Szocializáció és társadalmi integrációs egységek a rézkorban  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
125780
típus ERC_16_M
Vezető kutató Siklósi Zsuzsanna
magyar cím Szocializáció és társadalmi integrációs egységek a rézkorban
Angol cím Socialization and social integration units in the Copper Age
magyar kulcsszavak rézkor, tanulás, tudás átadása, szocializáció, társadalmi integrációs egységek
angol kulcsszavak Copper Age, learning, transmission of knowledge, socialization, social integration units
megadott besorolás
Régészet (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)100 %
Ortelius tudományág: Régészet
zsűri Európai Kutatási Tanács (ERC)
Kutatóhely Régészettudományi Intézet (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
projekt kezdete 2017-06-01
projekt vége 2017-08-31
aktuális összeg (MFt) 3.069
FTE (kutatóév egyenérték) 0.25
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A projekt célja a tanulási folyamatok, a tudás átadásának kutatása. A kutatás során két Kárpát-medencei, teljesen feltárt, egykorú rézkori temető – Tiszapolgár-Basatanya és Rákóczifalva-Bagi-föld 1/c. lelőhely – komplex elemzése alapján az őskori szocializációs folyamatokat és szociális integrációs egységeket kutatjuk.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

A projekt az őskori közösségek esetében a generációk közti tudás átadást, valamint az egykorú szociális hálózatokban működő információáramlást vizsgálja. Feltevésünk szerint a gyerekek szocializációja, a házasság utáni újraszocializáció és ezekkel összefonódva a technológiai tudás átadásának folyamatai adják a szociokulturális tradíciók megőrzésének és az innovációk integrálásának komplex rendszerét. Kutatásunk során azokra a kérdésekre keressük a választ, hogy az őskori közösségek esetében hogyan zajlott a generációk közötti tudás átadása, milyen tényezők befolyásolták az újítások befogadását és hogyan körvonalazhatók azok a szociális integrációs egységek, melyek keretében ezek a folyamatok zajlottak.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

Az egész életen át tartó tanulás modellje a 2000-es évektől kezdve kapott egyre nagyobb hangsúlyt a rohamosan fejlődő digitális technológiák nyújtotta kihívásokra válaszul. Ez a megközelítés magában foglalja a tanulási folyamatok minden spektrumát a formális tanulástól az informális tanulásig az egyén minden életszakaszára vonatkozóan. Ennek köszönhetően az utóbbi években felértékelődtek a formális oktatástól eltérő tanulási formák. Ezek közé tartoznak azok a tanulási folyamatok is, melyeket az őskori közösségek alkalmaztak. Bár az 1990-es évektől kezdve a gyerekek társadalmi szerepét illetve a különféle technológiák fejlődését egyre több régészeti kutatás célozta és születtek egy-egy részterületre vonatkozó új eredmények, máig hiányoznak azok az elméleti-módszertani keretek, melyek lehetővé tennék a tanulási folyamatok, a tudás átadásának, befogadásának és megőrzésének komplex vizsgálatát. Tervezett kutatásuk eredményei a mai informális tanulási folyamatok megértéséhez is jelentősen hozzájárulhatnak.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

Az egész életen át tartó tanulás modellje a 2000-es évek elején született meg az Európai Unióban a rohamos digitális technológiai fejlődés kihívásaira adott válaszként. Ez a megközelítés nemcsak arra világít rá, hogy a mai felnőtteknek a formális iskolarendszerben folytatott oktatásban való részvételen kívül is folyamatosan képezniük kell magukat, hanem a különféle tanulási-oktatási folyamatok és helyzetek komplexitását hangsúlyozza. Kutatási projektünkben az őskori közösségek esetében vizsgáljuk azt, hogy milyen tanulási folyamatok működtek, a tudás átadása hogyan zajlott generációk között és egy azonos generáció tagjai között. Eredményeink hozzájárulhatnak a mai informális tanulási folyamatok jobb megértéséhez is.
angol összefoglaló
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

This project aims to study learning processes and transmission of knowledge. Based on complex analysis of two fully excavated, contemporary Copper Age cemeteries – Tiszapolgár-Basatanya and Rákóczifalva-Bivaly-tó site 1/c – prehistoric socialization and social integration units are studied.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

The project studies the intergenerational transmission of knowledge and flow of information via contemporary social networks in the case of prehistoric communities. According to our hypothesis socialization of children, post-marital re-socialization and connected to these processes, transmission of technology provide the complex system in which sociocultural traditions are maintained and innovations were integrated. We seek for the answers to the questions how intergenerational transmission of knowledge worked, what kind of factors influenced the adoption of innovations and how social integration units can be determined in which these processes operated.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

Lifelong learning had a growing significance from the 2000s reacting to the challenges of speedy development of digital technology affected every aspect of life. This approach integrates into a complex system every kinds of learning processes, gaining competences and skills throughout the life course and their every aspects. Nowadays, the significance of non-formal and informal settings of learning has increased. These kind of settings were characteristics for prehistoric communities as well. Although, growing number of archaeological research aimed the study of children’s social role from 1990s and the development of different technologies that resulted in considerable new findings, such theoretical and methodological frameworks that would be crucial for a better understanding of the complexity of learning processes, transmission, adoption and admission of knowledge are still lacking. The results of our proposed project can contribute to the understanding of current informal learning processes as well.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

The model of lifelong learning was developed at the beginning of the 2000s in the European Union reacting to the challenges of speedy development of digital technology. This approach highlights not only that adults have to continuously learn even after leaving the formal educational system but it highlights the complexity of different learning processes and their distinct aspects. The current project studies the intergenerational transmission of knowledge, the flow of information in the same generation and the different learning processes functioning in prehistoric communities. The results of our proposed project can contribute to the understanding of current informal learning processes as well.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A projekt célja egyrészt a sikeres ERC Starting Grant pályázat előkészítése, másrészt két rézkori temető (Tiszapolgár-Basatanya és Rákóczifalva-Bagi föld 1/c. lelőhely) alapján a szocializáció, a közösségen belüli integrációs egységek multidiszciplináris kutatási módszerének kidolgozása volt. Ezt az antropológia, genetikai, stroncium izotóp vizsgálatok, az anyagi kultúra elemeinek eredetére, készítésére, használatára és végső deponálására vonatkozó archaeometriai, stilisztikai vizsgálatok integrálásával lehet megvalósítani, amit a régészeti információ pontos térbeli (GIS) és időbeli (AMS, Bayes-modellezés) elhelyezésével kell kiegészíteni. A kidolgozott módszertant, a kutatás eredményét teljes mértékben beépítettük beadott ERC Starting Grant pályázatunkba.
kutatási eredmények (angolul)
The aim of the project was, on the one hand, the preparation for a successful ERC Starting Grant proposal and, on the other hand, the elaboration of multidisciplinary research methodology for studying socialization and social integrational units within a community by analysing two Copper Age cemeteries (Tiszapolgár-Basatanya és Rákóczifalva-Bagi föld 1/c. lelőhely). This can be performed by integration of anthropology, genetics, strontium isotope analysis, archaeometric and stylistic analysis of material culture, GIS and AMS dating with Bayesian modelling. This methodology and the results of the project was fully integrated into the submitted ERC Starting Grant proposal.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=125780
döntés eredménye
igen




vissza »