A kutatás-fejlesztés és innováció meghatározó tényezői és azok hatása a vállalati hatékonyságra és növekedésre  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
119557
típus K
Vezető kutató Halpern László
magyar cím A kutatás-fejlesztés és innováció meghatározó tényezői és azok hatása a vállalati hatékonyságra és növekedésre
Angol cím Structural factors of R&D, innovation and their impact on firm-level efficiency and growth
magyar kulcsszavak növekedés, hatékonyság, kutatás-fejlesztés, innováció
angol kulcsszavak R&D, innovation, efficiency, growth
megadott besorolás
Közgazdaságtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)100 %
Ortelius tudományág: Mikroökonómia
zsűri Gazdaság
Kutatóhely Közgazdaság-tudományi Intézet (HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont)
résztvevők Muraközy Balázs
projekt kezdete 2016-10-01
projekt vége 2021-03-31
aktuális összeg (MFt) 18.048
FTE (kutatóév egyenérték) 2.93
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A kutatás az innováció vállalati teljesítményt befolyásoló szerepét vizsgálja. Ennek során a szokásos teljesítmény-mutató – a termelékenység – vizsgálatán túl egyéb mutatókat is szemügyre vesz, mint például a külkereskedelmi teljesítményt, a piaci részarányt, az élenjáró technológiai szinttől mért távolságot. A termék- és partnerszintű külkereskedelmi adatok segítségével sokoldalúan lehet bemutatni a termék-innováció terjedelmét és mélységét. Az innováció más formái a vállalati viselkedés különböző metszeteit befolyásolják, ezek vizsgálatát is tervezi a kutatás. Végül a különféle kormányzati támogatások hatását próbálja meg számszerűsíteni, azok hatékonyságát és hatásuk tartósságát is vizsgálja.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

A kutatás vállalati szintű mérleg, külkereskedelmi, K+F és Közösségi Innovációs Felmérésből származó kapcsolt adatok segítségével vizsgálja az innováció szerkezeti sajátosságait. A kérdés az, hogy a különböző típusú innovációk miért és hogyan vezetnek eltérő eredményekre, mint például a technológiai fejlesztés, új termék bevezetése, új piacokra való bejutás, a meglevő termékek minőségének javítása, magasabb termelékenység, stb. Ezek az innovációs mintázatok a válság idején módosulhattak, új mintázatok alakulhattak ki és ezek vizsgálata mellett kérdés, hogy a válság után a válság előtti mintázatok tértek-e vissza.
Vizsgálandó, hogy a sikeres innovatív vállalatok milyen arányban használnak hazai és külföldi tőkét és alapanyagokat a termelési folyamatban és vajon ezek egymást helyettesítik vagy éppen kiegészítő a szerepük, ami nagyban növelheti a termelékenységet.
A kutatás választ vár arra a kérdésre, hogy az innovatív és nem innovatív vállalatok tőkeszerkezete különböző-e vagy sem, van-e különbség a tudás alapú tőke arányában. Elemzi, hogy a tudás alapú tőke hogyan növeli a termelékenységet és milyen előnyei vannak a többi tőkeelemhez képest.
Az innovációnak a külföldi tulajdonú vállalatról hazai tulajdonban levő vállalatra megfigyelt átterjedési hatása szinte kizárólag a közvetlen kapcsolatban levő vállalatok között figyelhető meg. Kérdés, hogy a magyar vállalatok esetében a potenciális átterjedési hatás milyen arányban jut érvényre.
A kormány különböző eszközökkel támogathatja a K+F-et, például adóelengedés vagy közvetlen támogatás formájában. Elemzésre kerül, hogy ezek a támogatási eszközök hatnak-e egyáltalán a vállalati K+F-re vagy sem.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

A projekt új irányokat nyit az innovációs kutatások területén azzal, hogy részletes, vállalati szintű termékek és partnerek szerint bontott külkereskedelmi adatokra támaszkodik. Új eredményekre számíthatunk az innovációs mutatók konzisztenciájának elemzésekor, az innováció vezérelte teljesítmény-javulás – termelékenység-növekedés, termékválaszték-növelés, termékminőség és a technológiai szint emelése – vizsgálata során. A kutatás egyedülálló kísérletet tesz a nagyszámú mutatóval leírható K+F-t és az innovációt érintő szakpolitikai hatások azonosítására. A rendelkezésre álló források szerint hasonló kutatást nem folytattak még Magyarországon. Csak kevés európai ország – Belgium és Norvégia – esetére ismeretes ehhez hasonló kutatás. Ez elsősorban a kapcsolt adatok adatbiztonsági indokok miatti nehéz hozzáférhetősége miatt van így.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

Az innovatív vállalatok nagyobbak, termelékenyebbek és sokkal nyitottabbak külföld felé. Egy ország teljesítménye attól függ, hogy a vállalatok milyen arányban vezetnek be innovációkat, melyek eredményeként új és jobb minőségű termékekkel jelennek meg a belföldi és a külföldi piacokon. A kormány gazdaságpolitikája elősegítheti ezt a folyamatot elsősorban a kiszámítható és stabil környezet biztosításával. Ugyanakkor különböző eszközökkel közvetlenül is ösztönözheti a vállalatokat innovációra. Ha megértjük, hogy a vállalatok hogyan és miért lesznek innovatívak, ha megértjük, hogy mitől függ a gazdaságpolitika innovációt előmozdító sikeressége, akkor az ezen tudást és ismeretet figyelembe vevő gazdaságpolitika alkalmazásával a gazdaság hatékonysága és ezáltal a lakosság jóléte növekedni fog.
angol összefoglaló
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

