and reciprocal mediation with the Romanian partner, we propose to create a conceptual framework applicable to spatial representations of otherness in films and to disseminate it together in teaching, at workshops and conferences, as well as shared publications.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

While lately both literary works and films from Hungary and Romania have gained an increased international attention, their critical approach often seems to be ignorant about the cultural and political backgrounds of these works and, by using the "post-communist" label, is applying an inadequate theoretical and conceptual framework on them. We consider the films and literary works under analysis as cultural products both symptomatic and paradigmatic of the resistance to the Western gaze, i.e. an impulse for cultural and visual standardization, paired with a preference for stereotypes. We depart from the assumption that both contemporary cinema and literature from this region is opposing “glocalization” to “globalization”, often by incorporating the Western gaze in their very narrative and by creating their own spatial concepts and topology. In continuous cooperation with the Romanian partner in terms of the films in question we propose: Firstly, to “test” the existing space theories and concepts on the corpus under analyses, exclude those irrelevant and create a functional conceptual framework for the research. Secondly, we aim to detect and interpret the similarities of recurrent spatial forms (e.g. the chronotope of the road) as figurations of shared political and sociological issues. Third, we will focus on specific concepts and forms in cultural products from both countries and interpret them in the light of different underlying political factors and aesthetic traditions. Finally, we will explore the contact zones of the works in question, including literary adaptations, co-productions, the issue of the immigrant author and bilingualism.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

In the past two decades that have passed since the fall of the Iron Curtain, what used to be conceived as a homogeneous space in political, cultural and ethnic terms, got transformed into a polymorph one, which its inhabitants both identify with and get estranged from, where global supermodernity is in perpetual conflict with local cultural traditions. This international project aims to adhere to recent, still sporadic initiatives that propose to investigate “the game of differences” in the Central and Eastern European artistic production, against “a global framework to which there no longer seems to be any credible alternative” (Bourriaud, 2001, 80). While Hungarian and Romanian literature and cinema are in some respects representative of the post-communist artistic production, they also show major differences in the depiction of the effects of the fall of the ancient regime, immigration and interculturality. The comparative approach that we propose to elaborate partly with the Romanian partner (in terms of cinematic production and issues of intermediality conceived as figuration of interculturality) is a new initiative that serves to identify, through dissimilarities in artistic representation, different spatial and bodily performances that can be related to the condition of post-communist social structures and institutions. The theoretical framework is an interdisciplinary approach, coined as the Spatial Turn in Humanities, hardly referred to in the study of post-communist artistic products so far. For the first time we will confront space-concepts of Western theorizing with representations of spaces and space-performances in a selected corpus of artworks, in order to reveal a self-assumed cultural “otherness” resisting the “otherness” imposed by the Western Gaze. The collaboration with the Romanian partner, in form of consultation, mediation of materials and with local professionals, dissemination of results through teaching, shared conferences and publications, will facilitate a mobile point of view for the comparative research, which will open a new field of research and academic infrastructure for prospective doctoral students from both countries.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

