A zágrábi mise-rítus repertoárjának változásai a XIV-től a XVIII. századig  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
84216
típus NF
Vezető kutató Csomó Orsolya
magyar cím A zágrábi mise-rítus repertoárjának változásai a XIV-től a XVIII. századig
Angol cím The Continuity and Changes in the Liturgy of Zagreb Cathedral from the 14th to the 18th Century - with a special focus on the mass repertory
magyar kulcsszavak zágráb, mise-ordinarium, mise-proprium, állandóság-változás, forrásfeldolgozás
angol kulcsszavak Zagreb, mass-proper, mass-ordinary, investigation of new sources, continuity-changes, post-tridentine liturgy
megadott besorolás
Zenetudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)100 %
Ortelius tudományág: Egyházi zene
zsűri Kultúra
Kutatóhely Zenetudományi Intézet (HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont)
résztvevők Czakó Dóra
Madas Edit
Rudolf Krisztina
Szaszovszky Ágnes
Táborszky Györgyi
Wehli Tünde
projekt kezdete 2011-02-01
projekt vége 2017-01-31
aktuális összeg (MFt) 36.583
FTE (kutatóév egyenérték) 12.13
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A zágrábi püspökséget Szent László király alapította 1094-ben. Eredetileg az esztergomi érsekséghez tartozott, majd 1180-tól a kalocsai érsekség fennhatósága alá került. Alapítása után majd egy évszázadig az esztergomi érsekség része volt, érthető tehát, ha liturgiája is az esztergomi liturgia alapján alakult. Kalocsai fennhatóság alá kerülése már okozhatott változásokat zenei anyagában, sajátos arculata azonban csak a XIV. század elején alakult ki. Ez az átalakulás főként Augustino Gazotti, domonkos szerzetesből lett püspöknek köszönhető (1303–1322), aki egyházmegyei zsinatai alkalmával szisztematikusan átrendezte a zágrábi liturgiát, mind a mise-repertorárra, mind a zsolozsma-repertoárra vonatkozóan. Erről a változásról és a zágrábi liturgia az esztergomitól való különbségeiről már születtek kutatási eredmények, jelen projektben azonban ezeket összegezve és a meglévő forrásokat részletesen elemezve áttekintést kívánok adni.
Projektem második részében a zágrábi rítus kései továbbélését tárgyalnám a Tridentínum utáni időszakban. Az 1545-63-ig tartó Trentói Zsinat reformja kihatott egész Európa liturgikus fejlődésére. A zsinat határozata értelmében minden 200 évnél fiatalabb liturgiát el kellett törölni és azok helyett a római rítust kellett alkalmazni. Következményként azonban Európa szinte minden egyházi központjában – azokban is, ahol az addig használt liturgia 200 évnél régebbi volt – átvették a római rítust. Így volt ez Magyarország esetében is. A Pázmány Péter által vezetett püspöki kar az 1630-as nagyszombati zsinaton elfogadta a római rítus átvételét, melyet az ország történelmi helyzete is indokolttá tett (török megszállás időszaka). A viszonylagos függetlenséget élvező egyházmegyék azonban hosszabb-rövidebb ideig ragaszkodtak saját középkori rítusukhoz. A zágrábi egyházmegye is hosszú ideig csatározott az esztergomi érsekséggel, míg végül a XVII. század végén az a kompromisszum született, hogy maga a székesegyház megőrizhette középkori hagyományait, de a püspökség többi részén átvették a római rítust. Ez a kompromisszum egészen 1788-ig volt érvényben, amikor Vrhovac püspök bevezette a székesegyházban is a római liturgiát. Ezekből a tényekből arra következtethetnénk, hogy a zágrábi liturgia minden elemében változatlan volt egészen a XVIII. század végéig. Egy elszigetelten létező liturgia azonban egészen másképp viselkedik, mint az, amelyik egy élő hagyomány szerves része. Így történt ez Zágráb esetében is, ahol a továbbélés mellett változások is megjelentek a XVII-XVIII. századi forrásokban. Ezt a jelenséget vizsgáltam a processziós forrásokon keresztül doktori disszertációmban, és ennek vizsgálatát folytatnám kibővítve az egész mise-repertoárra.
A projekt középpontjában az Metropolitanska Knjižnica MR 6 jelzetű graduáléjának kiadása áll. A forrás nemrégiben került a magyar gregorián-kutatás előterébe, és előzetes vizsgálatok alapján hiánypótlónak bizonyul a zágrábi (és egyben a teljes magyarországi) liturgia forrás-térképén. Keletkezésének ideje – a fentebb vázolt történelmi tények miatt – kérdéses, a benne foglalt anyag viszont sok vonatkozásában a középkori zágrábi graduále-repertoárral egyezik. Vizsgálódásaim azonban nem merülnének ki e forrás elemzésében, a jelenleg rendelkezésünkre álló mintegy 15 mise-forrás alapján a zágrábi mise-rítus teljes repertóriumának és dallamainak összehasonlítását kívánom elvégezni a XIV-től a XVIII. századig. Eredményként a repertóriumok összehasonlítását tanulmányokban publikálnánk, továbbá elkészítenénk a zágrábi mise-rítus monografikus leírását, és tanulmányokkal ellátott kötetben kiadnánk az MR 6 graduálét.
angol összefoglaló
The Continuity and Changes in the Liturgy of Zagreb Cathedral from the 14th to the 18th Century – with a Special Focus on the Mass-repertory

