Választási kampányok 2009-2010  részletek

súgó  nyomtatás 
vissza »

 

Projekt adatai

 
azonosító
73039
típus K
Vezető kutató Kiss Balázs
magyar cím Választási kampányok 2009-2010
Angol cím Election Campaigns 2009-2010
magyar kulcsszavak pártkampányok, kampánystratégia, politikai marketing, a média kampánytálalása, napirendkutatás
angol kulcsszavak party campaigns, campaign strategy, political marketing, media coverage, agenda setting
megadott besorolás
Politikatudomány (Bölcsészet- és Társadalomtudományok)100 %
Ortelius tudományág: Politikai tudományok
zsűri Állam, Jog és Politika
Kutatóhely Politikatudományi Intézet (MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont)
résztvevők Mihályffy Zsuzsanna Katalin
Szabó Gabriella
projekt kezdete 2008-04-01
projekt vége 2012-12-31
aktuális összeg (MFt) 9.278
FTE (kutatóév egyenérték) 6.99
állapot lezárult projekt
magyar összefoglaló
A projekt célja a 2009-es és 2010-es magyar választási kampányok többoldalú elemzése. A munka egyfelől ugyanannak a paradigmának az alapján zajlik, amelyiket már két ízben alkalmazott a kutatócsoport, mégpedig a 2004-es európai parlamenti választási kampány illetve a 2006-os országgyűlési választási kampány elemzésekor, másfelől új kérdéseket is megkísérel megválaszolni.
A régi elméleti keret újbóli alkalmazása időbeli összehasonlításra is módot nyit majd, s a korábbiakhoz hasonlóan most sem maradhat el a kampányok médiatálalásának a vizsgálata.
A következő kutatási kérdésekre keressük a választ:
Hol tart a magyar pártok kampánykommunikációjának fejlődése 2009-ben és 2010-ben?
Hogyan jelenik meg a két kampány a magyar médiában?
A kutatás azonban tovább is lép, mint a korábbiak, éspedig azzal, hogy két újabb kérdést emel be a vizsgálandók közé:
A magyar pártok milyen kampánystratégiát kívántak megvalósítani a két kampány alkalmával?
Hogyan mérjük egy kampány sikerességét?
A válaszhoz feltárjuk egyrészt a stratégiairodalmat, másrészt a politikai marketingirodalom stratégiával foglalkozó részét, és ez alapján kidolgozunk egy stratégiaelemző paradigmát. Továbbá megpróbáljuk lefektetni az elméleti alapjait egy olyan empirikus mutató kidolgozásának, amellyel mérni lehet a kampányok sikerességét. A médiatálalást illetően pedig új területekként vizsgáljuk a posztobjektivizmus érvényesülését, a médiumok közötti konvergenciát, és a tabloidizáció tendenciáját.
angol összefoglaló
Our research project is aimed at analysing the European parliamentary election campaign (2009) and the general election campaign (2010) in Hungary. The theoretical background of the current project is an enhanced version of the framework that was employed previously by the team (Kiss, 2006; Kiss – Mihályffy – Szabó, 2007).
In line with the previous research, we would like to find answers to questions like: “How can we describe the campaign communication of Hungarian parties in 2009 and 2010?”, “Is there any difference, perhaps evolution compared to previous elections?” and “How did the media cover these two campaigns?”
As regards the analysis of party campaigns, we include the topics of campaign strategy and the success of the campaign, in order to enhance the framework. We hope to answer the questions: “What strategies did parties pursue during these two campaigns?” and “How can the success of a campaign be measured?”. To find the answer, we will rely on the current literature concerning campaign strategy and on the political marketing literature, and based on these we will try to work out a new paradigm aimed at strategy-analysis. We will also try to lay down the theoretical basis for an empirical indicator, which measures the success of campaigns.
Regarding the media coverage of campaigns, we will address some new questions as well, concerning post-objectivism, the convergence of different branches of the media, and the tendency towards tabloidization.





 

Zárójelentés

 
kutatási eredmények (magyarul)
A kutatás feldolgozta a 2009-es európai parlamenti választások kampányát és a 2010-es országgyűlési választások kampányát, ezek pártkampányait valamint médiatálalását. Mindkét kutatásból egy-egy tanulmánykötet keletkezett, valamint néhány további publikáció, az egyik egy jelentős nemzetközi szakmai folyóiratban. A kutatás nyomán új kutatási kérdések körvonalazódtak mind a pártkampányokat illetően, mind a médiakutatás vonatkozásában, mind pedig általában a politika és a kommunikáció viszonyára nézve. A kutatás kapcsán tovább szélesedett a résztvevő kutatók nemzetközi kapcsolatrendszere: beléptek a COST egyik sok országra kiterjedő nemzetközi együttműködésébe, amelynek a keretében került sor a projektet lezáró nemzetközi workshopra. A vezető kutató részt vesz a European Science Foundation „Media Studies: New Media and Media Literacies” című projektjében.
kutatási eredmények (angolul)
The programme studied the Hungarian European electoral campaign of 2009, and the Hungarian parliamentary electoral campaign of 2010. Both the party campaigns and their media coverages were analysed. The two researches produced an online volume and a traditional volume of papers respectively. The researchers published further papers in journals, one of them being the International Journal of Press and Politics. The programme led to new research questions in the areas of party campaigns, of media studies and also regarding the relationship between politics and communication in general. During the project, the international network of the participants widened: they joined COST Action “Transforming Audiences, Transforming Societies”, which co-sponsored the final international workshop of the project in 2012. The principal investigator participates in the European Science Foundation Forward Look project “Media Studies: New Media and Media Literacies”.
a zárójelentés teljes szövege https://www.otka-palyazat.hu/download.php?type=zarobeszamolo&projektid=73039
döntés eredménye
igen