Ever since the change of the political regime in Hungary and Romania, several attempts have emerged to depict the socio-cultural realities of Central and Eastern Europe, to cope with the past traumas experienced by both nations, to revive collective and cultural memory, to grab the Eastern European specificity that makes the region the “other”, the subconscious of (Western) Europe. Our international research proposes to examine the various strategies and practices of representation which can be encountered in contemporary Hungarian and Romanian literature and film. We are primarily interested in how the space is conceived, constructed and reflected upon, how the local stereotypes are reinforced and/or nuanced, how the regional consciousness is culturally translated and mediated in the literary and cinematic representations of the two neighbouring/overlapping cultures. The collaboration with the Romanian partner is indispensable because a comparative approach cannot be conceived without a mobile point of view, but also for a range of practical reasons: consultation, mediation of materials and with local professionals, dissemination of results through teaching, shared conferences and publications, all that opens a new field of research and academic infrastructure for prospective doctoral students from both countries, basically contributing to enhancing, through art and its interpretation, a mutual understanding between neighbouring cultures.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
Projektünk fő célja a tér nyugati diskurzusainak a posztkommunista térképződésekkel való összemérése, a kelet-európai műalkotások „eltérő tereinek” értelmezését elősegítő konceptuális keret létrehozása volt. E cél megvalósulását szolgálja a Tér-elmélet-kultúra. Interdiszciplináris térelméleti szöveggyűjtemény publikálása (2019). Az angol nyelvű Contact Zones online folyóirat hat száma a nemzetközi irányba közvetít, akárcsak a háromnapos nemzetközi konferenciánk és a kutatás anyagából válogatást közlő Contact Zones: Between East and West. Studies in Postcommunist Cinema and Literature című tanulmánykötet (közlés alatt). A hazai és nemzetközi együttműködésen alapuló interdiszciplináris projekt (öt egyetem kutatói, hallgatói vettek részt benne) megerősítette a magyar és román szakmai kapcsolatokat, a transzkulturális és lokális diskurzusok interferenciáját, a magyarországi egyetemek közötti együttműködést. Kiemelkedő a publikációk (közel száz, a projektet jelző közlemény) és konferencia-részvételek száma (62). A megvalósult együttműködési módozatok (meghívott előadók, workshopok, tematikus párbeszédek a folyóiratban) a közös kutatómunka gerincét képezték. Az oktatás mellett a doktoranduszok, hallgatók szakmai képzését a projekt tevékenységeibe való bevonással (fordítás, lektorálás, folyóirat- és kötetszerkesztés) tudatosan alakítottuk. Eseményeinket, eredményeinket a honlapunkon (http://contactzones.elte.hu/language/hu/) és a közösségi médiában is következetesen megosztottuk.
kutatási eredmények (angolul)
