Vállalati termékválaszték és termelékenység  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
129580
típus KH
Vezető kutató Halpern László
magyar cím Vállalati termékválaszték és termelékenység
Angol cím Products and Productivity of Firms
magyar kulcsszavak termelékenység, export, import, vállalat
angol kulcsszavak firm, productivity, import, export
megadott besorolás
Közgazdaságtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)100 %
Ortelius tudományág: Mikroökonómia
zsűri Gazdaság
Kutatóhely Közgazdaság-tudományi Intézet (HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont)
résztvevők Szigeti Zoltán
Szigeti Zoltán
projekt kezdete 2018-10-01
projekt vége 2021-03-31
aktuális összeg (MFt) 19.911
FTE (kutatóév egyenérték) 2.50
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A kutatás a termelékenység és a termékválaszték közötti kapcsolatot vizsgálja.
A vállalat a termék különböző változatait exportálja a különböző piacokra az ott tapasztalható vásárlói preferenciáktól és keresleti feltételektől függően. A termékváltozat egyik legfontosabb jellemzője a minőség. A megválasztott minőség természetesen függ a vállalat által választott technológiától. A minőség és a termelékenység közötti kapcsolat elemzése arra ad választ, hogy a vállalat egy adott termék melyik minőségi változatát adja el egy adott partnernek és ebben milyen szerepet játszik a vállalat termelékenységi szintje.
Ugyanakkor a vállalati export és import termékválasztéka időben változik. Kérdés tehát az, hogy milyen jellemzőjű termékek kerülnek ki és milyenek kerülnek be az egyes években a termelékenység változásától függően vagy éppen attól függetlenül a vállalati export és import termékválasztékába, hogyan változik azok mennyisége és ára.
A kutatás keretében kísérletet végeznek a magyar vállalati termékszintű külkereskedelmi és belföldi forgalmazási adatok összekapcsolására. Amennyiben ez sikerrel jár, akkor vizsgálhatóvá válik a kétféle termékkör hasonlósága és különbözősége. A kutatás a két termékkör jellemzői és a termelékenység közötti kapcsolatot vizsgálná, valamint azt, hogy milyen helyettesítési vagy kiegészítési kapcsolat van a belföldről és a külföldről beszerzett termelő anyagfelhasználás között. Másik oldalról pedig vizsgálandó, hogy az egyes termékek exportmennyiségének és exportárának változása vajon együtt mozog-e a belföldi értékesítés mennyiségének, illetve értékesítési árának változásával.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

Egy vállalat hazai és nemzetközi versenyképessége azon múlik, hogy termelékenysége és jövedelmezősége lépést tart-e a versenytársakéval és ezzel egyidejűleg képes-e piaci részesedését megtartani vagy akár növelni a számára fontos termékek hazai és nemzetközi piacán. A vállalat tehát egyszerre dönt a termelékenységet befolyásoló technológia megválasztásáról és a technológia használatával előállítható termékek összetételéről. E két stratégiai változó mellett persze dönt az értékesítési árakról, melyeknek meghatározásakor figyelembe veszi a felhasznált anyagok és erőforrások költségeit, a piaci feltételeket és a célul kitűzött profitot is. Mindezeket együttesen kellene egy számszerűsíthető modellbe foglalni ahhoz, hogy megértsük a vállalatok döntéseit, a különböző lehetőségek közötti választás szabályait és a vállalati döntéseket befolyásoló külső környezet hatását. Egyelőre ilyen modellkerettel nem rendelkezünk, ezért továbbra is arra lehet és kell hagyatkozni, hogy mely elemeket helyezünk előtérbe az elemzés során és melyeket hagyunk a háttérben. A kutatás a termék-összetétel jellemzői és a termelékenység összefüggéseire kíván rávilágítani és megérteni azokat, hogy milyen szempontok vezethetik a magyar vállalatokat az ezeket meghatározó döntéseikben.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

