Tudnak az óvodások meditálni? Kisgyermekkori koncentrációs készségek és végrehajtó funkciók fejlesztése tudatos jelenlét meditáció segítségével  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
121297
típus PD
Vezető kutató Takács Zsófia
magyar cím Tudnak az óvodások meditálni? Kisgyermekkori koncentrációs készségek és végrehajtó funkciók fejlesztése tudatos jelenlét meditáció segítségével
Angol cím Can preschoolers meditate? Fostering young children's sustained attention and executive function skills with the help of mindfulness meditation
magyar kulcsszavak kisgyermekkori oktatás, fejlődéslélektan, kognitív fejlődés, iskolaérettség, végrehajtó funkciók, koncentráció, meditáció, tudatos jelenlét
angol kulcsszavak early childhood education, developmental psychology, cognitive development, school readiness, executive functions, sustained attention, meditation, mindfulness
megadott besorolás
Neveléstudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)70 %
Ortelius tudományág: Kisgyermek-nevelési tanulmányok
Pszichológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok Kollégiuma)30 %
Ortelius tudományág: Fejlődéspszichológia
zsűri Pszichológia – Nevelés
Kutatóhely Neveléstudományi Intézet (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
projekt kezdete 2016-10-01
projekt vége 2019-06-30
aktuális összeg (MFt) 10.060
FTE (kutatóév egyenérték) 1.40
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A kutatás összefoglalója, célkitűzései szakemberek számára
Itt írja le a kutatás fő célkitűzéseit a témában jártas szakember számára.

A jelen projekt célja egy tudatos jelenlét (mindfulness) meditáción alapuló program kidolgozása az óvodások koncentrációs készségeinek és végrehajtó funkcióinak fejlesztése céljából, ezzel felkészítve őket az iskolai tanulási környezet elvárásaira. A gyermekkori végrehajtó funkciók (munkamemória, gátló készségek és kognitív rugalmasság) kiemelten fontosak az iskolai belépés pillanatában, ugyanis jobban bejósolják a későbbi iskolai teljesítményt, mint az IQ vagy a korai írás-olvasás illetve matematikai készségek. A különböző kisgyermekkori intervenciók végrehajtó funkciókra mért hatékonyságát vizsgáló meta-analízisünk előzetes eredményei azt mutatják, hogy a tudatos jelenlét meditáció egy kiemelkedően ígéretes megközelítés ezen készségek fejlesztésére.
Szigorúan szabályozott terepkísérletekben vizsgálnánk egy tudatos jelenlét meditáción alapuló program hatékonyságát és óvodai alkalmazhatóságát, valamint hosszú távú hatását a gyerekek iskolai teljesítménye és beilleszkedése szempontjából. Az első kísérlet keretében egy rövid, intenzív mindfulness program rövidtávú hatását szeretnénk tesztelni, míg egy második kísérletben egy 8-hetes program rövidtávú hatásain túl a gyerekeket az iskolakezdéskor valamint az első osztály végén után követnénk, hogy az iskolai beilleszkedésre és teljesítményre gyakorolt hatást is tanulmányozhassuk. A projekt újdonsága a meglévő eredményekhez képest egy meta-analitikus irodalomszintézis, valamint a kísérletekben a passzív kontrollcsoport mellett egy szorosan illesztett aktív kontrollkondíció használata, a résztvevők véletlenszerű elosztása a kondíciók között, illetve az intervenció hosszútávú hatásainak vizsgálata.

Mi a kutatás alapkérdése?
Ebben a részben írja le röviden, hogy mi a kutatás segítségével megválaszolni kívánt probléma, mi a kutatás kiinduló hipotézise, milyen kérdéseket válaszolnak meg a kísérletek.