The goal of our interdisciplinary project was the exploratory application of Western European discourses of space on postcommunist spatial formations, the creation of a conceptual framework suitable for the interpretation of East-European "other spaces". The main results of this line of research is the handbook Tér-elmélet-kultúra. Interdiszciplináris térelméleti szöveggyűjtemény (2019), a collection of Hungarian translations of relevant scholarly articles. The six issues of the English journal Contact Zones served as a site of international dissemination, just like the volume Contact Zones: Between East and West. Studies in Postcommunist Cinema and Literature gathering presentations from our international conference (forthcoming). The internal and international cooperation (involving five universities) strengthened the relationships between Hungarian and Romanian researchers and the interference of transcultural and local discourses. The number of our publications (near 100, marking the funding) and conference participations (62) is outstanding. The accomplished forms of cooperation (invited presenters, workshops, thematic dialogues in the journal) were at the core of the group research. Besides teaching, we have consciously dedicated attention to the "bildung" of graduate and postgraduate students by involving them in all project activities. We have continuously shared our events and results on our website (http://contactzones.elte.hu/) and on social media.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=112700
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Győri Zsolt és Király Hajnal (eds.): Contact Zones: Between East and West. Studies in Postcommunist Cinema and Literature, Palgrave MacMillan (kiadási folyamat alatt), 2020
Dánél Mónika, Hlavacska András, Király Hajnal, Vincze Ferenc: Tér - Elmélet - Kultúra. Interdiszciplináris térelméleti szöveggyűjtemény, Eötvös Kiadó, 2019
Győri Zsolt, Kalmár György: Nemek és etnikumok terei a magyar filmben, Debreceni Egyetemi Kiadó, 2018
Dánél Mónika, Vincze Ferenc: Tér, In: Kricsfalusi, Beatrix; Kulcsár, Szabó Ernő; Molnár, Gábor Tamás; Tamás, Ábel (szerk.) Média- és kultúratudomány, Ráció Kiadó (2018) pp. 173-193., 2018
Zsolt Gyenge: Animated Visions of Reality. The Real as Experimental Aesthetic in Anca Damian’s Animated Documentaries. (Közlésre elfogadott tanulmány), In S.W.Schmidt (ed.): The Real of Reality. Brill/Rodopi, 2020
Győri Zsolt: Wir sterben nie/Sose halunk meg, In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 161-168., 2019
Király Hajnal: Hukkle/Hukkle, In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 203-210., 2019
Margitházi Beáta: Sauls Sohn/Saul fia, In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 227-234., 2019
Ureczky Eszter: Sindbad/Szindbád, In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 89-96., 2019
Sághy Miklós: Moskauer Platz/Moszkva tér, In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 187-194., 2019
Varga Balázs: Glastiger 1-3/Üvegtigris 1-3, n. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 195-202., 2019
Vincze Teréz: Mein 20. Jahrhundert/Az én XX. századom, In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 151-159., 2019
Dánél Mónika: Bolsche Vita/Bolse vita (1995), In. DANIEL BÜHLER (HG.), DOMINIK HILFENHAUS (HG.), STEPHAN KRAUSE (HG.): KLASSIKER DES UNGARISCHEN FILMS, Schüren Verlag, 179-186., 2019
Dánél Mónika, Sándor Katalin: Intermedialitás, In: Kricsfalusi, Beatrix; Kulcsár, Szabó Ernő; Molnár, Gábor Tamás; Tamás, Ábel (szerk.) Média- és kultúratudomány, Ráció Kiadó (2018) pp. 283-287., 2018
Dánél Mónika: Vándorhegyek – politikai határok, mediális transzformációk, szimbolikus kisajátítások, KORUNK (KOLOZSVÁR) XXIX: (9) pp. 14-22., 2018
András Hlavacska, Fruzsina Kirzsai: Functions of the Diary in Bram Stoker’s Dracula, Język. Komunikacja. Informacja Ilona Koutny, Ida Stria (red./ed.) 13/2018: 145–158, 2018
Dánél Mónika, Szűcs Teri (szerk.): Closing the Project: Processes, Experiences, Plans. Q and A Dialogue of the Members of the Contact Zones Research Group, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature 2018/2., 2018
