Nagy teljesítményű szívós hibrid kompozitok kifejlesztése  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
116070
típus K
Vezető kutató Czigány Tibor
magyar cím Nagy teljesítményű szívós hibrid kompozitok kifejlesztése
Angol cím Development of high performance ductile hybrid composites
magyar kulcsszavak Károsodás, szívósság, rétegközi tulajdonságok
angol kulcsszavak Damage, ductility, toughness, inter-laminar properties
megadott besorolás
Anyagtudomány és Technológia (gépészet-kohászat) (Műszaki és Természettudományok Kollégiuma)100 %
Ortelius tudományág: Műanyagipari technológiák
zsűri Műszaki és Természettudományi zsűrielnökök
Kutatóhely Polimertechnika Tanszék (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem)
résztvevők Czél Gergely
Karger-Kocsis József
Mészáros László
Molnár Kolos
Romhány Gábor
projekt kezdete 2015-09-01
projekt vége 2019-11-30
aktuális összeg (MFt) 69.933
FTE (kutatóév egyenérték) 6.29
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A 21. század járműiparának egyik legnagyobb kihívása az EU stratégiai céljaival egyetértésben az üzemanyag fogyasztás és a káros anyag kibocsátás csökkentése, amely például a járművek saját tömegének csökkentésével érhető el. A járművek új, gazdaságos és környezetkímélő generációjának kifejlesztéséhez nagy szilárdságú és kis sűrűségű anyagokra van szükség. A nagy teljesítményű üveg vagy szénszál erősítésű polimer kompozitok kivételesen magas fajlagos szilárdsággal és merevséggel rendelkeznek, gyengeségük azonban a hirtelen, rideg tönkremenetel megfelelő figyelmeztetés és maradó teherviselő képesség nélkül, amely számos felhasználási területre alkalmatlanná teszi ezeket az anyagokat. A szívós kompozitok a fémekéhez hasonló fokozatos tönkremenetelük és megemelt törési nyúlásuk révén a hagyományos kompozitokhoz képest biztonságos alternatívát jelenthetnek. További előnyük a károsodásra utaló egyértelmű figyelmeztetés a tönkremenetel előtt. A program egyik résztvevő kutatója korábban szívós viselkedést demonstrált egy irányban erősített vékony rétegű hibrid kompozitokban. A kutatási program célja, hogy a sikeres, egy irányban erősített típusokból kiindulva több irányban erősítet szívós kompozitokat dolgozzunk ki és vizsgáljunk. A kvázi-izotróp szívós kompozitok jelentősen szélesíthetik a kompozitok alkalmazási területeit ide értve a jármű- és az építőipart. Továbbá a tervezési nyúlás határok a szívós kompozitok biztonságosabb tönkremenetelének köszönhetően jelentősen eltolódhatnak ezzel csökkentve az alkatrészek tömegét. A vékony rétegű hibrid kompozitok károsodás-jelző és öngyógyító funkcióinak felderítő vizsgálatai a program sokat ígérő, érdekes részeit képezik.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

A kutatási program célja a szívós, biztonságos tönkremenetel bevezetése, mint a nagy teljesítményű kompozit anyagok új, kulcsfontosságú tulajdonsága. A program kulcskérdése, hogy lehetséges-e kompzit anyagok esetén a magas szilárdság és merevség megőrzése mellett a törési nyúlás növelése, a tönkremenetel módjának javítása a katasztrofális tönkremenetelnek a merevség és integritás fokozatos leépülésével történő felcserélése útján, valamint egyértelmű figyelmeztetés biztosítása a tönkremenetel előtt. A program célja részletes vizsgálat sorozatok eredményeképpen a szívósság és a teljesítmény között fennálló ellentétes kapcsolat fő paramétereinek megismerése, optimum keresése. Fontos kérdés, hogy az egy irányban erősített vékony rétegű hibrid kompozitok kedvező feszültség-nyúlás válasza átültethető-e a gyakorlat szempontjából jelentősebb, több irányban erősített konfigurációk esetére. A vékony rétegű hibrid kompozitok ígéretes károsodás-érzékelő és öngyógyító funkcióinak vizsgálatai szintén a program szerves részei. Vizsgálatra érdemesek a szívós, vékony rétegű hibrid kompozitok teljesítményének növelésére alkalmas, elektrosztatikus szálképzéssel készült, a rétegek határfelületén alkalmazható nanoszálas paplanok is. Végül az egyik legnagyobb kihívást az új anyagok előnyeinek az alkatrész gyártókkal és végfelhasználókkal történő megismertetése jelenti majd. Meg kell győznünk őket, hogy az új szívós kompozitok biztonságosabbak és alkalmasabbak feladatuk ellátására, mint a hagyományos anyagok.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