The bishopric of Zagreb, which was founded by King St. Ladislaus in 1094 has always had a special situation among the Hungarian bishoprics. First it belonged to the archbishopric of Esztergom (Strigonium), but a century later it was put under the authority of the archbishopric of Kalocsa. From the 14th Century, the Liturgy of Zagreb Cathedral had got special characteristrics in the group of the Hungarian Bishoprics by the influence of the formal Dominican bishop Augustinus Gazotti (1303–1322). The beginning of this slight difference is already indicated by Janka Szendrei and I would like to go further on this question. Despite of these differences, this liturgy had a very important role in the late-middle Ages and in the Post-Tridentine Hungarian liturgy.
The reforms of the Council of Trent (1545–63) had a great influence on the liturgical development in all Europe including Hungary. In 1630 the local Synod of Nagyszombat accepted the introduction of the Tridentine rite into the Hungarian Church. Nevertheless, some dioceses protested against the usage of the Roman rite, and insisted on the continuation of their own medieval traditions. Therefore the bishops of Zagreb fought against the archbishops of Esztergom (Strigonium). Finally, they made an agreement (in 1689) that the Zagreb bishopric had to adapt the Roman rite, the cathedral itself however could use its own medieval tradition until 1788.
So far it would follow from these facts that the liturgy and the chants in the cathedral remained unchanged until the end of the 18th century. But an isolated liturgy works differently from one which is part of a living tradition. On one hand the basic structure of the liturgy was preserved unchanged, on the other hand it was also influenced by some new practices and it gained a simplified shape. I studied this phenomenon concerning the processional practice of Zagreb Cathedral in my doctoral dissertation. In this project of OTKA I would like to enlarge the examinations concerning the liturgy of Zagreb cathedral. I would focus on the whole mass-repertory, and I would extend the period as well from the 14th to the 18th centuries.
In the center of the project I would focus on the publicationa of the MR 6 gradual of the Metropolitan Library. This is a recent rediscovery for the Hungarian chant-research. It’s datation is uncertain, but its content is very much similar to the medieval Zagrebian one. With its existence its a filler of a gap among the sources of the Hungarian tradition. However, our investigation would go further than this manuscript. We would compare the whole Mass-repertory of the cathedral from the 14th to the 18th centuries according to 15 existing sources.
As the result of the project we would publish several articles on the repertories of different cycles of feasts and the results of the comparative melodic tables by liturgical genres. We will prepare the monographic description of the Zagrebian mass-rite and we will publish the MR 6 gradual in facsimile with essays.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
Kutatásunk legalapvetőbb célja a következő volt. Az eddigi irodalmak jelentős része egyetlen mondatot szán a zágrábi forráscsoportnak: a zágrábi mise-források teljesen egységesek, részben kapcsolódnak az esztergomi fővonalhoz, részben pedig attól eltérően, de egy teljesen zárt, egységes hagyományt alkotnak. Ezt az állítást igyekeztünk kutatásainkkal árnyalni, adott esetben cáfolni. Ezen felül egy másik a magyarországi liturgikus-zenei világban közhelynek számító állítást próbáltunk meg részletesen igazolni, miszerint az 1302-22-ig a zágrábi püspöki széket betöltő Augustinus Gazotii, korábbi domonkos szerzetes domonkos mintára alakította át a zágrábi liturgiát. A fenti két kiindulópont alapján kutatásunk két fő csapásirányban zajlott. Egyrészt a meglévő források részletes összehasonlításában különböző szempontok szerint, másrészt pedig az újonnan felfedezett MR 6 graduale kiadásában. Mindkét irányban eredményeket értünk el. Az összehasonlításban az alábbi témaköröket publikáltuk: Domonkos vonások a sanctoráléban, A magyar szentek megjelenése a forráscsoportban, pálos összehasonlítások, a teljes forráscsoport összehasonlítása tartalmi, notációs, paleográfiai, művészettörténeti, dallami szempontból. Az MR 6 jelzetű graduale kiadása, melyhez kapcsolódóan résztanulmányok jelentek meg.