Győri Zsolt: Industry Statistics, Market Forces, Filmmaking Trends: An ”Institutional Turn” in Hungarian Film Studies?, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature 2018/2., 2018
Hlavacska András: Border Crossing International Conference Csíkszereda / Miercurea Ciuc, 20–21 April 2018, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature 2018/2., 2018
Kránicz Bence: In-between worlds, in-between images Workshop on Intermediality in Contemporary Central and East European Cinema, 30–31 May 2016, Studies in Eastern European Cinema 2016/3. 293-295., 2016
Győri Zsolt, Ureczky Eszter: Fluid audio-spatial aesthetics and the communalization of popular music in the multi-clip movie Balaton method, Studies in Eastern European Cinema, 2019
Gyenge Zsolt: Framing Doors, Opening Up Spaces: Cristi Puiu and His Cruel Phenomenology of Space, In: Filipa, Rosário; Iván, Villarmea Álvarez (szerk.) New Approaches to Cinematic Space. New York and London, Amerikai Egyesült Államok : Routledge Taylor & Francis Group, 2019
Ureczky Eszter: "Crises of Care: Precarious Bodies in Western and Eastern European Clinical Film Dystopias.", Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature. 2018/1., 2018
Kránicz Bence, Emanuel Modoc: Report on the International Conference Contact Zones: Transnational Encounters, Dialogues and Self-Representation in Contemporary Eastern European Literature, Cinema and, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature. 2018/1., 2018
Gyenge Zsolt: Hesitant Histories on the Romanian Screen, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature. 2017/2., 2017
Strausz László (szerk.): Commemoration and the Space of the Family in Cristi Puiu’s Sieranevada (2016). Q and A Dialogue of the Members of the Contact Zones Research Group, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature. 2017/2., 2017
Kránicz Bence: False Gods. Superhero Myths and Graphic Storytelling in Contemporary Eastern European Cinema, Contact Zones 2016/2, 2016
Dánél Mónika: Multiple Revolutions. Remediating and Re-enacting the Romanian Events of 1989, Acta Universitatis Sapientiae. Film and Media Studies, vol. 14, 2017, 95–131., 2017
Dánél Mónika: Kortárs hagyományteremtés (Keszeg Anna: A holdbéli völgy képzelete), Alföld 2018/4. LXIX évfolyam, 116–119., 2018
Dánél Mónika, Sándor Katalin: Intermedialitás, In. Kricsfalusi Beatrix, Kulcsár Szabó Ernő, Molnár Gábor Tamás, Tamás Ábel (szerk.): Média- és Kultúratudomány. Kézikönyv. Ráció Kiadó, Budapest, 2018, 283–287., 2018
Dánél Mónika, Vincze Ferenc: Tér, In. Kricsfalusi Beatrix, Kulcsár Szabó Ernő, Molnár Gábor Tamás, Tamás Ábel (szerk.): Média- és Kultúratudomány. Kézikönyv. Ráció Kiadó, Budapest, 2018, 173–193., 2018
Dánél Mónika: Vándorhegyek – politikai határok, mediális transzformációk, szimbolikus kisajátítások. KissPál Szabolcs: Szerelmes földrajz (2012–2016)., Korunk 2018/9. XXIX. évf., 14–22., 2018
Vincze Ferenc: A fordítás mint Kelet-Európa. transznacionális reprezentációja. A romániai német irodalom magyar fordításai, Kulturális transzferek. Történelmi és irodalmi diskurzusok a román és magyar kulturális térben, szerk. Miskolczy Ambrus, Nagy Levente, Vincze Ferenc, Napkút, Budapest, 20, 2019
Vincze Ferenc: Contextualisation as a Methodological Possibility. The Case of a History of Hungarian Literature in Romanian, Contact Zones: Studies in Central and Eastern European Film and Literature 2018/2., 15–27., 2018
Vincze Ferenc: Az idegen tekintet mint Kelet-Európa színrevitele: A transznacionális irodalomértés perspektívái, Irodalmi Szemle 2019/3., 37–55., 2019
Gyenge Zsolt: Framing Doors, Opening Up Spaces: Cristi Puiu and His Cruel Phenomenology of Space, In: Filipa, Rosário; Iván, Villarmea Álvarez (szerk.) New Approaches to Cinematic Space New York and London, Amerikai Egyesült Államok : Routledge Taylor & Francis Group,, 2019