A kisgyermekkori szakirodalomban a tudatos jelenlét meditáció potenciális jótékony hatásait tárgyalják (Burke, 2009; Zelazo és Lyons, 2012), azonban nem sok empirikus bizonyíték létezik az ilyen programok hatékonyságát illetően, főleg óvodáskorú gyerekekkel. Flook és mtsai (2015) a tudatos jelenlét elvén alapuló óvodai program résztvevőinél nagyobb mértékű fejlődést figyeltek meg a végrehajtó funkciókat illetően, mint egy kontrollcsoportnál. Poehlmann és mtsai (2016) fejlettebb koncentrációs készséget és önkontrollt mértek egy hasonló intervenciót követően. A végrehajtó funkciók fejlesztését célzó intervenciók narratív irodalom-áttekintéseiben a meditatív intervenciók eredményeit más olyan pedagógiai programok hatékonyságához hasonlítják, mint a Montessori tanrend (Diamond és Lee, 2011; Diamond és Ling, 2015).
A mindfulness-alapú meditáció során a meditáló megfigyeli a testi érzéseit és gondolatait anélkül, hogy azokat értékelné, így végül egy hosszan fenntartott, összpontosított figyelemmel kíséri a belső történéseit, és aktívan újra összpontosítja a figyelmét, ha a gondolatai elkalandoznának (Zelazo és Lyons, 2012). Így a meditáló pillanatról pillanatra figyelmének tudatos irányítását és önreflexiót gyakorol. Emellett a gondolatok és érzelmek megfigyelése az érzelemszabályozásban is segíthet. A meta-analízis előzetes eredményei alapján feltételezésünk, hogy a tudatos jelenlét meditáció hatékonyan fejleszti az óvodáskorúak végrehajtó funkcióit és fenntartott figyelmi készségét. Emellett jótékony hatást várunk a gyerekek érzelmi kiegyensúlyozottságára. Végül pedig feltételezzük, hogy hosszútávú hatása van az iskolaérettség és iskolai teljesítmény szempontjából is.

Mi a kutatás jelentősége?
Röviden írja le, milyen új perspektívát nyitnak az alapkutatásban az elért eredmények, milyen társadalmi hasznosíthatóságnak teremtik meg a tudományos alapját. Mutassa be, hogy a megpályázott kutatási területen lévő hazai és a nemzetközi versenytársaihoz képest melyek az egyediségei és erősségei a pályázatának!

A kisgyermekkori végrehajtó funkciók kiemelten fontosak az iskolai belépés pillanatában, ugyanis bejósolják a későbbi iskolai teljesítményt. Ezek fejlesztésére azonban nem sok óvodai program tesz kísérletet. Bár a tudatos jelenlét-alapú programok ígéretesnek tűnnek, a jelenleg elérhető empirikus bizonyítékok kvantitatív szintézisére van szükség ahhoz, hogy más intervenciók hatékonyságához hasonlíthassuk a meditatív programok eredményességét. Emellett olyan kísérletekre van szükség, amelyekben aktív kontrollkondíciókhoz hasonlítjuk a mindfulness program hatékonyságát. Ezeken túl, elengedhetetlen, hogy azt vizsgáljuk, vannak-e a programnak hosszútávú hatásai, segítenek-e a tanult készségek és stratégiák az iskolába való beilleszkedés és teljesítmény szempontjából. A jelen projekt lenne az első, amely egy óvodai mindfulness program hatásvizsgálatánál pontosan illesztett aktív kontrollt használna, illetve amely egy ilyen program hosszútávú eredményeit vizsgálná.
A kutatás jelentősége:
1. A területen csak narratív irodalomáttekintéseket végeztek, egy kvantitatív meta-analízis sokkal pontosabb eredményekkel szolgálna, illetve a különböző intervenciók hatásainak direkt összehasonlítását tenné lehetővé.
2. A jelen kísérletsor során alaposan illesztett aktív kontrollkondíciókat alkalmaznánk, ezzel kizárva több torzító tényező lehetséges hatását.
3. A program hosszútávú hatásait is vizsgálnánk az iskolába való belépés pillanatában és az első osztály végén.
4. Az eredményeknek praktikus relevanciája lenne, ugyanis a kísérletekben használt program könnyen átültethető az óvodai foglalkozások gyakorlatába.
Amennyiben a hipotéziseink beigazolódnak, egy olyan programot tudunk ajánlani az óvodai oktatás számára, amely potenciálisan segíthet az ADHD és későbbi tanulási problémák megelőzésében. A tudatos jelenlét alapú megközelítés olyan elemeket is tartalmaz, amik, a kognitív terápiákhoz hasonlóan, segítenek a gyereknek megtanulni, hogy hogyan tudja elkülöníteni magát a gondolataitól és érzelmeitől, amely készségek érzelemkezelési stratégiákként működhetnek. Tehát amellett, hogy a meditáció alatti figyelemirányítás fejlesztheti a kognitív készségeket, a program a gyerekek érzelmi jóléte szempontjából is jótékony lehet.

