A digitális transzformáció hatása az oktatási szektor képesség-ökoszisztémájának dinamikájára  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
134206
típus PD
Vezető kutató Horváth László
magyar cím A digitális transzformáció hatása az oktatási szektor képesség-ökoszisztémájának dinamikájára
Angol cím The impact of digital transformation on the dynamics of the skills ecosystem in the education sector
magyar kulcsszavak digitális átalakulás, oktatási ágazat, szervezeti alkalmazkodás, szervezeti ellenállás, munkaerőpiac
angol kulcsszavak digital transformation, education sector, organizational adaptation, organizational resilience, labour market
megadott besorolás
Neveléstudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)80 %
Ortelius tudományág: Tanárképzés
Gazdálkodástudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)10 %
Pszichológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)10 %
Ortelius tudományág: Szervezetpszichológia
zsűri Pszichológia – Nevelés
Kutatóhely Neveléstudományi Intézet (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
projekt kezdete 2020-11-01
projekt vége 2024-01-31
aktuális összeg (MFt) 25.397
FTE (kutatóév egyenérték) 3.20
állapot aktív projekt





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatás során két fő kérdésre kerestük a választ. Egyrészt arra voltunk kíváncsiak, hogy mi jellemzi a képesség-formálás és képesség-felhasználás dinamikáját az oktatási szektorban, figyelembe véve a digitális transzformáció kihívásait, illetve azt próbáltuk megragadni, hogy hogyan alkalmazkodnak az egyének és az intézmények a munka és a tanulás változásaihoz a pedagógus professzió képesség-ökoszisztémájában. A kutatás záró szakaszában készített összegző monográfia részletesen bemutatja a feltárt elméleti háttért, a végzett empirikus kutatásokat és az eredmények részletes diszkusszióját. A kötet habilitációs dolgozatként is szolgál. A kutatás eredményeiből 1 összegző monográfia, 1 angol nyelvű cikk (bírálat alatt további 2), 4 magyar nyelvű tanulmány (2 könyvfejezet, 2 cikk), 26 konferencia-előadás (7 külföldi, 19 magyar) született. A kutatási projekt keretében 14 szakdolgozati témavezetés valósult meg (7 angol nyelven és 1 legjobb szakdolgozat díjat nyert) és 1 OTDK különdíjas pályamunka született. A kutatás eredményei beépültek a pedagógia BA, neveléstudomány MA és a neveléstudományi doktori képzés önálló kurzusaiba. A kutatás során 3 nagymintás adatbázis keletkezett, amelynek keretében több mint 5000 oktatót értünk el és további 43 részletes intézményi-szintű esetleírás készült, amelyek további elemzés lehetőségét rejtik magukban.
kutatási eredmények (angolul)
The research sought to answer two main questions. First, we wanted to understand the dynamics of skills formation and utilisation in the education sector, taking into account the challenges of digital transformation, and second, we wanted to capture how individuals and institutions adapt to changes in work and learning in the skills ecosystem of the teaching profession. A summary monograph was created in the final phase of the research detailing the theoretical background explored, the empirical research conducted and a detailed discussion of the findings. The volume also serves as a habilitation thesis. The results of the research have resulted in 1 summary monograph, 1 English-language article (2 more under review), 4 Hungarian-language papers (2 book chapters, 2 articles), 26 conference presentations (7 foreign, 19 Hungarian). The research project resulted in 14 thesis supervisions (7 in English and 1 won the best thesis award) and 1 OTDK special prize winning work. The results of the research have been integrated into the Pedagogy BA, Educational Sciences MA and Educational Sciences PhD courses. The research has generated 3 large databases, reaching over 5000 educators, and a further 43 detailed institution-level case descriptions, with potential for further analysis.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=134206
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Horváth László: Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz, L'Harmattan Kiadó; ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK), 2023
Horváth László: Adaptive pedagogical strategies responding to emergency remote teaching – immediate responses of Hungarian primary school teachers, RESEARCH IN LEARNING TECHNOLOGY 31: 2978, 2023
Horváth László: A képesség-ökoszisztéma megközelítés lehetőségei a tanárképzési szakpolitikákban, In: Gombocz, Orsolya; Juhász, Márta Klára; Mongyi, Norbert (szerk.) Pedagógiai változások - a változás pedagógiája IV., Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) (2022) pp. 292-299., 2022
Horváth László: Alkalmazkodási mintázatok a digitális munkarendben, In: Molnár, Gyöngyvér; Tóth, Edit (szerk.) Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet; MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság (2022) pp. 239-252., 2022
