Közbeszerzések, politikai korrupció és vállalati hatékonyság Magyarországon 2005-2014  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
116860
típus K
Vezető kutató Tóth István János
magyar cím Közbeszerzések, politikai korrupció és vállalati hatékonyság Magyarországon 2005-2014
Angol cím Public Procurement, Political Corruption and Firm Performance in Hungary 2005-2014
magyar kulcsszavak közbeszerzés, politikai korrupció, vállalati termelékenység, vállalati hatékonyság, piactorzítás, járadék vadászat
angol kulcsszavak public procurement, political corruption, firm productivity, firm performance, market distortion, rent seeking
megadott besorolás
Közgazdaságtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)100 %
Ortelius tudományág: Politikai gazdaságtan
zsűri Gazdaság
Kutatóhely Közgazdaság-tudományi Intézet (HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont)
résztvevők Fazekas Mihály
projekt kezdete 2015-09-01
projekt vége 2018-12-31
aktuális összeg (MFt) 6.050
FTE (kutatóév egyenérték) 2.25
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A kutatás a 2005-2014 között lefolytatott közbeszerzések tranzakció szintű adatai alapján vizsgálja a politikai korrupció jelenségét és elemzi a korrupció piactorzító hatását. A piactorzító hatást közbeszerzéseken nem induló (a), a közbeszerzéseken induló, de nem nyertes (b) és a magas, illetve alacsony korrupciós kockázatú közbeszerzéseken induló és nyertes cégek (c1, c2) termelékenységének különbségeit megfigyelve becsüljük meg.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

A kutatás három kérdést tesz fel: milyen formákban és politikai-személyes kapcsolatokon keresztül érvényesül a korrupció a közbeszerzésekben (i); mekkora és hogyan változott a közbeszerzéseken belül a politikai korrupció elterjedtsége 2005-2014 között 8ii); és milyen közvetlen hatással bír a politikai korrupció a vállalatok közötti termelékenységi különbségekre (iii).

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

Az állami közbeszerzések szerepe nagy (15-20%) a magyar GDP-hez viszonyítva, ugyanakkor a korrupció percepciójára vonatkozó indikátorok szerint az állami gazdasági beavatkozásnak ez az az területe, amelyet a leginkább érint a korrupció.
A kutatás alapján empirikusan megalapozott képet kaphatunk a közbeszerzési korrupció magyarországi elterjedtségéről és a vállalati termelékenységre gyakorolt hatásairól a vizsgált időszakban (2005-2014). Ezzel a kutatás új eredményeket szolgáltat, és a versenytorzítás elemzése és gazdasági hatásainak bemutatásával társadalmilag is hasznosítható ismereteket ad.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

A kutatás a politikai korrupció érvényesülését és gazdasági hatásait vizsgálja a magyar közbeszerzések 2005-2014 közötti adatai alapján. A közbeszerzések keresztüli kiadások nagyságát jól jellemzi, hogy a közbeszerzéseken keresztül elköltött pénz az OECD becslései szerint a GDP 15-20%-ára rúg. Ma Magyarországon anekdoták, egy-egy korrupciós eset leírásán, és durva becslést nyújtó percepciós indikátorokon túl nem nagyon tudunk semmit arról, hogy milyen erős a korrupció a magyar közbeszerzésekben, mennyire gyakoriak a korrupt közbeszerzések, mennyi pénzt költ az állam korrupt közbeszerzéseken keresztül és ez milyen társadalmi-gazdasági hatással jár. A kutatás ezt a hiányt igyekszik pótolni azzal, hogy a 2005-2014 közötti közbeszerzési adatok rendszerezése, adatbázisba rendezése után kísérletet tesz a korrupciós kockázatok becslésére és a korrupció versenytorzító hatásainak statisztikai módszerekkel való vizsgálatára.
angol összefoglaló
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

This research project analyses political corruption and its market distortive effects using transaction-level public procurement data for 2005-2014. Market distortions are estimated by comparing the productivity of companies not bidding on public procurement tenders, companies that bid, but don’t win, and companies that bid and win, but with different corruption risks.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

The project explores three questions: in what forms and through which kinds of political-personal ties does public procurement corruption take place (i); what has been the prevalence and trajectory over time of corruption in public procurement (ii); what kinds of direct market distortion effects result from political corruption as measured by companies’ productivity performance differentials (iii).

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

Public procurement plays a substantial role as compared to the Hungarian GDP (15-20%, estimated by OECD). Furthermore, according to perception-based corruption indices, it is the area of state intervention into the economy which is impacted by corruption the most.
Based on the research findings, we can depict an empirically founded picture of public procurement corruption in Hungary and its economic effects throughout the observation period (2005-2014). Hence, the research project delivers novel finding and creates useful knowledge for the wider society by exploring the market distortion and economic effects of political corruption.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