Vincze Ferenc: A kontextualizálás módszertani lehetőségei egy román nyelvű magyar irodalomtörténetben, Hungarológiai Közlemények 2017/4., 17–31., 2017
Vincze Ferenc: Mickey egér útja Bukaresttől Prágáig. 1968 mint Kelet-Európa színrevitele, Szépirodalom Figyelő 2018/5., 48–58., 2018
Vincze Ferenc: Előszó, Intézményesülés, elbeszélések, médiumok. Tendenciák a kortárs magyar képregényben és képregénykutatásban II., szerk Vincze Ferenc, 2018, 7–12, 2018
Vincze Ferenc: Színnarratívák. A szín(kezelés) mint fokalizáció a képregényben, Intézményesülés, elbeszélések, médiumok. Tendenciák a kortárs magyar képregényben és képregénykutatásban II., szerk Vincze Ferenc, Szépirodalmi Figyelő Alapítvány,77–94, 2018
Kalmár György: A férfiasság alakzatai a rendszerváltás utáni magyar rendezői filmben, Gondolat Kiadó, Budapest, 2018
Király Hajnal: Women on the Road: Representing Female Mobility in Contemporary Hungarian-Romanian Co-productions, In Louis Bayman and Natalia Pinazza (eds.): Journeys On Screen: Theory, Ethics and Aesthetics. Edinburgh University Press, 147-163., 2018
Király Hajnal: A popzene mint a nosztalgia és a melankólia alakzata. Csinibaba és Liza, a rókatündér., Apertúra, 13. 4. , 2018 nyár, 2018
Király Hajnal: Pop Music, Nostalgia and Melancholia in Dollybirds and Liza, the Fox Fairy., In Ewa Mazierska and Zsolt Győri (eds.): Not Only Entertainment: Popular Music and Moving Image in Eastern Europe. Bloomsbury Publishing, 2018, 83-96., 2018
Király Hajnal: A női és etnikai identitás nyelvi performanciái a kortárs magyar filmben., In Kalmár György és Győri Zsolt (szerk.): A nemi és etnikai identitás terei a magyar filmben. Debreceni Egyetemi Kiadó, 59-69., 2018
Király Hajnal: A comparative approach to spatial figurations in Hungarian and Romanian Cinema. Space in Romanian and Hungarian Cinema, by Anna Batori, Studies in Eastern European Cinema, Vol. 10, issue 1,, 2019
Király Hajnal: An Insider’s Guide to the Hungarian New Film. Formations of Masculinity in Post-Communist Hungarian Cinema. Labyrinthian Men by György Kalmár, Studies in Eastern European Cinema, Vol. 9, issue 3, 2018 280-283., 2018
Margitházi Beja: „Ez itt a táj, kapitulálj, beljebb...”: Férfi identitás és férfiképzelet az ezredforduló utáni epizodikus Budapest-filmek paratereiben., In: Győri, Zsolt; Kalmár, György (szerk.) Nemek és etnikumok terei a magyar filmben. Debrecen, Magyarország : Debreceni Egyetemi Kiadó, (2018) pp. 86-103. , 18 p., 2018
Margitházi Beja: Dogs and Underdogs at the End of the World: Bogdan Mirică: Dogs, 2016: Q and A Dialogue of the Members of the Contact Zones Research Group, CONTACT ZONES: STUDIES IN CENTRAL AND EASTERN EUROPEAN FILM AND LITERATURE IV : 1 pp. 1-3. , 3 p. (2018), 2018
Margitházi Beja: Embodying sense memory: archive image and traumatic experience in Son of Saul, Warsaw Uprising and Regina., STUDIES IN EASTERN EUROPEAN CINEMA 9 pp. 1-19. , 19 p. (2018), 2018
Vincze Teréz: Historical exercises: Hungarian sports films as political commentary and historical memory, APPARATUS 7 Paper: 127 (2018), 2018
Vincze Teréz: Cultural Studies Approaches in the Study of Eastern European Cinema: Spaces, Bodies, Memories, CONTACT ZONES: STUDIES IN CENTRAL AND EASTERN EUROPEAN FILM AND LITERATURE 3 : 1 pp. 58-65. , 8 p. (2018), 2018
Sághy Miklós: „A privát szféra faggatása, avagy miről árulkodnak a családi filmek”, In Apertúra 2017/ősz, 2017
Sághy Miklós: A vizuális befolyásolás hét évtizede. Plakátkiállítás szegeden., In Pannonhalmi szemle 2017/3. 119–122., 2017
Sághy Miklós: Államszocializmus a televízióban, televízió az államszocializmusban (Anikó Imre: TV Socialism), In Apertúra 2018/tavasz, 2018
Sághy Miklós: A Moszkva téren áll az idő (Török Ferenc Moszkva tér című filmjéről), In Láng Gusztáv – Pusztai János – Sipos Lajos – Vörös Ferenc szerk.: Élményközpont (Fűzfa Balázs 60 éves). Savaria University Press, Szombathely, 2018, 236–243., 2018