A fémekéhez hasonló kedvező tönkremenetelt mutató szívós kompozit anyagok kivételes figyelmet érdemelnek, mivel jelentősen kiszélesíthetik a nagy teljesítményű kompozitok alkalmazási területeit. A hagyományos kompozit anyagok nem terjedtek el bizonyos kritikus felhasználási területeken, pl. személyautó alkatrészek és építőipar, mert nem rendelkeznek a fémek esetén széles körben kiaknázott, azok szívós viselkedéséből adódó belső biztonsági tartalékkal. Amennyiben a nagy szilárdságú és kis sűrűségű szénszálas kompozitok biztonságosabb változata elérhetővé válna, az jelentős tömeg és üzemanyag fogyasztás csökkenést tenne lehetővé a közúti és vasúti közlekedésben/fuvarozásban. A biztonságosabb tönkremenetel megváltoztathatná a kompozitok nagyon óvatos tervezési gyakorlatát az alacsony tervezési határ nyúlások eltolásával a repülőgép iparban és sok más területen. Ez csökkentheti a túlméretezés miatti tömeg felesleget, amire a repülőgép iparban a katasztrofális tönkremenetel mindenáron történő elkerülése miatt van szükség, és véső soron csökkentheti az üzemanyag fogyasztást és a káros anyag kibocsátást. A szívós, vékony rétegű hibrid kompozitok ön-érzékelő, károsodás-jelző funkciójában is nagy lehetőség rejlik, mivel kritikus alkatrészek biztonságosabbá tehetők azáltal, hogy egyértelműen jelzik károsodásukat a tönkremenetel előtt. Az érzékelő funkció kombinálható a például ütés hatására keletkezett rétegelválások öngyógyításával szívós, vékony rétegű hibrid kompozitok esetén. Ilyen módon meghosszabbítható egyes kevésbé kritikus alkatrészek pl. járművek belső burkolatainak, karosszéria elemeinek élettartama, jelentős karbantartási és üzemeltetési költséget takarítva meg.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

A 21. század járműiparának egyik legnagyobb kihívása az EU stratégiai céljaival egyetértésben az üzemanyag fogyasztás és a káros anyag kibocsátás csökkentése, amely például a járművek saját tömegének csökkentésével érhető el. A járművek új, gazdaságos és környezetkímélő generációjának kifejlesztéséhez nagy szilárdságú és kis tömegű alkatrészekre van szükség. A szálakból és hőre nem lágyuló műgyantákból készült úgynevezett kompozit anyagok nagy szilárdságúak, de általában katasztrófaszerűen mennek tönkre, előzetes figyelmeztetés nélkül. A biztonságos tönkremenetel hiánya alkalmatlanná teszi őket olyan felhasználási területeken, ahol a terhelések kiszámíthatatlanok és a hirtelen tönkremenetel elfogadhatatlan. A kutatási programunk a kompozitok biztonságos, fokozatos tönkremenetelt és a tönkremenetel előtt figyelmeztetést biztosító új generációjának kifejlesztését tűzte ki célul. A kutatás során alkalmazni kívánt módszerünk az erősítő szálak típusainak keverése (hibridizálás), illetve a kompozitok rétegfelépítésének alapos tervezése útján a fémek biztonságos, szívós tönkremenetelének utánzása. Az egy irányban szívósságot mutató hibrid kompozitok terén elért korábbi sikereink ezen anyagok továbbfejlesztésére ösztönöznek minket, hogy lehetségessé váljon a szívós viselkedés több irányban történő kihasználása. A kifejlesztésre váró új anyagaink jelentősen szélesíthetik a kompozitok alkalmazási területeit például a járműipar és az építőipar irányába. A kompozitokra jellemző túl óvatos tervezési gyakorlatot is megváltoztathatja a szívós kompozitok biztonságosabb tönkremenetele, amely végső soron tömeg és üzemanyag felhasználás csökkenéshez vezethet.
