A teljesítménnyel és segítségnyújtással kapcsolatos vélekedések megváltoztatására irányuló szociálpszichológiai intervenciók az oktatásban  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
116686
típus PD
Vezető kutató Orosz Gábor
magyar cím A teljesítménnyel és segítségnyújtással kapcsolatos vélekedések megváltoztatására irányuló szociálpszichológiai intervenciók az oktatásban
Angol cím Social Psychology Interventions in Education which Aims to Change Achievement-related Beliefs and Helping Behavior
magyar kulcsszavak implicit elméletek a képességekről és az erőfeszítésről, intervenció, segítségnyújtás, gondolkodásmód - mindset
angol kulcsszavak implicit theories about abilities and efforts, intervention, helping behavior, mindset
megadott besorolás
Pszichológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok)100 %
Ortelius tudományág: Szociálpszichológia
zsűri Pszichológia – Nevelés
Kutatóhely Pszichológiai Intézet (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
projekt kezdete 2016-02-01
projekt vége 2018-01-31
aktuális összeg (MFt) 10.972
FTE (kutatóév egyenérték) 1.40
állapot aktív projekt





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatás első évében offline intervenciók hatékonyságát teszteltük magyar középiskolás mintákon. Az intervenciók egyik része a segítségnyújtással volt kapcsolatos, a másik pedig a fejlődésfókuszó gondolkodásmóddal. Az első offline intervenció eredményei szerint a segítségnyújtással kapcsolatos önbevalláson alapuló viselkedések sem rövid, sem hosszú távon nem változtak. Ezzel szemben az első offline intervenciónk alapján rövid távú pozitív változásokat mértünk az intelligenciára és a személyiségre vonatkozó fejlődésfókuszú vélekedésekben amellett, hogy a diákok amotivációja csökkent (amotiváció: mind az extrinzik, mind az intrinzik motivációk hiánya). Hosszú távon viszont nem tapasztaltunk semmilyen pozitív változást. Az első év tanulságai alapján később próbáltunk kidolgozni egy olyan intervenciós protokollt, mely nagyobb eséllyel működik a diákoknál, mint az általunk implementált offline intervenció. Ennek köszönhetően 2017-ben lefordítottuk és elkészítettük a David Yeager és munkatársai (2016) által használt és A/B tesztelt online intervenciót. 2017 őszén elkezdtük a méréseket ezzel az újfajta intervenció formával és most ott tartunk, hogy várjuk a hosszú távú hatásokat.
kutatási eredmények (angolul)
In the first year of the research project, we tested the effectiveness of offline interventions. One part of the interventions was related to helping behavior, while the other part was related to growth mindset beliefs. On the basis of the first results of the offline interventions, self-reported helping behaviors did not change in short or long run as the result of the interventions. However, in the case of the first results of the growth mindset interventions, we found short-term positive changes regarding intelligence and personality mindset beliefs as well as regarding the reduced level of amotivation (amotivation: the lack of both extrinsic and intrinsic motivations). However, there was no long lasting change concerning these variables. Later on the basis of the experiences of the first year, we aimed to develop an online intervention protocol that can be more effective than our first offline intervention. For this reason, in 2017 we adapted and prepared the Hungarian version of the A/B-tested intervention design of Yeager et al. (2016). We started the data gathering with this measure in 2017 (fall) and now we are waiting for the long-term effect of this new intervention.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=116686
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Orosz, G., Péter-Szarka, Sz., Bőthe, B., Tóth-Király, I., & Berger, R.: How not to do a Mindset intervention: Learning from a Mindset Intervention among Students with Good Grades., Frontiers in Psychology, 2017
Keczer, Z., File B, Orosz, G., Zimbardo, P. G.: Social Representations of Hero and Everyday Hero: A Network Study from Representative Samples., Plos One, 2016
