Ágazati innovációs és termelési rendszerek egy nyitott, átalakuló gazdaságban: A járműipar, az elektronika és a távközlési berendezésgyártás esete Magyarországon  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
46880
típus K
Vezető kutató Havas Attila
magyar cím Ágazati innovációs és termelési rendszerek egy nyitott, átalakuló gazdaságban: A járműipar, az elektronika és a távközlési berendezésgyártás esete Magyarországon
Angol cím Sectoral Systems of Innovation and Production in an Open Transition Economy: The case of the Hungarian automotive, electronics and telecom equipment industries
zsűri Közgazdaságtan–Jövőkutatás–Statisztika
Kutatóhely Közgazdaság-tudományi Intézet (MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont)
résztvevők Tóth István János
projekt kezdete 2004-01-01
projekt vége 2010-04-30
aktuális összeg (MFt) 3.120
FTE (kutatóév egyenérték) 0.00
állapot lezárult projekt





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
Az ágazati innovációs és termelési rendszerek (ÁITR) fogalmát jól lehetett használni a három kiválasztott ágazat elemzésére. A kutatás rámutatott az ÁITR hiányosságaira is. Nem kap elég hangsúlyt a nemzeti innovációs rendszer (NIR) működése és a globalizáció. A dinamika eltérő típusai közötti megkülönböztetés – adott rendszeren belüli fejlődés és a rendszer szintű átalakulás – is hiányzik. A vizsgált ágazatokban zajló KFI folyamatok intenzitása és céljai között fontos eltérések vannak. A távközlési berendezésgyártók esetében a legélénkebb az új termék fejlesztése. A járműipari vállalatok többsége máshol fejlesztett termékeket vezet be, de élénk a gyártásfejlesztési tevékenység is, az elektronikai ágazatban pedig ez utóbbi a legjelentősebb. A vállalatok és az egyetemek, kutatóintézetek közötti együttműködés formáit, valamint a külföldi tulajdonú vállalatok KFI stratégiáját is típusokba sorolta a kutatás, ami hasznos kiindulópont a szakpolitikai eszközök tervezésekor. A vállalatok KFI tevékenységét befolyásoló szakpolitikai döntési rendszert és az innováció keretfeltételeit is részletesen elemezte a kutatás, és megállapította, hogy nem lehet néhány jól megválasztott TTI-politikai intézkedéssel gyorsan, gyökeresen javítani a NIR teljesítményét. Az innovációra ható tényezők együttes figyelembevételével a stratégiaalkotás, a szakpolitikai eszközök tervezése és alkalmazása során egyaránt lényeges változások szükségesek. A zárójelentés részletesebb ajánlásokat is tartalmaz.
kutatási eredmények (angolul)
The notion of sectoral innovation and production systems (SIPS) has proved to be a useful tool to analyse the three selected sectors. Some important factors are missing from this term, however: the features of the national innovation system, as well as globalisation. Different types of dynamics – evolution in a given system vs. transition to another system – should also be identified. Major differences have been observed concerning the intensity and goals of RTDI processes: developing new products is the most important innovation activity in telecom equipment manufacturing; automotive firms mainly introduce products developed elsewhere and improve their production processes themselves; while electronics firms focus on the latter. A tentative taxonomy of industry-academia co-operation and RTDI strategies of foreign companies is offered to guide policy measures. STI policy measures and framework conditions do influence firms’ innovation performance to a large extent, and thus these macro level factors have also been analysed in detail. On that basis, there seems to be no ‘panacea’ or a ‘simple, quick fix’ to improve RTDI performance by introducing 2-3 new STI policy measures. On the contrary, substantial efforts are needed, based on a comprehensive approach, both at a level of strategy making processes, and at the level of policy design and implementation. The final report offers detailed policy conclusions and identifies questions for further research.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=46880