angol összefoglaló
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

One of the biggest challenges for the 21st century’s transportation sector in line with the strategic aims of the EU is to improve fuel economy and reduce carbon footprint, which may be done by reduction of the gross weight of the vehicles. The development of the next generation of economic and environmentally friendly vehicles requires high strength and low density materials. High performance carbon or glass fibre reinforced polymer matrix composites offer exceptional specific modulus and strength, but suffer from sudden and brittle failure, with no warning and insufficient residual load-bearing capacity which renders them unsuitable for a range of applications. Ductile composites provide a safe alternative to conventional ones showing a progressive failure character and improved failure strains, similar to those of metals. Another significant benefit is a clear sign of damage before final failure. A senior researcher of the programme demonstrated ductility in thin-ply unidirectional hybrid composites under tension recently. The key challenge of the programme is to develop and characterise multi-directional ductile composites based on the successful unidirectional ones. Quasi-isotropic pseudo-ductile composites could potentially offer a notable increase in the scope of composite applications including transportation and construction sectors. A significant shift in design limits leading to lower component weights could potentially take place as well due to safer failure character of pseudo-ductile composites. Exploratory studies into the interesting damage-sensing and self-healing multi-functionality of thin-ply hybrid composites are also parts of the proposed programme.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

The proposed research programme aims at introducing ductility and safe failure as new key features of high performance composites. The key question of the programme is whether it is possible to increase the strain to final failure, improve the failure character by replacing catastrophic failure with progressive, gradual loss of stiffness and integrity, and provide a clear warning before failure while keeping the high stiffness and strength of a composite material. After a detailed assessment, the trade-off between ductility and performance, and the possible optimum is to be understood in the course of designing and characterising the new materials. More specific question of the programme is whether the favourable ductile stress-strain response of unidirectional thin-ply hybrid composites can be transferred to multi-directional configurations which are more suitable for real applications. The potential in the self-sensing and self-healing functionality of thin-ply hybrid composites is an interesting topic as well to be studied. The potential of electrospun nano-fibre mats for improving the performance of ductile thin-ply hybrid composites by toughening the ply interfaces is also worth investigating. Finally one of the most challenging points is to “market” the new materials to companies producing e.g. vehicle parts or structures and prove them that ductile composites are safer and more suitable for their applications than conventional ones.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

Ductile composites providing similar favourable failure character to that of metals are of exceptional interest because they can extend the scope of high performance composites. Conventional composites are unsuitable for critical applications such as automotive and construction because of the lack of intrinsic safety margin by means of ductility, exploited widely in metals such as steel and aluminium. If low density and high strength carbon fibre composites become available in safer versions it will open significant weight and cost saving capacity through fuel economy in the road and railway transportation sector. Safer failure could also change the very cautious design practice for composite materials by shifting the low design strain limits in several sectors including aerospace. This could reduce the significant extra weight of aircraft structures due to oversizing which is necessary to be very safe against catastrophic failure and result in significant reduction in carbon footprint and fuel cost over the lifetime. The potential in self-sensing and damage-indicting functionality of ductile thin-ply hybrid composites can also be widely exploited to make critical components safer by providing clear signs of damage as a warning before failure. This feature can be combined with the self-healing of interfacial damage e.g. due to impact loads in ductile thin-ply hybrid composites to extend the lifetime of less critical components such as interior covers or body panels of vehicles and therefore reduce their operational cost.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

One of the biggest challenges for the 21st century’s transportation sector in line with the strategic aims of the EU is to improve fuel economy and reduce emissions, which may be done by reduction of the gross weight of vehicles. The development of the next generation of economic and environmentally friendly vehicles requires high strength and low weight components. So-called composite materials consisting of fibres and plastic resins offer high strength but usually fail in a catastrophic manner without sufficient warning. This unsafe failure character renders them unsuitable for several applications where loads are unpredictable and sudden failure cannot be tolerated. Our research programme aims at developing a new generation of composites featuring safe, gradual failure, with significant margin between a detectable warning and final failure. Our approach is to mix (hybridise) fibre types and design the layered architecture of our new materials to mimic the safe ductile failure of metals. Our previous success in developing hybrid composites showing ductility in one direction encourages us to develop more advanced types which can be loaded in any directions. Our new materials could potentially offer a notable increase in the scope of composite applications including transportation and construction sectors. A significant shift in the conservative design limits leading to lower component weights and therefore operational cost savings could potentially take place as well due to safer failure character of the new ductile composites.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatási program során továbbfejlesztettük illetve új vizsgálati módszerek segítségével alaposabban megismertük az egyirányban erősített szívós viselkedésű hibrid kompozitokat. Kifejlesztettünk növelt merevségű egyirányban erősített, illetve többirányban erősített típusokat, amelyek gyakorlati jelentősége jelentősen meghaladja a korábbi egyirányban erősített változatokét. Igazoltuk, hogy a húzó terhelés esetén megfigyelt szívós viselkedést eredményező károsodási formák nyomó terhelés esetén is aktívak, így az új anyagok alkalmasak mindkét irányú terhelés felvételére. Kiaknáztuk az üveg/szénszál erősítésű szívós viselkedésű hibrid kompozitok szabad szemmel leolvasható károsodás jelző funkcióját (mintázat megjelenése), a technológia működését közepes méretű alkatrészeken is igazoltuk hajlító terhelés mellett. Üvegszál és szénszál erősítésű kompozitok szerkezetének épségét és deformációjuk mértékét fénytovábbításon és elektromos vezetőképességen alapuló új módszerekkel ellenőriztük. Felderítő kutatásokat végeztünk a szívós viselkedésű hibrid anyagok határfelületi tulajdonságainak javítására különböző fóliák és nanoszálas paplan alkalmazásával. A hőre lágyuló fóliák ígéretesnek bizonyultak a túlterhelés során keletkezett rétegelválások javítására is.