 

Közleményjegyzék

 
Mihályffy Zsuzsanna és Szabó Gabriella szerkesztők: Árnyékban. A 2009-es európai parlamenti választási kampány elemzése, Studies in Political Science, no. 4, MTA Politikatudományi Intézet, 2010
Mihályffy Zsuzsanna – Szabó Gabriella – Takács Miklós – Ughy Márton – Zentai Lili: Kampány és Web 2.0. A 2010-es országgyűlési választások online kampányainak elemzése., Magyarország Politikai Évkönyve 2010-ről, 2011
Szabó Gabriella – Mihályffy Zsuzsanna: Politikai kommunikáció az interneten, Politikatudományi Szemle /2., 2009
Szabó Gabriella - Mihályffy Zsuzsanna - Kiss Balázs (szerk.): Kritikus kampány. A 2010-es országgyűlési választások elemzése, Harmattan, Budapest, 2011
Szabó Gabriella - Kiss Balázs: Trends in Political Communication in Hungary. A Post-communist experience in 20 years after the fall of dictatorship in Hungary, International Journal of Press and Politics, 2012
Szabó Gabriella: Semmi extra. Internetes portálok a 2010-es kampányról, Szabó Gabriella - Mihályffy Zsuzsanna - Kiss Balázs: Kritikus kampány..., 2011
Mihályffy Zsuzsanna: Kampány óvatosan. A Fidesz 2010. évi országgyűlési választási kampánya, Szabó Gabriella - Mihályffy Zsuzsanna - Kiss Balázs: Kritikus kampány..., 2011
Mihályffy Zsuzsanna: Bevezetés, Szabó Gabriella, Mihályffy Zsuzsanna, Kiss Balázs (szerk.) Kritikus kampány: A 2010-es országgyűlési kampány elemzése Budapest: L'Harmattan, 2011. pp. 11-23., 2011
Mihályffy Zsuzsanna: A pártkampányok kutatásának elméleti kerete, Mihályffy Zsuzsanna - Szabó Gabriella (szerk.) Árnyékban. ..., 2010
Ughy Márton: Kötött pályán: az MSZP kampánya, Mihályffy Zsuzsanna és Szabó Gabriella szerkesztők: Árnyékban...., 2010
Ördögh Tibor: Végjáték: az SZDSZ, Mihályffy Zsuzsanna és Szabó Gabriella szerkesztők: Árnyékban..., 2010
Rigó Ágnes: A kampány médiatálalása. A bulvársajtó politikai napirendje az európai parlamenti választások előtt, Mihályffy Zsuzsanna és Szabó Gabriella szerkesztők: Árnyékban..., 2010
Péter Mónika: Politika grátisz Ingyenes újságok politikai napirendje az EP-választás kampányidőszakában, Mihályffy Zsuzsanna és Szabó Gabriella szerkesztők: Árnyékban..., 2010
Szabó Gabriella: Kampányról röviden. Internetes újságok politikai napirendje a 2009-es ep választások előtt, Mihályffy Zsuzsanna és Szabó Gabriella szerkesztők: Árnyékban..., 2010
Horváth Szilvia - Tóth Bálint: Politika reggeli mellé, avagy kampány a reggeli közéleti televíziós magazinokban, Mihályffy Zsuzsanna és Szabó Gabriella szerkesztők: Árnyékban..., 2010
Németh Ákos Lehel: Esti hírműsorok – válságban. Televíziós híradók a 2009-es EP kampány idején, Mihályffy Zsuzsanna és Szabó Gabriella szerkesztők: Árnyékban..., 2010
Mihályffy Zsuzsanna - Szabó Gabriella: Zárszó. Árnyak és árnyékok, Mihályffy Zsuzsanna és Szabó Gabriella szerkesztők: Árnyékban..., 2010
Ughy Márton: MSZP – A muszáj-kampány, Szabó Gabriella - Mihályffy Zsuzsanna - Kiss Balázs: Kritikus kampány..., 2011
Zentai Lili: Utolsó, elõre fuss! A Jobbik hajrája 2010-ben, Szabó Gabriella - Mihályffy Zsuzsanna - Kiss Balázs: Kritikus kampány..., 2011
Takács Miklós: A lehetõségek határai – Az LMP 2010-es országgyûlési választási kampánya, Szabó Gabriella - Mihályffy Zsuzsanna - Kiss Balázs (szerk.): Kritikus kampány..., 2011
Szabó Gabriella: Bevezetés, Szabó Gabriella - Mihályffy Zsuzsanna - Kiss Balázs (szerk.): Kritikus kampány..., 2011
Horváth Szilvia: A korrupt, a focista és a pornós. A bulvársajtó a 2010-es országgyûlési választások kampányáról, Szabó Gabriella - Mihályffy Zsuzsanna - Kiss Balázs (szerk.): Kritikus kampány..., 2011
Péter Mónika: Van öt perce? A 2010-es országgyûlési választások kampánya az ingyenes újságokban, Szabó Gabriella - Mihályffy Zsuzsanna - Kiss Balázs (szerk.): Kritikus kampány, 2011
Tóth Bálint: Kampány félálomban, avagy választási kampány a reggeli televíziós magazinokban, Szabó Gabriella - Mihályffy Zsuzsanna - Kiss Balázs (szerk.): Kritikus kampány..., 2011





 

Projekt eseményei

 
2011-12-19 11:13:06
Kutatóhely váltás
A kutatás helye megváltozott. Korábbi kutatóhely: (MTA Politikatudományi Intézet), Új kutatóhely: Politikatudományi Intézet (MTA Politikatudományi Intézet).




vissza »