A kutatás összefoglalója, célkitűzései laikusok számára
Ebben a fejezetben írja le a kutatás fő célkitűzéseit alapműveltséggel rendelkező laikusok számára. Ez az összefoglaló a döntéshozók, a média, illetve az érdeklődők tájékoztatása szempontjából különösen fontos az NKFI Hivatal számára.

Tudnak az óvodások meditálni? A jelen kutatási projekt keretében azt vizsgálnánk, hogy milyen hatással bír a tudatos jelenlét (mindfulness) meditáció az óvodások kognitív és érzelmi fejlődésére, illetve későbbi iskolaérettségére és iskolai teljesítményére. A szakirodalom szisztematikus áttekintése után előzetes eredményeink azt mutatják, hogy a meditatív programok kiemelten ígéretesek: hatékonyan fejlesztik a gyerekek kognitív készségeit, valamint jótékony hatással lehetnek az érzelemszabályozásra és a szociális készségekre. A mindfulness-alapú meditáció során a meditáló megfigyeli a testi érzéseit és gondolatait anélkül, hogy azokat értékelné, így végül egy hosszan fenntartott, összpontosított figyelemmel kíséri a belső történéseit, és aktívan újra összpontosítja a figyelmét, ha a gondolatai elkalandoznának. Így a meditáló pillanatról pillanatra figyelmének tudatos irányítását és önreflexiót gyakorol.
Két óvodai kísérlet keretében szeretnénk tesztelni, hogy hogyan alkalmazható egy ilyen meditatív program kisgyerekekkel, és milyen hatásai vannak a gyerekek fejlődésére. Korábbi tanulmányokhoz hasonlóan kiscsoportos gyerekbarát foglalkozásokat végeznénk: rövid ülőmeditációkat, légzésgyakorlatokat, mindful mozgásos gyakorlatokat, illetve érzékszervi meditációs feladatokat (pl. evőmeditáció). A kutatás gyakorlati haszna óriási. Amennyiben beigazolódik, hogy egy ilyen meditatív program segíti a gyerekek kognitív és érzelmi fejlődését, valamint felkészíti őket az iskola elvárásaira, ahol például hosszabb ideig kell csendben ülni és koncentrálni, úgy egy könnyen alkalmazható és olcsó programot tudunk az óvodai oktatás számára ajánlani.
angol összefoglaló
Summary of the research and its aims for experts
Describe the major aims of the research for experts.

The goal of the present project is to develop a mindfulness meditation-based training to foster the development of preschoolers’ sustained attention and executive function skills in order to prepare them for the school learning environment. Children’s executive function skills (working memory, inhibitory control and cognitive flexibility) are particularly important at school entry as these are better predictors of later academic achievement than IQ or emergent literacy and math skills. Based on the preliminary results of a meta-analysis assessing the effectiveness of different training programs to foster executive functions we have been conducting is that mindfulness meditation has outstanding potential to develop these skills.
In two controlled field experiments the efficacy and feasibility of such a mindfulness-based intervention in the preschool classroom in addition to the long-term effects on children’s academic achievement and school adjustment are to be investigated. In the first experiment the short-term effects of a short and intense mindfulness intervention to be tested. In the second experiment in addition to measuring the immediate effcts, we would follow-up the children at school entry and at the end of the first school year in order to assess the effects of an 8-week mindfulness program on later school adjustment and achievement. The novelty of the research project is the use of a meta-analytic research synthesis and, regarding the experiments, compared to previous studies is the use of a well-matched active control condition in addition to a passive control group, random assignment of participants and the assessment of long-term effects.

What is the major research question?
Describe here briefly the problem to be solved by the research, the starting hypothesis, and the questions addressed by the experiments.