kutatási eredmények (angolul)
The unidirectional pseudo-ductile hybrid composites were developed and characterised further during the research programme. New increased stiffness unidirectional and multi-directional types were developed which have significantly higher merit in applications than the unidirectional ones. It was confirmed, that the damage mechanisms generating pseudo-ductility in tension are also active in compression, therefore the new materials are suitable for reversed loading. The visual damage indicating feature of glass/carbon hybrid composites was exploited and the technology was demonstrated on medium-size components under bending load. Further structural health and deformation monitoring technologies were developed based on light transmission and electrical conductivity of the reinforcing glass and carbon fibres respectively. Exploratory research was executed to improve the interfacial properties of the pseudo-ductile hybrid materials using different films and a nanofibre mat. The applied thermoplastic films are also promising for repairing the delamination damage accumulated during overload.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=116070
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Forintos N., Czigány T.: Reinforcing carbon fibers as sensors: the effect of temperature and humidity, Composites Part A – Applied Science and Manufactruing, in press., 2019
Molnár, Kolos: Shear-aided annular needleless electrospinning, MATERIALS RESEARCH EXPRESS 6 : 7 p. 075304, 2019
Forintos, N. ; Czigany, T.: Multifunctional application of carbon fiber reinforced polymer composites: Electrical properties of the reinforcing carbon fibers – A short review, COMPOSITES PART B-ENGINEERING 162 pp. 331-343. , 13 p., 2019
Fotouhi M, Suwarta P, Jalalvand M, Czél G, Wisnom MR: Acoustic emission monitoring of thin ply hybrid composites under repeated quasi-static tensile loading, FME TRANSACTIONS 46:(2) pp. 238-244., 2018
Gergely Czél, Tamas Rev, Meisam Jalalvand, Mohamad Fotouhi, Marco L. Longana, Oliver J. Nixon-Pearson, Michael R. Wisnom: Pseudo-ductility and reduced notch sensitivity in multi-directional all-carbon/epoxy thin-ply hybrid composites, COMPOSITES PART A-APPLIED SCIENCE AND MANUFACTURING 104: pp. 151-164., 2018
Gergely Czél, Márton Bugár-Mészáros, Michael R. Wisnom: The effect of temperature on the pseudo-ductility of thin-ply hybrid composites, Proceedings of the 18th European Conference on Composite materials, ECCM18. Athens, Greece, 24/06/2018-26/06/2018. pp. 1-7., 2018
Michael R Wisnom, Gergely Czél, Mohamad Fotouhi, Jonathan Fuller, Meisam Jalalvand, Tamas Rev, Xun Wu: Reduced tensile notch-sensitivity in pseudo-ductile thin-ply composites, Proceedings of the 18th European Conference on Composite materials, ECCM18. Athens, Greece, 24/06/2018-26/06/2018. pp. 1-7., 2018
Hai-Jun He, Cheng-Kun Liu, Kolos Molnar: A Novel Needleless Electrospinning System Using a Moving Conventional Yarn as the Spinneret, FIBERS AND POLYMERS 19:(7) pp. 1472-1478., 2018
Szabó Edina, Démuth Balázs, Nagy Brigitta, Molnár Kolos, Farkas Attila, Szabó Bence , Balogh Attila, Hirsch Edit, Nagy Bálint, Marosi György, Nagy Zsombor Kristóf: Scaled-up preparation of drug-loaded electrospun polymer fibres and investigation of their continuous processing to tablet form, EXPRESS POLYMER LETTERS 12:(5) pp. 436-451., 2018
Szebényi G., Magyar B., Iványicki T.: Comparison of static and fatigue interlaminar testing methods for continuous fiber reinforced polymer composites, Polymer Testing, 63, 307-313., 2017
Petrény Roland, Mészáros László: Poliamid 6 mátrixú hibridkompozitok kúszási jellemzői, Polimerek, 4, 192-196, 2018