The aim of the project is to explore the role of innovation in shaping firm performance. It will go beyond the most important indicator, the productivity, by looking at other indicators as trade performance, market share, and distance from the technology frontier. Product and partner level trade data give rich characterization of the scope and depth of product innovation. Other types of innovation may affect different aspects of firm behavior and strategy what are to be assessed as well. It is to identify what is the effect of different government support schemes, how efficient they are and how persistent is their effect.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

The project aims at understanding the structural factors of innovation by using firm-level matched data covering financial, trade and R&D information together with that of Community Innovation Survey. It is to explore how and why different types of innovation yield different outcomes; like technology upgrade; new products, new markets, higher quality of the existing products, higher productivity, etc. These patterns might have changed during the recent crisis, it is to be explored whether new patterns have emerged or firms have returned to the old ones after the crisis.
It is to be investigated whether successful innovative firms employ different foreign and domestic capital and intermediate inputs which are substitutes, or rather; they complement each other, and have a major role in enhancing productivity.
It will be examined if the investment structure of innovative firms differs from that of their non-innovative peers in the share of knowledge-based capital (KBC). The project will assess how KBC is able to enhance productivity.
The spillover effects on innovation from foreign firms to domestic firms appear to be limited to domestic firms immediately connected to foreign firms. It will be explored that to what extent this potential innovation spillover effect has been reached in case of Hungarian firms.
Government has many policy tools at disposal to support R&D, either in form of tax credits or direct government aid. It will be analysed whether any type of government support has had any effect on R&D.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

The project opens up new dimensions of research on innovation by relying on detailed firm-level trade data disaggregated by products and partners. It will give new results on the consistency of different indicators of innovation, on the relationship between different aspects of innovation-led improvement of the performance, like productivity, product scope, and product quality and technology level. Its attempt to identify the impact of different policy tools related to R&D and innovation augmented with a rich set of performance indicators is unique. According to the available public information no similar research has been pursued in Hungary, there is only very few similar recent or ongoing research with partial results for other European countries (Belgium, Norway). It is mostly due to the difficulty in matching data because of confidentiality rules.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

Innovative firms are larger, more productive and more open to the foreign competition. The aggregate performance of the country depends on whether firms are ready to launch innovative projects, and as a result introduce new and better quality products on local and foreign markets. Government policies may help this process by providing transparent and stable environment and by relying on different schemes for innovation incentives. If we understand how and why firms become innovative and how to design and implement better government policies then the overall efficiency, hence welfare will grow faster.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatás során a Közösségi Innovációs Felmérés adatait kapcsoltuk össze a vállalati mérleg és a termékszintű külkereskedelmi adataival a 2004 és 2016 közötti időszakra. Az innováció és a termelékenység közötti vállalati szintű kapcsolat elemzésekor az exporton kívül az importot is figyelembe kell venni. Az innováció pozitívan hat a termelékenységre, ugyanakkor a hatás mértéke időben változott. Az innováció termelékenységre kifejtett becsült hatása 2010-ig nőtt, utána csökkent, és 2016-ra visszaesett a 2005. évi szintre. Ezt a hatást felerősítette az, hogy 2010 után folyamatosan és jelentősen csökkent az innovatív vállalatok aránya. Az innováció a termelékenységen kívül a vállalat egyéb teljesítmény-mutatóira is jótékonyan hat. Az innováció következtében jobb minőségű vagy az igényeihez közelebbi termékekért magasabb árat hajlandó fizetni a vásárló. A termékárat azonban a vállalat piaci helyzete is befolyásolja. Tranzakció szintű adatok alapján keresleti függvény segítségével a vállalati szintre aggregált minőséget meg lehet becsülni. Az így becsült minőséget növeli a termelékenység, a méret, a külföldi tulajdon aránya, szemben az innovációval, amely csökkenti azt. Az innováció mélyebb elemzése szükséges ahhoz, hogy erre a látszólagos ellentmondásra magyarázatot kapjunk.
kutatási eredmények (angolul)
This project relied on Community Innovation Survey data matched with balance sheet and product level foreign trade transaction data between 2004 and 2016. In addition to exports, imports, too, are important factors when the relationship between innovation and productivity is analyzed at firm level. Innovation boosts productivity, and this impact has been changing in Hungary between 2005 and 2016. The estimated impact increased until 2010, then declined and fell to the level of 2005 in 2016. This impact was exacerbated by the continuous decline in the share of innovative firms. Innovation enhances other performance indicators of a firm beside productivity. Buyers are ready to pay higher price for higher quality or more suitable products due to innovation. Product prices, however, reflect the market position of the firm, too. Demand functions estimated using transaction level trade and domestic sales data yield firm level aggregated measure for quality. Productivity, size and foreign ownership increase, while innovation decreases our quality measure. Deeper analysis of innovation is needed in order to understand the reason for these seemingly contradicting results.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=119557
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Halpern László: Termelékenység, innováció és külkereskedelem magyar vállalati adatok alapján, KRTK-KTI Műhelytanulmány 2020/14, 2020
Halpern László: Termelékenység, innováció és külkereskedelem magyar vállalati adatok alapján, KÜLGAZDASÁG 64 : 5-6 pp. 3-29, 2020
Halpern László: Product Quality and Innovation. Hungarian Firm Level Data, CERS-IE WP – 2021/20, 2021




vissza »