The literature on young children’s development suggests potential benefits of mindfulness meditation (Burke, 2009; Zelazo & Lyons, 2012), however, empirical evidence is scarce, especially regarding preschool-aged children. Results so far are indeed promising. Flook and colleagues (2015) showed larger improvements after a mindfulness-based preschool program as compared to a control condition on children’s executive function skills. Poehlmann-Tynan and colleagues (2016) found better sustained attention skills and self-control after a similar intervention. Narrative literature reviews of interventions for executive function skills of children compare the effects of mindfulness meditation programs to that of educational curricula like Montessori (Diamond & Lee, 2011; Diamond & Ling, 2015).
During mindfulness meditation meditators observe body sensations and thoughts without judging them thus detecting inner happenings with sustained and focused attention, and actively directing their attention back to the present moment in case their thoughts would wander (Zelazo & Lyons, 2012). Therefore meditators direct their attention on a moment-to-moment basis and practice self-control. Additionally, practice with observing one’s thoughts and feelings can support children in emotion management. Based on the preliminary results of our meta-analysis, we hypothesize that mindfulness meditation-based programs develop preschoolers’ executive functions and sustained attention effectively. Additionally, we expect beneficial effects on children’s emotional well-being. Finally, long-term effects are expected on school readiness and academic achievement.

What is the significance of the research?
Describe the new perspectives opened by the results achieved, including the scientific basics of potential societal applications. Please describe the unique strengths of your proposal in comparison to your domestic and international competitors in the given field.

Executive functions of young children at school entry are especially important as those are predictive of later academic achievement. Still, only a few preschool programs aim to develop these skills. Although meditative programs seem promising, there is a need for a quantitative synthesis of the available evidence in order to compare the effectiveness of meditative programs to that of other interventions aiming at fostering executive function skills. Additionally, further experiments are needed to compare the effects of mindfulness meditation to active control conditions. Moreover, it is vital to assess whether there are effects on the long-term: whether the skills and strategies children learnt during the program helps them in later school adjustment and academic achievement. The present research project would be the first to investigate the effectiveness of mindfulness-based preschool programs with the use of well-adjusted active control conditions and to assess the long-term effects.
The relevance of the research project:
1. Only narrative research syntheses have been conducted on the field and a quantitative meta-analysis would provide more accurate results.
2. The proposed series of experiments would put the effectiveness of mindfulness under strict scrutiny by making use of well-adjusted active control conditions.
3. The long-term effects of the program would also be investigated by follow-up measures at school entry and at the end of the first school year.
4. The results of the proposed research project would be of great practical relevance as the program developed and tested in the present experiments can be easily applied in the preschool classroom.
In case we find evidence for the hypotheses, we can offer a program for preschool teachers that can potentially help preventing ADHD and later learning problems. Mindfulness meditation includes elements that, similarly to cognitive therapies, teach children to distance themselves from their thoughts and feelings which skills can function as emotion regulation strategies. Thus, in addition to the cognitive gains of active attention direction during meditation, the program might be beneficial for children’s emotional well-being as well.

Summary and aims of the research for the public
Describe here the major aims of the research for an audience with average background information. This summary is especially important for NRDI Office in order to inform decision-makers, media, and others.