kutatási eredmények (angolul)
The main purpose of our research was the following. Until recent days the most of the studies devote only some sentences for the group of sources of Zagreb: The Missals of Zagreb Cathedral are enormously uniformed, they partly belong to the main direction of the Strigonian archbishopric, and partly they have their own standardized closed shape. By the help of our project we were going to modulate, to confute these statements. From the first steps of the Hungarian gregorian research, it is nearly a common place, that the Zagrebian liturgy at the beginning of the 14th century got a dominican shape, due to the bishop, Augustinus Gazotti, who was dominican at origin. It is written many times by Kniewald, in his studies, but apart from that sentence, Dominican-like details are not mentioned yet. Thus, our other mains purpose was to identify in detail these dominican influences. To achieve these purposesmany publications were made: about the dominican influences, about the presence of the Hungarian saints in this group of sources, comparisons to paulinian sources, and overall comparisons from different aspects: music, notation, content, art historypaleography. The publication of the MR 6 gradual was made accompanied by detailed studies.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=84216
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Csomó Orsolya: Dominican Influences in the Sanctorale of the Zagrebian Gradual, http://zti.hu/files/earlym/csomo/dominican.pdf, 2016
Csomó Orsolya: The post-medieval Processional Practice of the Zagreb Cathedral and the Paulines of the Zagrebian Diocese, http://zti.hu/files/earlym/csomo/palos.pdf, 2017
Csomó Orsolya: A mikrofilm-dobozokon túl... A zágrábi misszálék kronológiájának tanulságai, http://zti.hu/files/earlym/csomo/mikrofilm.pdf, 2017
Csomó Orsolya: Protestáló tradicionalisták – a zágrábi történet, Magyar Egyházzene, 2011
Csomó Orsolya: „Processziós antifónák zenei elemzése – I. Oremus dilectissimi”, Magyar egyházzene XIX. (2011/2012.),3. 235-240., 2012
Csomó Orsolya: „Traditionalism and New Influences in an 18th Century Gradual of the Zagreb Cathedral – with a Special Focus on the Alleluia Repertory”, Cantus Planus Paper Read at the 16th Meeting Vienna, Austria (Österreichische Akademie der Wissenschaften Kommision für Musikforschung - Wien 2012, sz. Robert Klugseder, 2012
Csomó Orsolya: The Liturgical Placements of three Processional Antiphons, Cantus Planus Paper Read at the 15th Meeting Dobogókő/Hungary szerk. Barbara Haggh-Huglo és Debra Lacoste, Lions Bay, BC, Canada, 2013. 405-424., 2013
Csomó Orsolya: "Kortárs Zene a liturgiában egyházzenei fesztivál Rouen-ban", Magyar Kórus XXXIII./1.szám (2014 december)11., 2014
Csomó Orsolya: „Énekek Szent László király tiszteletére – Cantiones de Sancto Ladislao rege” - recenzió, Bácsország – Vajdasági Honismereti Szemle 68. (2014/1.), 56-57., 2014
Csomó Orsolya: „Énekek Szent László király tiszteletére – Cantiones de Sancto Ladislao rege. Szerkesztette: Medgyesy S. Norbert és Kovács Andrea. - recenzió, Magyar Egyházzene XXI/4. (2013/2014.), 419-420., 2014
Csomó Orsolya: Dominican Influences in the Sanctorale of the Zagrebian Gradual, Studia Musicologica - megjelenés alatt, 2016
Wehli Tünde: Megjegyzések a középkori zágrábi székeskáptalan néhány liturgikus kódexéhez, Művészettörténeti Értesítő - megjelenés alatt, 2016
Csomó Orsolya: The Feasts of the Holy Virgin in the Liturgy of the Mass in Zagreb Cathedral and its Mediterranean Context, Cantus Planus conferencia Velence kiadványában - megjelenés alatt, 2016
Csomó Orsolya: A Zágrábi Érseki Könyvtár MR 6 jelzetű graduáléja, Budapest, MTA BTK ZTI; ISBN 978-615-5167-08-9, 2017
Wehli Tünde: Megjegyzések a középkori zágrábi székeskáptalan néhány liturgikus kódexéhez, Művészettörténeti Értesítő 65/1. 2016; 5-25; Akadémiai Kiadó, BUdapest;, 2016
Csomó Orsolya: Magyar Szentek ünneplése Zágrábban, http://zti.hu/files/earlym/csomo/szentek.pdf, 2017





 

Projekt eseményei

 
2013-10-04 11:57:12
Résztvevők változása
2012-09-14 13:53:41
Résztvevők változása
2011-02-11 12:36:05
Résztvevők változása




vissza »