A kutatás a vállalati külkereskedelmi adatokra alapuló, a vállalati sokszínűséget vizsgáló kutatási irányban a választott megközelítéssel és az eddig nem vizsgált szempontok alkalmazásával gazdagíthatja az eddigi eredményeket. Különösen fontos ez a megközelítés a gazdasági növekedés és a külkereskedelem közötti összefüggés megértéséhez, ezek a vizsgálatok alapvetően alakították át a korábbi megközelítéseket és nyitnak meg újabb kutatási területeket. A vállalati sokszínűség új mutatókkal való jellemzése széleskörú érdeklődést válthat ki a hazai és nemzetközi szakértők körében. A választott megközelítés újdonsága elsősorban az, hogy a vállalati termékválaszték jellemzése új, eddig nem használt elemekkel bővülhet és a termelékenység és a termékválaszték közötti kapcsolat gazdagabb és teljesebb magyarázatát adhatja. Csak egy-két országban folyik ehhez hasonló kutatás, amit elsősorban a kapcsolt adatokhoz való hozzáférés nehézsége magyaráz. A hazai versenytársak a termékválaszték kérdését egyelőre nem vizsgálták.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

Egy vállalat a hazai és nemzetközi piacokon akkor képes helytállni, ha a termékeit megveszik, ugyanakkor a felhasznált erőforrásokkal hatékonyan gazdálkodik, azaz termelékeny és egyben nyereséges is. A kutatás azt vizsgálja, hogy a magyar vállalatok termelékenysége hogyan függ össze azzal, hogy milyen termékeket állítanak elő, szereznek be a hazai beszállítóktól, külföldről és értékesítenek hazai és külföldi piacokon. A vállalatok azonban döntenek arról is, hogy a különböző termékek piacán az alacsonyabb költséggel előállított és ezáltal alacsonyabb árú vagy a jobb minőségű, de többe kerülő termékkel versenyeznek a vásárlók kegyeiért. A termékek persze különböznek abban, hogy az eltérő minőség mekkora különbséget jelent például az árban, az egyes országok vásárlói pedig abban különböznek, hogy mennyire igénylik a jobb minőségű termékeket és mekkora árat hajlandók érte fizetni. A jobb minőségű termékhez értelemszerűen jobb minőségű és ezáltal drágább nyersanyagra, alkatrészre van szükség. A kutatás azt vizsgálja meg, hogy a magyar vállalatok termelékenysége milyen összefüggésben van a termékválasztékukkal, azaz a termelékenység azoknál a vállalatoknál magasabb, amelyek jobb minőségű nyersanyagot használnak fel a termelési folyamatban és így képesek jobb minőségű termékeket értékesíteni. A másik lehetőség az, hogy a termelékenységet a költséghatékonyság alakítja, mert a sikeres vállalatok elsősorban a költségekben versenyeznek és az számíthat jobb eredményre, aki a versenytársakhoz képest hatékonyabban, azaz alacsonyabb költséggel állítja elő ugyanazt a terméket.
angol összefoglaló
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

The project analyses the link between the product choice and productivity of Hungarian firms.
Firms export varieties of the same product to different markets depending on the customer preferences and on demand conditions. The most important characteristics of the variety is its quality. The quality choice is constrained by the available technology at the firm. The project then looks at the link between the productivity level and the quality choice of the firm. However, the the composition of exported and imported goods is changing over time. It is to understand what sort of products are getting in and dropping out depending on the productivity level and on its change. Moreover it is also important to follow how the delivered quantities and unit prices are changing along the varying product bundle of the firm.
The project aims at attempting to match the firm level production and sales with foreign trade data at product level. If it succeeds it makes possible to investigate the differences between and similarities of the two product sets. In addition their relation to the productivity level can also be better understood. One can also test whether the domestic and foreign purchases of intermediate inputs and the domestic and foreign sales are complements or substitutes. Finally, whether there is a co-movement between prices and quantities of export and domestic sales is to be pursued.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

Domestic and foreign competitiveness of firms depends on whether their efficiency and profitability are able to keep pace with that of the competitors and whether their market share at the relevant domestic and foreign product markets remains stable or even increases.
Firms choose the technology what impacts their productivity and the product composition made possible by the technology in the same time. Moreover, they determine selling prices what are influenced by the intermediate input and fixed assets use costs, demand conditions and the desired profit. In an ideal case all these considerations should be taken into account in a computable model in order to understand the decision, the trade-offs between different options and the impact of the business environment. As there is no such model at disposal, it is to decide which aspects of the above problem are to be emphasized. The project aims at better understanding the relationship between the characteristics of the chosen product set and the productivity of Hungarian firms.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