Kolos Molnár, Gábor Kaszás: High Productivity Shear-aided Electrospinning Apparatus and Method Thereof, US patent application, submitted: 15. 08. 2018., 2018
Michael R Wisnom, M. Asun Cantera, Gergely Czél, Meisam Jalalvand: New Approaches to Quantifying Tensile Strength Variability and Size Effects in Unidirectional Composites, 32. ASC Technical Conference. West Lafayette, USA, 2017.10.22-2017.10.25. Lancaster: DEStech Publications, 2017. pp. 1-7., 2017
Vas László Mihály, Kling Sándor, Czigány Tibor, Czél Gergely: New method for determining the bending modulus of solid and hollow fibres from deflection tests, TEXTILE RESEARCH JOURNAL, (In press), 2016
Hegedűs G, Czigány T: Analysis of the applicability of optical fibers as sensors for the structural health monitoring of polymer composites, SENSOR ACTUAT A PHYS 272: pp. 206-211., 2018
Fotouhi M, Suwarta P, Jalalvand M, Czél G, Wisnom MR: Acoustic emission monitoring of thin ply hybrid composites under repeated quasi-static tensile loading, FME TRANSACTIONS 46:(2) pp. 238-244., 2018
Gergely Czél, Tamas Rev, Meisam Jalalvand, Mohamad Fotouhi, Marco L. Longana, Oliver J. Nixon-Pearson, Michael R. Wisnom: Pseudo-ductility and reduced notch sensitivity in multi-directional all-carbon/epoxy thin-ply hybrid composites, COMPOSITES PART A-APPLIED SCIENCE AND MANUFACTURING 104: pp. 151-164., 2018
Hai-Jun He, Cheng-Kun Liu, Kolos Molnar: A Novel Needleless Electrospinning System Using a Moving Conventional Yarn as the Spinneret, FIBERS AND POLYMERS 19:(7) pp. 1472-1478., 2018
Szabó Edina, Démuth Balázs, Nagy Brigitta, Molnár Kolos, Farkas Attila, Szabó Bence , Balogh Attila, Hirsch Edit, Nagy Bálint, Marosi György, Nagy Zsombor Kristóf: Scaled-up preparation of drug-loaded electrospun polymer fibres and investigation of their continuous processing to tablet form, EXPRESS POLYMER LETTERS 12:(5) pp. 436-451., 2018
Vas, László M ; Kocsis, Zoltán ; Czigány, Tibor ; Tamás, Péter ; Romhány, Gábor: Novel evaluation method of acoustic emission data based on statistical fiber bundle cells, JOURNAL OF COMPOSITE MATERIALS 53 : 17 pp. 2429-2446. , 18 p., 2019
Toldy, Andrea ; Szebényi, Gábor ; Molnár, Kolos ; Tóth, Levente ; Magyar, Balázs ; Hliva, Viktor ; Czigány, Tibor ; Szolnoki, Beáta: The Effect of Multilevel Carbon Reinforcements on the Fire Performance, Conductivity, and Mechanical Properties of Epoxy Composites, POLYMERS 11 : 2 Paper: 303 , 13 p., 2019
Forintos, N. ; Czigany, T.: Multifunctional application of carbon fiber reinforced polymer composites: Electrical properties of the reinforcing carbon fibers – A short review, COMPOSITES PART B-ENGINEERING 162 pp. 331-343. , 13 p., 2019
Hegedűs, Gergely ; Czigány, Tibor: Sérülés helyének megállapítása kompozit szerkezetekben az üveg erősítőanyag felhasználásáva, In: Barabás, István (szerk.) XXVII. Nemzetközi Gépészeti Konferencia OGÉT 2019 Nagyvárad, Románia : Erdélyi Magyar Tudományos Társaság, pp. 189-192. , 4 p., 2019
Vermes, B ; Czigány, T: Layup optimization and ways to improve the manufacturability of coupled composites, In: Mouritz, A - Proceeding of International Conference on Composite Materials (ICCM22) pp. 1-7. Paper: 2104-2 , 7 p., 2019
Hegedus, Gergely ; Sarkadi, Tamas ; Czigany, Tibor: Self-Sensing Polymer Composite: White-Light-Illuminated Reinforcing Fibreglass Bundle for Deformation Monitoring, SENSORS 19 : 7 p. 1 Paper: 1745 , 8 p., 2019
Hegedus, G. ; Sarkadi, T. ; Czigany, T.: Multifunctional composite: Reinforcing fibreglass bundle for deformation self-sensing, COMPOSITES SCIENCE AND TECHNOLOGY 180 pp. 78-85. , 8 p., 2019
Hegedüs, G. ; Czigány, T.: Developing a glass fibre sensor for polymer technology applications, IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Volume 426. 11th Hungarian Conference on Materials Science, 2017, 2018