Can preschoolers meditate? The present research project aims to assess the effects of a mindfulness-based meditation program on children’s cognitive and emotional development in addition to later school readiness and academic achievement. In a systematic literature review our preliminary results show that meditative programs are especially promising: they effectively enhance children’s cognitive skills and they might have beneficial effects for emotion regulation and social skills. During mindfulness meditation meditators observe body sensations and thoughts without judging them thus detecting inner happenings with sustained and focused attention, and actively redirecting their attention back to the present moment in case their thoughts would wander. Therefore meditators need to direct their attention on a moment-to-moment basis and practice self-control.
In two preschool experiments we would test the feasibility of such a meditative program with young children and the effects on their development. Similar to earlier studies we would use child-friendly activities in small groups: short sitting meditations, breathing exercises, mindful movement activities and sensory meditation (e.g., eating meditation). The research project has great practical relevance. If we find evidence for the effectiveness of the program for enhancing cognitive and social development and preparing children for the school environment where, for instance, they are required to sit still and concentrate for longer periods of time, we can provide the preschool classroom with a cheap program that is easily implemented in the classroom.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A jelen kutatási projekt célja a mindfulness (tudatos jelenlét) meditáció hatékonyságának vizsgálata volt a gyerekek végrehajtó funkcióinak és koncentrációs készségeinek fejlesztésére. Egy metaanalitikus vizsgálat során arra jutottunk, hogy a mindfulness-alapú programok a legígéretesebb irányzat a sok módszer közül a tipikusan fejlődő gyerekek végrehajtó működéseinek fejlesztésére (Takacs & Kassai, 2019). Kifejezetten a munkamória és a gátlási készségek területein találtunk pozitív hatást, a kognitív flexibilitást illetően nem. Ezt követően több óvodai és általános iskolai terepkísérletet végeztünk. Egy rövid (5 alkalmas) mindfulness-alapú program hatékonyságára egy óvodai kísérletben nem találtunk bizonyítékot (Koncz, Kassai, Demetrovics & Takacs, elbírálás alatt), azonban egy másik vizsgálatban fejlesztette az általános iskolások kognitív flexibilitását (Koncz, Demetrovics & Takacs, elbírálás alatt). Egy hosszabb (20 alkalmas), heti egy alkalommal végzett mindfulness intervenció jótékony hatással volt az óvodások rövidtávú memóriájára, valamint kifejezetten az alacsony szocioökonómiai helyzetben élő óvodások gátlási készségére (Kassai, Futo & Takacs, előkészületben). Az eredmények megerősítik, hogy a mindfulness-alapú programok ígéretes módszer a gyermekkori végrehajtó működések fejlesztésére, azonban arra is rámutatnak, hogy bizonyos csoportok, például rizikócsoportok számára nagyobb a programok hatása.
kutatási eredmények (angolul)
The goal of the present research project was to evaluate the efficacy of mindfulness meditation for fostering children’s executive function skills and sustained attention. We found in a meta-analysis that mindfulness-based interventions were the most promising approach of all to nurture executive functioning of typically developing children (Takacs & Kassai, 2019). Specifically, we found positive effects on working memory and inhibitory control skills, but not on cognitive flexibility. Based on this result we conducted several field experiments in the preschool and elementary school environment. A short (5-session) mindfulness-based program showed no significant effect on preschoolers’ executive function skills (Koncz, Kassai, Demetrovics & Takacs, under review), however, it fostered first-graders’ cognitive flexibility in another experiment (Koncz, Demetrovics & Takacs, under review). A longer (20-session) weekly mindfulness-program resulted in benefits on preschoolers’ short-term memory, and on inhibitory skills specifically for children from low socioeconomic status background (Kassai, Futo & Takacs, in prep). The results confirm that mindfulness-based programs are effective for fostering children’s executive functioning, but they also highlight that it might be especially beneficial for at-risk groups.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=121297