Orosz, G., Bánki, E., Bőthe, B., Tóth-Király, I., & Tropp, L. R.: Don't judge a living book by its cover: effectiveness of the living library intervention in reducing prejudice toward Roma and LGBT people., Journal of Applied Social Psychology, 46(9), 510-517. doi: 10.1111/jasp.12379, 2016
Tóth-Király*, I., Orosz, G.*, Dombi, E., Jagodics, B., Farkas, D., & Amoura, C.: Cross-cultural comparative examination of the Academic Motivation Scale using exploratory structural equation modeling, Personality and Individual Differences, 106(1), 130-135., 2017
Tóth-Király, I., Bőthe, B., & Orosz, G.: Exploratory Structural Equation Modeling Analysis of the Self-Compassion Scale, Mindfulness, 1-12. 10.1007/s12671-016-0662-1, 2016
Orosz, G., Dombi, E., Tóth-Király, I., Bőthe, B., Jagodics, B., Zimbardo, P. G.: Academic Cheating and Time Perspective: Cheaters Live in the Present Instead of the Future., Learning and Individual Differences, 42, 39-45. doi: 10.1016/j.lindif.2016.10.007, 2016
Orosz, G., Zimbardo, P. G., Bőthe, B., I., Tóth-Király.: The paradoxical effect of climate on time perspective considering resource accumulation., Behavioral and Brain Sciences, 2017
Orosz, G., Krekó, P. Paskuj, B., Tóth-Király, I., Bőthe, B., & Roland-Lévy, C.: Changing Conspiracy Beliefs through Rationality and Ridiculing., Frontiers in Psychology. 7:1525. doi: 10.3389/fpsyg.2016.01525, 2016
Orosz, G., Vallerand, R. J., Bőthe, B., Tóth-Király, I., Paskuj, B.: On the Correlates of Passion for Screen-Based Behaviors: The Case of Impulsivity and the Problematic and Non-Problematic Facebook Use and TV Series Watching., Personality and Individual Differences. 101, 167-176. doi:10.1016/j.paid.2016.05.368, 2016
Török, R., Tóth-Király, I., Bőthe, B., & Orosz, G.: Analyzing Models of Career Decision Self-Efficacy: First-order, Hierarchical, and Bifactor Models of the Career Decision Self-Efficacy Scale, Current Psychology. 1-10. doi:10.1007/s12144-016-9464-9, 2016
Orosz, G., Tóth-Király, I., Bőthe, B. & Melher, D.: Too many swipes for today: The Development of the Problematic Tinder Use Scale (PTUS)., Journal of Behavioral Addictions, 5(3), 528-523. doi: 10.1556/2006.5.2016.016., 2016
Orosz, G.*, Bőthe, B.* & Tóth-Király, I.*: The development of the Problematic Series Watching Scale (PSWS)., Journal of Behavioral Addictions, 5(1), 144-150. doi: 10.1556/2006.5.2016.011, 2016
Tóth-Király, I., Bőthe, B., Tóth-Fáber, E., Hága, Gy., & Orosz, G.: Connected to TV series: Quantifying series watching engagement., Journal of Behavioral Addictions, 2017
Tóth-Király, I., Bőthe, B., Rigó, A., & Orosz, G.: An Illustration of the Exploratory Structural Equation Modeling (ESEM) Framework on the Passion Scale., Frontiers in Psychology, 2017
Bőthe, B., Tóth-Király, Zsila, Á., Griffiths, M., I., Demetrovics, Zs., & Orosz, G.: The Development of the Problematic Pornography Consumption Scale (PPCS), https://www.researchgate.net/publication/313400277_The_Development_of_the_Problematic_Pornography_Consumption_Scale_PPCS, 2017
Zsila, Á., Bőthe, B., Demetrovics, Zs., Billeux, J., & Orosz, G.: Further exploration of the UPPS-P impulsive behavior scale`s factor structure: Evidence from a large Hungarian sample, https://www.researchgate.net/publication/321951569_Further_exploration_of_the_SUPPS-P_Impulsive_Behavior_Scale%27s_factor_structure_Evidence_from_a_large_Hungarian_sample, 2018
Tóth-Király, I., Morin, A. J. S., Bőthe, B., Orosz, G., & Rigó, A.: Investigating the Multidimensionality of Need Fulfillment: A Bifactor Exploratory Structural Equation Modeling Representation., Structural Equation Modeling, 2018
Zsila, Á., Orosz, G., Király, O., Urbán, R., Ujhelyi, A., Jármi, É., Griffiths, G., Elekes Zs., & Demetrovics Zs.: Psychoactive Substance Use and Problematic Internet Use as Predictors of Bullying and Cyberbullying Victimization, International Journal of Mental Health and Addiction, 2018
Zsila, Á.*, Orosz, G.*, Bőthe, B., Tóth-Király, I., Király, O., Griffiths, M., & Demetrovics, Zs.: An empirical study on the motivations underlying augmented reality games: The case of Pokémon Go., Personality and Individual Differences, 2018
Molnár, N. & Orosz, G.: A munkahelyi destruktív és konstruktív versengés kapcsolata a munka-család konfliktussal, Alkalmazott Pszichológia, 2017




vissza »