Horváth László: A képesség-ökoszisztéma megközelítés lehetőségei a tanárképzési szakpolitikákban, In: Változások a pedagógiában – a pedagógia változása IV. Esztergom, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Vitéz János Tanárképző Központ, 2022
Horváth László: The value of a skills ecosystem approach in teacher education policy, TEPE 2022 conference, 2022
Horváth László: Technológiai integrációs pedagógiai stratégiák – egy mérőeszköz fejlesztés pilotjának tapasztalatai., HUCER 2022, 2022
Diana Koroleva – László Horváth – Nikita Kotik:: Cultural Patterns as a Factor of Successful Digital Transformation in Russian and Hungarian Educational Systems, ECER 2022, 2022
Baksa Lóránt, Csipke Ágnes, Gutai Lili, Szilágyi Dorka, Horváth László: A pedagógusok technológiai-pedagógiai-szaktárgyi tudásának (TPACK) vizsgálata, In: Steklács, János; Molnár-Kovács, Zsófia (szerk.) 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség, MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; PTE BTK Neveléstudományi Intézet (2022) pp. 33-33., 2022
Diana Koroleva, László Horváth, Nikita Kotik: Cultural Patterns as a Factor of Successful Digital Transformation in Russian and Hungarian Educational Systems, In: ECER 2022 Education in a Changing World, (2022) 54100, 2022
Horváth László: A képesség formálás és hasznosítás dinamikája a pedagógusképzésben, In: XXVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia - Új irányok és lehetőségek a nevelés-,humán- és társadalomtudományok területén, (2022) p. 58., 2022
Czirfusz Dóra, Horváth László: A technológiai integráció pedagógiai dimenziói, In: A digitális kultúra fenntarthatóságáról, (2021) 24, 2021
Horváth László: A technológiai integráció pedagógiai aspektusai – egy pilot kutatás tapasztalatai, In: Juhász, Erika; Kattein-Pornói, Rita (szerk.) HuCER 2021, Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) (2021) p. 292., 2021
Horváth László: Alkalmazkodási mintázatok a digitális munkarendben, In: Molnár, Gyöngyvér; Tóth, Edit (szerk.) A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira : XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia Szeged, 2021. november 18-20., MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; SZTE BTK Neveléstudományi Intézet (2021) p. 187., 2021
Horváth László, Czirfusz Dóra, Misley Helga, N. Tóth Ágnes: Alkalmazkodási stratégiák a távolléti oktatás során hallgatói, oktatói és intézményi szinten, NEVELÉSTUDOMÁNY: OKTATÁS KUTATÁS INNOVÁCIÓ (3) pp. 23-42., 2021
Misley Helga, Horváth László, Czirfusz Dóra: Mit viszünk magunkkal a digitális tanrend tapasztalataiból?, In: Misley, Helga (szerk.) Digitális Tér Konferencia 2021, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet; Tempus Közalapítvány (2021) p. 11., 2021
Misley Helga, Káplár-Kodácsy Kinga, Horváth László: Digitális transzformáció a közoktatásban: a technológiai integráció lehetőségei és kihívásai, In: Molnár, Gyöngyvér; Tóth, Edit (szerk.) A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira : XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia Szeged, 2021. november 18-20., MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; SZTE BTK Neveléstudományi Intézet (2021) p. 504., 2021
Horváth László: Enhancing the resilience of Hungarian higher education institutions – the role of digital innovations, , 2021
Anastasia Gorbunova, László Horváth, Diana Koroleva, Gábor Halász, Tatiana Khavenson: Actor Motivations and Values in Education Innovation Ecosystems: the Cases of Hungary and Russia, , 2021
Horváth László, Baksa Lóránt, Csipke Ágnes, Gutai Lili, Szilágyi Dorka: A 21. századi kompetenciák digitális technológiával támogatott fejlesztésének képessége – pilot kutatás a TPACK21 skála adaptálásáról, Iskolakultúra, 32. 6. sz. pp. 56-71., 2022
Horváth László: Alkalmazkodási mintázatok a digitális munkarendben, In: Molnár Gyöngyvér és Tóth Edit (szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban 2021: A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira., 2022
Horváth László: Mesterséges intelligencia az oktatásban: lehetőségek és kihívások, In: Molnár, György; Buda, András (szerk.) Oktatás - Informatika - Pedagógia 2023, Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet (2023) pp. 32-33., 2023
Horváth László: A digitális technológiával támogatott játékosítás pedagógiaiag tudatos integrációja a tanulási-tanítási gyakorlatban, In: Bajzáth, Angéla; Csányi, Kinga; Győri, János (szerk.) Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban, MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) (2023) pp. 52-52., 2023
Horváth László, Baksa Lóránt: Kommunikációs mintázatok változása az iskolákban a digitális munkarend során, In: Bajzáth, Angéla; Csányi, Kinga; Győri, János (szerk.) Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban, MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) (2023) pp. 135-135., 2023
Nikita Kotik, László Horváth, Diana Koroleva: Understanding the Human Side of Digital Transformation: Socio-Cultural Comparison of Hungarian and Russian School Education Systems, In: ECER 2023 The Value of Diversity in Education and Educational Research, (2023) 57070, 2023




vissza »