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Kassai, R., Garai, D., & Takacs, Z. K.: Computer training of executive functions works but does not transfer to untrained skills., Society for Research in Child Development (SRCD) Special Topic Meeting: Technology and Media in Children’s Development, 2016
Takacs, Z. K., Kassai R., & Zimonyi, N.: A kisgyermekkori végrehajtó funkciókat fejlesztő intervenciók hatékonysága – egy metaanalízis, XVI. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2016
Kassai R. & Takacs, Z. K.: A synthesis of the experimental evidence regarding the dissociable components of executive function skills in childhood: A meta-analysis., 2017 Budapest CEU Conference on Cognitive Development, 2017
Takacs, Z. K. & Kassai, R.: The efficacy of different interventions to foster executive functions in early childhood: A meta-analysis, American Research Association (AERA) 2017 Annual Meeting, 2017
Kassai R., & Takacs Z. K.: The effectiveness of behavioral interventions on children’s executive function skills. A meta-analysis., 18th European Conference on Developmental Psychology, 2017
Király, O., Griffiths, M. D., King, D. L., Lee, H. K., Lee, S. Y., Bányai, F., Zsila, Á., Takacs, Z. K., & Demetrovics, Z.: Policy responses to problematic video game use: A systematic review of current measures and future possibilities., Journal of Behavioral Addictions, 2017
Sari, B., Takacs, Z. K., & Bus, A. G.: What are we downloading for our children? Best-selling children’s apps in four European countries, Journal of Early Childhood Literacy, 2017
Koncz A., Demetrovics Zsolt, Takács Z. K: The effects of a mindfulness-based intervention for first-graders’ executive function skills, , 2021
Koncz Adam, Demetrovics Zsolt, Takacs Zsofia K.: Meditation interventions efficiently reduce cortisol levels of at-risk samples: a meta-analysis, HEALTH PSYCHOLOGY REVIEW 15: (1) pp. 56-84., 2021
Metaferia Biruk K., Futo Judit, Takacs Zsofia K.: Parents' Views on Play and the Goal of Early Childhood Education in Relation to Children's Home Activity and Executive Functions: A Cross-Cultural Investigation, FRONTIERS IN PSYCHOLOGY 12: p. 1371., 2021
Vekety Boglárka, Alexander Logemann, Takács Zsófia: Feasibility and Effects of a Neurofeedback_assisted Mindfueditation Program for Children, , 2021
Vekety Boglarka, Logemann HN Alexander, Takacs Zsofia K: The effect of mindfulness-based interventions on inattentive and hyperactive–impulsive behavior in childhood: A meta-analysis, INTERNATIONAL JOURNAL OF BEHAVIORAL DEVELOPMENT 45: (2) pp. 133-145., 2021
Metaferia Biruk K, Takacs K. Zsofia, Futo Judit: The Relationship between Parental Play Beliefs, Preschoolers’ Home Experience and Executive Functions: An Exploratory Study in Ethiopia, FRONTIERS IN PSYCHOLOGY 11: 00624, 2020
Metaferia Biruk K., Futo Judit, Drew Raechel, Takacs Zsofia K.: Parents’ Beliefs About Play and the Purpose of Preschool Education, Preschoolers’ Home Activity and Executive Functions, FRONTIERS IN PSYCHOLOGY 11: 1104, 2020
Burcu Sari, Takacs Zsofia Katalin, Adriana G. Bus: What are we downloading for our children? Best-selling children’s apps in four European countries, JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD LITERACY 19: (4) pp. 515-532., 2019
Kassai Reka, Futo Judit, Demetrovics Zsolt, Takacs Zsofia K.: A meta-analysis of the experimental evidence on the near- and far-transfer effects among children’s executive function skills., PSYCHOLOGICAL BULLETIN 145: (2) pp. 165-188., 2019
Kassai Réka, Futó Judit, Kótyuk Eszter, Takács Zsófia K.: A randomized controlled trial on the potential benefits of a year-long mindfulness program on low-SES young children’s executive functions, In: ESCoP2019 : 21st Conference of the European Society for Cognitive Psychology, (2019) pp. 336-336., 2019
Koncz A, Kassai R, Demetrovics Z, Takacs K Zs: Can preschoolers really meditate?, In: Zsolnai, Anikó; Rausch, Attila (szerk.) 7th ENSEC Conference - Well-being and Social, Emotional Development, Eötvös Loránd University, Faculty of Education and Psychology (2019) pp. 30-30., 2019
