Előítéletek, csoportnormák és reziliencia tizenévesek körében: új megközelítés az előítéletek csökkentésére  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
132321
típus PD
Vezető kutató Váradi Luca
magyar cím Előítéletek, csoportnormák és reziliencia tizenévesek körében: új megközelítés az előítéletek csökkentésére
Angol cím Prejudice, Social Norms, and Resilience: a new pathway to successful intervention
magyar kulcsszavak Előítéletek; előítéletcsökkentés; interetnikus viszonyok; társadalmi normák; serdülőkor
angol kulcsszavak Prejudice; reduction of prejudice; inter-ethnic relations; social norms; adolescence
megadott besorolás
Szociológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)70 %
Ortelius tudományág: Szociológia
Pszichológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)30 %
Ortelius tudományág: Szociálpszichológia
zsűri Társadalom
Kutatóhely Társadalmi Kapcsolatok Intézete (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
projekt kezdete 2019-12-01
projekt vége 2021-07-31
aktuális összeg (MFt) 8.140
FTE (kutatóév egyenérték) 0.84
állapot aktív projekt





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A projekt 10 hónapja nagyjából a terveknek megfelelően haladt. Az első évre tervezett célkitűzés az előítéletekkel szembeni reziliencia egyéni- és csoportszintű vizsgálata volt. Előkészületként ehhez szükség volt a szakirodalom áttekintésére és a rendelkezésre álló adatok előkészítésére. A munkát a projekt indulásakor megkezdtem. A szakirodalmat feltérképeztem, és arra jutottam, hogy ez a kérdés –hipotézisemnek megfelelően – nem tölt be központi szerepet az előítéletekről szóló szakirodalomban. A legfontosabb megközelítés a csoportnormák hatásairól szóló irodalom, illetve a társas befolyásolás szakirodalma. Iskolai kontextusban még kevés longitudinális, illetve panel vizsgálat foglalkozott ezzel a témakörrel, ám jelenleg zajlik néhány olyan kutatás Nyugat-Európában, amelyek az enyémhez hasonló designnal, iskolai osztályok normatív klímáján keresztül vizsgáljak az előítéletesség illetve az azzal szembeni reziliencia kialakulását.
kutatási eredmények (angolul)
For 10 months, the project has progressed broadly according to plan. The planned objective for the first year was to examine resilience to prejudice at individual and group level. In preparation for this, it was necessary to review the literature and prepare the available data. This work was started at the beginning of the project. I mapped the literature and concluded that, in line with my hypothesis, this issue is not central to the literature on prejudice. In the school context, there are few longitudinal or panel studies on this topic, but there are some ongoing studies in Western Europe that investigate the development of prejudice and resilience to prejudice through the normative climate of school classrooms, using a design similar to mine.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=132321
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Váradi Luca, Barna Ildikó, Németh Renáta: Whose Norms, Whose Prejudice? The Dynamics of Perceived Group Norms and Prejudice in New Secondary School Classes, Frontiers in Psychology, 2020
Andrej Findor1, Barbara Lášticová, Matej Hruška, Miroslav Popper, Luca Váradi: The impact of response instruction and target group on the BIAS map, Frontiers in Psychology, 2019




vissza »