This research project analyses political corruption and its economic effects using public procurement data. Public procurement plays a substantial role in the economy of Hungary, as it reaches 15-20% of the Hungarian GDP.
Our current knowledge on corruption in public procurements comes mainly from perception-based indices, qualitative case studies, and anecdotes. These can give only a rough estimation of the prevalence of corruption in public procurement, the amount of corruptly spent public money and its social and economic effect. The research project aims to fill this gap by systematically collecting public procurement data for 2005-2014, estimating corruption risks and examining the market distortive effects of corruption by statistical methods.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatási programban a 2005-2018 közötti magyar közbeszerzési adatokat vizsgáltuk. A kutatás középpontjában a versenyerősség, a korrupciós kockázatok, a politikai favoritizmus és a korrupciós kockázatok és a nyertes cégek teljes termelékenysége közötti kapcsolatok vizsgálata állt. Az eredmények arra mutattak, hogy a vizsgált időszakban a versenyerősség csökkent, a korrupciós kockázatok nőttek a magyar közbeszerzéseknél. Az eredményeink szerint a teljes közbeszerzési költés 15-24%-ára tehető a magas korrupciós kockázatok miatt bekövetkező közvetlen társadalmi veszteség. A 2009-2016 közötti időszakra vonatkozóan az EU támogatások elosztásának nem várt hatására is felhívtuk a figyelmet: ez csökkentette a versenyerősséget, növelte a korrupciós kockázatokat és a direkt társadalmi veszteségek növekedéséhez járult hozzá. Az eredményeink szerint a politikai favoritizmus fontos jellemzője a magyar közbeszerzéseknek. A korrupciós kockázatok számottevően magasabbak, a versenyerősség alacsonyabb azoknál a tendereknél, amelyeket politikai kapcsolatokkal rendelkező cégek nyernek, a többi cég által nyert tenderekhez képest. A korrupciós kockázatok és a nyertes cégek teljes termelékenysége közötti kapcsolatok vizsgálatánál az eredményeink arra mutatnak, hogy az ágazati hatások lényeges különbségeket eredményeznek.
kutatási eredmények (angolul)
During the research program we analysed the Hungarian public procurement data in the period between 2005 and 2018. We focused on measurement the intensity of competition, price distortion and corruption risks, analysis of political favouritism and the correlations between corruption risks of tenders and total factor productivity of winner companies. The results show that from 2005 to 2018 the intensity of competition decreased and the corruption risks increased in the Hungarian public procurement. According to the results, the aggregate amount of estimated direct social loss came to 15–24% of total public procurement spending. We point out that EU subsidiaries from 2009 to 2016 had perverse effects on public procurement in Hungary: it has aided in reducing the intensity of competition and increasing both the level of corruption risk and the weight of price distortion, and it has generated the growth of estimated direct social loss. We pointed out that political favouritism is an important phenomenon in the Hungarian public procurement. Our results show that the corruption risk is significantly higher and the intensity of competition is significantly lower in tenders won by crony firms than other tenders won by ordinary Hungarian companies. Concerning the correlations between the corruption risks and total factor productivity of winner companies our results show that the sectoral effects create important differences.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=116860
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Tóth István János – Hajdu Miklós: Versenyerősség és korrupciós kockázatok A magyar közbeszerzések statisztikai elemzése –2009-2015. Adatok és leíró statisztikák., CRCB, 2016
Tóth István János, Hajdu Miklós: Adathiányok, versenyerősség és korrupciós kockázatok Magyar közbeszerzési szerződések adatainak elemzése, 2005 január - 2018 augusztus, http://www.crcb.eu/?p=1482, 2018
Istvan Janos Toth, Miklos Hajdu: How does the Kleptocratic State Work in Hungary? A research note based on Hungarian public procurement data, http://www.crcb.eu/?p=1293, 2018
Tóth István János, Hajdu Miklós: A KORRUPCIÓ MÉRÉSI LEHETŐSÉGEI – LEHETSÉGES OBJEKTÍV INDIKÁTOROK BEMUTATÁSA EGY MAGYAR PÉLDA ALAPJÁN, Magyar Tudomány 179(2018)4, 507–528 DOI: 10.1556/2065.179.2018.4.6, 2018
Tóth István János, Hajdu Miklós: Intensity of Competition, Corruption Risks, and Price Distortion in the Hungarian Public Procurement – 2009-2016. Working Paper Series: CRCB-WP/2017:2. Budapest: CRCB, Working Paper Series: CRCB-WP/2017:2, 2017
Tóth István János, Hajdu Miklós: Magyar kórházak közbeszerzései a közgazdasági elemzés boncasztalán., CRCB, 2018
Tóth István János, Hajdu Miklós: A korrupció mérési lehetőségei – lehetséges objektív indikátorok bemutatása egy magyar példa alapján, Magyar Tudomány 179 (2018) 4, 507–528. DOI: 10.1556/2065.179.2018.4.6., 2018
Tóth, István János, Hajdu, Miklós: Cronyism in Hungary. Empirical analysis of public tenders 2010-2016, CRCB, 2018
Tóth István János – Hajdu Miklós: Adathiányok, versenyerősség és korrupciós kockázatok Magyar közbeszerzési szerződések adatainak elemzése, CRCB, 2018
Tóth István János, Hajdu Miklós: Versenyerősség, társadalmi veszteségek és a 25 millió forintos értékhatár rejtélye 2009 - 2016 közötti magyar közbeszerzések statisztikai vizsgálata, Working Papers : CRCB - WP/2017:1, 2017
Tóth István János, Hajdu Miklós: Competitive Intensity and Corruption Risks in the Hungarian Public Procurement 2009-2015, CRCB Short Papers/2016:1, 2016
Istvan Janos Toth, Miklos Hajdu: Cronyism in Hungary. Empirical analysis of public tenders 2010-2016, http://www.crcb.eu/?p=1679, 2018
Istvan Janos Toth, Miklos Hajdu: Intensity of Competition, Corruption Risks, and Price Distortion in the Hungarian Public Procurement – 2009-2016. Working Paper Series: CRCB-WP/2017:2, CRCB, Budapest., http://www.crcb.eu/?p=1229, 2017
Tóth István János, Hajdu Miklós: Magyar kórházak közbeszerzései a közgazdasági elemzés boncasztalán, http://www.crcb.eu/?p=1257, 2018




vissza »