Kránicz Bence: Hungarian Bandit(s)., Contact Zones, 2018/1, p. 3, 2018
Ewa Mazierska and Zsolt Győri: Popular Music and the Moving Image in Eastern Europe, New York-Oxford: Bloomsbury Academic. 2018, 256 o., 2018
Győri Zsolt: Music isn't music, words aren't words: Underground music in the Hungarian cinema of the new sensibility, In: Ewa, Mazierska; Zsolt, Győri (szerk.) Popular Music and the Moving Image in Eastern Europe. New York-Oxford: Bloomsbury Academic. 2018. pp. 117-138., 2018
Hlavacska András: Dracula and the Mediaparadox, CONTACT ZONES: STUDIES IN CENTRAL AND EASTERN EUROPEAN FILM AND LITERATURE 3 : 1 (2018), 38-53, 2018
Hlavacska András - Krizsai Fruzsina: A napló műfajisága Bram Stoker Drakula című regényében, MAGYAR NYELVŐR 142 : 1 pp. 45-57. , 13 p. (2018), 2018
Hlavacska András: Drakula és a médiumok: Drakula médiumidegensége két kortárs vámpírfilm tükrében, MÉDIAKUTATÓ: MÉDIAELMÉLETI FOLYÓIRAT : 1 pp. 79-89. , 10 p. (2018), 2018
Hlavacska András: Ördögűző: Radu Vancu: Hajnali négy. Otthonos énekek, TISZATÁJ: IRODALMI MŰVÉSZETI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT 72 : 2 pp. 97-99. , 3 p. (2018), 2018
Hlavacska András: Kovács Flóra: Az emlékezés a kortárs erdélyi irodalomban, IRODALOMTÖRTÉNET 98 : 3 pp. 396-399. , 3 p. (2017), 2017
Varga Balázs: Recent Eastern European Crime Films - A Q and A Dialogue (ed.), CONTACT ZONES: STUDIES IN CENTRAL AND EASTERN EUROPEAN FILM AND LITERATURE 5 : 2, 3-17, 2018
Varga Balázs: Honosítások. Transznacionalizmus és társadalmi képzelet az HBO kortárs kelet-európai bűnügyi sorozataiban, Metropolis 2017/4 pp. 62-69, 2017
Vincze Ferenc: モルナール、フェレンツ (Ferenc Molnár), In Akaitori Jiten (Lexikon des Kindermagazins "Roter Vogel"), szerk. Toshie, Izumo; Seigo, Mutou; Sonoko, Mizobuichi; Kazunari, Omoto; Shunsuke, Ogawa; Hiromi, Shigeno, T, 2018
Vincze Ferenc: ルーマニア王おう妃ひ マリア (Königin Maria von Rumänien), Akaitori Jiten (Lexikon des Kindermagazins "Roter Vogel"), szerk. Toshie, Izumo; Seigo, Mutou; Sonoko, Mizobuichi; Kazunari, Omoto; Shunsuke, Ogawa; Hiromi, Shigeno, Toki, 2018
Dánél Mónika: Széthangzó forradalom. Az 1989-es romániai történések újrajátszásai, remedializációi., Metropolis. Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat, 2016/2. XX. évfolyam, 24–46., 2016
Dánél Mónika: Atmospheric Adaptation as Cultural Translation. (Ádám Bodor – Gábor Ferenczi: The Possibilities of Making Friends, 2007, ). Contact Zones. Studies in Central and Eastern European Film and Literature. A Biannual Online Journal. 2016/2., 6–23., 2016
Dánél Mónika: Úton. Kulturális és mediális kontaktzónák. (Bodor Ádám: A barátkozás lehetőségei), Szépirodalmi Figyelő 2016/3. 78–87., 2016
Kalmár György: Formations of Masculinity in Post-Communist Hungarian Cinema: Labyrinthian Men, Palgrave MacMillan, 2017
Strausz László: Hesitant Histories on the Romanian Screen, Palgrave MacMillan, 2017
Dánél Mónika: Nyelv-karnevál, Budapest: Kijárat Kiadó, 248 p., 2016
Gyenge Zsolt: This is Not Magritte. Corneliu Porumboiu’s Theory of Representation., Contatct Zones 2016/2, 2016
Gyenge Zsolt: Kísérletek a román film kritikai és teoretikus értelmezésére, Metropolis, pp. 77-81, 2016
Király Hajnal: Leave to Live? Placeless People in Contemporary Hungarian and Romanian Films of Return, Studies in Eastern European Cinema, 2015
Győri Zsolt: Veterán emlékezet a Gulyás testvérek Én is jártam Isonzónál című filmjében, Magyar Művészet, 2015
Sághy Miklós: A túlvilág nincstelenjei. (Hajléktalanábrázolás Szilasi László A harmadik híd című regényében, Jelenkor, 2015
Sághy Miklós: A képzelet vasfüggönye. (Magyar filmek nyugat képe), Filmvilág, 2015
Sághy Miklós: Eastploitation, Filmvilág, 2014
Schöck Cecília: 3. Uránia filmnapok: Migráció a köbön, Tiszatáj, 2014
