Intézményi konvergencia, gazdasági növekedés és fejlettség regionális szinten
Angol cím
Institutional convergence, economic growth and development at regional level
magyar kulcsszavak
intézményi konvergencia, gazdasági növekedés, regionális elemzés, big data, good governance
angol kulcsszavak
institutions, convergence, economic growth, development, regional analysis, big data, good governance
megadott besorolás
Közgazdaságtudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)
90 %
Ortelius tudományág: Politikai gazdaságtan
Szociológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)
10 %
Ortelius tudományág: Szocio-gazdasági kutatás
zsűri
Komplex tértudományok
Kutatóhely
Közgazdaság-tudományi Intézet (HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont)
résztvevők
Hajdu Miklós
projekt kezdete
2020-10-01
projekt vége
2023-03-31
aktuális összeg (MFt)
6.705
FTE (kutatóév egyenérték)
3.10
állapot
aktív projekt
Zárójelentés
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatás az intézményi konvergencia, és a gazdasági fejlettség fontos tényezője, az iskolázottság közötti kapcsolatokat vizsgálja regionális szinten, mikroadatok alapján. A kutatás újdonsága, hogy percepciós adatok helyett adminisztratív adatgyűjtésből származó kemény adatokat használ és a regionális különbségekre összpontosít. A gazdasági fejlettség és az iskolázottság hatását vizsgálja az intézmények jóságára, arra, hogy milyen erős korrupciós kockázat jellemzi egy régió közbeszerződéseit és az ajánlatkérő szervezek mennyire képesek kontrollálni a korrupciós kockázatokat.
Az eredmények szerint, hogy magasabb iskolai végzettségi szintje alacsonyabb korrupciós kockázati szinttel és magasabb korrupciós kockázatkezelési szinttel jár együtt. Ez az összefüggés akkor is fennáll, ha a gazdasági fejlettséget és a regionális közbeszerzési piac jellemzőit is figyelembe vesszük.
A helyi lakosság magasabb iskolai végzettsége a közbeszerzési korrupciós kockázatot korlátozó és az intézményi minőséget javító tényezőnek tekinthető. Az iskolázottak nagyobb valószínűséggel lépnek fel a tisztviselők helytelen viselkedése esetén és ezáltal a korrupció elkerülésére ösztönözhetik őket, ami operatív mechanizmus lehet az oktatás és a kormányzat minősége közötti kapcsolat magyarázatára. Ezen túlmenően az oktatás a jóléttől (GDP) függetlenül pozitívan hat a demokráciára, a joguralom érvényesülésére és a politikai szabadságra, mivel az erkölcsi ítélőképesség magasabb szintjeit elősegítheti a kognitív képesség, ami a politikai döntésekhez szükséges információk kereséséhez szükséges kompetencia és hajlandóság növekedéséhez is vezethet.
kutatási eredmények (angolul)
Based on micro-data, the research examines the relationship between institutional convergence, schooling, and economic growth and development at the regional level. The research uses hard data from administrative data collection rather than perceptual data and focuses on regional differences. It examines the impact of economic development and education on the goodness of institutions, the strength of corruption risks in public procurement in a region, and the ability of contracting authorities to control corruption risks. The results show that higher levels of education in the population are associated with lower levels of corruption risk and higher levels of corruption risk control. This correlation holds even considering economic development and regional public procurement market characteristics. Higher education levels of the local population are essential in mitigating the risk of corruption in public procurement and improving institutional quality. The educated are more likely to act in case of officials' misconduct and encourage them to avoid corruption, which may be an operational mechanism to explain the relationship between education and government quality. Moreover, education positively affects democracy, the rule of law, and political freedom independently of wealth (GDP), as higher levels of moral judgment can foster cognitive ability, which can also lead to an increase in the competence and willingness to seek information for policy decisions.