Koncz A., Kassai R., Demetrovics Zs., Takacs Z. K.: The effects of a short mindfulness intervention on executive functions and salivary cortisol levels upon school, , 2019
Koncz Ádám, Demetrovics Zsolt, Takács Zsófia: A meditáció hatékonysága a kortizolszint csökkentésére, különös tekintettel rizikócsoportok esetében, In: Lippai, Edit (szerk.) Összetart a sokszínűség, Magyar Pszichológiai Társaság (2019) pp. 228-228., 2019
Sarı Burcu, Başal Handan Asûde, Takacs Zsofia K., Bus Adriana G.: A randomized controlled trial to test efficacy of digital enhancements of storybooks in support of narrative comprehension and word learning, JOURNAL OF EXPERIMENTAL CHILD PSYCHOLOGY 179: pp. 212-226., 2019
Takacs Zsofia K., Kassai Reka: The efficacy of different interventions to foster children’s executive function skills: A series of meta-analyses., PSYCHOLOGICAL BULLETIN 145: (7) pp. 653-697., 2019
Vekety Boglárka, Alexander Logemann, Takacs Zsófia: Association of adults’ trait mindfulness, EDA and EEG oscillations, In: Zsolnai, Anikó; Rausch, Attila (szerk.) 7th ENSEC Conference - Well-being and Social, Emotional Development, Eötvös Loránd University, Faculty of Education and Psychology (2019) p. 29., 2019
Vekety Boglárka, Koncz Ádám, Takács Zsófia: Hogyan lehet tudatos jelenlétet gyakorolni a mindennapokban? Közös meditáció gyerekeknek és szüleiknek, , 2019
Kassai R, Demetrovics Z, Takacs Z K, Koncz A: The effects of a short mindfulness intervention on executive functions and salivary cortisol levels upon school entry, In: Science from Within, University of Amsterdam (2018) T57, 2018
Kassai R, Futó J, Takács Z K: A gyermekkori végrehajtó funkciók komponensei között mutatott közeli- és távoli-transzferhatások metaanalízise, In: Lippai, Edit (szerk.) Változás az állandóságban, Magyar Pszichológiai Társaság (2018) pp. 218-219., 2018
Kassai R, Koncz A, Demetrovics Z, Takacs Z K: Can preschoolers meditate? Electrodermal activity during mindfulness meditation in a randomized controlled trial, , 2018
Kassai R, Takács Z K, Futó J: Befolyásolja-e a nyereség típusa, a csoporthoz tartozás, illetve a végrehajtó funkciók szintje a javak elosztását óvodás korú gyerekeknél?, In: Lippai, Edit (szerk.) Változás az állandóságban, Magyar Pszichológiai Társaság (2018) pp. 96-96., 2018
Kassai R, Takács Z K, Futó J: Does inhibitory control and group membership influence young children’s preferences for the distribution of resources?, In: [s.n.] (szerk.) BCCCD 2018, CEU (2018) pp. 99-99., 2018
Kassai R., Koncz A., Takacs Z. K.: Preschoolers can meditate, In: Science from Within, University of Amsterdam (2018) F33, 2018
Kassai Réka, Futó Judit, Takács Zsófia: HOGYAN FÜGG ÖSSZE AZ ALACSONY SZOCIOÖKONÓMIAI STÁTUSZ ÉS A KORTIZOL HORMONSZINT GYERMEKKORBAN?, In: Fehérvári, Anikó; Széll, Krisztián; Misley, Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK); MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság (2018) p. 392., 2018
Kassai Réka, Vekety Boglárka, Takács Zsófia: HOGYAN LEHET MEDITÁLNI GYEREKEKKEL? A BIZONYÍTÉKOKON ALAPULÓ MINDFULNESS INTERVENCIÓK TARTALMI ANALÍZISE, In: Fehérvári, Anikó; Széll, Krisztián; Misley, Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK); MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság (2018) pp. 219-219., 2018
Kiraly Orsolya, Griffiths Mark D., King Daniel L., Lee Hae-Kook, Lee Seung-Yup, Banyai Fanni, Zsila Ágnes, Takacs Zsófia K., Demetrovics Zsolt: Policy responses to problematic video game use: A systematic review of current measures and future possibilities, JOURNAL OF BEHAVIORAL ADDICTIONS 7: (3) pp. 503-517., 2018
Koncz A, Demetrovics Z, Takacs Z K: Effects of meditation interventions on cortisol levels. A meta-analysis, In: Science from Within, University of Amsterdam (2018) W11, 2018
Koncz A, Demetrovics Z, Takacs Z K: Effects of a short mindfulness based intervention on preschoolers' executive functions, , 2018
Koncz Ádám, Kassai Réka, Demetrovics Zsolt, Takács Zsófia: TÉNYLEG TUDNAK AZ ÓVODÁSOK MEDITÁLNI?, In: Fehérvári, Anikó; Széll, Krisztián; Misley, Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK); MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság (2018) p. 394., 2018