This project may enrich the research results in the field of heterogeneous firms and trade relying on detailed foreign trade data with its new approach. This field has brought about new insights in the understanding of the link between economic growth and foreign trade. New indicators of heterogeneity may shed light on the link between productivity and the product choice of firms. There are only very few countries for which this type of research can be pursued as the access to the matched balance sheet and foreign trade data is rather limited for different reasons. Hungarian researchers have not yet dealt with the product composition in this context.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

A firm is competitive in domestic and foreign markets if there is sufficient demand for their products, it uses inputs and other resources efficiently, hence its productivity is high enough and if it is profitable. This project investigates whether there is any link between productivity and commodity set what a firm buys from domestic and foreign suppliers and sells to domestic and foreign customers. Firms decide on what variety of the same product to buy and to sell, whether they prefer low-cost and low-quality to high-cost and high quality combination of the same product. Products may obviously depend from each other in how higher price is to be paid for a better quality, in how customers in different countries are ready to buy higher quality varieties. Firms may use more costly higher quality intermediate inputs and equipment to produce higher quality goods to compete with their competitors at the higher segment of the markets. Alternatively, they may increase their productivity by cutting costs and compete with lower cost and being able to offer the same product at a lower price to customers.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A gazdasági növekedéssel bővül a termékek választéka. Az ágazati koncentráció növekedése és a termékválaszték szélesedése együttesen a külkereskedelem bővülése és a vállalati specializáció, illetve új vállalatok megjelenésével megy végbe. A vállalati szintű elemzések is további érveket szolgáltatnak a termékválaszték és a vállalati hatékonyság közötti összefüggés megértéséhez. A magyar vállalatokra végzett vizsgálat megerősítették mindezt mégpedig abban a formában, hogy az új exporttermékek bevezetése szoros, pozitív kapcsolatban van a vállalat méretével, a külföldi tőke súlyával és a termelékenységgel. Mindezeken túlmenően az új importtermékek és –partnerek is előmozdítják az új exporttermék megjelenését. Az elvégzett érzékenységi vizsgálatok megerősítették azt, hogy a termelékenység elsősorban az új exporttermékekkel áll pozitív kapcsolatban, de van azért hatása az összes és a megszűnt exporttermékre is. Ugyanez vonatkozik az új importtermékekre is. A termékváltozatokkal végzett vizsgálatok rámutattak arra, hogy leginkább a régi termékek új partnereknek való szállítása van kapcsolatban a termelékenységgel. A termelékenység és a termelt, illetve a belföldön értékesített új termékek száma közötti negatív kapcsolat aláhúzza az új export és a termelékenység közötti pozitív kapcsolat fontosságát, azt, hogy a termelékenység erőteljes növekedése éppen az új exportálásra való képességet jeleníti meg.
kutatási eredmények (angolul)
Economic growth extends the scope and width of products. The increase of sectoral concentration and the widening set of products go together with trade liberalization, firm specialization, and with the entering of new firms. Firm level research results provide further evidence to understand the link between efficiency and product portfolio. It is confirmed for Hungarian firms that the introduction of new export product is closely related to firm size, share of foreign ownership, and productivity. Besides, new import products and partners may also contribute. Robustness checks underlined that the productivity is in positive relation with the new export products, mostly, but it has impact on old and discontinued products, as well. The same applies to import products. From among the product varieties – defined by a product traded with different partners – the ongoing products delivered to new partners are those, which are closely related to productivity. The negative relationship between productivity and the number of products produced or sold at the domestic market highlights the importance of the link between productivity and new exports, that is, the high and increasing productivity enhances the ability of a firm to export.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=129580
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Halpern László: Termékválaszték és termelékenység, CERS-IE WP – 2020/51, 2020





 

Projekt eseményei

 
2018-11-07 09:41:36
Résztvevők változása




vissza »