A megismerési folyamatok pszichofiziológiája: agyi elektromos tevékenység  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
44790
típus NI
Vezető kutató Czigler István
magyar cím A megismerési folyamatok pszichofiziológiája: agyi elektromos tevékenység
Angol cím Psychophysiology of cognitive processes: brain eletric activity
zsűri Pszichológia–Pedagógia
Kutatóhely MTA Pszichológiai Kutatóintézet
résztvevők Balázs László
Csépe Valéria
Egyed Katalin
Horváth János György
Karmos György
Molnár Márk
Ulbert István
Weisz Júlia
Winkler István
projekt kezdete 2003-01-01
projekt vége 2006-12-31
aktuális összeg (MFt) 55.200
FTE (kutatóév egyenérték) 0.00
állapot lezárult projekt





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A pályázat fő feladataként összefoglaló monográfiák készültek a figyelem pszichológiája (Czigler István) és a fejlődés-neuropszichológia (Csépe Valéria) területén. A tudományos iskola alapjában az agyi elektromos változások elemzése állt (eseményhez kötött potenciál módszerek, frekvencia-elemzések, nem-lineáris módszerek), melyet a klasszikus kognitív pszichológia teljesítmény-elemző módszereivel együtt, és esetenként a vegetatív idegrendszeri aktivitás elemzésével kiegészítve végeztünk. Kutatásaink fő eredményei az automatikus és figyelmi információfeldolgozási folyamatokhoz (változás-detekció, orientáció, reorientáció), fejlődés-pszichofiziológiai kutatásokban az olvasás és számolás jellemzőihez és ezek zavaraihoz, agyi érbetegségek agyi elektromos jellemzőihez, epilepsziás agyi működések mikro-szerkezetének elemzéséhez, valamint állatkísérletes információfeldolgozási modellek kutatásához kapcsolódtak. A tudományos iskola pályázat lehetővé tette fiatal munkatársak bevonását e kutatásokba, melyek tematikus támogatását OTKA, NKFP, FIRCA, Informatikai – és Egészséügyi Minisztériumi pályázatok tették lehetővé.
kutatási eredmények (angolul)
As the main task, comprehensive books were written on psychology of attention (I. Czigler) and developmental neuropsychology (V. Csépe) respectively. In the research projects we concentrated on the methods of brain electric activity analyses (event-related potentials, frequency analyses, non-linear methods). Electrophysiologyical methods were conducted together with the analyses of behavioral performance (reaction time, error measures), and in some occasions with the investigations of autonomic changes. Our main results concentrated on the automatic and attentional processes of human information processing (change detection, orientation, re-orientation), within the field of developmental neuropsychology on reading and arithmetic development (and the impairment of these activities). We obtained results on stroke-related activity, and on the micro-processes of epileptic activity. In the comparative research animal models of perceptual activity were investigated. The grant supported the involvement of young scientists into our research projects. The research projects were supported by thematic OTKA grants, NKFP, FIRCA grants, and supports from Ministries of Healh and Informatics
a zárójelentés teljes szövege http://real.mtak.hu/1241/
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Lakatos, P., Szilágyi, N., Pincze, Zs, Rajkai, C, Ulbert, I., Karmos, G.: Attention and arousal related modification of spantaneous gamma activity in the auditory cortex of the cat., Cognitive Brain Research, 1 19 1-9, 2004
Honbolygó, F., Csépe, V., Ragó, A.: Suprasegmantal speech cues are automaically detected by human brain: a mismatch negativity study., Neuroscience Letters, 363, 84-88, 2004
csépe, V., Szűcs, D., Honbolygó, F.: Hogyan olvassunk számszavakat?, In: Győry M. (Szerk), Az emberi emlékezet kibontakozása., Gondolat Kiadó, 2004
Czigler, I., Horváth, J.., Balázs, L., Weisz, J.: Age-related effects of novel stimuli in a letter-matching task: event-related potential study, Mönks, F.J., Wagner, H. (eds), Development of human potential. Verlag K.H. Bock, Bad Honef. pp. 54-57, 2003
Czigler, I., Horváth, J.., Balázs, L., Weisz, J.: Age-related effects of novel stimuli in a letter-matching task: event-related potential study, Mönks, F.J., Wagner, H. (eds), Development of human potential. Verlag K.H. Bock, Bad Honef. pp. 54-57, 2003
Winkler, I., Czigler, I., Sussman, Horváth, J., Balázs, L.: Preattentive change binding of auditory and visual stimulus features, J. Cognitive neuroscience, 17, 320-339, 2004
Czigler, I., Balázs, L. Pató, L.: Visual change detection: event-related poztentials are dependent on stimulus locations in humans, Neuroscience Letters, 364, 149-153, 2004
Winkler, I., Takegata, R., Sussman, E.: Event-related brain potentials reveal multiple stages in the perceptual organization of sounds., Cognitive Brain Research, 25, 291-299, 2005
Szűcs, D., Csépe, V.: Access to number representations is dependent on the modality of stimulus presentation in mental addition: a combined ebhavioral and ERP study, Cognitive Brain Research, 19, 10-29, 2004
Weisz, J., Czigler, I.: Habituation of event-related potentials and autonomic responses to novel visual stimuli, Psychophyiology, in press, 2006
Czigler István: A figyelem pszichológiája, Akadémaia Kiadó, 2005
Csépe Valéria: Kognitív fejlődés-neuropszichológia, Gondolat Kiadó, 2005
Ulbert, I., Heit, G., Karmos, G., Halgren, E.: Laminaranalysis of human neocortical interictal spike generation and propagation: current source density and multiunit analysis in vivo, Epilepsia, 45 Suppl. 48-56, 2004
Ulbert, I., Magloczky, Z., Eross, L., Czirjak, S. et al.: In vivo laminar elecrophysiology co-registered with histology in the hippocampus of patients with temporal epilepsy., Experimental Neurology, 187, 310-318, 2004
Molnár, M., Csuhaj, R., Csikós, D., Horváth S, Gaál, Zs., Czigler, B., Bálint, A., Bálint, A., Nagy, Z.: Subcoricalis isschaemiás agyi károsodás spektrális EEG-jellemzői - esetelemzés, Clinical Neuroscience/ideggyógyászati Szemle, 59, 121-131, 2006
Oceák, A., Winkler, I., Sussman, E., Alho, K.: Loudness summation and the mismatch negativity event-related brain potential in humans., Psychophysiology 43, 17-26, 2004




vissza »