Képzési részvétel és aspirációk, valamint a felnőttképzés előnyei a hátrányos helyzetű fiatalok körében  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
121324
típus PD
Vezető kutató Ábrahám Katalin
magyar cím Képzési részvétel és aspirációk, valamint a felnőttképzés előnyei a hátrányos helyzetű fiatalok körében
Angol cím Participation in, aspirations for and the benefit of adult education among disadvantaged youth
magyar kulcsszavak fiatalok, felnőttképzés, munkaerőpiac, hátrányos helyzetű területek, alacsony végzettség
angol kulcsszavak youth, adult education, labour market, disadvantaged area, lowly educated young people
megadott besorolás
Szociológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)80 %
Ortelius tudományág: Társadalmi változások
Neveléstudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)20 %
Ortelius tudományág: Felnőttoktatás
zsűri Elnöki zsüri
Kutatóhely BTK Szociológia és Szociálpolitika Tanszék (Debreceni Egyetem)
projekt kezdete 2016-10-01
projekt vége 2022-03-31
aktuális összeg (MFt) 10.060
FTE (kutatóév egyenérték) 1.75
állapot aktív projekt





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatás során a hátrányos helyzetű területeken élő, alacsony iskolai végzettségű fiatalok tanulásra vonatkozó aspirációit és felnőttképzésben való részvételét vizsgáltuk. A felnőttképzés és a munkaerőpiac összefüggéseit középpontba állító feltáró jellegű kutatás keretében a vonatkozó szakirodalom feldolgozását és statisztikai adatforrások másodelemzését követően az érintett fiatalok körében saját adatgyűjtést végeztünk. 79 db egyéni interjú felvételére és egy kérdőíves kutatásra került sor, melynek során 402 debreceni lakost kérdeztünk meg. Az elemzés során azt az eredményt kaptuk, hogy az előzetes feltételezéseinkhez képest nagyobb arányú az iskolarendszeren kívüli képzéseken való részvétel a vizsgált célcsoport körében, ugyanakkor a továbbtanulásra vonatkozó szándék még mindig alacsony. Összefüggéseket találtunk a felnőttképzésben való részvétel és a továbbtanulás aspirációi, valamint a képzésben való részvétel motivációi és a munkavállalás sikeressége között. Eltérések figyelhetők meg ugyanakkor a 18-24, valamint 25-29 éves korcsoportok között mind a részvételt, mind a jövőbeli tanulási szándékot illetően. Megállapítást nyert, hogy a felnőttképzésben való részvétel jelentős mértékben hozzájárul a fiatalok munkaerő-piaci integrációjához. Empirikus kutatásunk ugyanakkor nem igazolta, hogy a hátrányos helyzetű térségekben a fiatalok széles köre számára a külföldi munkavállalás fontos cél lenne.
kutatási eredmények (angolul)
Our research examined young people with low level of education from disadvantaged areas; their aspirations to learn and their participation in adult education. Focusing on the relationship between adult education and employment in our exploratory research, following a literature review and secondary analysis of statistical data, we carried out data collection within the relevant research group. We completed 79 individual interviews and a questionnaire with 402 residents of Debrecen taking part. Contrary to our preliminary hypothesis, our analysis showed that participation in training outside formal education in the relevant group is higher. However, intention to participate in education in the future remained low. We discovered correlation between participation in adult education and aspirations to pursue education or training in the future. There was also correlation between the various factors of motivation behind participation in training and the level of success in securing employment. Further, our research found notable differences between the age groups of 18-24 and 25-29, both in relation to participation and in ambitions to engage in formal education in the future. We established a significant contributory link between participation in adult education and young people's integration within the labour market. However, our empirical research found no evidence to suggest that attaining employment abroad was an important factor for young people in disadvantaged areas.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=121324
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Ábrahám Katalin: Felnőttképzés hátrányos helyzetben lévő fiatalok körében (utánközlés), Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés : Absztraktfüzet, Budapest: Hungarian Educational Research Association (HERA), 2022
Ábrahám Katalin: A felnőttképzés előnyei a felsőfokú végzettséggel nem rendelkező személyek számára, Karlovitz János Tibor (szerk.): IX. IRI Társadalomtudományi Konferencia: Marcelová, 2021. június 10-12.: Program, Tartalmi összefoglalók – abstrakty, 2021
Ábrahám Katalin: Felnőttképzés hátrányos helyzetben lévő fiatalok körében, Molnár Gyöngyvér, Tóth Edit (szerk.) A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira: XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia Szeged, program, előadás összefoglalók, 2021




vissza »