Konspecifikus és heterospecifikus szociális információszerzés lehetőségei és korlátai kutyák esetében  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
49615
típus K
Vezető kutató Miklósi Ádám
magyar cím Konspecifikus és heterospecifikus szociális információszerzés lehetőségei és korlátai kutyák esetében
Angol cím Possibilities and constrains of conspecific and heterospecific acquisition of social information in dogs
zsűri Idegtudomány
Kutatóhely Etológiai Tanszék (Eötvös Loránd Tudományegyetem)
résztvevők Dóka Antal
Gácsi Márta
Kubinyi Eniko
Pongrácz Péter
Topál József
Vas Judit
Virányi Zsófia
projekt kezdete 2005-10-01
projekt vége 2010-03-31
aktuális összeg (MFt) 8.190
FTE (kutatóév egyenérték) 14.42
állapot lezárult projekt





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
Jelen kutatás fő célja az volt, hogy kibővítsük ismeretünket a kutyák szociális tanulási képességeit illetőleg. Számos különböző helyzetben vizsgáltuk, hogy vajon a kutyák tanulnak-e fajtárstól illetve embertől megfigyelés révén. Az ún. „két-akciós”teszt alkalmazásával kimutattuk, hogy a fajspecifikus preferenciák ellenére a kutyák preferenciát mutatnak a demonstrátor által mutatott akcióra. Először végeztünk olyan kísérletsorozatot, amelyben a kutyákat három eltérő szociális tanuláson alapuló tesztben vizsgáltuk. Kiderült, hogy egyes egyedek konzekvensen jobban teljesítenek az ilyen feladatokban, ugyanakkor az eredményeik nem függnek össze a kommunikációs valamint egyéni tanulási helyzetben mutatott viselkedéssel. Egy új kísérletsorozat révén általánosítottuk korábbi eredményeinket, azaz kimutattuk, hogy a kutyák általában rendelkeznek a funkcionális imitációhoz minimálisan szükséges képességekkel. A megfelelően tréningezett kutyák képesek kételemű akciósorozat ismétlésére, rövid ideig emlékeznek a demonstrált akcióra. Más kutatókkal együtt kidolgoztuk és összehasonlító kísérletekben vizsgáltok, hogy miképp lehet az ún. pedagógiai modellt alkalmazni a kutya esetében. Az eredmények itt is felvetik a viselkedés szintű funkcionális analógia lehetőségét kutya és ember (10-12 hónapos csecsemő) között. Összefoglalva, jelen pályázat keretében nagyon fontos felismeréseket tettünk a kutyák szociális tanulási képességeit illetően, így ma jobban tudjuk értelmezni, hogy milyen jellegű szociális információ segíti a kutyák beilleszkedését az emberi csoportokba.
kutatási eredmények (angolul)
The main aim of the present studies was to extend our knowledge on dogs' ability to learn socially. We have investigated in several experimental situations whether dogs can learn from humans or conspecifics. In the so called "two action tests" we have shown that despite species-specific preferences dogs show preferences for the action which was shown by the demonstrator. We were the first to use such a series of social learning tests in which we investigated the dogs in all three tasks in parallel. We have revealed that certain individual dogs are more inclined to perform well is social learning tasks, but at the same times this seems not to be associated with their ability to read human communicative cues, and their performance in spatial learning tasks. In a novel series of experiments we have generalised our previous findings that dogs have the minimal skills to show functional imitative behaviour. Dogs trained to imitate human actions are able to copy two-action sequences, memorize the demonstration for a short time. Together with other researchers we have worked out and tested in comparative how to so called pedagogical hypothesis can be tested in dogs. Our results showed that this phenomenon in dogs could be also a case for functional analogy between humans (10-12 months old children) and dogs. In summary, we have made important new insights on social learning skills in dogs, so today we can understand much better what sort of social information is gathered by dogs, and how this helps them to get integrated into human groups.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=49615
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Topál, J., Byrne, RW., Miklósi, Á., Csányi, V.: Reproducing human actions and action sequences: ''Do as I do'' in a dog, Animal Cognition 9., pp. 355-369, 2006
Miklósi, Á., Topál, J., Csányi, V.: Big thoughts in small brains? Dogs as model for understanding human social cognition., NeuroReport, 18, pp467-471., 2007
Horváth, Z., Dóka, A., Miklósi, Á.,: Affiliative and disciplinary behavior of human handlers during play with their dogs affects cortisol concentrations in opposite directions., Hormones and Behavior 54, pp. 107-114., 2008
Kubinyi, E., Pongracz, P., Miklosi, A.: Dog as a model for studying conspecific and heterospecific social learning., Journal of Veterinary Behavior 4, pp. 31-41., 2009
Gácsi, M., Kara, E., Belényi, B., Topál, J., Miklósi, Á.,: The effect of development and individual differences in pointing comprehension of dogs, Animal Cognition, 2009
Maros, K., Pongrácz, P., Bárdos, Gy., Molnár, Cs., Faragó, T. & Miklósi, Á.: Can dogs distinguish barks from different situations? - Heart rate gives the answer, Applied Animal Behavioural Science, 114, pp. 159-167., 2008
Pongrácz, P., Molnár, Cs. & Miklósi, Á.: Barking in family dogs – an ethological approach, The Veterinary Journal in press, 2009
Topál, J., Gergely, Gy., Miklósi, Á, Erdőhegyi, Á., Csibra, G.,: Infants’ perseverative search errors are induced by pragmatic misinterpretation, Science, 321, 1831-1834., 2008
Tóth, L., Gácsi, M., Topál, J., Miklósi Á: Playing styles and possible causative factors in dogs’ behaviour when playing with humans, Animal Behavioural Science, 114, 473-484., 2008
Lakatos, G., Soproni, K., Dóka, A., Miklósi, Á.: A comparative approach to dogs’ (Canis familiaris) and human infants’ comprehension of various forms of pointing gestures., Animal Cognition, 12, 621-631., 2009
Topál, J., Gergely, Gy., Erdőhegyi, Á., Csibra, G., Miklósi, Á.: Differential Sensitivity to Human Communication in Dogs, Wolves, and Human Infants, Science, 325, 1269-1272., 2009
Gácsi, M., McGreevy, P., Kara, E., Miklósi, Á.: Effects of selection for cooperation and attention in dogs, Behavioral and Brain Functions, 5: 31 doi:10.1186/1744-9081-5-31, 2009
Huber, L., Range, F., Voelkl, B., Szucsich, A., Virányi, Zs., Miklósi Á.: The evolution of imitation: what do the capacities of imitation of non-human animals tell us about the mechanisms?, Phil. Trans. R. Soc. B 364, 2299-2309., 2009
Gácsi, M., Győri, B., Virányi, Zs., Kubinyi, E., Range, F., Belényi, B., Miklósi, Á.: Explaining Dog Wolf Differences in Utilizing Human Pointing Gestures: Selection for Synergistic Shifts in the Development of Some Social Skills., PLoS ONE 4 (8): e6584, 2009




vissza »