Schöck Cecília: 9. román filmhét: A szűnni nem akaró múltfeldolgozás jegyében, Tiszatáj online, 2014
Király Hajnal: Playing with the Mind’s Eye: Visual Clues, Trompe l’oeils in Contemporary Hungarian Cinema, ISIS 2015, konferencia absztraktfüzet, 2015
Varga Balázs: Tér és identitás Hajdu Szabolcs filmjeiben, Prizma, 2015
Dánél Mónika": Spect-actors: between Watching and Play in the Re-enactments of "Televised Revolution", ISIS 2015 konferencia absztraktfüzet, 2015
Dánél Mónika: A megjelenítés gesztusai, (belső) képek valósága Hajdu Szabolcs filmjeiben., Prizma, 2015
Dánél Mónika: Inf(l)ection of the Medium: Sándor Kardos’s Films in Between Eye and Hand., Alphaville: Journal of Film and Screen Media, 2015
Dánél Mónika: 1989/Románia: újrajátszás, archívum, történelmi esemény., Híd, 2016
Dánél Mónika: Atmoszféra, légkör, haptikus érzék. Közös terek, kontaktzónák – A barátkozás lehetőségei, Litera, 2016
Dánél Mónika: Úton. Kulturális és mediális kontaktzónák. (Bodor Ádám: A barátkozás lehetőségei), Szépirodalmi Figyelő, 2016
Győri Zsolt: Indiánok és téeszelnökök: két esettanulmány az államszocializmus „boncasztaláról.”, Tér, hatalom és szubjektivitás viszonyai a magyar filmben, 2015
Győri Zsolt, Kalmár György: Tér, hatalom és szubjektivitás viszonyai a magyar filmben, Debrecen, Debrecen Egyetemi Kiadó, 2015
Vincze Teréz: Remembering Bodies: Picturing the Body in Hungarian Cinema After the Fall of Communism., Studies in Eastern European Cinema, 2016
Vincze Teréz: Testek táguló keretben – Térkoncepciók a modernista magyar filmben., Tér, hatalom és identitás kérdései a magyar filmben, 2015
Vincze Teréz: A lelkiismeret hangja: Hang és haptikus érzékelés a Saul fia című filmben, Metropolis, 2015
Varga Balázs: Terek és szerepek: tér és identitás Hajdu Szabolcs filmjeiben., Tér, hatalom és identitás viszonyai a magyar filmben, 2015
Sághy Miklós: „Irány a nyugat! – filmes utazások keletről nyugatra a magyar rendszerváltás után, Tér, hatalom és identitás viszonyai a magyar filmben, 2015
Sághy Miklós: Nagy ívű kettős narratíva. Gelencsér Gábor: Forgatott könyvek. A magyar film és az irodalom kapcsolata 1945 és 1995 között”, Jelenkor, 2016
Ureczky Eszter: Nyögvenyelős gulyáskommunizmus: Az evés mint a késő-kádárkori hatalmi viszonyok, nemi szerepek és fogyasztási módok metaforája a Veri az ördög a feleségét című filmben, Tér, hatalom és identitás viszonyai a magyar filmben, 2015
Kalmár György: A labirintus-elv: férfiasságkonstrukciók és térszerkezetek összefüggései a magyar szerzői filmben, Tér, hatalom és identitás viszonyai a magyar filmben, 2015
Király Hajnal: A klinikai tekintet diskurzusai a kortárs magyar filmben, Tér, hatalom és identitás viszonyai a magyar filmben, 2015
Király Hajnal: A Walk Around the Wall. Theorizing New European Cinema in East, West and Centre. Reframing Post-1989 European Cinema, Studies in Eastern European Cinema, 2016
Király Hajnal: Places of Encounter. Thematising Cultural Exchange in Contemporary Hungarian-Romanian Co-Productions, Contact Zones, 2016
Hlavacska András: Can Freud Cure Vampires? Therapy for a Vampire from the Perspective of Dracula’s Psychoanalytic Readings, Contact Zones, 2016
Sóki Diána: The Danube as Cultural Body/Space, Contact Zones, 2016
Vidosa Eszter: Transgressive Body in Hungarian Literature and film Matters of the Cyborg-phenomena, Contact Zones, 2016
Dánél Mónika: Contact Zones of Cultural Images, Textures, Accents, Contact Zones, 2016
Szűcs Teri: Emlékezeti élveboncolás. Závada Pál: Egy piaci nap., Revizor, 2016
Szűcs Teri: Vivisection of Memory. Pál Závada: A Day at the Market, Hungarian Literature Online, 2016
Hlavacska András: Can Freud Cure Vampires? Therapy for a Vampire from the Perspective of Dracula’s Psychoanalytic Readings, Contact Zones 2016/1, 2016
Sóki Diána: The Danube as Cultural Body/Space, Contact Zones 2016/1, 2016