Vermes, Brúnó ; Czigány, Tibor: Kompozitok alakváltásának lehetőségei, GÉP 69 : 3 pp. 51-54. , 4 p., 2018
Molnár Kolos: Electrospinning setup analogous to a cone-plate rheometer, Materials Today Communications, Volume 20, September 2019, paper id: 100589, 2019
Petrény, R ; Mészáros, L: Poliamid 6 mátrixú hibridkompozitok kúszási jellemzői, POLIMEREK 4 : 6 pp. 192-196. , 5 p. (2018), 2018
Rev, Tamas ; Jalalvand, Meisam ; Fuller, Jonathan ; Wisnom, Michael R. ; Czel, Gergely: A simple and robust approach for visual overload indication - UD thin-ply hybrid composite sensors, COMPOSITES PART A-APPLIED SCIENCE AND MANUFACTURING 121 pp. 376-385. , 10 p., 2019
Suwarta, Putu ; Fotouhi, Mohamad ; Czel, Gergely ; Longana, Marco ; Wisnom, Michael R.: Fatigue behaviour of pseudo-ductile unidirectional thin-ply carbon/epoxy-glass/epoxy hybrid composites, COMPOSITE STRUCTURES 224 Paper: UNSP 110996 , 12 p., 2019
Csallány, Enikő Krisztina ; Czél, Gergely: Rendezett nem folytonos szálakkal erősített, nagy teljesítményű polimer kompozitok mechanikai tulajdonságai nyomó terhelés esetén, POLIMEREK 5 : 1 pp. 388-392. , 5 p., 2019
Rév Tamás, Czél Gergely, Wisnom Michael R.: A Novel Test Method to Induce Bi-axial Stress States in Thin-ply Carbon Composites Under Combined Longitudinal Tension and Transverse Compression, In: Waas, Anthony - Proceedings of the American Society for Composites—Thirty-Third Technical Conference on Composite Materials (2018) pp. 1-9. , 9 p., 2018
Suwarta, Putu ; Czél, Gergely ; Mohamad, Fotouhi ; Jakub, Rycerz ; Wisnom, Michael R.: Pseudo-ductility of Unidirectional Thin Ply Hybrid Composites in Longitudinal Compression, In: Waas, Anthony - Proceedings of the American Society for Composites—Thirty-Third Technical Conference on Composite Materials (2018) pp. 1-10. , 10 p., 2018
Czél G., Jalalvand M., Wisnom M.R., Czigány T.: Design and characterisation of high performance, pseudo-ductile all-carbon/epoxy unidirectional hybrid composites, COMPOSITES PART B-ENGINEERING 111: pp. 348-356., 2017
Gergely Czél, Putu Suwarta, Meisam Jalalvand, Michael R. Wisnom: INVESTIGATION OF THE COMPRESSION PERFORMANCE AND FAILURE MECHANISM OF PSEUDO-DUCTILE THIN-PLY HYBRID COMPOSITES, Proceedings of the 21st International Conference on Composite Materials, 2017
Putu Suwarta, Mohamad Fotouhi, Gergely Czél, Michael R. Wisnom: FATIGUE BEHAVIOUR OF PSEUDO-DUCTILE THIN PLY HYBRID COMPOSITES, Proceedings of the 21st International Conference on Composite Materials, 2017
Tamás Rév, Gergely Czél, Meisam Jalalvand, Michael R. Wisnom: UNIDIRECTIONAL HYBRID COMPOSITE OVERLOAD SENSORS, Proceedings of the 21st International Conference on Composite Materials, 2017
Kolos Molnár, Tibor Czigány: HIGH THROUGHPUT NANOFIBER PRODUCTION BY ROTATION-AIDED NEEDLELESS ELECTROSPINNING, Proceedings of the 21st International Conference on Composite Materials, 2017
Szebenyi G, Czigany T, Vermes B, Ye XJ, Rong MZ, Zhang MQ: Acoustic emission study of the TDCB test of microcapsules filled self-healing polymer, POLYM TEST 54: 134-138, 2016
Romhany G, Czigany T, Karger-Kocsis J: Failure Assessment and Evaluation of Damage Development and Crack Growth in Polymer Composites Via Localization of Acoustic Emission Events: A Review, POLYM REV 57: (3) 397-439, 2017
Szebényi G, Czigány T, Magyar B, Karger-Kocsis J: 3D printing-assisted interphase engineering of polymer composites: Concept and feasibility, EXPRESS POLYM LETT 11: (7) 525-530, 2017
Hegedus G, Sarkadi T, Czigany T: Analysis of the Light Transmission Ability of Reinforcing Glass Fibers Used in Polymer Composites, MATERIALS 10: (6), 2017
Hegedűs G, Czigány T: Analysis of the applicability of optical fibers as sensors for the structural health monitoring of polymer composites, SENSOR ACTUAT A PHYS 272: pp. 206-211., 2018
