Anyagtudomány és Technológia (gépészet-kohászat) (Műszaki és Természettudományok Kollégiuma)
35 %
Anyagtudomány és Technológia (kémia) (Műszaki és Természettudományok Kollégiuma)
35 %
Szerkezetvizsgáló módszerek (Műszaki és Természettudományok Kollégiuma)
30 %
zsűri
Mecenatúra 3. alprogram
Kutatóhely
Fenntarthatósági Megoldások Kutatólabor/Bio-, Környezet- és Vegyészmérnöki Kutató Fejlesztő Központ (Pannon Egyetem)
projekt kezdete
2021-12-01
projekt vége
2023-04-30
aktuális összeg (MFt)
23.400
FTE (kutatóév egyenérték)
0.00
állapot
aktív projekt
Zárójelentés
kutatási eredmények (magyarul)
A projekt megvalósítása során laboratóriumi bemutatókat tartottunk, amelyekkel több korcsoportot, óvodás kortól egészen egyetemista korig elértünk. A programokat és a hozzájuk kapcsolódó ismeretterjesztő anyagokat öt különböző területre bontottuk. Ezeket a programra jelentkezők igényeihez és jártasságukhoz igazítottuk, és a tapasztalatok, visszajelzések alapján állítottuk össze a közösségi médiakampány ismeretterjesztő anyagait.
Mindegyik műanyag újrahasznosítással, műanyaggal foglalkozó tématerületre kvízeket állítottunk össze, és a laboratóriumi programokon teszteltük az ismeretszerzés hatékonyságát.
A laboratóriumi programokon lehetőséget biztosítottunk a készülékek működtetésére is, és ezzel a gyakorlati megközelítéssel sikerült érdekessé tennünk a műanyag újrahasznosítás témáját a fiataloknak. Az előzetesen bejelentkezett diákokat motiválni tudtuk arra, hogy a laborlátogató programra gyűjtsék össze a különböző flakonokról, palackokról a kupakot, fóliákat, és hozzák magukkal.
A projekt keretein belül tervezett új, egyedi, vegyszeres kanál előállítására alkalmas fröccsöntő szerszám is elkészült, és nagy sikert is aratott a bemutatókon a vegyszeres kanál fröccsöntés. Egyedinek tartjuk azt a megközelítést, hogy a laboratóriumi programokra látogatók a magukkal hozott műanyag hulladékból (pl. ásványvizes palack kupakja) újrahasznosított terméket (különböző színű vegyszeres kanalakat) vihettek magukkal.
kutatási eredmények (angolul)
During the project laboratory programs have been organized for differrent generations from kindergartnerers to university students, most participant have been involved from elementary and secondary schools. The programs and the teaching materials have been divided into five fields of material recyling of plastics. The contents have been adapted to requirements and knowledge of the participants and the social media campaigns have been composed from the experiences and feedbacks.
Quizes have been assembled for each field of plastic and its recycling, and effectiveness of gaining knowledge have been tested on the laboratory events.
During the events the attendees had the opportunity to operate the processing and testing equipments and those practical way made plastic recycling more interesting to the youth. Pupils registered for the program could be motivated to collect caps and labels from various bottles and flasks and bring them to the laboratory.
A unique injection moulding tool for laboratory spoon production have been designed and manufactured in the project and injection moulding of the laboratory spoons have made a hit in the events. Approach has been kept unique that participants of the laboratory programs had the opportunity to carry home recycled product (laboratory spoons in various colours) from own waste plastics (e.g. caps of drinking bottles).