Vidosa Eszter: Transgressive Body in Hungarian Literature and film Matters of the Cyborg-phenomena, Contact Zones 2016/1, 2016
Király Hajnal: The Unseen and the Unspeakable (Radu Jude: It can Pass Through the Wall, 2014), Short Film Studies, Vol. 7, no. 2, 177-180., 2017
Király Hajnal: Looking West: Understanding Socio-Political Allegories and Art References in Contemporary Romanian Cinema, Acta Universitatis Sapientiae. Film and Media Studies, Vol. 12/2016, 67-86., 2016
Király Hajnal: A társadalmi krízis allegorikus figurációi a rendszerváltás utáni román filmben Pintilie-től az Aferim!-ig, Metropolis, XX. évfolyam 2 (2016), 48-59., 2016
Vincze Teréz: The Phenomenology of Trauma – Sound and Haptic Sensuality in Son of Saul, Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, 2016
Sághy Miklós: Retreat into the Space of Consciousness, Contact Zones 2017/1, 2017
Sághy Miklós: Az irodalmi adaptáció elemzésének módszereiről, Tiszatáj 2017/4, 2017
Sághy Miklós: Holokausztmagyarok. Török Ferenc és Szántó T. Gábor együttműködéséről, Élet és Irodalom LXI (2017)/33. 13., 2017
Győri Zsolt: From North to East: Children and the Spatial Allegory of Entrapment in Ken Loach’s Kes and Csaba Bollók’s Iska's Journey.’, Heading North: The North of England in Film and Television. (Ed. Ewa Mazierska). London: Palgrave,, 2017
Győri Zsolt: „Tibi, sok nekünk ez a meló!” – gengszterábrázolás és maszkulinitáskonstrukciók a magyar filmben., Metropolis 2016/4: 3-17., 2016
Vidosa Eszter: Poszthumán testek. Bartók Imre: A patkány évein., Lajos Katalin, Tapodi Zsuzsa szerk. AZ IDEGENSÉG DISKURZUSAI, 2017
Kalmár György: Formations of Masculinity in Post-Communist Hungarian Cinema: Labyrinthian Men, Palgrave Macmillan, 2017
Kalmár György: Apostate Bodies: Nimród Antal’s Kontroll and Eastern-European Identity Politics, Andrea Virginás (szerk.) Spaces, Bodies, Memories. Cultural Studies Approaches in the Study of Eastern European Cinema. Cambridge Scholars Publishing, 2017
Kalmár György: Sporty, traumatised men: Masculinity and the bodily inscriptions of cruelty in Szabolcs Hajdu's White Palms, Studies in Eastern European Cinemas, Vol. 8. 2017: (1) pp. 34-48. (2016)., 2016
Kalmár György: Rites of Retreat in Contemporary Hungarian Cinema, Contact Zones 2017/1, 2017
Strausz László: Realism under Construction: Radu Jude's It Can Pass Through the Wall, Short Film Studies. 7: 2 (2017) pp. 149-52., 2017
Szűcs Teri (ed.): ‘Eastern European’ – a Changing Label/Term in a Changing Context?, Contact Zones, 2017/1, 2017
Dánél Mónika–Strausz László: Bevezető a kortárs román filmről szóló összeállításhoz, Metropolis. Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat, 2016/2. XX. évfolyam, 6–7., 2016
Király Hajnal: International Conference on Space and Cinema (28-30 November 2016, Lisbon) - Conference report, Contact Zones 2017/2, 2017
Dánél Mónika: Multiple Revolutions, ACTA UNIVERSITATIS SAPIENTIAE FILM AND MEDIA STUDIES 9: (14) pp. 95-130., 2017
Vincze Ferenc: Räumliche Praktiken und Grenzerfahrung. Praxis der Literaturgeschichtsschreibung der regionalen Literaturen in Südosteuropa, Deutschpsrachige Literatur im rumänischen Kulturraum (19.-21. Jahrhundert) / Interkulturelle Begegnungen, szerk. Roxana Nubert – Grazziella Predoiu – Ana-Maria Dascălu-Ro, 2017
Dánél Mónika: Széthangzó forradalom, METROPOLIS: FILMELMÉLETI ÉS FILMTÖRTÉNETI FOLYÓIRAT XX: (2) pp. 24-46., 2016
Dánél Mónika: Atmospheric Adaptation as Cultural Translation, CONTACT ZONES: STUDIES IN CENTRAL AND EASTERN EUROPEAN FILM AND LITERATURE 1: (2) pp. 6-23., 2016
Dánél Mónika: Nyelv-karnevál, Kijárat Kiadó, 2016
Dánél Mónika: Inf(l)ection of the Medium: Sándor Kardos’s Films in Between Eye and Hand, ALPHAVILLE: JOURNAL OF FILM AND SCREEN MEDIA 5: (9) 2009-4078, 2015





 

Projekt eseményei

 
2016-04-28 15:17:25
Résztvevők változása




vissza »