Igazgatócserék  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
61238
típus K
Vezető kutató Kocsis Mihály
magyar cím Igazgatócserék
Angol cím Changing of school-management
magyar kulcsszavak Iskolai vezetők, tantestületek, fenntartók, oktatási intézmények, vezetői stratégiák,
angol kulcsszavak Leadership of schools, Management of Schools, Organization of Educational System, Strategies of School-management
megadott besorolás
Szociológia (Bölcsészet- és Társadalomtudományok)100 %
zsűri Szociológia–Demográfia
Kutatóhely Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
résztvevők Andor Mihály
Liskó Ilona
projekt kezdete 2006-02-01
projekt vége 2010-01-31
aktuális összeg (MFt) 8.609
FTE (kutatóév egyenérték) 0.80
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A közoktatás intézményeinek működését alapvetően meghatározza, hogy kik és milyen módszerekkel vezetik az iskolákat. Különösen jelentős ez napjainkban, amikor az oktatási intézmények szakmai tekintetben nagy önállóságot élveznek, és amikor azt tapasztaljuk, hogy az intézmények fenntartói és vezetői igen jelentősen befolyásolhatják, hogy milyen mennyiségű és minőségű oktatási szolgáltatásokat nyújt az iskola a gyerekeknek. Kutatásunk célja annak feltárása, hogy hogyan változott az utóbbi években az általános és középfokú iskolák igazgatóinak összetétele, társadalmi származás, képzettség és vezetői stratégiák tekintetében, és milyen módon és eljárásokkal történnek jelenleg az igazgató-cserék. Mekkora szerep jut az igazgatók kiválasztásában a tantestületeknek és a fenntartóknak, és milyen szempontok szerint választják ki a pályázók közül a tantestületek és az iskolafenntartók az iskolák új vezetőit.
angol összefoglaló
Changing of school management
(OTKA, 2005)

The functioning of educational institutions is greatly determined by the personality and leadership techniquees of school headmasters. This has crucial significance nowdays, when the leaders of the schools and local authorities are able to determine the quantity and quality of the services in scools. The purpose of our study is to reveal how headmasters social background, qualifications, and leader-strategies have changed recently, and how school managers are selected. That is, how much influence the staff and the mantainers of scools have in the selection, and which aspects predominate the selection of new aspirants.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A közoktatás intézményeinek működését alapvetően meghatározza, hogy kik és milyen módszerekkel vezetik az iskolákat. Különösen jelentős ez napjainkban, amikor az oktatási intézmények szakmai tekintetben nagy önállóságot élveznek. és amikor azt tapasztaljuk, hogy az intézmények fenntartói és vezetői igen jelentősen befolyásolhatják, hogy milyen mennyiségű és minőségű oktatási szolgáltatásokat nyújt az iskola a gyerekeknek. Kutatásunk célja annak feltárása, hogy hogyan változott az utóbbi években az általános és középfokú iskolák igazgatóinak összetétele, társadalmi származás, képzettség és vezetői stratégiák tekintetében, és milyen módon és eljárásokkal történnek jelenleg az igazgató-cserék. Mekkora szerep jut az igazgatók kiválasztásában a tantestületeknek és a fenntartóknak, és milyen szempontok szerint választják ki a pályázók közül a tantestületek és az iskolafenntartók az iskolák új vezetőit. Az iskolaigazgatóválasztás-kutatás egy hosszú sorozat utolsó darabja. Az első vizsgálatot Andor Mihály egyedül végezte 1982-ben két megyében (Békés és Győr-Sopron), a másodikat (1986-ban) és harmadikat (1991-ben) Andor Mihály és Liskó Ilona. A negyedik vizsgálatot is ők ketten készítették elő 2007-ben, de Liskó Ilona halála miatt munkatársával, Fehérvári Anikóval fejezték be.
kutatási eredmények (angolul)
Management staff and methods are strongly influence the operation of educational institutes. It is even more notable nowadays, when institutes’ professional autonomy is increasing: management staff and governor can decide the content and quantity of the institutes’ educational service. Purpose of our research is to analyse last years’ changes in the composition of primary and secondary schools’ heads in terms of social conditions, education and management strategies; how and by which procedures the replacements happened; what the role of the teachers and the governor is in the selection process; and what criteria they use. This research is the last piece of a long series. The first research has been conducted by Mihály Andor alone in 1982 for two counties (Békés and Győr-Sopron), the second (in 1986) and third one (in 1991) by Mihály Andor and Ilona Liskó. They prepared the forth one, as well, in 2007, but due to Ilona Liskó’s decease, it has been finalised with the participation of her co-worker, Anikó Fehérvári.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=61238
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Fehérvári Anikó: Iskolaigazgatók versenyben, Educatio, 2010
Andor Mihály: Közegellenállás, Iskolakultúra, 2010





 

Projekt eseményei

 
2009-03-31 09:23:46
Résztvevők változása
2009-03-30 16:18:10
Vezető kutató váltás
Régi vezető kutató: Liskó Ilona
Új vezető kutató: Kocsis Mihály

A vezető kutató váltás indoka: a vezető kutató elhunyt




vissza »