Hegedűs G, Czigany T: Polimer kompozit termékek komplexitását kihasználó üvegszálas érzékelő csatlakozójának fejlesztése, 26. Nemzetközi Gépészeti Konferencia: OGÉT 2018. Marosvásárhely, Románia, 2018.04.26-2018.04.29. Erdélyi Magyar Műszaki Tudományos Társaság (EMT), 2018. pp. 179-182., 2018
Péter B, Hegedűs G, Czigány T: T-RTM eljárással gyártott alkatrészek gyártási folyamatának kihívásai, különös tekintettel az erősítőanyagok kezelésére, GÉP 68: (4) pp. 37-42., 2017
Vas László Mihály, Kling Sándor, Czigány Tibor, Czél Gergely: New method for determining the bending modulus of solid and hollow fibers from deflection tests, TEXT RES J 87: (5) pp. 542-551., 2017
Gergely Czél, Putu Suwarta, Meisam Jalalvand, Michael R. Wisnom: INVESTIGATION OF THE COMPRESSION PERFORMANCE AND FAILURE MECHANISM OF PSEUDO-DUCTILE THIN-PLY HYBRID COMPOSITES, Proceedings of the 21st International Conference on Composite Materials, 2017
Putu Suwarta, Mohamad Fotouhi, Gergely Czél, Michael R. Wisnom: FATIGUE BEHAVIOUR OF PSEUDO-DUCTILE THIN PLY HYBRID COMPOSITES, Proceedings of the 21st International Conference on Composite Materials, 2017
Tamás Rév, Gergely Czél, Meisam Jalalvand, Michael R. Wisnom: UNIDIRECTIONAL HYBRID COMPOSITE OVERLOAD SENSORS, Proceedings of the 21st International Conference on Composite Materials, 2017
Kolos Molnár, Tibor Czigány: HIGH THROUGHPUT NANOFIBER PRODUCTION BY ROTATION-AIDED NEEDLELESS ELECTROSPINNING, Proceedings of the 21st International Conference on Composite Materials, 2017
Czigány T, Forintos N, Hegedűs G: Health monitoring of high-performance polymer composites with multifunctional fibers, In: Shanyi D, Leng J Shanyi D, Leng J (szerk.) (szerk.) ICCM21 . Xi'an, Kína, 2017.08.20-2017.08.25. Kiadvány: Xi'an: 2017. Paper 3153. , 2017
Forintos N, Czigány T: Üvegszál erősítésű kompozitok deformációjának mérése szénszálak segítségével, In: Csibi Vencel-József (szerk.) (szerk.) OGÉT 2017: XXV. Nemzetközi Gépészeti Konferencia: 25th International Conference on Mechanical Engineering. Kolozsvár, Románia, 2017.04.27-2017.04.30. Kiadvány: Kolozsvár: Erdélyi Magyar Műszaki Tudományos Társaság (EMT), 2017. pp. 147-150., 2017
Hegedűs G, Czigány T: Optikai szálak alkalmazása polimer anyagvizsgálatokhoz, In: Csibi Vencel-József (szerk.) (szerk.) OGÉT 2017: XXV. Nemzetközi Gépészeti Konferencia: 25th International Conference on Mechanical Engineering. Kolozsvár, Románia, 2017.04.27-2017.04.30. Kiadvány: Kolozsvár: Erdélyi Magyar Műszaki Tudományos Társaság (EMT), 2017. pp. 175-178., 2017
Hegedus G, Sarkadi T, Czigany T: Analysis of the Light Transmission Ability of Reinforcing Glass Fibers Used in Polymer Composites, MATERIALS 10: (6), 2017
Romhany G, Czigany T, Karger-Kocsis J: Failure Assessment and Evaluation of Damage Development and Crack Growth in Polymer Composites Via Localization of Acoustic Emission Events: A Review, POLYM REV 57: (3) 397-439, 2017
Szebényi G, Czigány T, Magyar B, Karger-Kocsis J: 3D printing-assisted interphase engineering of polymer composites: Concept and feasibility, EXPRESS POLYM LETT 11: (7) 525-530, 2017
Vermes B, Czigany T: Development of microcapsules, MATER SCI FORUM 885: 31-35, 2017
Hegedűs G, Czigány T: Kompozit termékek állapotelemzési módszerei, GÉP 67: (5-6) 98-103, 2016
Szebenyi G, Czigany T, Vermes B, Ye XJ, Rong MZ, Zhang MQ: Acoustic emission study of the TDCB test of microcapsules filled self-healing polymer, POLYM TEST 54: 134-138, 2016
Czél G, Jalalvand M, Wisnom MR: Design and characterisation of advanced pseudo-ductile unidirectional thin-ply carbon/epoxy-glass/epoxy hybrid composites, COMPOSITE STRUCTURES 143: pp. 362-370., 2016