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Havas Attila: Magyar paradoxon? A gyenge innovációs teljesítmény lehetséges okai, Külgazdaság, Vol. LIII, No. 9-10, pp. 74-112, 2009
Havas Attila: Knowledge-intensive Activities vs. High-tech Sectors: Traps and learning options for Central European policy-makers, K. Piech, S. Radosevic (eds): The Knowledge-Based Economy in Central and East European Countries, Basingstoke: Palgrave, pp. 259-279, 2006
Havas Attila: A vállalatok és a közfinanszírozású kutatóhelyek K+F és innovációs együttműködése Magyarországon, Felsőoktatási Műhely, Vol. IV, No. 4, pp. 57-72, 2010
Havas Attila: A Hungarian paradox? Poor innovation performance in spite of a broad set of STI policy measures, Triple Helix 9th International Conference, “Silicon Valley: Global Model or Unique Anomaly?”, Stanford University, 11-14 July 2011, 2011
Havas Attila: Size, Ownership and Sector: Sources of heterogeneity in firms’ innovation activities, DIME Final Conference, Maastricht, 6-8 April 2011, 2011
Havas Attila: Innovation Strategies of Hungarian Automotive Suppliers, 19th International GERPISA Colloquium, "Is the Second Automobile Revolution on the Way?", 2011
Havas Attila: Diversity in Firms' Innovation Strategies and Activities, Magyar Közgazdasági Egyesület Konferencia, 2010
Havas Attila: Broad Set of STI Policy Measures – Poor Innovation Performance, Europe-Latin America Conference on Science and Innovation Policy, Mexico City, September 24-26, 2008
Havas Attila: The Interplay between Innovation and Production Systems at Various Levels: The case of the Hungarian automotive industry, GLOBELICS 2007, Saratov, 20-22 September, 2007
Havas Attila: Buyer-Supplier Relationships in the Hungarian Automotive Industry and Prospects for Suppliers: Changes in the institutional framework and strategic responses, 12th GERPISA International Colloquium on Analyzing the Variety of Capitalism and the Diversity of Productive Models, 2004
Havas Attila: Innovation, Knowledge and the Lisbon Strategy, 13th GERPISA International Colloquium, Paris, 16-17 June 2005, 2005
Havas Attila: Innovation Systems and Firm Behaviour in CEE Countries, Centre d’analyse stratégique, 2010
Havas Attila: Entry Strategies of MNCs and their Interactions with Local Firms in Hungary, Managing Global Trends and Challenges in a Turbulent Economy, 13-15 October 2005, Chios, Greece, 2005
Havas Attila: Local, Regional and Global Aspects of SSIP: The case of the Hungarian automotive industry, The new international division of labour?, Krakow, 15-17 February, 2007
Havas Attila: Central Europe as an Emerging Automotive Space, Cursos de veranos, Universidad Pública de Navarra, Pamplona, 2004
Havas Attila: Strategic Moves of MNCs and their Impacts on Local Learning and RTDI Capabilities: Traps and opportunities for Central European countries, UNCTAD Seminar on FDI in tradable services in Central and Eastern Europe, 2004
Havas Attila: A távközlési ipar ágazati innovációs és termelési rendszere: Az innováció gazdaságtanának új fogalma egy (ismét) átalakuló ágazat példáján, Közép-Kelet-Európa az Európai Kutatási Térségben, 2004
Havas Attila: The International Aspects of Sectoral and National Systems of Innovation in Small, Open Economies, 4th International Workshop on Transition and Enterprise Restructuring in Eastern Europe, 2004
Havas Attila: Lehet-e húzóágazat a ...ipar? Egyik sem – és bármelyik! Tisztázatlan fogalmak, gazdaságpolitikai csapdák, „Innovációs Tavasz”, 2005. március 1., NKTH, Budapest, www.nkth.gov.hu, 2005
Havas Attila: MNCs: Impacts on Local Learning and RTDI Capabilities, Globalisation of R&D: The policy dimension, PRIME Network of Excellence Workshop, 24-25 May 2005, Vienna, www.prime-noe.org, 2005
Havas Attila: Innovation and competitiveness: Firms, networks, Sectoral Systems of Innovation and Production, 4th Industrial Engineering Conference, Tehran, 11-12 December, 2005





 

Projekt eseményei

 
2011-12-21 08:56:01
Kutatóhely váltás
A kutatás helye megváltozott. Korábbi kutatóhely: (MTA Közgazdaságtudományi Intézet), Új kutatóhely: Közgazdaság-tudományi Intézet (MTA Közgazdaságtudományi Intézet).




vissza »