Koncz Ádám, Kassai Réka, Demetrovics Zsolt, Takács Zsófia: EGY RÖVID MINDFULNESS-ALAPÚ PROGRAM HATÁSA AZ ISKOLAKEZDÉS KÖRÜLI STRESSZRE: EGY RANDOMIZÁLT KONTROLLÁLT VIZSGÁLAT, In: Fehérvári, Anikó; Széll, Krisztián; Misley, Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK); MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság (2018) p. 395., 2018
Raechel Drew, Kassai Réka, Takács Zsófia, Futó Judit: VÉGREHAJTÓ FUNKCIÓK ÉS PROSZOCIÁLIS VISELKEDÉS GYERMEKKORBAN, In: Fehérvári, Anikó; Széll, Krisztián; Misley, Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK); MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság (2018) p. 245., 2018
Takacs Z. K., Kassai R.: Comparing the efficacy of mindfulness to other interventions to foster children's executive function skills: A series of meta-analyses, In: Science from Within, University of Amsterdam (2018) W13, 2018
Takacs Zsofia Katalin, Bus Adriana: How pictures in picture storybooks support young children’s story comprehension: An eye-tracking experiment, JOURNAL OF EXPERIMENTAL CHILD PSYCHOLOGY 174: pp. 1-12., 2018
Takács Zsófia, Demetrovics Zsolt, Koncz Ádám: VALÓBAN CSÖKKENTI A STRESSZT A MEDITÁCIÓ?, In: Fehérvári, Anikó; Széll, Krisztián; Misley, Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK); MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság (2018) p. 393., 2018
Takács Zsófia, Kassai Réka: A GYERMEKKORI VÉGREHAJTÓ MŰKÖDÉSEK FEJLESZTÉSÉT CÉLZÓ INTERVENCIÓK HATÉKONYSÁGÁNAK ÖSSZEHASONLÍTÁSA: METAANALÍZIS, In: Fehérvári, Anikó; Széll, Krisztián; Misley, Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK); MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság (2018) p. 217., 2018
Vekety Boglárka, Alexander Logemann, Takacs Zsófia: The effects of mindfulness-based interventions on symptoms of attention-deficit hyperactivity disorder among children., In: Science from Within, University of Amsterdam (2018) W08, 2018
Vekety Boglárka, Alexander Logemann, Takács Zsófia: MINDFULNESS-ALAPÚ INTERVENCIÓK HATÁSA A FIGYELMI PROBLÉMÁKRA ÉS IMPULZÍV VISELKEDÉSRE GYERMEKKORBAN: METAANALÍZIS, In: Fehérvári, Anikó; Széll, Krisztián; Misley, Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK); MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság (2018) p. 218., 2018
Vekety Boglárka, Kassai Réka, Takács Zsófia: Best mindfulness practices for children: A content-analysis of evidence-based interventions, In: Science from Within, University of Amsterdam (2018) T08, 2018
Vekety Boglárka, Logemann Alexander, Takacs Zsófia, Kassai Réka: The effects of mindfulness meditation on children's executive functioning, In: [s.n.] (szerk.) BCCCD 2018, CEU (2018) pp. 99-100., 2018
Zimonyi Nóra, Kassai Réka, Takács Zsófia: CEREBRAL PARETIKUS GYEREKEK HÁTRÁNYA A VÉGREHAJTÓ FUNKCIÓK MŰKÖDÉSE TERÉN, In: Fehérvári, Anikó; Széll, Krisztián; Misley, Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK); MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság (2018) p. 220., 2018
Kassai R, Koncz A, Takacs Z K: Can preschoolers meditate? Electrodermal evidence for distractibility, PSYCHOPHYSIOLOGY 54: (S53) p. S53., 2017
Kassai R, Takacs Z K: A synthesis of the experimental evidence regarding the dissociable components of executive function skills in childhood, In: BCCCD 2017 Budapest CEU Conference on Cognitive Development, (2017) pp. 81-81., 2017
Kassai R, Takacs Z K: The effectiveness of behavioral interventions on children’s executive function skills. A meta-analysis, In: 18th European Conference on Developmental Psychology, (2017) pp. 208-208., 2017
Koncz A, Demetrovics Z, Kassai R, Takacs Z K: Effect of meditation on cortisol levels, , 2017
Koncz A, Kassai R, Demetrovics Zs, Takacs Z K: Effect of meditation on cortisol levels, PSYCHOPHYSIOLOGY 54: (S1) p. S125., 2017
Sari B, Takacs Z K, Başal H A, Bus A G: Do multimedia in digitized storybooks support vocabulary development and which features are particularly supportive?, In: Society, for the Scientific Study of Reading (szerk.) 24th Annual Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, (2017) online, 2017
Takacs Z K, Kassai R: The efficacy of different interventions to foster executive functions in early childhood: A meta-analysis, , 2017




vissza »