Wisnom MR, Czel G, Swolfs Y, Jalalvand M, Gorbatikh L, Verpoest I: Hybrid effects in thin ply carbon/glass unidirectional laminates: Accurate experimental determination and prediction, COMPOSITES PART A-APPLIED SCIENCE AND MANUFACTURING 88: pp. 131-139., 2016
Meisam Jalalvand, Gergely Czél, Jonathan D. Fuller, Michael R. Wisnom, Luis P. Canal, Carlos D. González, Javier LLorca: Energy dissipation during delamination in composite materials – An experimental assessment of the cohesive law and the stress-strain field ahead of a crack tip, COMPOSITES SCIENCE AND TECHNOLOGY 134: pp. 115-124., 2016
Czél Gergely, Jalalvand Meisam, Wisnom Michael R: Hybrid specimens eliminating stress concentrations in tensile and compressive testing of unidirectional composites, COMPOSITES PART A-APPLIED SCIENCE AND MANUFACTURING 91: pp. 436-447., 2016
Czél G., Jalalvand M., Wisnom M.R., Czigány T.: Design and characterisation of high performance, pseudo-ductile all-carbon/epoxy unidirectional hybrid composites, COMPOSITES PART B-ENGINEERING 111: pp. 348-356., 2017
Czél G, Jalalvand M, Wisnom MR: Design and characterisation of advanced pseudo-ductile unidirectional thin-ply carbon/epoxy-glass/epoxy hybrid composites, COMPOSITE STRUCTURES 143: pp. 362-370., 2016
Gergely Czél, Tamás Rév, Meisam Jalalvand, Mohamad Fotouhi, Michael R. Wisnom: Demonstration of pseudo-ductility in quasi-isotropic laminates comprising thin-ply UD carbon-epoxy hybrid sub-laminates, Proceedings of the 17th European Conference on Composite Materials ECCM17, 2016
Meisam Jalalvand, Mohamad Fotouhi, Gergely Czél, Michael R. Wisnom: Avoiding free edge delamination in quasi-isotropic pseudo-ductile hybrid laminates- By material dispersion or layer angle dispersion?, Proceedings of the 17th European Conference on Composite Materials ECCM17, 2016
Michael R Wisnom, Gergely Czél, Jonathan D. Fuller, Meisam Jalalvand: Taking advantage of the hybrid effect in thin-ply pseudo-ductile laminates, Proceedings of the 17th European Conference on Composite Materials ECCM17, 2016
Mohamad Fotouhi, Putu Suwarta, Meisam Jalalvand, Gergely Czél, Michael R. Wisnom: Acoustic emission based method to characterise the damage modes in UD thin carbon/glass hybrid laminates, Proceedings of the 17th European Conference on Composite Materials ECCM17, 2016
Vas László Mihály, Kling Sándor, Czigány Tibor, Czél Gergely: New method for determining the bending modulus of solid and hollow fibres from deflection tests, TEXTILE RESEARCH JOURNAL, (In press), 2016
Wisnom MR, Czel G, Swolfs Y, Jalalvand M, Gorbatikh L, Verpoest I: Hybrid effects in thin ply carbon/glass unidirectional laminates: Accurate experimental determination and prediction, COMPOSITES PART A-APPLIED SCIENCE AND MANUFACTURING 88: pp. 131-139., 2016
Meisam Jalalvand, Gergely Czél, Jonathan D. Fuller, Michael R. Wisnom, Luis P. Canal, Carlos D. González, Javier LLorca: Energy dissipation during delamination in composite materials – An experimental assessment of the cohesive law and the stress-strain field ahead of a crack tip, COMPOSITES SCIENCE AND TECHNOLOGY 134: pp. 115-124., 2016
Czél Gergely, Jalalvand Meisam, Wisnom Michael R: Hybrid specimens eliminating stress concentrations in tensile and compressive testing of unidirectional composites, COMPOSITES PART A-APPLIED SCIENCE AND MANUFACTURING (In press), 2016
Forintos N, Czigány T: Polimer kompozitok állapotfelügyelete, In: Dr Csibi Vencel-József (szerk.) (szerk.) OGET 2016: XXIV. Nemzetközi Gépészeti Találkozó = 24th International Conference on Mechanical Enginering. Déva, Románia, 2016.04.21-2016.04.24. Kiadvány: Kolozsvár: Erdélyi Magyar Műszaki Tudományos Társaság (EMT), 2016. pp. 130-133. (24.), 2016
Forintos N, Czigány T: Kompozitba épített elektromosan vezető érzékelő, POLIMEREK 2: (7) 196-199, 2016




vissza »